Navigointivalikko

Digipalvelut

Murupolku

Digipalvelut-banneri-puhelin

Digipalvelut

Digitaaliset palvelut uudistuvat. Uusi DigiLapha-asiointipalvelu on otettu käyttöön Rovaniemen terveyspalveluissa. Palvelu laajenee vaiheittain koko Lappiin. Alta näet, miten pääset käyttämään DigiLaphaa. Alla myös linkit paikkakuntasi sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisiin palveluihin sekä OmaVirtuun.

Digipalvelut-slogan

Digipolku vie auttavan ihmisen luo.

digipalvelut-dsk-banneri

DigiLapha – uusi asiointipalvelu mobiilissa ja selaimessa

Rovaniemellä:
Asioi chatissa tai ota yhteyttä terveysasemallesi lomakkeella.

DigiLapha laajenee vaiheittain – uusia palveluita avataan kuukausittain!

Kirjaudu DigiLaphaan

digipalvelut-sovellukset-lataus

Lataa DigiLapha-sovellus sovelluskaupastasi alla olevista linkeistä

digipalvelut-painike-google-play

digipalvelut-painike-app-store

Lapin hyvinvointialueen digipalvelut

Osa digipalveluista on kaikkien käytössä, jotkut palvelut ovat käytössä vain tietyillä paikkakunnilla.

PTV Digipalvelut (Lapha)

OmaVirtu-Banneri

OmaVirtu


OmaVirtu toimii tuttuun tapaan. Löydät OmaVirtun kirjautumislinkin alla olevasta painikkeesta.

Digipalvelut yhtenäiset palvelut oikopolku 2

Ajankohtaista digipalveluissa

Ajankohtaista digipalveluissa

Sisältöjulkaisija

  1. Päivystysapu 116117 voi jatkossa hyödyntää DigiLaphaa hoidon tarpeen arvioinnissa
    Päivystysapu auttaa kiireellisissä terveysongelmissa silloin, kun oma terveysasemasi on kiinni. Jos olet...

    Päivystysapu 116117 voi jatkossa hyödyntää DigiLaphaa hoidon tarpeen arvioinnissa

    7.7.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Päivystysapu 116117 voi jatkossa hyödyntää DigiLaphaa hoidon tarpeen arvioinnissa

    Pyöräilykypärä päässä oleva lapsi istuu maassa ja pitelee polveaan. Koristeellinen.

    7.7.2025

    Päivystysapu auttaa kiireellisissä terveysongelmissa silloin, kun oma terveysasemasi on kiinni. Jos olet soittanut Päivystysapuun ja ammattilainen pyytää lisätietoja, voit lähettää ne turvallisesti DigiLaphan kautta kirjautumisen jälkeen.

    Sinulta voidaan pyytää esimerkiksi kuvaa oireesta, kuten haavasta tai iho-oireesta. Kuvan avulla ammattilainen voi arvioida tilanteesi tarkemmin ja ohjata sinut oikeaan hoitopaikkaan. 
    Kuvan lähettäminen onnistuu helposti ja tietoturvallisesti vastaamalla DigiLapha-palvelussa ammattilaisen lähettämään viestiin.

    Uusi ominaisuus otetaan käyttöön 7.7.2025 alkaen ja se on käytössä kaikilla Lapin asukkailla. DigiLapha toimii sekä mobiilisovelluksena että verkkosivuna tietokoneella. 

    Kuvaviestintää pilotoidaan osana hoidon tarpeen arviointia DigiLaphassa. Kehitys tukee sujuvaa asiointia ja vahvistaa digipalvelujen roolia päivystystilanteissa.

    Digipolku vie auttavan ihmisen luo.  
    www.lapha.fi/digipalvelut
    www.digilapha.fi

    Lue lisää: Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen - Lapin hyvinvointialue

    Pyöräilykypärä päässä oleva lapsi istuu maassa ja pitelee polveaan. Koristeellinen. Päivystysapu 116117 voi jatkossa hyödyntää DigiLaphaa hoidon tarpeen arvioinnissa
    7.7.2025
    Päivystysapu auttaa kiireellisissä terveysongelmissa silloin, kun oma terveysasemasi on kiinni. Jos olet...
    Pyöräilykypärä päässä oleva lapsi istuu maassa ja pitelee polveaan. Koristeellinen.

    Päivystysapu 116117 voi jatkossa hyödyntää DigiLaphaa hoidon tarpeen arvioinnissa


    Päivystysapu auttaa kiireellisissä terveysongelmissa silloin, kun oma terveysasemasi on kiinni. Jos olet soittanut Päivystysapuun ja ammattilainen pyytää lisätietoja, voit lähettää ne turvallisesti DigiLaphan kautta kirjautumisen jälkeen.

  2. Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun
    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali-...

    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun

    4.7.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun

    4.7.2025

    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä varhaiskasvatuksessa. Voit jättää viestin heille tai tavata etäyhteydellä OmaVirtu-palvelun kautta.

    Palvelu oli kuukauden ajan auki DigiLapha.fi palvelussa, mutta se ruuhkautui väärään paikkaan saapuneista yhteydenotoista. Yhteydenottajia on opastettu siirtymään oikeaan palveluun. DigiLaphan palvelut laajenevat vaiheittain syksyn aikana, ja palveluihin ohjautumista parannetaan.

    OmaVirtuun

    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun
    4.7.2025
    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali-...

    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun


    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä varhaiskasvatuksessa. Voit jättää viestin heille tai tavata etäyhteydellä OmaVirtu-palvelun kautta. Palvelu oli kuukauden ajan auki DigiLapha.fi palvelussa, mutta se ruuhkautui väärään paikkaan saapuneista yhteydenotoista. Yhteydenottajia on opastettu siirtymään oikeaan palveluun. DigiLaphan palvelut laajenevat vaiheittain syksyn aikana, ja palveluihin...

  3. Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa
    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen...

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa

    26.6.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa

    Nainen ja mies älypuhelimella.

    26.6.2025

    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen käyttö on kasvanut tasaisesti.

    Vuonna 2024 jo 38,4 % Lapin asukkaista oli asioinut digitaalisesti sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.  

    Tulokset ovat selvästi nousujohteisia verrattuna vuoden 2020 ja 2022 lukuihin, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Terve Suomi -tutkimuksen raportista

    Lapin hyvinvointialueen strategiassa korostuu tavoite, että ihmiset pääsevät vaikuttavien palvelujen piiriin yhdellä yhteydenotolla. Kasvava digipalvelujen käyttö tukee tätä tavoitetta. 

    Vuosi 

     Miehet (%) 

    Naiset (%) 

    Yhteensä (%) 

    2020 

    22,6 

    32,1 

    27,3 

    2022 

    31,6 

    40,0 

    36,2 

    2024 

    30,1 

    45,7 

    38,4 

    Käyttö kasvaa tasaisesti: asioinut digitaalisesti sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, % palveluja käyttäneistä. Lähde: THL:n Terve Suomi -tutkimuksen tulostaulukko.  

    Tuloksia hyödynnetään yhteisessä kehittämistyössä 

    Digitalisaatio on merkittävä kehittämisteema Lapin hyvinvointialueella. Sen tueksi toimii oma Digitaaliset palvelut -yksikkö, joka kehittää sosiaali- ja terveyshuollon digipalveluja yhteistyössä muiden yksiköiden ja kumppaneiden kanssa.  

    Terve Suomi -tutkimuksen tulokset vahvistavat, että digipalvelujen kehittämisellä on vaikuttavuutta. Tulokset tukevat esimerkiksi digipalvelujen kehittämistyön suuntaamista ja laajentamista. Kehittämistyötä tehdään esimerkiksi VASA2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle –hankkeessa.  

    VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke on tukenut kehittämistyötä tiiviissä yhteistyössä palvelutoiminnan ja Digitaaliset palvelut -yksikön kanssa. Yhteistyö on mahdollistanut uusien digipalvelujen kehittämisen ja pilotoinnin, kuten etätapaamisten ja Sairaanhoitaja-chatin käyttöönoton.  

    Esimerkiksi perheoikeudellisten palveluiden digitaalinen palveluprosessi, joka rakentuu etätapaamisten hyödyntämiselle, on tuonut konkreettisia tuloksia: odotusaika palvelujen piiriin pääsyyn on lyhentynyt merkittävästi, ja palvelun saatavuus sekä toteutuksen joustavuus ovat parantuneet. Myös lääkärien etävastaanotot perusterveydenhuollossa ovat jalkautuneet hyvin käytäntöön. Ne ovat parantaneet palvelujen saatavuutta erityisesti haja-asutusalueilla ja lisänneet asukkaiden yhdenvertaisuutta palvelujen saavutettavuudessa. 

    Terve Suomi -tutkimuksesta 

    Terve Suomi -tutkimus on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttama kansallinen kyselytutkimus. Se tuottaa ajankohtaista tietoa Suomessa asuvien aikuisten terveydestä, hyvinvoinnista ja palveluista sekä niissä tapahtuneista muutoksista. 

    Kuva 1, Kuva

    Kuvateksti: VASA2-hankkeen päätavoitteena on kehittää palvelujen saatavuutta ja hoitoon pääsyä Lapissa. Rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä. 

     

    Nainen ja mies älypuhelimella. Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa
    26.6.2025
    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen...
    Nainen ja mies älypuhelimella.

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa


    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen käyttö on kasvanut tasaisesti.

Lapha chatbot