Navigointivalikko

Kuljetuspalvelut erityisryhmille

Navigointivalikko

Kuljetuspalvelut

Kuljetuspalvelut matkapalvelukeskuksen kautta

Tervia Logistiikka tarjoaa Lapin hyvinvointialueella kuljetuspalvelujen välitystä.

Matkapalvelukeskuksen kautta voi tilata vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuspalveluja sekä palvelu- ja asiointimatkoja. Terveydenhuollon matkat kuten lääkäri-, laboratorio-, ja kuntoutuskäynnit, eivät kuulu Lapin hyvinvointialueen korvaamiin kuljetuspalveluihin. Terveydenhuollon matkoista voit hakea korvausta Kelalta.

Matkapalvelukeskus tarjoaa tällä hetkellä välityspalveluja Inarissa, Kemijärvellä, Keminmaassa, Kemissä, Kolarissa, Muoniossa, Pelkosenniemellä, Pellossa, Rovaniemellä, Sallassa, Savukoskella, Sodankylässä, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniolla.

Uuden kilpailutuksen valmistumisen myötä toiminta alkaa arviolta keväällä 2025 Enontekiön, Kittilän, Ranuan, Rovaniemen, Simon ja Utsjoen kuntien alueilla.

Matkapalvelukeskuksen ajojärjestelijät etsivät asiakkaille sopivan matkustustavan ja reitin. Samaan suuntaan ja samaan aikaan matkustettaville asiakkaille tarjotaan yhteiskyytejä. Ajojärjestelijät ohjaavat asiakkaita myös käyttämään asiointi-, palvelu- ja joukkoliikennettä.

Kuljetuspalvelut erityisryhmille

Kuljetuspalveluihin ovat oikeutettuja henkilöt, joilla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja jotka eivät voi vammansa tai sairautensa vuoksi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. Henkilöllä tulee myös olla virallinen kuljetuspalvelupäätös.

Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä tekee kuljetuspäätökset. Kuljetuspalvelut myönnetään kuukausikohtaisesti. Myönnettyjen matkojen määrää ei saa ylittää eikä siirtää toiselle kuukaudelle.

Kuljetusten tilaaminen

Matkapalvelukeskuksen puhelinasiointi 016 726 500 päivystää vuorokauden ympäri.

Tilaa kyyti Matkapalvelukeskuksesta vähintään 1,5 tuntia ennen matkaa. Voit tilata monta matkaa samalla kerralla.

Jos matkan lähtöosoite on muu kuin kotiosoitteesi, voit tilata matkan ilman ennakkotilausta. Kyyti saapuu viimeistään 30 minuutin kuluttua. Peruuta matkat vähintään 30 minuuttia ennen matkan alkamista. Kuittaa kyyti matkan päätteeksi kuljetuspalvelukortilla. Matkojen omavastuu laskutetaan sinulta jälkikäteen kerran kuukaudessa.

Ilmoita seuraavat asiat, kun tilaat matkaa

  • Lähtöosoite, määränpää ja kellonaika.
  • Henkilömäärä, apuvälineet, matkatavaroiden määrä ja muut erityistarpeet.
  • Mainitse erikseen, jos sinulla on aikataulutettu meno tai tapaaminen määränpäässä.
  • Ilmoita etukäteen, jos kesken matkan on odotettavissa kymmenen (10) minuutin pysähdys. Matkan varrella saa olla enintään yksi kymmenen minuutin odotusaika pienimuotoiseen asiointiin.

Asiakkaiden itse ehdottamista yhteiskyydeistä ei peritä matkan omavastuuta. Kuljetuspalvelupäätöksellä voi myös matkustaa maksutta palveluliikenteessä. Palveluliikennematkat eivät kuluta kuukausittaisia matkoja.

Saattoapu matkalla

Asiakkaalle voidaan myöntää kuljetuspalvelupäätöksessä oikeus saattajaan. Saattajan tehtävänä on avustaa asiakas turvallisesti lähtöpaikasta määränpäähän. Saattajana voi toimia henkilö, joka ei ole itse kuljetuspalvelun saaja ja pystyy toimimaan saattajana. Jos sinulla on oikeus käyttää kuljettajaa saattajana, sinulla ei voi olla mukana muuta saattajaa. Saattaja matkustaa asiakkaan kanssa maksutta.  Muut matkustajat maksavat oman osuuden taksimatkan hinnasta.

Esteettömien kuljetusten kuljettaja saattaa asiakkaan turvallisesti huoneistoista autoon ja autosta kohteeseen. Kuljettaja myös huolehtii asianmukaisen kiinnitysjärjestelmän pyörätuolille.

Kuljetuspalvelukortti ja matkustajaprofiili

Matkapalvelukeskuksen asiakkaille luodaan asiakasprofiili ja kuljetuspalvelukortti. Asiakasprofiiliin on koottu tiedot henkilökohtaisista matkatarpeistasi, apuvälineistäsi, nouto-osoitteestasi ja oikeudestasi saattajaan. Jos profiilissasi on puhelinnumero, saat tekstiviestin, kun auto on vastaanottanut tilauksesi. Muista päivittää muuttuneet tietosi Matkapalvelukeskukselle.

Asiakasprofiili on yhdistetty kuljetuspalvelukorttiin, jolla kuittaat matkan lopuksi kuljetuksen. Pidä kortti mukanasi aina kun käytät kuljetuspalveluja. Kortti on henkilökohtainen. Kortilla saa maksaa vain matkojen omavastuun. Korttia ei saa jättää minnekään, ei edes kuljettajan säilytettäväksi. Jos muutat tai kortti katoaa, ilmoita siitä sosiaalipalveluihin.

Matkojen omavastuun maksaminen

Matkojen omavastuu laskutetaan asiakkailta kerran kuukaudessa. Alle viiden (5) euron maksutapahtumat siirtyvät seuraavan kuukauden laskulle. Omavastuiden paperilaskut lähetetään sinulle kotiin, minkä jälkeen ne voi maksaa normaalisti omassa verkkopankissa.

Suosittelemme tilaamaan laskun sähköisenä e-laskuna omaan verkkopankkiin tai antamaan suoramaksuvaltuutuksen pankille. Tällöin pankki tekee maksusuorituksen asiakkaan puolesta. Laskun voi tilata sähköisenä myös OmaPostiin tai omaan verkkopankkiin. Laskuja ei voi maksaa maksukorteilla tai käteisellä hyvinvointialueen toimipisteissä. Omavastuun lisäksi ei peritä laskutuslisää.

Matkapalvelukeskus omavastuuhinnasto

Kuljetuspalvelujen omavastuuhinnasto 1.1.2025. Hinnat sisältävät 14 % arvonlisäveron.
Matka kilometreinä Lapsi 4–16 vuotta, hinta euroina Aikuinen, hinta euroina
6 2,55 3,44
9 2,67 3,56
12 2,93 3,95
16 3,56 4,71
20 3,95 5,22
25 4,58 6,11
30 5,09 6,75
35 5,60 7,25
40 6,11 8,15
45 6,62 8,78
50 7,13 9,55
60 7,89 10,44
70 8,40 11,20
80 8,78 11,71
90 9,29 12,47
100 10,05 13,24
110 10,69 14,25
120 11,33 15,15
130 12,09 15,91
140 12,73 16,93
150 13,24 17,69
160 13,87 18,58
170 14,51 19,35
180 15,27 20,24
190 16,04 21,38
200 16,80 22,27
220 17,56 23,42
240 18,20 24,31
260 19,09 25,45
280 21,00 27,87
300 22,78 30,42
325 24,69 32,96
350 26,60 35,51
375 28,51 37,93
400 30,42 40,60

Matkapalvelukeskus palautteen antaminen

Saapumatta jäänyt kuljetus

Jos Matkapalvelukeskuksesta tilattu kuljetus ei saavu ajallaan, voit tilata kuljetuksen suoraan valitsemastasi taksikeskuksesta tai taksiyrittäjältä. Voit joutua maksamaan suoraan tilatun kyydin itse, koska kaikissa takseissa ei ole Matkapalvelukeskuksen kortinlukijaa. Säilytä matkan kuitti ja toimita kuitti kuljetuspäätöksen tehneelle viranomaiselle saadaksesi hyvityksen. Muista perua Matkapalvelukeskuksen kautta tilattu kyyti.

h4 liittyvät palvelut

Liittyvät palvelut

nappi ikääntyneiden liikkuminen

nappi vammaisten liikkuminen

Tervia Logistiikka palaute

Tervia Logistiikka yhteystiedot

h4 liitetiedostot

Liitetiedostot

h3-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Sisältöjulkaisija

  1. Matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu 24.9.2025
    Tervia Logistiikan matkapalvelukeskus järjestää kuljetuspalveluita Lapin hyvinvointialueen asiakkaille....

    Matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu 24.9.2025

    17.9.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu 24.9.2025

    17.9.2025

    Tervia Logistiikan matkapalvelukeskus järjestää kuljetuspalveluita Lapin hyvinvointialueen asiakkaille. Asiakas voi tilata kyydin soittamalla matkapalvelukeskukseen. Kuljetuspalvelun voi tilata mihin aikaan tahansa kaikkina viikonpäivinä.

    Lapin hyvinvointialueella kyytien tilaus on tähän asti tapahtunut numerosta 016 860 2060.

    Uusi matkapalvelukeskuksen puhelinnumero otetaan käyttöön keskiviikkona 24.9.2025 klo 12.00.

    Matkapalvelukeskuksen uusi numero on 016 726 500.

    Tähän numeroon soittamalla voit tilata kyydin 24.9.2025 kello 12.00 alkaen.

    Jos soitat vanhaan numeroon, äänite kertoo sinulle uuden numeron.

    Tervia Logistiikka on vastannut 1.1.2025 alkaen Lapin hyvinvointialueen sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. 

    Matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu 24.9.2025
    17.9.2025
    Tervia Logistiikan matkapalvelukeskus järjestää kuljetuspalveluita Lapin hyvinvointialueen asiakkaille....

    Matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu 24.9.2025


    Tervia Logistiikan matkapalvelukeskus järjestää kuljetuspalveluita Lapin hyvinvointialueen asiakkaille. Asiakas voi tilata kyydin soittamalla matkapalvelukeskukseen. Kuljetuspalvelun voi tilata mihin aikaan tahansa kaikkina viikonpäivinä. Lapin hyvinvointialueella kyytien tilaus on tähän asti tapahtunut numerosta 016 860 2060. Uusi matkapalvelukeskuksen puhelinnumero otetaan käyttöön keskiviikkona 24.9.2025 klo 12.00. Matkapalvelukeskuksen uusi numero on 016 726 500. Tähän numeroon...