Navigointivalikko

Maksukatto

Navigointivalikko

maksukatto

Terveydenhuollon maksukatto

Maksukatto on 762 euroa vuosina 2024 ja 2025. Jos vuosittainen maksukattosi täyttyy, saat suurimman osan terveydenhuollon palveluista maksutta loppuvuoden ajan. Maksukaton täyttymisen seurantajakso alkaa aina kalenterivuoden alusta ja päättyy vuoden lopussa. Laskulla on tieto siitä, kerryttääkö asiakasmaksu maksukattoa.

Asiakkaan on itse seurattava maksukaton täyttymistä sekä ilmoitettava ylittymisestä hyvinvointialueelle. Myös hyvinvointialueella on oikeus saada ja kerätä välttämättömiä tietoja maksukaton täyttymisen seuraamiseksi, joten säilytä alkuperäiset kuitit sinun tai alaikäisen lapsesi asiakasmaksuista.

Maksukattoon huomioidaan maksut seuraavista terveydenhuollon palveluista

  • terveyskeskuksen avosairaanhoidon lääkäripalvelujen maksut
  • sairaalan poliklinikkamaksut
  • sarjahoidon maksut
  • päiväkirurgian maksut
  • lyhytaikaisen laitoshoidon maksut terveydenhuollon ja sosiaalihuollon laitoksissa
  • päivä- ja yöhoidon maksut
  • terveydenhuollon ammattihenkilön antamasta fysioterapiasta, neuropsykologisesta kuntoutuksesta, ravitsemusterapiasta, jalkojenhoidosta, puheterapiasta, toimintaterapiasta ja muusta niihin rinnastettavasta toimintakykyä parantavasta ja ylläpitävästä hoidosta perittävät maksut
  • suun ja hampaiden tutkimuksen ja hoidon käynti- ja toimenpidemaksut (lukuun ottamatta hammasteknisiä kuluja, kuten proteeseista ja purentakiskoista, oikomiskojeista ja uniapnea kiskoista aiheutuvia hammasteknisiä kuluja)
  • suun ja leukojen erikoissairaanhoidon hoitotoimenpiteiden maksut
  • tilapäisen kotisairaanhoidon ja tilapäisen kotisairaalahoidon maksut
  • maksut lääkinnällisen kuntoutuksen laitoskuntoutusjaksosta, jota annetaan kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain tai vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain mukaisia palveluja saavalle henkilölle
  • toimeentulotuella maksetut terveydenhuollon maksut

Maksukattoon ei lasketa mukaan maksuja

  • sairaankuljetuksesta
  • lääkärintodistuksista
  • yksityislääkärin lähetteellä tehdyistä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista
  • sosiaalihuollon palveluista (lukuun ottamatta lyhytaikaista laitospalvelua)
  • tulosidonnaisista palveluista
  • palvelusetelin omavastuista
  • kuljetuspalvelujen omavastuista
  • täysin yksityisistä palveluista, joiden järjestämisestä hyvinvointialue ei vastaa.

Alle 18-vuotiaiden käyttämistä palveluista perityt maksut lasketaan yhteen hänen huoltajansa maksujen kanssa.

Kun maksukatto ylittyy, terveydenhuollon lyhytaikaisesta laitoshoidosta peritään alennettua hoitomaksua 25,10 €/ hoitopäivä 18 vuotta täyttäneiltä. Muut terveydenhuollon palvelut ovat maksuttomia kaikille niille henkilöille, joiden maksut ovat yhdessä kerryttäneet maksukattoa.

Kun maksukattosi on ylittynyt, ota yhteyttä Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen asiakaspalveluun. Maksukaton ylittävistä maksetuista laskuista saa hakea palautusta maksukaton ylittymistä seuraavan kalenterivuoden loppuun asti. Yhteystiedot löydät myös laskulta.

Asiakkaalla on oikeus saada todistus maksukaton ylittymisestä. Todistuksen antaa se terveydenhuollon toimipaikka, jossa maksukattosi on täyttynyt.

asiakasmaksut yhteystiedot

Kysyttävää asiakasmaksuista? Ota yhteyttä

Hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikkö ja talouspalvelut huolehtivat sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksujen laskutuksista sekä laskuihin ja palveluseteleihin liittyvistä tukipalveluista.

