Navigointivalikko

Ajankohtaista

Murupolku

Ajankohtaista

Ajankohtaista

Sisältöjulkaisija

Sisältöjulkaisija

  1. Huijausviestejä liikkeellä OmaKannan nimissä – uusin huijaus uhkaa ulosotolla
    OmaKannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joissa pyydetään maksamaan erääntynyt...

    Huijausviestejä liikkeellä OmaKannan nimissä – uusin huijaus uhkaa ulosotolla

    15.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Huijausviestejä liikkeellä OmaKannan nimissä – uusin huijaus uhkaa ulosotolla

    Kuvituskuva tekstillä Varo Omakanta-huijauksia!

    15.10.2024

    OmaKannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joissa pyydetään maksamaan erääntynyt lasku. Viesteissä ohjataan asiakkaita sivustolle, jossa rikolliset kalastelevat pankkitunnuksia ja henkilötietoja.

    Rikolliset yrittävät saada haltuunsa suomalaisten henkilötietoja viesteillä, jotka ohjaavat rikollisten verkkosivustoille. 

    – Valitettavasti OmaKannan nimissä on jälleen liikkeellä runsaasti huijausviestejä, joiden kanssa on tärkeää olla tarkkana. Myös läheisiä kannattaa varoittaa, OmaKannan asiakkuusvastaava Mirva Nättiaho-Rönnholm kertoo. 

    Uusimmassa huijaustyypissä pyydetään maksamaan erääntynyt lasku OmaKannassa. Viestissä uhataan ulosotolla, jos laskua ei makseta.

    – Emme koskaan lähetä laskuja yksityishenkilöille, eikä OmaKannasta voi ylipäätään voi katsoa laskujaan. Emme myöskään kysy henkilötietoja sähköpostilla tai tekstiviestillä, Nättiaho-Rönnholm jatkaa. 

    OmaKantaan voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa www.kanta.fi. Osoitteen voi tallentaa selaimen kirjanmerkkeihin, jolloin turvallinen kirjautuminen käy nopeasti.

    Huijaukset muuttavat muotoaan

    Huijausviestit muuttavat jatkuvasti muotoaan. On syytä olla varuillaan aina, kun vastaan tulee yhteydenotto, jossa pyydetään antamaan tietoja tai kirjautumaan linkin kautta.

    Tuoreimpien huijausviestien lähettäjinä on nähty ainakin KANTA 0Y ja 0MAKANTA 0Y. O-kirjaimet ovat vaihdettu 0-numeroon. Tämä jää helposti huomaamatta, ja rikollisten tavoitteena on näin naamioida viesti luotettavan tahon lähettämäksi.

    – Viestin luotettavuus on aina syytä varmistaa ennen kuin reagoi viestiin. Jos ei ole varma viestin lähettäjästä ja tarkoitusperästä, omia henkilö- tai pankkitunnuksia ei koskaan kannata lähettää tai syöttää linkin kautta avautuville sivustoille, Nättiaho-Rönnholm muistuttaa. 

    Toimi näin, jos olet joutunut tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi

    Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut viestin, jossa sinulta pyydetään henkilötietoja tai kirjautumista, toimi seuraavasti:

    • Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi sivustolla oleviin kenttiin.
    • Älä klikkaa viestissä tai verkkosivulla olevia linkkejä äläkä lähetä tietojasi eteenpäin.
    • Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota heti yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun. Tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
    • Jos epäilet, että henkilötietojasi on päätynyt vääriin käsiin, tutustu Suomi.fi-palvelun toimintaohjeisiin: Henkilötietojani on viety tai vuotanut - Suomi.fi(avautuu uuteen ikkunaan)
    • Jos saat OmaKannan nimissä uudenlaisen epäilyttävän viestin, ilmoita siitä osoitteeseen tekninentuki@kanta.fi.

    Lue lisää

    Kuvituskuva tekstillä Varo Omakanta-huijauksia! Huijausviestejä liikkeellä OmaKannan nimissä – uusin huijaus uhkaa ulosotolla
    15.10.2024
    OmaKannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joissa pyydetään maksamaan erääntynyt...
    Kuvituskuva tekstillä Varo Omakanta-huijauksia!

    Huijausviestejä liikkeellä OmaKannan nimissä – uusin huijaus uhkaa ulosotolla


    OmaKannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joissa pyydetään maksamaan erääntynyt lasku. Viesteissä ohjataan asiakkaita sivustolle, jossa rikolliset kalastelevat pankkitunnuksia ja henkilötietoja.

  2. Aluehallitus käsittelee hyvinvointialueen palveluverkkoa ja tekee esityksen aluevaltuustolle
    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus käsittelee sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluverkon muutoksia...

