Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut ja -laskutus
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut ja -laskutus
Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat
- maksuttomia tai
- asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen (esim. poliklinikkamaksut) tai
- asiakasmaksu on tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan (esim. pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut)
Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ja tavoitteena on, että maksut ovat kohtuullisia eivätkä ole esteenä palveluihin hakeutumiselle.
Löydät kyseisen palvelun hintatiedot aina palvelun sivuilta sosiaalipalveluista ja terveyspalveluista
Kooste sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista vuonna 2025 Lapin hyvinvointialueella
Kysyttävää asiakasmaksuista? Ota yhteyttä
Hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikkö ja talouspalvelut huolehtivat sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksujen laskutuksista sekä laskuihin ja palveluseteleihin liittyvistä tukipalveluista.
Asiakaslaskut lähetetään maksajalle palvelujen käytön jälkeen e-laskuna. E-laskusopimuksen voi tehdä omassa verkkopankissa. Omassa pankissa voi tehdä myös suoramaksuvaltuutuksen.
Yhteystiedot
Puhelinpalvelumme aukioloajat kesällä 2025
Kesäkuussa palvelemme arkisin ma-to kello 10–12
Heinäkuussa palvelemme arkisin ma-ke kello 10–12
Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon, hammashuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksut:
Asiakaspalvelunumero: 040 589 9257
Sähköposti: asiakasmaksut@lapha.fi
Lapin keskussairaala:
Asiakaspalvelunumero: 040 764 1972
Sähköposti: lapinhva.laskut@lapha.fi
Länsi-Pohjan keskussairaala:
Asiakaspalvelunumerot: 040 149 1151, 040 149 1152 ja 040 149 1153
Sähköposti: potilastoimisto.lpshp@lapha.fi
Tee e-laskutilaus verkkopankissasi
Suosittelemme, että verkkopankkia käyttävät asiakkaat ottavat käyttöön e-laskun. Lapin hyvinvointialueen e-laskun voit tilata omassa verkkopankissasi.
Lisätietoa
Liitetiedostot
Ajankohtaista aiheesta
-
Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussaKaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu...
Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa
4.7.2025
Kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu ajoissa kesäkuussa, koska hyvinvointialueen laskutusjärjestelmässä on ollut tekninen virhe.
Myöhästyneet laskut on saatu lähetettyä asiakkaille 2.7. Laskun eräpäivä on 13.8. Jos olet saanut saman laskun jo aiemmin kesäkuussa, voit jättää uuden laskun huomiotta. Laskuissa on sama laskunumero.
Tarvittaessa voit saada maksuaikaa laskullesi tai sinulle voidaan tehdä maksusuunnitelma.
Ota yhteyttä ensisijaisesti sähköpostilla asiakasmaksut@lapha.fi
Voit myös soittaa
Perusterveydenhuollon, hammashuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksujen palvelunumeroon 040 589 9257.
Heinäkuussa palvelemme arkisin ma-ke kello 10–12.Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa
4.7.2025Kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu...Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa
Kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu ajoissa kesäkuussa, koska hyvinvointialueen laskutusjärjestelmässä on ollut tekninen virhe. Myöhästyneet laskut on saatu lähetettyä asiakkaille 2.7. Laskun eräpäivä on 13.8. Jos olet saanut saman laskun jo aiemmin kesäkuussa, voit jättää uuden laskun huomiotta. Laskuissa on sama laskunumero. Tarvittaessa voit saada maksuaikaa laskullesi tai sinulle voidaan tehdä maksusuunnitelma. ...
-
Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoinLapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa...
Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin
26.5.2025
Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin
26.5.2025
Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa palveluihin Rovaniemellä, Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella. Kyseisenä ajankohtana potilastietojärjestelmä ei ole käytössä.
Sámegillii vuolábealde
Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella otetaan 15.6. käyttöön uusi Lapha Lifecare -järjestelmä, joka korvaa aiemmat potilastietojärjestelmät. Rovaniemellä Lapha Lifecare otettiin käyttöön jo 26.4.2025. Vanhoihin potilastietojärjestelmiin voi muutoksen jälkeen palata vain katselutilassa, kunnes ne arkistoidaan.
