Navigointivalikko

Ikääntyneiden perhehoito

Navigointivalikko

Ptv Service Display

Ikääntyneiden perhehoito

Perhehoidolla tarkoitetaan ikäihmisen hoivan ja huolenpidon järjestämistä osa- tai ympärivuorokautisesti perhehoitajan kotona, ammatillisessa perhekodissa tai hoidettavan kotona.

Perhehoitoa tarjotaan vaihtoehtona kotihoidolle, yhteisölliselle asumiselle, ympärivuorokautiselle palveluasumiselle ja omaishoidon vapaiden järjestämiseksi.

Lapin alueella toimivat tällä hetkellä seuraavat perhekodit:

  • Perhekoti Helmeri, Kemi
  • Perhekoti Väikkölä, Kolari
  • Perhekoti Verkkoranta, Pelkosenniemi
  • Kairalan perhekoti, Pelkosenniemi
  • Perhekoti Oiva, Rovaniemi
  • Perhekoti Aaria, Rovaniemi
  • Perhekoti Korvatunturin Kotikontu, Savukoski
  • Tuovisen perhekoti, Sodankylä
  • Simolan perhekoti, Sodankylä
  • Perhekoti Metsätähti, Sodankylä
  • Perhekoti Mummola, Tornio

Perhekodit ovat koko Lapin hyvinvointialueen yhteisiä, ja niihin voi hakeutua alkuperäisestä asuinpaikkakunnasta riippumatta.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta

  • Kaikki
  • Enontekiö
  • Inari
  • Kemi
  • Kemijärvi
  • Keminmaa
  • Kittilä
  • Kolari
  • Muonio
  • Pelkosenniemi
  • Pello
  • Posio
  • Ranua
  • Rovaniemi
  • Salla
  • Savukoski
  • Simo
  • Sodankylä
  • Tervola
  • Tornio
  • Utsjoki
  • Ylitornio

Valittuna: Kaikki

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Itäinen)

Iäkkäiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Enontekiön ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus

Soita Enontekiön vanhustenhuollon palvelupäällikölle, jos tarvitset lisätietoja tai neuvontaa iäkkäiden palveluista.

Puhelin

Ikääntyneiden perhekodit

Tästä löydät ikääntyneiden perhekotien puhelinnumerot. Jos olet uusi asiakas, ota ensin yhteyttä oman paikkakuntasi ikääntyneiden palveluneuvontaan.

Puhelin

Inarin ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikäihmisten sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus

Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.

Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Kemijärven perhe- ja omaishoidon puhelinasiointi

Terveydenhoitaja toimii ikääntyneiden perhe- ja omaishoidon yhteyshenkilönä Kemijärvellä.

Puhelin

Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Keminmaan ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista ja toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla ikääntynyt itse tai hänen lähiomaisensa.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Kittilän ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys puhelimitse ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajien soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaava

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Muonion avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori

Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.

Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Muonion ikääntyneiden palvelujen suunnittelija

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen suunnittelijaan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 08:00 - 16:00

Muonion sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Palveluohjaaja

Palvelutarpeenarviointi.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Pelkosenniemen ikääntyneiden sosiaalipalvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Pellon ikääntyneiden palvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Palveluasumiseen liittyvissä asioissa ota yhteys ikääntyneiden palvelujen esihenkilöön. Kotiin annettavia palveluja koskevissa asioissa ota yhteys hoivapalvelujen esihenkilöön.

Puhelin
  • ikääntyneiden palveluohjaus
  • ikääntyneiden palvelujen esihenkilö, palveluasuminen
  • hoivapalveluiden esihenkilö, kotiin annettavat palvelut

Perhe- ja omaishoitajien sekä henkilökohtaisten avustajien työsuhdeneuvonta (Oima-tiimi)

Ota yhteyttä Oima-tiimiin perhe- ja omaishoitajien sekä henkilökohtaisten avustajien palkkioihin liittyvissä asioissa. Oima-tiimi palvelee koko Lapin hyvinvointialueella.

Voit lähettää myös sähköpostia osoitteeseen oima@lapha.fi.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Puhelinpalvelun aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Ranuan erityisryhmien palveluvastaava

Saat yhteyden erityisryhmien palveluvastaavaan puhelimitse. Erityisryhmien palveluvastaava neuvoo sinua työ- ja päivätoiminnan ja palveluasumisen asioissa.