    Aluehallitus käsittelee hyvinvointialueen palveluverkkoa ja tekee esityksen aluevaltuustolle

    15.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Aluehallitus käsittelee hyvinvointialueen palveluverkkoa ja tekee esityksen aluevaltuustolle

    15.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus käsittelee sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluverkon muutoksia keskiviikon kokouksessaan.

    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus käsittelee sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluverkon muutoksia keskiviikon kokouksessaan. Esitys palveluverkkomuutoksista sisältää sekä muutoksia, jotka aluehallitus voi päättää, sekä suurempia muutoksia, joista aluehallitus tekee esityksen aluevaltuustolle. Aikataulun mukaan aluevaltuusto käsittelee palveluverkkomuutoksia kokouksessaan 28. lokakuuta.

    Aluevaltuusto päättää vuodeosastojen ja erikoissairaanhoidon muutoksista

    Hallintosäännön mukaan aluevaltuusto päättää muun muassa palvelujen pysyvästä sulkemisesta sekä vuodeosastojen toiminnan korvaamisesta muilla palveluilla. Tällaisia muutoksia olisi suunnitelman mukaan tulossa eri puolille Lappia.

    Nykyisenlainen erillisenä yksikkönä toimiva vuodeosastotoiminta lakkaisi Kolarissa, Sallassa, Pelkosenniemellä, Posiolla, Simossa ja Utsjoella. Palvelut korvattaisiin lähimmän vuodeosaston sekä kotisairaalan, kotihoidon, palveluasumisen ja ensihoidon yhteistyöllä. Osa Rovaniemen potilaista hoidettaisiin Tervolan vuodeosastolla.

    Kolarin, Sallan ja Pelkosenniemen vuodeosastot ovat jo suljettuina aluehallituksen aiempien päätöksien mukaisesti. Posion vuodeosastotoiminnan muutokset edellyttäisivät neuvotteluja palveluntuottajan kanssa. Utsjoen vuodeosasto korvattaisiin terveyskeskukseen sijoittuvalla yhdistelmäpalvelulla, jossa ikääntyneiden lyhytaikaisten asumispalvelujen lisäksi tarjottaisiin myös terveysperusteista ympärivuorokautista palvelua. Yksikön toiminnassa huomioitaisiin myös kielelliset oikeudet. Simon ja Kemin Sauvosaaren sairaalan nykyiset vuodeosastot yhdistettäisiin yhteiseksi uudeksi yksiköksi Länsi-Pohjan keskussairaalan tiloihin.

    -Kolarissa perinteinen vuodeosasto on jo korvattu muilla palveluilla, ja siitä on saatu todella hyviä kokemuksia. Hyvää palautetta on saatu esimerkiksi kotiin vietävästä sairaalahoidosta, terveysjohtaja Miia Palo kertoo.

    Vuoden 2025 alusta Lapissa olisi yksi sairaalapalvelujen kokonaisuus kahdessa toimipisteessä, Kemissä ja Rovaniemellä. Esimerkiksi kirurgian, kardiologian ja mahasuolikanavan tähystysten osalta olisi vain yksi jono, josta potilas ohjattaisiin siihen toimipisteeseen, jossa häntä voidaan parhaiten palvella.

    Synnytykset ja lastenosasto keskitettäisiin Lapin keskussairaalaan, mutta naistentautien kiireetön leikkaustoiminta sekä poliklinikkatoiminta jatkuisivat molemmissa toimipisteissä. Ortopedian viikonloppupäivystys sekä tahdosta riippumaton psykiatrinen hoito keskitettäisiin Lapin keskussairaalaan.

    Hyvinvointialueen suunnittelemat erikoissairaanhoidon muutokset ovat pienempiä, kuin mitä valtio suunnittelee terveydenhuoltolakiin esitettävissä muutoksissa. Jos laki toteutuu, lisää päivystyksen ja leikkaustoiminnan palveluja pitää keskittää Lapin keskussairaalaan ensi vuoden lokakuusta lähtien. Lakimuutoksesta huolimatta Kemissä jatkuisi ympärivuorokautinen päivystys ja päiväkirurginen leikkaustoiminta. 

    Aluehallitus voi päättää yksikön lakkauttamisesta, jos kuntaan jää vastaavaa palvelua

    Hallintosäännön mukaan aluehallitus voi päättää sellaisista palvelujen saatavuuteen liittyvistä muutoksista, joissa palvelu ei lakkaa kunnan alueelta kokonaan. Tällaisia ovat esimerkiksi yksikön lakkauttaminen silloin, jos kuntaan kuitenkin jää vastaavaa palvelua joko omana tai ostopalveluna.