Muutoksen jälkeen palveluissa voi ilmetä hitautta tietojen katselun rajoitteiden vuoksi. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.
Toimi ajoissa – uusi reseptit ja tarkista maksukatto
Asukkaita pyydetään uusimaan kesäkuussa vanhenevat reseptit OmaKannan kautta viimeistään maanantaina 9.6. Näin varmistetaan, että ammattilaiset ehtivät käsitellä reseptit ennen järjestelmämuutoksesta mahdollisesti aiheutuvaa ruuhkaa.
Pyydämme myös huolehtimaan, että alkuvuoden aikana maksetut terveyskeskuslääkärin, terapian, suun terveydenhuollon, kotisairaalan ja mahdolliset kotihoidon maksukattoa kerryttävät sekä osastohoidon maksut huomioidaan vuoden 2025 maksukattokertymässä. Lisätietoja maksukatosta ja yhteystiedot löydät hyvinvointialueen verkkosivuilta: www.lapha.fi/maksukatto
Miksi muutos tehdään?
Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon tietojärjestelmät yhdistetään kahteen suureen kokonaisuuteen: Lapha Lifecare ja Lapha Pegasos. Yhdistämisillä pyritään edistämään toiminnan yhtenäistämistä välivaiheessa kohti terveydenhuollon yhtä isoa tietojärjestelmäkokonaisuutta.
Muutoksen tavoitteena on yhtenäistää toimintatapoja, vahvistaa potilasturvallisuutta sekä parantaa hoidon laatua ja järjestelmän käytettävyyttä. Samalla pyritään parantamaan toiminnan kustannustehokkuutta. Kyse ei ole vain teknisestä muutoksesta, vaan aidosta mahdollisuudesta kehittää palveluja sujuvammiksi ja asiakaslähtöisemmiksi.
***
Pasieantadiehtovuogádaga nuppástus váikkuha bálvalusaide – dárkkis reseapttaid ja jahkásaš iežasoasi dál
Lappi buresveadjinguovllus čađahuvvo 14.–15.6.2025 pasieantadiehtovuogádaga nuppástus, mii váikkuha bálvalusaide Roavenjárggas, Gihttelis, Sallas ja Ohcejogas. Dieid beivviid pasieantadiehtovuogádat ii leat anus.
Gihttelis, Sallas ja Ohcejogas ovddit pasieantadiehtovuogádagaid sadjái boahtá ođđa Lapha Lifecare -vuogádat, mii váldojuvvo atnui 15.6. Roavenjárggas Lapha Lifecare váldui atnui juo 26.4.2025. Nuppástusa maŋŋá boares pasieantadiehtovuogádagaide beassá dušše geahččat dieđuid, dassá go vuogádagat arkiverejuvvojit.
Nuppástusa maŋŋá sáhttet bálvalusat njoahcut go dieđuid geahččan ráddjejuvvo. Mii šállošit hehttehusa, maid nuppástus vejolaččat buktá.
Doaimma áiggil – ođasmahtte reseapttaid ja dárkkis jahkásaš iežasoasi
Mii bivdit, ahte ássit ođasmahttet maŋimustá vuossárgga 9.6. MuKanta bokte reseapttaid, mat boarásmuvvet geassemánus. Dánu mii sihkkarastit, ahte ámmátolbmot gerget gieđahallat reseapttaid ovdal go gieđahallan vejolaččat njoahcu vuogádatnuppástusa geažil.
Mii bivdit maiddái atnit fuola, ahte jagi 2025 jahkásaš iežasoasi rehkenastimis vuhtiiváldojuvvojit álgojagi áigge máksojuvvon dearvvašvuođaguovddášdoaktára, terapiija, njálmmi dearvvašvuođafuolahusa, ruovttobuohcceviesu ja ruovttus divššu mávssut, mat vejolaččat rehkenastojuvvojit oassin jahkásaš iežasoasi, nugo maiddái ossodatdivššu mávssut. Lassedieđuid jahkásaš iežasoasi birra ja oktavuođadieđuid gávnnat buresveadjinguovllu neahttasiidduin: www.lapha.fi/maksukatto
Manin nuppástuhttit?
