Digipalvelut
Osa digipalveluista on kaikkien käytössä, jotkut palvelut ovat käytössä vain tietyillä paikkakunnilla.
Hyvinvointialueen yhtenäiset digipalvelut
Tärkeitä linkkejä
Ajankohtaista digipalveluissa
-
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisilleRovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
10.12.2024
Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi.
Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn chat-keskustelun perusteella millaista hoitoa tarvitset.
Asiasi voi hoitua kokonaan chatissa, mutta tarvittaessa sinulle voidaan varata vastaanottoaika oman tiimin lääkärille, hoitajalle tai fysioterapeutille tai sinut voidaan ohjata jatkohoitoon. Hoidon jatkuvuus toteutuu hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti myös chatissa niissä tilanteissa, joissa se on tärkeää hoitosi kannalta.
Chat on uusi, vaihtoehtoinen palvelukanava olemassa olevien asiointikanavien rinnalle. Jos haluat asioida puhelimitse tai sähköisellä Klinik-yhteydenottolomakkeella niin se on jatkossakin mahdollista.
- Uuden palvelumuodon toimintamallin kokeilu on osa laajempaa hyvinvointialueen digitaalista kehitystyötä, kertoo kehittämispäällikkö Piia Hirvonen Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksiköstä.
Näin chat toimii
Voit käyttää chattiä tietokoneella tai mobiililaitteella. Kirjaudut palveluun vahvalla tunnistautumisella Suomi.fi -palvelun kautta, mikä varmistaa, että tietosi pysyvät turvassa ja palvelua on tietoturvallista käyttää.
Voit asioida chatissa myös alle 10-vuotiaan lapsesi puolesta.
Uuden palvelun aloitusvaiheessa on hyvä huomioida muutama asia. Jos olet jo jättänyt terveysasemalle takaisinsoittopyynnön tai lähettänyt sähköisen Klinik-yhteydenoton, ethän asioi samasta asiasta chatissa. Näin ehkäistään sitä, että palvelukanavat eivät ruuhkautuisi.
- Kokonaan uutta palvelua käynnistettäessä on haasteellista arvioida, kuinka nopeasti asiakkaamme löytävät palvelun pariin ja riittävätkö sähköisessä palvelussa työskentelevien hoitotyön ammattilaisten resurssi. Alussa on hyvä varautua pieniin palveluviiveisiin, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen projektipäällikkö Linda Jaako.
Huomaathan, että rovaniemeläisenä voit tarkistaa perusterveydenhuollon ajanvaraukseksi sähköisestä Kansalaisen ajanvarauspalvelusta osoitteesta: rovaniemi.terveytesi.fi
Sairaanhoitaja-chatin aukioloajat
Maanantai – torstai klo 8–14
Perjantai & arkipyhien aatot klo 8–13
Viikonloppuisin ja arkipyhinä chat on suljettu. Chatin ollessa suljettu, voit tehdä yhteydenoton terveysasemalle Klinik –palvelun kautta tai soittaa keskitettyyn puhelinpalveluun terveysasemien aukioloaikoina.
Tarkemmat tiedot chatista löydät osoitteesta: lapha.fi
Anna palautetta ja vaikuta
Palvelu otetaan käyttöön ensin Rovaniemellä ja palvelua tarjotaan alkuvaiheessa Rovaniemen avoterveydenhuollon asiakkaille.
Antamalla palautetta chat-keskustelusi päätteeksi vaikutat pilottivaiheessa olevan chat-palvelun jatkokehittämiseen.
Palvelu ei sovellu hätätilanteisiin tai jos avun tarve on välitön. Hätätilanteissa ota aina yhteys 112.
Palvelun pilotointi on osa Euroopan Unionin rahoittamaa VASA2-hanketta, jonka päätavoite on hoitoon pääsyn parantaminen.
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
10.12.2024Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi. Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn...
-
Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustanTerveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin...
Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan
9.12.2024
Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin hyvinvointialueen aluehallitus päätti asiasta kokouksessaan 13.11.2024.
Lapin hyvinvointialueen strategian mukaisesti hyvinvointialueen tavoitteena on yhdistää sosiaali- ja terveyshuollon digipalvelut merkittäväksi palvelukanavaksi ja yhtenäistää palveluprosessit. Käyttöön otettava digialusta on tässä keskeinen.
– Olemme erittäin iloisia, että Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon digialustan tuottajaksi. On hienoa päästä kehittämään alueen asukkaiden palveluja yhdessä hyvinvointialueen kanssa, sanoo Terveystalon julkisten digipalvelujen liiketoimintajohtaja Jani Kykyri.