    Esimerkiksi Enontekiöllä Luppokoti lakkautettaisiin, kun uusi asumisyksikkö valmistuu. Kemissä Nestorin vanhainkoti lakkautettaisiin, ja asukkaille järjestettäisiin ympärivuorokautista palveluasumista muissa yksiköissä. Kittilässä luovuttaisiin yhteisöllisen asumisyksikön Havukan toimitiloista vuoden 2025 aikana, ja Sodankylässä ympärivuorokautinen palveluasumisen yksikkö Nutukas lakkautettaisiin vaiheittain vuoden 2025 loppuun mennessä. Lisäksi useissa kunnissa useiden yksiköiden toiminta muuttuisi vastaamaan paremmin paikkakunnan laskennallista palvelutarvetta.

    -Tavoite on, että turhista seinistä luovutaan, jotta voidaan panostaa henkilökuntaan ja hoivaan sekä tarjota juuri sitä palvelua, jonka asiakas tarvitsee, sosiaalijohtaja Liisa Niiranen toteaa.

    Palveluverkon muutosesitys sisältää paljon kehittämistoimenpiteitä

    Hyvinvointialueen palveluverkkoesitys sisältää paljon sekä koko Lappia koskevia että alueellisia kehittämistoimia. Esimerkiksi Päivystysavun numero 116117 on otettu käyttöön koko Lapissa. Numerosta saa neuvoja kiireellisiin terveysasioihin virka-ajan ulkopuolella. Myös digitaalisen sote-keskuksen toiminta on tarkoitus aloittaa ensi vuonna parantamaan sähköisiä palveluja. Hoitotarvikkeiden jakelu automatisoidaan niin, että asiakas voi hakea tarvitsemansa tuotteet kätevästi omien aikataulujensa mukaan.

    Kun esimerkiksi sosiaalipalvelujen päätöksentekoa keskitetään, asiakkaat saavat yhdenmukaisempia palveluja, mutta asiointipiste säilyy silti omalla paikkakunnalla. Kotisairaalatoiminta taas laajenee lähes kaikkiin kuntiin ja voi mahdollistaa esimerkiksi saattohoidon toteuttamisen kotona.

     

    Lisätietoja

    hyvinvointialuejohtaja Jari Jokela, jari.jokela@lapha.fi, 040 532 3998
    sosiaalijohtaja Liisa Niiranen, liisa.niiranen@lapha.fi, 040 541 8237
    terveysjohtaja Miia Palo, miia.palo@lapha.fi, 040 653 2728

    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus käsittelee sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluverkon muutoksia keskiviikon kokouksessaan.

    Aluehallitus käsittelee hyvinvointialueen palveluverkkoa ja tekee esityksen aluevaltuustolle
    15.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus käsittelee sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluverkon muutoksia...

    Aluehallitus käsittelee hyvinvointialueen palveluverkkoa ja tekee esityksen aluevaltuustolle


    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus käsittelee sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluverkon muutoksia keskiviikon kokouksessaan.

  3. THL selvittää Suomessa asuvien aikuisten terveyttä, hyvinvointia ja palvelukokemuksia Terve Suomi -tutkimuksessa
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kutsuu 64 000 aikuista vastaamaan Terve Suomi -kyselyyn tänä...

    THL selvittää Suomessa asuvien aikuisten terveyttä, hyvinvointia ja palvelukokemuksia Terve Suomi -tutkimuksessa

    11.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    THL selvittää Suomessa asuvien aikuisten terveyttä, hyvinvointia ja palvelukokemuksia Terve Suomi -tutkimuksessa

    11.10.2024

    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kutsuu 64 000 aikuista vastaamaan Terve Suomi -kyselyyn tänä syksynä. Ensimmäiset kutsut ovat saapuneet postitse syyskuun aikana. Kutsun saajat on poimittu satunnaisesti Digi- ja väestötietoviraston tiedoista.

    Tutkimuksessa kerätään ajantasaista tietoa Suomessa asuvien aikuisten terveydentilasta, elintavoista, elämänlaadusta, toimintakyvystä sekä kokemuksista sosiaali- ja terveyspalveluista.

    Hyvinvointialue voi hyödyntää tuloksia toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä

    Tutkimuksessa kerätään tietoa 21 hyvinvointialueelta, Helsingistä ja Ahvenanmaalta. Koko Suomen tasoisen tilannekuvan lisäksi kerätty tieto mahdollistaa kattavan alueellisen vertailun.

    Hyvinvointialueet voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia esimerkiksi sote-palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja johtamisessa sekä terveyden edistämisessä. Ajantasaisten tietojen avulla on mahdollista myös arvioida tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksia.

    Jokainen vastaus on tärkeä

    Tutkimukseen toivotaan vastauksia kaikenikäisiltä ja kaikenlaisissa elämäntilanteissa olevilta. Jokainen tutkimukseen valikoitunut edustaa alueensa samanikäisiä ja -sukupuolisia henkilöitä, eikä ainuttakaan vastaajaa voi korvata toisella. 

    Kyselyyn voi vastata verkossa tai paperilomakkeella suomeksi, ruotsiksi, englanniksi tai venäjäksi.