Asiakaslaskut lähetetään maksajalle palvelujen käytön jälkeen e-laskuna. E-laskusopimuksen voi tehdä omassa verkkopankissa. Omassa pankissa voi tehdä myös suoramaksuvaltuutuksen.

Yhteystiedot

Puhelinpalvelumme aukioloajat kesällä 2025

Kesäkuussa palvelemme arkisin ma-to kello 10–12

Heinäkuussa palvelemme arkisin ma-ke kello 10–12

Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon, hammashuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksut: 
Asiakaspalvelunumero: 040 589 9257
Sähköposti: asiakasmaksut@lapha.fi

Lapin keskussairaala:
Asiakaspalvelunumero: 040 764 1972
Sähköposti: lapinhva.laskut@lapha.fi

Länsi-Pohjan keskussairaala:
Asiakaspalvelunumerot: 040 149 1151, 040 149 1152 ja 040 149 1153
Sähköposti: potilastoimisto.lpshp@lapha.fi

asiakasmaksut e-laskutilaus

Tee e-laskutilaus verkkopankissasi

Suosittelemme, että verkkopankkia käyttävät asiakkaat ottavat käyttöön e-laskun. Lapin hyvinvointialueen e-laskun voit tilata omassa verkkopankissasi.

h4-ajankohtaista aiheesta-otsikko

Ajankohtaista aiheesta

Sisältöjulkaisija

  1. Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin
    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa...

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin

    26.5.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin

    26.5.2025

    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa palveluihin Rovaniemellä, Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella. Kyseisenä ajankohtana potilastietojärjestelmä ei ole käytössä. 

    Sámegillii vuolábealde

    Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella otetaan 15.6. käyttöön uusi Lapha Lifecare -järjestelmä, joka korvaa aiemmat potilastietojärjestelmät. Rovaniemellä Lapha Lifecare otettiin käyttöön jo 26.4.2025. Vanhoihin potilastietojärjestelmiin voi muutoksen jälkeen palata vain katselutilassa, kunnes ne arkistoidaan.  

    Muutoksen jälkeen palveluissa voi ilmetä hitautta tietojen katselun rajoitteiden vuoksi. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa. 

    Toimi ajoissa – uusi reseptit ja tarkista maksukatto 

    Asukkaita pyydetään uusimaan kesäkuussa vanhenevat reseptit OmaKannan kautta viimeistään maanantaina 9.6. Näin varmistetaan, että ammattilaiset ehtivät käsitellä reseptit ennen järjestelmämuutoksesta mahdollisesti aiheutuvaa ruuhkaa. 

    Pyydämme myös huolehtimaan, että alkuvuoden aikana maksetut terveyskeskuslääkärin, terapian, suun terveydenhuollon, kotisairaalan ja mahdolliset kotihoidon maksukattoa kerryttävät sekä osastohoidon maksut huomioidaan vuoden 2025 maksukattokertymässä. Lisätietoja maksukatosta ja yhteystiedot löydät hyvinvointialueen verkkosivuilta: www.lapha.fi/maksukatto 

    Miksi muutos tehdään? 

    Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon tietojärjestelmät yhdistetään kahteen suureen kokonaisuuteen: Lapha Lifecare ja Lapha Pegasos. Yhdistämisillä pyritään edistämään toiminnan yhtenäistämistä välivaiheessa kohti terveydenhuollon yhtä isoa tietojärjestelmäkokonaisuutta.  

    Muutoksen tavoitteena on yhtenäistää toimintatapoja, vahvistaa potilasturvallisuutta sekä parantaa hoidon laatua ja järjestelmän käytettävyyttä. Samalla pyritään parantamaan toiminnan kustannustehokkuutta. Kyse ei ole vain teknisestä muutoksesta, vaan aidosta mahdollisuudesta kehittää palveluja sujuvammiksi ja asiakaslähtöisemmiksi. 