Lapin hyvinvointialueen asukkaille digialusta tarkoittaa sitä, että sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä asioitaan voi jatkossa hoitaa yhden sovelluksen kautta esimerkiksi mobiililaitteilla. Muun muassa erilaiset etävastaanotot ja palveluihin ohjaaminen voivat tapahtua digialustan kautta. Digitaalisesti voi myös ottaa yhteyttä ja kysyä neuvoa, jolloin moni vaiva ja asiointi hoituu kokonaan etänä.
– Asiakkaalle digialusta sujuvoittaa ja usein nopeuttaa asiointia. Hyvinvointialueelle digiratkaisu tuo tehokkuutta ja laatua. Myös ammattilaiset hyötyvät sujuvuudesta ja uudesta työkalusta, Kykyri sanoo.
Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhdestä kanavasta
Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksikkö kilpailutti digiasiointialustan kilpailullisella neuvottelumenettelyllä, joka mahdollisti joustavan vuoropuhelun tarjoajien kanssa. Menettelyn avulla digialustan vaatimukset voitiin räätälöidä käyttäjälähtöisesti ja Lapin erityispiirteet huomioiden.
– Meillä on jo pitkään tehty hyvin edistyksellistä kehitystyötä digitaalisten palvelujen osalta. Nyt tehty päätös tulee entisestään edistämään alueemme digikehitystä sekä tähän liittyviä palveluja. Visiomme on, että lähitulevaisuudessa digitaaliset palvelut voisivat tulla yhden kanavan kautta, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä.
Digialusta sisältää mobiilisovelluksen ja web-käyttöliittymän hyvinvointialueen palveluihin. Alusta otetaan käyttöön vaiheittain vuoden 2025 aikana.
Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan
9.12.2024Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin...Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan
Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin hyvinvointialueen aluehallitus päätti asiasta kokouksessaan 13.11.2024.
-
Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussaHematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama...
Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussa
Kuvassa sairaanhoitaja Terhi Vaateri, sairaanhoitaja Minna Ruotsalainen sekä hematologian erikoislääkäri Taru Ahola.
3.12.2024
Hematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama verkkopalvelu, joka tukee veritautien hoitoa ja seurantaa.
Digihoitopolulta löydät kattavasti tietoa sairaudesta ja sairautesi hoidosta. Hoitopolulla voit ottaa sujuvasti ja turvallisesti yhteyttä viestillä poliklinikan henkilökuntaan ajasta ja paikasta riippumatta.
Kehitämme hoitoa yhteistyössä
Digihoitopolut ovat yksikkö- tai aluekohtaisia, ja sinulla täytyy olla lähete tai hoitosuhde digihoitopolkua käyttävään yksikköön, jotta saat digihoitopolun käyttöösi. Vaikka polut kehitetään aluekohtaisiksi, tehdään polkujen rakentamisessa paljon yhteistyötä kansallisesti.
Hematologisen potilaan polun tietosisältö on alun perin saatu Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelta. Lapin keskussairaalan Hematologian osastonylilääkäri Taru Ahola sekä sairaanhoitaja Minna Ruotsalainen ovat muokanneet polun tietosisällön ja prosessin vastaamaan erikoissairaanhoidon tarpeita Lapin hyvinvointialueella.
Aluksi digihoitopolku palvelee kahta potilasryhmää, mutta tulevaisuudessa palvelua laajennetaan useammille potilasryhmille. Digihoitopolku joko täydentää tai korvaa perinteistä vastaanottokäyntiä.
Laadukasta ja turvallista hoitoa digitaalisen palvelukanavan kautta
- Digihoitopolku mahdollistaa vapaamman ja tehokkaamman ajankäytön niin potilaalle kuin terveydenhuollon ammattilaiselle. Potilaat voivat vastata sairauttaan koskevaan kyselyyn ja laittaa viestiä ammattilaiselle juuri silloin, kun se heille itselleen sopii. Ammattilaisen työn suunnittelu helpottuu, kun se ei ole sidottu soittoaikoihin, kertovat Ahola ja Ruotsalainen.
Digihoitopolulla tavoitellaan standardoitua haittojen ja lääkkeen käytön seurantaa. Polulla täytetään lääkehoitokysely aina verikokeessa käynnin yhteydessä. Standardoitu toimintamalli luo tasalaatuisuutta hoitoon ja lisää potilasturvallisuutta.
Lapin hyvinvointialueen digihoitopolkujen alustana toimii tietoturvallinen, vahvaa tunnistautumista käyttävä Terveyskylän Omapolku -verkkopalvelu.
Lisätietoa digihoitopolusta saat hoitotiimiltäsi.
Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussa
3.12.2024Hematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama...Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussa
Hematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama verkkopalvelu, joka tukee veritautien hoitoa ja seurantaa.