    – Tulosten luotettavuuden kannalta on tärkeää, että jokainen kutsun saanut vastaa kyselyyn, toteaa tutkimuksen johtaja Annamari Lundqvist.

    Tutkimuksen ensimmäiset tulokset julkaistaan väestöryhmittäin ja hyvinvointialueittain THL:n verkkosivuilla vuoden 2025 aikana. Yksittäistä vastaajaa ei voi tunnistaa tuloksista.
     

    THL selvittää Suomessa asuvien aikuisten terveyttä, hyvinvointia ja palvelukokemuksia Terve Suomi -tutkimuksessa
    11.10.2024
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kutsuu 64 000 aikuista vastaamaan Terve Suomi -kyselyyn tänä...

    THL selvittää Suomessa asuvien aikuisten terveyttä, hyvinvointia ja palvelukokemuksia Terve Suomi -tutkimuksessa


    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) kutsuu 64 000 aikuista vastaamaan Terve Suomi -kyselyyn tänä syksynä. Ensimmäiset kutsut ovat saapuneet postitse syyskuun aikana. Kutsun saajat on poimittu satunnaisesti Digi- ja väestötietoviraston tiedoista. Tutkimuksessa kerätään ajantasaista tietoa Suomessa asuvien aikuisten terveydentilasta, elintavoista, elämänlaadusta, toimintakyvystä sekä kokemuksista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hyvinvointialue voi hyödyntää tuloksia toiminnan...

  4. Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu
    Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus siirtyy...

    Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu

    11.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu

    Opiskelija kannettavalla tietokoneella kuulokkeet päässä.

    11.10.2024

    Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus siirtyy Kansalaisen ajanvaraus -palveluun 14. lokakuuta alkaen.

    Toisen asteen opiskelijat, kuten ammattikoululaiset ja lukiolaiset voivat tehdä sähköisen ajanvarauksen Kansalaisen ajanvarauksessa seuraaviin terveyspalveluihin: 

    • Terveystarkastus 
    • Rokotus, myös kausi-influenssarokotus 
    • Kutsuntaterveystarkastus 
    • Raskauden ehkäisyn aloitus  
    • Raskauden ehkäisykontrolli 

    Myös seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus toimii jatkossa Kansalaisen ajanvaraus -palvelussa:  

    • Raskauden ehkäisyn aloitus, alle 35-vuotiaille 
    • Raskauden ehkäisykontrolli, alle 35-vuotiaille 
    • Raskauden keskeytyksen ensikäynti, ikärajaton 

    Palvelusta voit myös varata, siirtää ja perua ajan korona- ja influenssarokotteelle sekä varata ajan diabetestarvikkeiden jakeluun. 

    Tietoturvallisessa asioinnissa on käytössä vahva tunnistautuminen, jonka vuoksi tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.  

    Mikäli sinulla ei ole mahdollista varata aikaa sähköisesti, voit varata ajan opiskeluterveydenhuollon ja seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan keskitetystä puhelinpalvelusta tai chat-palvelun kautta sen aukioloaikana. 

    Voit myös perua tai siirtää varatun sähköisen ajanvarauksen keskitetyn puhelinpalvelun kautta. 

    Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta. 

    Tärkeät linkit: 

    Sähköisen ajanvarauksen osoite

    Puhelinnumerot ja lisätietoja ajanvaraukseen liittyen 

    Opiskelija kannettavalla tietokoneella kuulokkeet päässä. Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu
    11.10.2024
    Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus siirtyy...
    Opiskelija kannettavalla tietokoneella kuulokkeet päässä.

    Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu


    Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus siirtyy Kansalaisen ajanvaraus -palveluun 14. lokakuuta alkaen.

  5. Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

    Etäkotihoito on erityisesti niille asiakkaille suunnattua kotihoitoa, jotka eivät välttämättä tarvitse fyysistä apua jokaisella käynnillä. Etäkotihoidossa kotihoito ottaa asiakkaaseen videopuheluyhteyden tabletin avulla etukäteen sovittuna ajankohtana. 

    Tabletit mahdollistavat turvallisen yhteydenpidon

    Etäkotihoitoa varten kotiin annettava tabletti on helppokäyttöinen, eikä sen käyttö vaadi asiakkaalta teknistä osaamista. Hoitajan ottaessa yhteyttä videopuhelu voidaan tarvittaessa avata automaattisesti.

    Etäkotihoidon käynnillä voidaan esimerkiksi muistuttaa ja valvoa lääkkeenottoa, seurata ravinnonsaantia, muistuttaa suunhoidosta, seurata asiakkaan vointia sekä tukea ja harjoitella liikkumista. Etäkotihoidon käyntien lisäksi tabletit mahdollistavat asiakkaan ja läheisten yhteydenpidon videopuhelun välityksellä.