Puhelin

Ranuan ikääntyneiden palveluohjaus ja neuvonta

Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Rovaniemen ikäihmisten perhehoito (65 vuotta täyttäneet)

Ikääntyneiden perhehoitoa koskevissa asioissa ota yhteys palveluohjaajaan. Tavoitat palveluohjaajan arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

ma - pe klo 13 - 15
  • Maanantai - Perjantai 13:00 - 15:00

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista ja niihin hakeutumisesta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Sallan vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä

Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Tavoitat sosiaalityöntekijän arkisin soittoaikoina. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa:

  • omaishoidon tuki
  • vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut
  • kodin muutostyöt
  • henkilökohtainen apu
  • ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki
  • mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vammaisten asuminen
  • kehitysvammaisten palvelut
  • vammaispalveluna myönnettävät välineet, koneet ja laitteet
  • kuntoutusohjaus ja sopeutumisvalmennus
Puhelin

Normaalit aukioloajat

Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijä
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Simon ikääntyneiden palveluohjaaja (Senioripiste)

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista sekä toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Tavoitat palveluohjaajan puhelimitse arkipäivisin.

Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaajan soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Sodankylän ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaajilta saat tietoa ikäihmisten palveluista. Tavoitat palveluohjaajat puhelimitse arkipäivisin.

Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikääntyneiden palvelujen piirissä.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Tervolan ikääntyneiden asumispalvelut

Saat puhelimitse yhteyden ikääntyneiden asumispalvelujen palveluvastaavaan ja asumispalvelujen sairaanhoitajaan. Tehostetun palveluasumisen yksikköjä ovat Kotikullero, Jokikullero ja Pihakullero.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 15:00

Tervolan ikääntyneiden palveluohjaajat

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 08:00 - 16:00
  • Perjantai 08:00 - 15:00

Tornion ikääntyneiden palveluohjaus

Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 12:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Ylitornion ikääntyneiden palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluneuvontaan ja palvelutarpeen arviointiin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin
  • palveluohjaaja (neuvonta, omaishoitoa tukevat palvelut, tukipalvelut ja palveluasuminen)
  • sosiaalityöntekijä (lapsiperheiden ja ikääntyneiden sosiaalityö)

Enontekiön sosiaalitoimisto

Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.

Osoite

Kunnanvirasto, 1. kerros

Ounastie 165 99400 ENONTEKIÖ

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 15:00

Inarin sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.

Inarin sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavattavissa vain ajanvarauksella.

Osoite

Piiskuntie 2 99800 IVALO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00

Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponia

Hyvinvointikeskus Lapponia tarjoaa seuraavat palvelut:

  • hoitotarvikejakelu, kuntoutus, laboratorio, neuvola, perhe- ja mielenterveysklinikka, potilasasiavastaava, röntgen, suun terveydenhuolto, työterveyshuolto, vuodeosasto, kotihoito sekä kotisairaala

Lapponiassa käy säännöllisin väliajoin erikoislääkäreistä kardiologi, psykiatri ja psykologi.

Osoite

Sairaalakatu 9 98100 KEMIJÄRVI

Normaalit aukioloajat

Normaalit aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Lisätiedot

Ikäihmisten palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Neuvontaa ja ohjausta saat käymällä paikanpäällä Hyvinvointikeskus Lapponiassa, puhelimitse, sähköpostitse tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Palvelun aukioloajat
Palveluohjaaja tavattavissa Hyvinvointikeskus Lapponiassa ajanvarauksella
  • Maanantai - Tiistai 09:00 - 16:00

Keminmaan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat neuvontaa erityisesti työllistymiseen, kouluttautumiseen, toimeentuloon, kuntoutumiseen ja arjen haastaviin tilanteisiin.

Osoite

Kunnantie 3 94400 KEMINMAA

Kittilän sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat puhelinpalvelua puhelinaikoina sekä henkilökohtaista palvelua varaamalla ajan etukäteen.

Osoite

Valtatie 15 99100 KITTILÄ

Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto

Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Osoite

Pirkantie 11 99300 MUONIO

Pellon sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.

Osoite

Opintie 7 B 95700 PELLO

Normaalit aukioloajat

Aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Ranuan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.

Osoite

Sairaalatie 4 B 97700 RANUA

Normaalit aukioloajat

Sosiaalitoimiston aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Nestori palvelee ikääntyneitä, heidän omaisiaan ja läheisiään. Voit kysyä kotihoidosta, palveluasumisesta, omaishoidon tuesta, ateriapalveluista, kuljetuspalveluista, turvapuhelimista sekä siivous- ja kodinhoitopalveluista.

Osoite

Sisäänkäynti Kauppatorin puoleisesta ovesta.

Pohjolankatu 2 A 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

Palveluajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Muut yhteystiedot

Sähköposti

nestori.rovaniemi@lapha.fi

Puhelin

Sallan sosiaali- ja terveyskeskus

Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.

Osoite

Jungintie 3 98900 SALLA

Simon perhe- ja sosiaalipalvelupiste

Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavat palvelut:

  • sosiaalityön palvelut
  • täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
  • työllistämistä tukevat palvelut
  • maahanmuuttajien palvelut
  • lastensuojelun palvelut
  • perheneuvolan palvelut
  • vammaisten palvelut

Osoite

Palvelupiste sijaitsee rakennuksen toisessa kerroksessa.

Jenssintie 2 95200 SIMO

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaus
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Tervolan sosiaalitoimisto

Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.

Varaa aika asiointiin suoraan asiaasi hoitavalta henkilöltä.

Osoite

Keskustie 81 95300 TERVOLA

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:30 - 15:00

Utsjoen sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Utsjoen terveyskeskuksen yhteydessä. Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista.

Osoite

Seitatie 1 99980 UTSJOKI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Inarin sähköisen puolesta asioinnin sopimus

Voit tulostaa ja täyttää sähköisen puolesta asioinnin sopimuslomakkeen.

Inarin sähköisen puolesta asioinnin sopimus

Lapin hyvinvointialueen lääkelistalomake

Voit täyttää lääkelistasi sähköiselle lomakkeelle. Lomakkeen voi myös tulostaa ja täyttää lääkelistan käsin.

Lapin hyvinvointialueen lääkelistalomake

Tilapäisen perhehoidon kokopäiväinen hoitopäivämaksu on 34,65 euroa.

Tilapäisen perhehoidon enintään 8 tuntia kestävä osavuorokautinen hoitopäivämaksu on 18,90 euroa.

Pitkäaikaisesta perhehoidosta peritään asiakkaan maksukykyyn suhteutettu kuukausimaksu. Maksu on enintään 85 prosenttia asiakkaan nettokuukausituloista, joista on tehty hinnaston mukaiset vähennykset. Palveluntarve on pitkäaikaista, jos se kestää yli kolme kuukautta.

h4 liittyvät palvelut

Liittyvät palvelut

nappi muistihoitaja

Ohjeita perhehoitajille

Ohjeita perhehoitajille

Palkkioiden maksupäivä on toukokuusta 2023 alkaen

  • vakituisille kuukausipalkkaisille perhehoitajille kuun viimeinen pankkipäivä
  • muille kuun 15. päivä.

Lue lisää

Oima-järjestelmässä pääset tarkastelmaan omia tietojasi ja tekemään kirjauksia toukokuusta 2023 alkaen. Lue lisää

Kuukausipalkkioisten perhehoitajien Oima-ohjeet

Lyhytaikaisten perhehoitajien Oima-ohjeet

Palkkiolaskelmat toimitetaan verkkopankkiin Maventan toimittamana. Jos haluat palkkiolaskelman postitse, ilmoita asiasta sähköpostitse oima@lapha.fi. 

Vammaisten henkilöiden perhehoidon toimintaohje (pdf)

H4 lisätietoa

h4 liitetiedostot

Liitetiedostot

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Sisältöjulkaisija

  1. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

  2. Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.

    24.9.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.

    24.9.2024

    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä keskiviikkona 25.9.2024. RAI-toimintaa toteutetaan koko Lapin hyvinvointialueella laajasti iäkkäiden palveluissa.

    Lapin hyvinvointialue käyttää RAI-järjestelmiä lain ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista mukaisesti.

    Mikä on RAI?

    Lyhenne RAI tulee sanoista Resident Assessment Instrument = asiakkaan arviointiväline. RAI on standardoitu tiedonkeruun ja havainnoinnin välineistö, joka on tarkoitettu asiakkaan palvelutarpeen arviointiin sekä hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman laatimiseen. 

    Välineistöllä arvioidaan ja havaitaan iäkkäiden henkilöiden palveluntarvetta laajasti eri palveluissa ja niihin ohjautumisissa. Se toimii myös keskustelun ja kohtaamisen välineenä.