    ***

    Pasieantadiehtovuogádaga nuppástus váikkuha bálvalusaide – dárkkis reseapttaid ja jahkásaš iežasoasi dál 

    Lappi buresveadjinguovllus čađahuvvo 14.–15.6.2025 pasieantadiehtovuogádaga nuppástus, mii váikkuha bálvalusaide Roavenjárggas, Gihttelis, Sallas ja Ohcejogas. Dieid beivviid pasieantadiehtovuogádat ii leat anus. 

    Gihttelis, Sallas ja Ohcejogas ovddit pasieantadiehtovuogádagaid sadjái boahtá ođđa Lapha Lifecare -vuogádat, mii váldojuvvo atnui 15.6. Roavenjárggas Lapha Lifecare váldui atnui juo 26.4.2025. Nuppástusa maŋŋá boares pasieantadiehtovuogádagaide beassá dušše geahččat dieđuid, dassá go vuogádagat arkiverejuvvojit.  

    Nuppástusa maŋŋá sáhttet bálvalusat njoahcut go dieđuid geahččan ráddjejuvvo. Mii šállošit hehttehusa, maid nuppástus vejolaččat buktá. 

    Doaimma áiggil – ođasmahtte reseapttaid ja dárkkis jahkásaš iežasoasi 

    Mii bivdit, ahte ássit ođasmahttet maŋimustá vuossárgga 9.6. MuKanta bokte reseapttaid, mat boarásmuvvet geassemánus.   Dánu mii sihkkarastit, ahte ámmátolbmot gerget gieđahallat reseapttaid ovdal go gieđahallan vejolaččat njoahcu vuogádatnuppástusa geažil. 

    Mii bivdit maiddái atnit fuola, ahte jagi 2025 jahkásaš iežasoasi rehkenastimis vuhtiiváldojuvvojit álgojagi áigge máksojuvvon dearvvašvuođaguovddášdoaktára, terapiija, njálmmi dearvvašvuođafuolahusa, ruovttobuohcceviesu ja ruovttus divššu mávssut, mat vejolaččat rehkenastojuvvojit oassin jahkásaš iežasoasi, nugo maiddái ossodatdivššu mávssut. Lassedieđuid jahkásaš iežasoasi birra ja oktavuođadieđuid gávnnat buresveadjinguovllu neahttasiidduin: www.lapha.fi/maksukatto 

    Manin nuppástuhttit? 

    Lappi buresveadjinguovllu vuođđodearvvašvuođafuolahusa diehtovuogádagat ovttastahttojuvvojit guovtti stuorra ollisvuhtii: Lapha Lifecare ja Lapha Pegasos. Ovttastahttimiiguin viggat dahkat doaimma oktilažžan dan botta ovdalgo dearvvašvuođafuolahusa okta stuorra diehtovuogádatollisvuohta lea huksejuvvon.  

    Nuppástusa ulbmil lea dahkat oktilažžan doaibmavugiid, nannet pasieantadorvvolašvuođa ja buoridit divššu kvalitehta ja vuogádaga anolašvuođa. Seammás viggat vuolidit doaimma goluid nu ollu go vejolaš. Jearaldat ii leat dušše teknihkalaš nuppástusas, muhto baicca albma vejolašvuođas ovddidit bálvalusaid njuovžileabbon ja dan guvlui ahte dat vástidit buorebut áššehasaid dárbbuide ja sávaldagaide. 
     

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin
    26.5.2025
    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa...

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin


    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa palveluihin Rovaniemellä, Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella. Kyseisenä ajankohtana potilastietojärjestelmä ei ole käytössä. 

  2. Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 

    20.1.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 

    20.1.2025

    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut.

    Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ja tavoitteena on, että maksut ovat kohtuullisia eivätkä ole esteenä palveluihin hakeutumiselle. Asiakasmaksuun voi hakea oikaisua tai muutosta, mikäli laskussa on virhe tai asiakasmaksu vaarantaa toimeentulosi.

    Asiakaslaskun oikaisu

    Jos sinulla on kysyttävää tai huomautettavaa asiakaslaskua koskien esim. asia- tai laskuvirhe, ota ensisijaisesti yhteyttä laskulla olevaan puhelinnumeroon. Oikaisua haetaan kirjallisesti lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä, jossa kerrotaan

    • perustelut, miksi vaaditaan oikaisua/muutosta laskuun   
    • laskun tiedot (laskunumero, maksajan etunimet ja sukunimi)   
    • kopio laskusta, jos mahdollista   
    • asiakkaan yhteystiedot

    Löydät täältä lisätietoja ja lomakkeen asiakaslaskun oikaisuun.

    Muutoksenhaku asiakasmaksuun 

    Jos asiakasmaksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentulon, maksu on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Toimeentulolla tarkoitetaan sitä, että sinulla on rahaa välttämättömiin menoihin kuten asumismenoihin, ruokaan tai lääkkeisiin. Asiakasmaksu voidaan alentaa tai jättää perimättä myös silloin, jos sinun ei ole mahdollista maksaa elatusmaksuja asiakasmaksun vuoksi. Asiakasmaksua ei voida alentaa tai jättää perimättä, jos lasku on jo maksettu.

    Mitä asiakasmaksuja voidaan alentaa?   

    • sosiaalihuollon palveluiden tasasuuruiset ja tulosidonnaiset asiakasmaksut   
    • terveydenhuollon palveluiden tulojen mukaan määräytyvät maksut sekä terveydenhuollon tasamaksut
    • asiakasmaksun alentamista ei voi hakea sairaankuljetuksen, sosiaalisen luototuksen eikä lääkärintodistuspalkkio maksuihin

    Jos haet maksun alentamista, sinun taloudellinen tilanteesi arvioidaan. Arviota varten sinun täytyy selvittää sinun ja puolisosi tulot ja menot. Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva päätös perustuu aina yksilölliseen tilannearvioon ja harkintaan.

    Talouden kokonaistilannetta arvioidessa huomioidaan nettotulot ja säästöt sekä muu mahdollinen realisoitavissa oleva omaisuus, kuten rahastot/osakesijoitukset ym. Asiakasmaksua ei voida alentaa, mikäli asiakkaalla on kokonaisvarallisuutta enemmän kuin 2000 euroa tai puolison kanssa yhteistä varallisuutta enemmän kuin 4000 euroa.

    Näin haet muutosta asiakasmaksuun   

    Voit hakea muutosta asiakasmaksuun lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai asianhoitaja.

    Täältä löydät lisätietoja ja lomakkeen asiakasmaksun alentamiseen tai perimättä jättämiseen

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 
    20.1.2025
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 


    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut. Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon...

  3. Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025

    16.1.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025

    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa.

    16.1.2025

    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.

    Vammaispalvelulain nojalla myönnetyistä asumispalveluista Lapin hyvinvointialue perii asiakasmaksut seuraavasti: 

    Asumisen tuki


    Ylläpitomaksu

    Ryhmämuotoinen asumispalvelu 45 €/kk
    Asuntoryhmämuotoinen asumispalvelu 30 €/kk

    Ylläpitomaksulla katetaan muun muassa yksikön käytössä olevat, vaatehuoltoon liittyvät koneet ja laitteet ja niiden käyttökustannukset, yhteisten tilojen siivousvälineet, puhdistusaineet, käsidesit, saippuat ja shampoot, suojahansikkaat, pesulaput, yhteisten tilojen WC-paperit, käsipyyhepaperit, roskapussit, yhteiset harrastus- ja viriketarvikkeet, yhteiseen viihtyvyyteen liittyvät kustannukset, kuten yhteisten tilojen kalusteet ja sisustustarvikkeet, yhteisessä ruoan valmistuksessa ja säilytyksessä 
    tarvittavat koneet ja laitteet sekä yhteisten tilojen informaatiokulut, kuten esimerkiksi televisio, sanomalehti, nettiyhteys ja mahdollisuus puhelimen käyttöön tarvittaessa.

    Jos asukas on yhtäjaksoisesti poissa asumispalveluista, poissaolon kuudennesta poissaolopäivästä alkaen ei ylläpitomaksua peritä. Ylläpitomaksun päivähinta lasketaan jakamalla kuukausihinta 30: llä. Sairaala- ja laitoshoitojakson ajalta ei peritä ylläpitomaksua.