    Asiakkaan soveltuvuutta etäkotihoitoon tarkastellaan arviointijakson aikana, ja jatkuvaa arviointia tehdään koko asiakkuuden ajan. Tyypillisesti asiakkaalla on osa hoitokäynneistä etänä ja osa fyysisinä käynteinä.

    Etäkotihoitoa jokaisella palvelualueella

    Lounais-Lapissa etäkotihoito on käynnistynyt jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoitoa toteutetaan keskitetysti pääosin Torniosta ja Kemistä. 

    Myös Kaakkois-Lapissa etäkotihoitoa toteutetaan jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoidon soitot toteutetaan keskitetysti Rovaniemeltä myös Ranualle. Posiolla Coronaria hoitaa etäkäynnit kokonaisulkoistuksen mukaisesti. 

    Pohjoisen Lapin palvelualueella etäkotihoidon käynnit aloitettiin tämän vuoden maaliskuussa. Soittoja tehdään keskitetysti Kittilästä ja Kolarista. Pellossa toiminta alkoi kesäkuussa. Muoniossa ja Enontekiöllä toiminnan aloitusta on suunniteltu lokakuulle.

    Itäisen Lapin palvelualueella etäkotihoito toimii Kemijärvellä ja Sallassa. Toiminnan laajentaminen on suunnitteilla vielä syksyn 2024 aikana Savukoskelle, Sodankylään ja Pelkosenniemelle.

    Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kymmenen prosenttia kotihoidon käynneistä onnistuu etänä, ja etäkotihoito toimii koko hyvinvointialueella.

    Lisätietoa etäkotihoidosta antaa kotiin annettavien digitaalisten palvelujen suunnittelija Hanne Lindström, hanne.lindstrom@lapha.fi.

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    11.10.2024
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella


    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

  6. Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 
    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin...

    Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 

    11.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 

    Käytettavyysarviointitilaisuuteen osallistuneita asukkaita ja ammattilaisia ryhmäkuvassa.

    Asiakkaan antama palaute on tärkein palaute, asiakkaita vartenhan tätä tehdään”, tuumailtiin asukasarviointien päätteeksi.

    11.10.2024

    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin hyvinvointialue on useiden muiden hyvinvointialueiden tapaan yhtenäistämässä kansalaisille tarjottavia digipalveluja suunnittelemalla omaa, alueellista verkossa toimivaa digitaalista sote-keskusta.

    Käytettävyys osana hankintaa 

    Digitaalisen sote-keskuksen valmistelut etenevät suunnitellussa aikataulussa. Asiointialustan hankintaprosessi on käynnissä ja tavoitteena on tehdä hankintapäätös marraskuussa. Osana hankintaprosessia Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksikkö järjesti käytettävyysarvioinnit kaikille kilpailutukseen osallistuneille asiointijärjestelmille. 

    - Käytettävyysarviointi tarkoittaa tilaisuutta, jossa valitut käyttäjät kokeilevat kilpailutuksen alla olevien järjestelmien käyttöä ja arvioivat sitä. Arviointi tapahtuu tekemällä ennalta määritellyt ja räätälöidyt käyttötapaukset ja arvioimalla niitä tiettyjen kriteerien kautta. Käytettävyyttä arvioimalla haluamme mahdollistaa helppokäyttöisen ja tarkoituksenmukaisen järjestelmän hankinnan, kertoo ulkopuolisena arvioija toimiva käytettävyysasiantuntija Teija Hakaoja Goforesta.  

    Asukkaat mukana digipalvelujen kehittämistyössä 

    Rovaniemellä 7.– 8.10. järjestetyt käytettävyysarviointitilaisuudet kokosivat Lapin hyvinvointialueen asukkaita eri puolilta Lappia sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia arvioimaan palvelun käytettävyyttä.  

    - Käytettävyys tarkoittaa kuinka hyvin järjestelmällä voidaan suorittaa halutut tehtävät, sekä kuinka tehokasta, helppoa ja miellyttävää tuotteen käyttö on. Näissä arviointitilaisuuksissa testaaja saa kokemuksen siitä, kuinka hän kokee pääsevänsä tavoitteeseensa käyttäessään järjestelmää. Asukkaat omista käyttötapauksista ja ammattilaiset omistaan, jatkaa Hakaoja.  

    Lapissa asuvilla on oikeus osallistua ja vaikuttaa Lapin hyvinvointialueen päätöksentekoon ja palveluihin. Tieto vaikutusmahdollisuuksista ja osallistumisesta kuuluu asukkaidemme oikeuksiin. 

    - On ensiarvioisen tärkeää osallistaa asukkaitamme digitaalisten palvelujen kehittämiseen, ja käytettävyysarvioinnit ovatkin osa asiointialustan hankinnan laadullista arviointia. Lämmin kiitos jokaiselle arviointitilaisuuteen osallistuneelle, kiittelee Digitaaliset palvelut yksikön kehittämispäällikkö Piia Hirvonen.  