Lappi buresveadjinguovllu vuođđodearvvašvuođafuolahusa diehtovuogádagat ovttastahttojuvvojit guovtti stuorra ollisvuhtii: Lapha Lifecare ja Lapha Pegasos. Ovttastahttimiiguin viggat dahkat doaimma oktilažžan dan botta ovdalgo dearvvašvuođafuolahusa okta stuorra diehtovuogádatollisvuohta lea huksejuvvon.
Nuppástusa ulbmil lea dahkat oktilažžan doaibmavugiid, nannet pasieantadorvvolašvuođa ja buoridit divššu kvalitehta ja vuogádaga anolašvuođa. Seammás viggat vuolidit doaimma goluid nu ollu go vejolaš. Jearaldat ii leat dušše teknihkalaš nuppástusas, muhto baicca albma vejolašvuođas ovddidit bálvalusaid njuovžileabbon ja dan guvlui ahte dat vástidit buorebut áššehasaid dárbbuide ja sávaldagaide.
Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin
26.5.2025Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa...Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin
Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa palveluihin Rovaniemellä, Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella. Kyseisenä ajankohtana potilastietojärjestelmä ei ole käytössä.
-
Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuunLapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...
Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
20.1.2025
Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut.
Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ja tavoitteena on, että maksut ovat kohtuullisia eivätkä ole esteenä palveluihin hakeutumiselle. Asiakasmaksuun voi hakea oikaisua tai muutosta, mikäli laskussa on virhe tai asiakasmaksu vaarantaa toimeentulosi.
Asiakaslaskun oikaisu
Jos sinulla on kysyttävää tai huomautettavaa asiakaslaskua koskien esim. asia- tai laskuvirhe, ota ensisijaisesti yhteyttä laskulla olevaan puhelinnumeroon. Oikaisua haetaan kirjallisesti lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä, jossa kerrotaan
- perustelut, miksi vaaditaan oikaisua/muutosta laskuun
- laskun tiedot (laskunumero, maksajan etunimet ja sukunimi)
- kopio laskusta, jos mahdollista
- asiakkaan yhteystiedot
Löydät täältä lisätietoja ja lomakkeen asiakaslaskun oikaisuun.
Muutoksenhaku asiakasmaksuun
Jos asiakasmaksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentulon, maksu on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Toimeentulolla tarkoitetaan sitä, että sinulla on rahaa välttämättömiin menoihin kuten asumismenoihin, ruokaan tai lääkkeisiin. Asiakasmaksu voidaan alentaa tai jättää perimättä myös silloin, jos sinun ei ole mahdollista maksaa elatusmaksuja asiakasmaksun vuoksi. Asiakasmaksua ei voida alentaa tai jättää perimättä, jos lasku on jo maksettu.
Mitä asiakasmaksuja voidaan alentaa?
- sosiaalihuollon palveluiden tasasuuruiset ja tulosidonnaiset asiakasmaksut
- terveydenhuollon palveluiden tulojen mukaan määräytyvät maksut sekä terveydenhuollon tasamaksut
- asiakasmaksun alentamista ei voi hakea sairaankuljetuksen, sosiaalisen luototuksen eikä lääkärintodistuspalkkio maksuihin
Jos haet maksun alentamista, sinun taloudellinen tilanteesi arvioidaan. Arviota varten sinun täytyy selvittää sinun ja puolisosi tulot ja menot. Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva päätös perustuu aina yksilölliseen tilannearvioon ja harkintaan.
Talouden kokonaistilannetta arvioidessa huomioidaan nettotulot ja säästöt sekä muu mahdollinen realisoitavissa oleva omaisuus, kuten rahastot/osakesijoitukset ym. Asiakasmaksua ei voida alentaa, mikäli asiakkaalla on kokonaisvarallisuutta enemmän kuin 2000 euroa tai puolison kanssa yhteistä varallisuutta enemmän kuin 4000 euroa.
Näin haet muutosta asiakasmaksuun
Voit hakea muutosta asiakasmaksuun lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai asianhoitaja.
Täältä löydät lisätietoja ja lomakkeen asiakasmaksun alentamiseen tai perimättä jättämiseen.
Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
20.1.2025Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut. Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon...