Navigointivalikko

Asiakkaan ja potilaan oikeudet

Asiakkaan ja potilaan oikeudet

Asiakkaan ja potilaan oikeudet

Potilaan oikeudet

Asiakkaana ja potilaana sinulla on oikeus siihen, että

  • Saat hyvää sosiaalihuollon palvelua ja hyvää kohtelua ilman syrjintää.
  • Saat hyvää terveyden- ja sairaanhoitoa ja hyvää kohtelua.
  • Tietosi pidetään salassa, eikä niitä levitetä puhumalla, kirjoittamalla tai sosiaalisen median välityksellä niille tahoille, jotka eivät osallistu palveluusi tai hoitoosi.
  • Kaikkia tietojasi käsitellään asianmukaisesti, eivätkä tietosi joudu sivullisille.
  • Tulet ymmärretyksi ja saat käyttöösi tarvittaessa tulkin asiointi- ja palvelutilanteessa.

Sinulla on mahdollisuus

  • Tehdä muistutus, mikäli olet tyytymätön saamaasi palveluun tai kohteluun, eikä asia keskustelun avulla selviä.
  • Tehdä asiakkaan, potilaan, omaisen ja läheisen haitta- ja vaaratilanneilmoitus, jos huomaat, että palveluissamme tapahtuman, joka aiheutti tai olisi voinut aiheuttaa haittaa asiakkaalle tai potilaalle.
  • Saada kopiot omista asiakas– ja potilasrekistereistä
  • Saada asiakas- ja potilasrekisterin käyttö- ja luovutuslokitietosi kerran vuodessa maksutta viimeisen kahden vuoden ajalta. Jos epäilet tietojesi väärinkäyttöä, voit pyytää asiasta selvityksen. Väärinkäyttöepäilyn selvittämistä varten tarvittavat tiedot ovat henkilö- ja yhteystietosi, epäillyn väärinkäytön ajankohta, miten epäily syntyi, epäilty käyttäjä tai tekijä sekä minkälaisista tiedoista on kyse.
  • Pyytää mm. tarkastamaan, oikaisemaan ja täydentämään rekisteritietosi.
  • Laatia hoitotahto ensisijaisesti Omakantaan, jolloin se on käytettävissä kaikissa terveydenhuollon julkisen terveydenhuollon yksiköissä
  • Omakanta.fi
  • Kieltää tietojesi luovuttaminen toisiin terveydenhuollon yksiköihin Omakanta.fi-palvelun kautta.
    • Omakanta.fi
    • Mikäli haluat kieltää vain Lapin keskussairaalassa tuotettujen tietojen luovuttamisen toisiin terveydenhuollon yksiköihin, voit tehdä sen käymällä keskussairaalan potilaskertomusarkistossa.
    • Huomioithan, että hoitosi voi vaarantua, mikäli hoitavalla taholla ei ole käytettävissä kaikkea sinusta olevaa tietoa.
  • Saada vahingonkorvausta hyvinvointialueen palvelujen käytön yhteydessä kadonneesta tai rikkoutuneesta omaisuudesta tai muusta vahingosta, josta on aiheutunut kuluja.

Suomi.fi rekisteröitysmisohje

Lomakkeet

Voit täyttää ja lähettää lomakkeet sähköisesti tai postitse.

Sähköistä pyyntöä varten tulee ensin rekisteröityä Suomi.fi-viestit -palvelun käyttäjäksi verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla osoitteessa: https://suomi.fi/viestit/viestiketjut/.

Rekisteröitymisen jälkeen täytetään sähköinen lomake. Lomakkeen täyttämisen jälkeen suoritetaan vahvasti tunnistautuminen Suomi.fi-viestit -palveluun. Lähetetty lomake löytyy palvelun lähetetyt viestit osiosta.