Digipalvelut
Digipolku vie auttavan ihmisen luo.
DigiLapha – uusi asiointipalvelu mobiilissa ja selaimessa
Rovaniemellä:
Asioi chatissa tai ota yhteyttä terveysasemallesi lomakkeella.
Koko Lapissa:
Lähetä viesti potilas- ja sosiaaliasiavastaavalle, kun asiasi koskee asiakkaan tai potilaan oikeuksia eikä ratkea yksikössä.
DigiLapha laajenee vaiheittain – uusia palveluita avataan kuukausittain!
Lataa DigiLapha-sovellus sovelluskaupastasi alla olevista linkeistä
Osa digipalveluista on kaikkien käytössä, jotkut palvelut ovat käytössä vain tietyillä paikkakunnilla.
Suorat linkit digipalveluihin
Nuorille ja lapsiperheille tarkoitettuja digipalveluja
Ajankohtaista digipalveluissa
-
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheenDigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.
Palvelu toimii sekä mobiilisovelluksena että verkkosivuna tietokoneella.
DigiLapha-sovellus on julkaistu sovelluskaupoissa keskiviikkona 11.6.2025 ja sovelluksen toimittaa Terveystalo.
Digipalvelut helpottavat arkea
Lapin hyvinvointialueella on tarjolla runsaasti paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluja esimerkiksi OmaVirtussa, mutta nyt ne viedään vaiheittain keskitettyyn DigiLapha-palveluun.
DigiLapha tulee jatkossa olemaan digitaalisen asioinnin ensisijainen kanava.
- Visiomme on tarjota asukkaille yksi, helposti löydettävä polku digitaalisiin palveluihin. Palvelujen kokoaminen yhteen sovellukseen helpottaa asiointia, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä.
DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain.
Uudistus alkaa kesäkuussa Rovaniemeltä – DigiLapha laajenee koko hyvinvointialueelle
DigiLapha on koko Lapin hyvinvointialueen yhteinen uudistus ja palvelu otetaan käyttöön vaiheittain koko hyvinvointialueella vuodesta 2025 alkaen.
Ensimmäisenä palvelua pääsevät käyttämään rovaniemeläiset kesäkuusta lähtien.
Avausvaiheessa DigiLaphassa on rovaniemeläisille tarjolla kaksi yhteydenottotapaa omalle terveysasemalle: tuttu Sairaanhoitaja-chat, jonka asiointi siirtyy verkkosivuilta DigiLaphaan sekä uusi yhteydenottolomake, joka korvaa aiemmin käytössä olleen Klinik-lomakkeen.
Ensimmäisellä asiointikerralla Sairaanhoitaja-chatissa kannattaa varata hieman lisäaikaa palveluun tunnistautumiseen ja sovelluksen lataamiseen.
Samaan aikaan potilas- ja sosiaaliasiavastaavan asiointi siirtyy OmaVirtusta DigiLaphaan, jossa kaikki Lapin asukkaat voivat jatkossakin asioida tietoturvallisesti viestein tai etätapaamisin.
Uusia palveluja avautuu kuukausittain
Nyt julkaistava versio DigiLaphasta ei ole vielä valmis vaan se kehittyy ja laajenee säännöllisesti. DigiLaphaan avautuu uusia palveluja ja toimintoja kuukausittain.
Lähitulevaisuudessa kaikki hyvinvointialueen asukkaat voivat esimerkiksi: osallistua etätapaamiseen, täyttää hakemuksia ja esitietolomakkeita, saada palveluohjausta tai asioida Suomi.fi-valtuutuksella toisen puolesta.
Ota hyvinvointialueen digipalvelut käyttöösi – näin aloitat DigiLaphassa
Tällä hetkellä hyvinvointialueen digipalvelut, jotka eivät vaadi tunnistautumista, löytyvät tuttuun tapaan osoitteesta www.lapha.fi/digipalvelut
Vahvaa tunnistautumista edellyttävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointiasi tukevat hallintopalvelut siirtyvät puolestaan vaiheittain DigiLaphaan.
DigiLapha on maksuton ja ladattavissa sovelluskaupoista hakusanalla DigiLapha. Mikäli et halua ladata sovellusta, voit käyttää DigiLaphaa tietokoneella osoitteessa www.digilapha.fi
Kirjautuminen tapahtuu vahvasti tunnistautuen esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen takaa turvallisen asioinnin.
Jos digiasiointi mietityttää, löydät digitukea ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta: Tukea digiasiointiin - Lapin hyvinvointialue
Latauslinkit
App Store -sovelluskauppa: lataa tästä
Google Play -sovelluskauppa: lataa tästä
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.
-
Puolesta asioinnin valtuutus kattaa kesäkuussa koko Lapin hyvinvointialueenPalvelu otetaan käyttöön 9.6. alkaen Rovaniemellä, Tervolassa ja Torniossa, 18.6 alkaen Ranualla sekä 23.6....
Puolesta asioinnin valtuutus kattaa kesäkuussa koko Lapin hyvinvointialueen
6.6.2025
Palvelu otetaan käyttöön 9.6. alkaen Rovaniemellä, Tervolassa ja Torniossa, 18.6 alkaen Ranualla sekä 23.6. alkaen Utsjoella. Muilla paikkakunnilla puolesta asioinnin valtuutus avustetusti on jo otettu käyttöön
Jos sinulla ei ole käytössäsi vahvaa sähköistä tunnistautumista, kuten verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi puolesta asiointiin. Valtuutus mahdollistaa asioinnin esimerkiksi OmaKannassa, OmaKelassa, apteekeissa ja pian julkaistavassa Lapin hyvinvointialueen DigiLapha-asiointipalvelussa aikuisen sosiaali- ja terveydenhuollon puolesta asioinnissa.
Miten valtuuttaminen tapahtuu?
Valtuuttaminen tehdään paikan päällä Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteessä, joka sijaitsee omalla terveysasemallasi. Rekisteröintikäynnillä valtuutus tehdään avustettuna, ja voit itse päättää, mitä asioita läheisesi saa puolestasi hoitaa. Valtuutuksen avulla läheisesi voi asioida puolestasi myös toiselta paikkakunnalta, helposti ja tietoturvallisesti.
Valtuudet, joita Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteillä myönnetään:
- Sosiaalihuollon asioiden hoito
- Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen
- Terveydenhuollon asioiden hoito
- Apteekkiasiointi
- Suomi.fi-viestien lukeminen ja hallinta
Lapin hyvinvointialue on kuudes alue Suomessa, joka tarjoaa Suomi.fi-valtuuksien rekisteröintiä avustetusti. Palvelu on tarkoitettu erityisesti niille, joilla ei ole mahdollisuutta tehdä valtuutusta sähköisesti itse.
Tavoitteena on turvata yhdenvertaiset mahdollisuudet hoitaa omia asioita digitaalisessa ympäristössä – myös silloin, kun tarvitset siihen apua.
Lue lisää avustetun valtuutuksen palvelusta ja katso tarkemmat tiedot valtuutuksen rekisteröintipisteistä tästä linkistä.
Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid
Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus doaibmá dál olles Lappi buresveadjinguovllus. Geassemánus bálvalus váldo atnui Ranuas, Roavvenjárggas, Tervolas, Durdnosis ja Ohcejogas. Eará báikegottiin nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus bargi veahkil lea juo váldon atnui.Jos dus ii leat anus nana elektrovnnalaš dovdán, nugo neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut du beales áššiid. Fápmudus dahká vejolažžan dikšut áššiid ovdamearkka dihte MuKantas, MuKelas, apteaikkain ja dál maiddái Lappi buresveadjinguovllu DigiLapha-áššiiddikšunbálvalusas rávesolbmo sosiála- ja dearvvašvuođafuolahusa nuppi beales áššiiddikšumis.
Mo fápmudeapmi dáhpáhuvvá?
Fápmudeapmi dahkko báikki alde Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbálvalanbáikkis, mii lea iežat dearvvašvuođaguovddážis. Go finat fápmudusbálvalanbáikkis, fápmudus dahkko bargi veahkil, ja don sáhtát ieš mearridit, guđe áššiid iežat lagaš olmmoš oažžu du beales dikšut. Fápmudusa veahkil iežat lagaš olmmoš sáhttá du beales dikšut áššiid maiddái nuppi báikegottis, álkit ja diehtodorvvolaččat.
Fápmudusat, mat Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbálvalanbáikkiin mieđihuvvojit:
- Sosiálafuolahusa áššiid dikšun
- Sosiáladorvvu ovdoáššiid dikšun
- Dearvvašvuođafuolahusa áššiid dikšun
- Apteaikaáššiiddikšun
- Suomi.fi-dieđáhusaid lohkan ja hálddašeapmi
Lappi buresveadjinguovlu lea guđát guovlu Suomas, mii fállá Suomi.fi-fápmudusaid registrerema bargi veahkil. Bálvalus lea oaivvilduvvon namalassii sidjiide, geain ii leat vejolašvuohta dahkat fápmudusa elektrovnnalaččat ieš.
Ulbmilin lea dorvvastit ovttaveardásaš vejolašvuođaid dikšut iežas áššiid digitála birrasis – maiddái dalle, go don dárbbašat dasa veahki.
Loga eambbo veahkehuvvon fápmudusa bálvalusas ja geahča dárkilut dieđuid fápmudusbálvalanbáikkiid birra: Fápmut iežat lagaš olbmo fápmudanbáikkis - Lapin hyvinvointialue
Puolesta asioinnin valtuutus kattaa kesäkuussa koko Lapin hyvinvointialueen
6.6.2025Palvelu otetaan käyttöön 9.6. alkaen Rovaniemellä, Tervolassa ja Torniossa, 18.6 alkaen Ranualla sekä 23.6....Puolesta asioinnin valtuutus kattaa kesäkuussa koko Lapin hyvinvointialueen
Palvelu otetaan käyttöön 9.6. alkaen Rovaniemellä, Tervolassa ja Torniossa, 18.6 alkaen Ranualla sekä 23.6. alkaen Utsjoella. Muilla paikkakunnilla puolesta asioinnin valtuutus avustetusti on jo otettu käyttöön
-
Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstäRovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä...
Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstä
5.6.2025
Rovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä Virtun kautta. Lomakkeen käytössä on todettu, että se ei palvele tarkoitustaan, eikä tieto välttämättä tavoita hammaslääkäriä ajoissa.
Jatkossa voit täyttää esitietolomakkeen, kun saavut vastaanotolle. Paperisia lomakkeita on tarjolla odotusauloissa.
Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstä
5.6.2025Rovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä...Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstä
Rovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä Virtun kautta. Lomakkeen käytössä on todettu, että se ei palvele tarkoitustaan, eikä tieto välttämättä tavoita hammaslääkäriä ajoissa. Jatkossa voit täyttää esitietolomakkeen, kun saavut vastaanotolle. Paperisia lomakkeita on tarjolla odotusauloissa.