     Seuraa uutisointiamme digitaalisen sote-keskuksen valmistelusta.        

    Käytettävyysasiantuntija Teija Hakaoja perehdyttää asukkaita käytettävyysarvioinnin tekemiseen.  

     

    Käytettavyysarviointitilaisuuteen osallistuneita asukkaita ja ammattilaisia ryhmäkuvassa. Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 
    11.10.2024
    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin...
    Käytettavyysarviointitilaisuuteen osallistuneita asukkaita ja ammattilaisia ryhmäkuvassa.

    Kansalaisten digipalvelut yhdestä kanavasta 


    Uusia tapoja tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja digitaalisesti kehitetään jatkuvasti. Lapin hyvinvointialue on useiden muiden hyvinvointialueiden tapaan yhtenäistämässä kansalaisille tarjottavia digipalveluja suunnittelemalla omaa, alueellista verkossa toimivaa digitaalista sote-keskusta.

  7. Uniapnean digihoitopolku laajenee perusterveydenhuoltoon 
    Uniapnean digihoitopolku on Lapin keskussairaalan keuhkosairauksien poliklinikan tarjoama verkkopalvelu....

    Uniapnean digihoitopolku laajenee perusterveydenhuoltoon 

    10.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Uniapnean digihoitopolku laajenee perusterveydenhuoltoon 

    Terveyskylän Omapolku näkymä mobiililaitteen ruudulla.

    Digihoitopolun alustana toimii tietoturvallinen, vahvaa tunnistautumista käyttävä Terveyskylän Omapolku -verkkopalvelu. Kuva: Terveyskylä

    10.10.2024

    Uniapnean digihoitopolku on Lapin keskussairaalan keuhkosairauksien poliklinikan tarjoama verkkopalvelu. Polulle liitetään kaikki CPAP-hoidon aloittavat uniapneapotilaat, joita on noin 33 - 50 kuukaudessa. 

    Lokakuun alussa käynnistyneessä pilotissa uniapneapotilaiden digihoitopolku laajenee perusterveydenhuoltoon. Inarilaiset ja ranualaiset uniapneapotilaat siirtyvät vuoden kestäneen erikoissairaanhoitojakson jälkeen jatkamaan tuttua digihoitopolkua oman terveysaseman asiakkaana. Erikoissairaanhoidon ammattilaiset vaihtuvat terveysaseman asiantuntijoihin ja hoito jatkuu saumattomasti digihoitopolulla. 

    Laajennuksella parannetaan uniapneasi hoidon jatkuvuutta ja varmistetaan, että voit tarvittaessa olla yhteydessä terveysaseman ammattilaisiin uniapneasi hoitoon liittyvissä asioissa.   

    - Näin tuemme terveyspalvelujen saatavuutta koko hyvinvointialueella sekä vähennämme pitkien välimatkojen tuomia kustannuksia, kertoo sairaanhoitaja Sari Ravelin Lapin keskussairaalan keuhkosairauksien poliklinikalta.  

    Monikanavaista hoitoa sinun tarpeisiisi 

    Digipolut täydentävät tai korvaavat perinteisiä vastaanotto- tai seurantakäyntejä. Polut tehdään asiakaslähtöisesti eri asiakas- ja potilasryhmien tarpeet ja valmiudet huomioiden.  

    Digihoitopolun alustana toimii tietoturvallinen, vahvaa tunnistautumista käyttävä Terveyskylän Omapolku -verkkopalvelu. Omapolku-palvelukanavalta löydät lähetteellä toimivat digihoitopolut, etävastaanotot, ja kaikille avoimet itsehoito-ohjelmat.  

    Uniapnean digihoitopolulla saat videoiden ja kuvallisten ohjeiden avulla opastuksen CPAP-laitteen käyttöön, huoltoon ja puhdistukseen, sekä tietoa sairaudesta ja sen kanssa elämisestä.   

    Hoitopolulla voit viestitoiminnolla ottaa joustavasti ja tietoturvallisesti yhteyttä hoitavaan ammattilaiseen silloin kun sinulle sopii. Ammattilainen kartoittaa tilanteesi ja tarvittaessa konsultoi lääkäriä tai asiantuntijaa, jotta saat perusteellisen vastauksen kysymykseesi.   

    Digihoitopolun todennetut hyödyt   

    Ennen digihoitopolkua kaikki potilaat kävivät hoidon aloituksen ohjauksessa keuhkopoliklinikalla. Nyt digihoitopolun myötä saat ohjauksen polulla, ja käyt polilla vain laitteeseen kuuluvan maskin sovituksessa.   

    Ennen polun käyttöönottoa laitehoidon aloitukseen tulevia potilaita hoidettiin keuhkopolilla keskimäärin 16 viikossa. Nyt hoitojen aloituksia tehdään keskimäärin 19 viikossa. Suurempi potilasmäärä hoidetaan saman henkilökunnan voimin ja hoitoon pääsysi nopeutuu.   