    Käytössä Lapin alueella vuoden 2024 alusta

    Yhdenmukaisesti RAI-arviointivälineitä on otettu Lapin alueella käyttöön vuoden 2024 alusta, jolloin koko Lapin hyvinvointialueelle saatiin yhteinen ohjelmistotietokanta. Tätä ennen RAI-arviointeja tehtiin myös säännöllisesti kuntien omissa ohjelmistotietokannoissa. 

    - THL:n rooli RAI-toiminnan yhtenäistämisen tukemisessa on ollut korvaamaton. On hienoa päästä jakamaan saavutuksia ja kertomaan RAI-toiminnan kehittämissuunnitelmista. Toivomme saavamme myös heiltä tukea ja vinkkejä jatkoon, toteaa RAI-koordinaattori Ringa Härkönen

    Palveluiden oikea kohdentuminen

    RAI-arviointien tuottaman tiedon avulla iäkkäiden palveluiden piirissä olevien lappilaisten ikäihmisten palvelut kohdentuvat oikein ja ikääntyneen tarpeet ja toimintakyky tunnistetaan yhdenvertaisesti standardoitua arviointivälinettä käyttäen. 

    - Olemmeko onnistuneet hyödyntämään arviointijärjestelmää siten, että ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan? Entä, miten tietoa on suunniteltu käytettävän toiminnan kehittämisessä, Härkönen pohdiskelee.

    Vierailun tarkoituksena on päästä näyttämään ja kertomaan, missä Lapissa RAI:n kanssa mennään niin ruohonjuuritasolla kuin johdon työpöydälläkin. THL:n asiantuntijat pääsevät tutustumaan ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikköön sekä tapaavat ikääntyneiden palveluiden johtoa. 

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.
    24.9.2024
    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.


    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.

  3. Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta

    28.8.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta

    Vanhuksia ruokapöydässä

    Kuva: STM

    28.8.2024

    Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.

    Lapin hyvinvointialue on kilpailuttamassa koko hyvinvointialueelle ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan. Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnassa lähtökohtana on kilpailuttaa ja järjestää palvelut puitejärjestelyllä siltä osin kuin palvelujen tuottaminen ei ole mahdollista Lapin hyvinvointialueen omana toimintana tai palvelusetelillä.

    Tällä hetkellä voimassa olevan kilpailutetun hankintasopimuksen ehtoihin ei ole kirjattu vaihtoehtoa, jossa henkilöstömitoitus voisi laskea mahdollisen lainsäädäntömuutoksen vuoksi. Nyt tiedossa on, että ikääntyneiden hoivassa sovellettavaa henkilöstömitoitusta pienennetään lainsäädännössä 0,6 työntekijään asukasta kohti nykyisestä 0,65:sta vuoden 2025 alusta alkaen. Tästä syystä nykyiset hankintasopimukset tullaan irtisanomaan ja palvelu kilpailutetaan uudelleen uudella henkilöstömitoituksella sopimuskaudelle 1.1.2025–31.12.2026 (+ 1 optiokausi 1.1.–31.12.2027).

    Markkinavuoropuhelu pidetään Teams-ympäristössä tiistaina 10.9.2024 klo 14–16

    Lapin hyvinvointialue järjestää ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen valmistelun tueksi markkinakartoituksen. Markkinakartoitus järjestetään tarjoajien kanssa yhteisenä Teams-markkinavuoropuheluna, jossa hankintayksikön edustajat ensin esittelevät tulevaa kilpailutusta ja ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämiseen liittyviä muita hyvinvointialueen yleisiä ajankohtaisia asioita. Hankintayksikön puheenvuorojen jälkeen voivat 
    markkinavuoropuheluun osallistuvat tarjoajat esittää kysymyksiä hankintayksikölle ja muita puheenvuoroja. Pyrkimys on aktiiviseen vuoropuheluun ja tiedonvaihtoon puolin ja toisin.

    Hankintayksikkö pyytää tarjoajia ilmoittautumaan markkinavuoropuheluun perjantaihin 6.9.2024 mennessä sähköpostitse osoitteeseen: antti.tieva@hankintaratas.fi. Ilmoittautumisessa tulee ilmoittaa markkinavuoropuheluun osallistuvan henkilön nimi, tehtävänimike, sähköpostiosoite ja  puhelinnumero.

    Lisätietoja valmistelussa olevasta hankinnasta ja kutsu markkinavuoropuheluun on julkaistu kokonaisuudessaan Hilmassa.

    Vanhuksia ruokapöydässä Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta
    28.8.2024
    Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.
    Vanhuksia ruokapöydässä

    Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta


    Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.

H4 lisätietoa