    Polulla on 940 potilasta (7.9.2024), joista 745 on kirjautunut – korkeaan kirjautumisprosenttiin, joka ylittää tavoitellun 50 prosentin, ollaan tyytyväisiä, sillä se kertoo sitoutumisesta pitkäaikaissairauden omahoitoon. 

    Lisätietoa digihoitopolusta saat hoitavalta yksiköltä ja  verkkosivuiltamme. 

     


     

     

    Terveyskylän Omapolku näkymä mobiililaitteen ruudulla. Uniapnean digihoitopolku laajenee perusterveydenhuoltoon 
    10.10.2024
    Uniapnean digihoitopolku on Lapin keskussairaalan keuhkosairauksien poliklinikan tarjoama verkkopalvelu....
    Terveyskylän Omapolku näkymä mobiililaitteen ruudulla.

    Uniapnean digihoitopolku laajenee perusterveydenhuoltoon 


    Uniapnean digihoitopolku on Lapin keskussairaalan keuhkosairauksien poliklinikan tarjoama verkkopalvelu. Polulle liitetään kaikki CPAP-hoidon aloittavat uniapneapotilaat, joita on noin 33 - 50 kuukaudessa. 

  8. Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma ohjaa lappilaisten hyvinvoinnin edistämistä
    Lapin hyvinvointialue on julkaissut ensimmäisen alueellisen hyvinvointi- ja turvallisuuskertomuksen sekä...

    Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma ohjaa lappilaisten hyvinvoinnin edistämistä

    10.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma ohjaa lappilaisten hyvinvoinnin edistämistä

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialue on julkaissut ensimmäisen alueellisen hyvinvointi- ja turvallisuuskertomuksen sekä -suunnitelman. Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman tavoitteena on hyvinvointi- ja terveyserojen kaventuminen sekä hyvinvoinnin ja arjen turvallisuuden lisääntyminen Lapissa. Asiakirja ohjaa Lapissa tehtävää hyvinvoinnin, terveyden ja arjen turvallisuuden edistämisen työtä. Ennaltaehkäisevällä työllä haetaan myös säästöjä.

    Vastuu asukkaiden hyvinvoinnin edistämisestä kuuluu sekä hyvinvointialueelle että kunnille. Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma on yksi Lapin hyvinvointialueen strategian toteuttamisohjelmista ja asiakirja ohjaa Lapissa tehtävää hyvinvoinnin, terveyden ja arjen turvallisuuden edistämisen työtä. Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman tavoitteena on hyvinvointi- ja terveyserojen kaventuminen sekä hyvinvoinnin ja arjen turvallisuuden lisääntyminen Lapissa. Suunnitelman laadinnasta, toteuttamisesta ja seurannasta vastaa Lapin hyvinvointialueen hyvinvoinnin, terveyden ja arjen turvallisuuden edistämisen tiimi.

    Hyvinvointisuunnitelmatyö pohjautuu vahvaan hyvinvointi- ja turvallisuuskertomuksessa kuvattuun tietoperustaan lappilaisten hyvinvoinnista. Suunnitelmassa on tunnistettu seitsemän painopistettä, joita lähdetään toteuttamaan yhteistyössä hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelujen, alueen kuntien, järjestöjen sekä muiden sidosryhmien kanssa.

    Painopisteet suunnitelmakaudelle 2024–2025 ovat

    1. lasten ja nuorten mielenhyvinvoinnin edistäminen,
    2. raskauden keskeytysten ja seksitautien ehkäisy,
    3. työikäisten työ- ja toimintakyvyn edistäminen sekä ylipainon ehkäisy,
    4. ikääntyneiden yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistäminen,
    5. kodin turvallisuuden parantaminen ja tapaturmien ehkäisy,
    6. ehkäisevän päihdetyön tehostaminen moniammatillisella yhteistyöllä ja
    7. hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden yhteistyörakenteiden kehittäminen.

    – Hyvinvoinnin, terveyden ja arjen turvallisuuden edistämiselle on tällä hetkellä tarvetta enemmän kuin koskaan. Meidän tulee uskaltaa panostaa monitoimijaisessa yhteistyössä tehtävään ennaltaehkäisyyn, jotta voimme paitsi edistää väestön hyvinvointia, niin myös säästää tulevissa sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksissa. Ennaltaehkäisy on aina korjaavaa toimintaa halvempaa ja onneksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyö huomioidaan aiempaa paremmin myös hyvinvointialueiden tulevassa rahoituksessa hyte-kertoimen kautta, toteaa Lapin hyvinvointialueen hyvinvoinnin, terveyden ja arjen turvallisuuden edistämisen erityisasiantuntija Miia Länsitie.

    Tutustu hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelmaan 2024–2025 sekä hyvinvointi- ja turvallisuuskertomukseen

    Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma ohjaa lappilaisten hyvinvoinnin edistämistä
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialue on julkaissut ensimmäisen alueellisen hyvinvointi- ja turvallisuuskertomuksen sekä...

    Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma ohjaa lappilaisten hyvinvoinnin edistämistä


    Lapin hyvinvointialue on julkaissut ensimmäisen alueellisen hyvinvointi- ja turvallisuuskertomuksen sekä -suunnitelman. Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelman tavoitteena on hyvinvointi- ja terveyserojen kaventuminen sekä hyvinvoinnin ja arjen turvallisuuden lisääntyminen Lapissa. Asiakirja ohjaa Lapissa tehtävää hyvinvoinnin, terveyden ja arjen turvallisuuden edistämisen työtä. Ennaltaehkäisevällä työllä haetaan myös säästöjä.

  9. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

  10. Kotisairaalan toiminta on alkanut Pelkosenniemellä ja Savukoskella
    Kotisairaala täydentää muita peruspalveluita ja on sairaalatasoisen palvelun viemistä asiakkaan kotiin.

    Kotisairaalan toiminta on alkanut Pelkosenniemellä ja Savukoskella

    10.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Kotisairaalan toiminta on alkanut Pelkosenniemellä ja Savukoskella

    10.10.2024

    Kotisairaala täydentää muita peruspalveluita ja on sairaalatasoisen palvelun viemistä asiakkaan kotiin.

    Mitä kotisairaalatoiminta on?   

    Kotisairaalatoiminta on sairaalatasoisen hoidon viemistä potilaan kotiin. Hoito toteutetaan palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaisesti ja sen kesto on pääsääntöisesti enintään kolme viikkoa. 

    Hoidon tavoitteena on muun muassa potilaan toiminnallisen terveydentilan ja elämänlaadun parantaminen sekä sairaalajakson lyhentäminen tai korvaaminen. 

    Kotisairaalahoitoa on muun muassa haavanhoito, suonensisäinen lääkehoito, nesteytys ja ravitsemus sekä palliatiivinen hoito ja saattohoito. 

    Potilaaksi kotisairaalaan   

    Lääkäri voi tehdä lähetteen kotisairaalaan, mikäli hän arvioi potilaan kunnon ja kotiolosuhteiden olevan kotisairaalahoitoon soveltuvia. Hoito on potilaalle vapaaehtoista ja potilaan on sitouduttava kotona toteutettavaan hoitoon. Kotisairaalan hoitoa voivat saada yli 18-vuotiaat.

    Pelkosenniemen ja Savukosken kotisairaala

    Kotisairaala on avoinna päivittäin klo 7–21.

    Puhelinnumero 040 1865973

    Jos oma terveysasema ja kotisairaala ovat kiinni, kiireellisissä asioissa ole yhteydessä päivystysavun neuvonta- ja ohjausnumeroon 116 117.

    Hätätilanteessa soita 112.

    Toimipisteet

    Sodankyläntie 202, 98500 Pelkosenniemi
    Vekselinmäki 11, 98800 Savukoski

    Asiakasmaksut vuonna 2024 

    Kotisairaalan palvelu on maksullista ja kerryttää maksukattoa. 

    Sairaanhoitajan kotikäynti 13,40 € / käynti, enintään 40,20 € / vuorokausi (kolme käyntiä tai enemmän) 

    Lääkärin kotikäynti 21,10 € / käynti 

    Kotisairaalan tilassa tapahtuva käynti sairaanhoitajan vastaanotolla on maksuton. 

    Käynti lääkärin vastaanotolla 23,00 euroa/käynti, peritään enintään kolme kertaa kalenterivuoden aikana. 

    Maksua ei peritä säännöllisen kotihoidon tai asumispalvelujen asiakkailta.  

    Asiakasmaksuista saat lisätietoa kotisairaalan henkilökunnalta. 

    Kotisairaalan toiminta on alkanut Pelkosenniemellä ja Savukoskella
    10.10.2024
    Kotisairaala täydentää muita peruspalveluita ja on sairaalatasoisen palvelun viemistä asiakkaan kotiin.

    Kotisairaalan toiminta on alkanut Pelkosenniemellä ja Savukoskella


    Kotisairaala täydentää muita peruspalveluita ja on sairaalatasoisen palvelun viemistä asiakkaan kotiin.

Sisältöjulkaisija

Ohjaus-tieto-meistä-sivulle

Kiinnostaa päätöksenteko ja hallinto? Siirry Tietoa meistä -osioon

Tapahtumat ja koulutukset

Tapahtumat ja koulutukset

Mielenkiintoisia tapahtumia ja koulutuksia sekä Lapin hyvinvointialueen että kumppaneiden järjestämänä löydät Tapahtumat ja koulutukset -sivulta.