    Palvelusetelituottajat laskuttavat ylläpitomaksun ja ateriat suoraan asiakkaalta (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä 569/2009; Lapin hyvinvointialueen asumispalveluiden palvelusetelisääntökirja 21.12.2022 / § 456).

    Valmennus

    Toteutuneiden kustannusten mukaan

    Ateriapalvelut

    Asumispalvelun ateriahinnat:
    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 €
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €
    - Päivällinen 5,75 €
    - Iltapala 2,65 €
    Asumispalvelun ateriapäivä / kaikki yht 18,95 €
    - Ateriakuljetus kotiin 2,35 €/kerta.

    Lapin hyvinvointialue perii asiakkaan tilaamat ateriat ja lasku tulee yksiköstä, jossa ateriat on nautittu.

    Päiväaikainen toiminta

    Päivä ja -työtoiminta

    - 1 €/toimintapäivä; maksimissaan 20 €/kk

    Päivä- ja työtoiminnan aikana tilatut ateriat

    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 € 
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €

    Koululaisten loma-ajan hoidossa tilatut ateriat

    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 €
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €

    Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tilatut ateriat, yli 16-vuotiailta

    - Välipala 1,10 €/päivä

    Lyhytaikainen huolenpito asumisyksikössä

    - ympärivuorokautinen asuminen 34,65 €/vrk (sisältää aterian ja
    ylläpidon)
    - osavuorokautinen asuminen 18,90 €/vrk (yli 16 vuotta 
    täyttäneiltä)

    Omaishoidon vapaan aikainen hoito

    12,80 €/vrk

    Maksujen perimättä jättäminen tai alentaminen

    Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 11 §). Laskun mukana lähetetään asiakkaalle muutoksenhakuohje.

    Lisätietoja

    Itäinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Kati Aikio
    kati.aikio@lapha.fi
    040 533 0091

    Lounainen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Eija Lampela
    eija.lampela@lapha.fi
    040 547 2484

    Kaakkoinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Maija Tervo
    maija.tervo@lapha.fi
    040 582 6351

    Pohjoinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Henri Muotka
    henri.muotka@lapha.fi
    040 489 5181

    Vammaispalveluiden johtaja Mirja Kangas
    mirja.kangas@lapha.fi
    040 660 9720

    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa. Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
    16.1.2025
    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....
    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa.

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025


    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.

  4. Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle
    Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle. Koko hoitojakso, jonka aikana synnytys...

    Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle

    13.1.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle

    13.1.2025

    Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle. Koko hoitojakso, jonka aikana synnytys tapahtuu, on potilaalle maksuton. Se, kuinka pitkään ennen synnytystä tai synnytyksen jälkeen potilas joutuu lääketieteellisistä syistä johtuen olemaan vuodeosastolla hoidossa, ei vaikuta maksuttomuuteen. Maksuttomuus koskee kaikkia synnyttäjiä, myös Lapin hyvinvointialueen ulkopuolelta tulevia synnyttäjiä. Kaikki muut raskaudenaikaiset osastohoitoa vaativat hoitojaksot, paitsi hoitojakso minkä aikana synnytys tapahtuu, ovat maksullisia. 

    Raskauteen liittyvistä polikliinisistä käynneistä maksetaan edelleen normaalisti asiakasmaksuhinnaston mukaisesti.

    Naistenklinikan asiakasmaksut vuonna 2025:

    Äitiyspoliklinikkamaksu 66,70 €
    Naistentautienpoliklinikka 66,70 €
    Hoitopäivämaksu 66,90 €/vuorokausi
    Neuvonta- ja ohjauskäynti hoitajalle esimerkiksi synnytyspelko-tai kätilöpoliklinikalle 28,30 €
    Synnytyksiin liittyvistä hoitojaksoista ei peritä maksua.

    Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle
    13.1.2025
    Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle. Koko hoitojakso, jonka aikana synnytys...

    Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle


    Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle. Koko hoitojakso, jonka aikana synnytys tapahtuu, on potilaalle maksuton. Se, kuinka pitkään ennen synnytystä tai synnytyksen jälkeen potilas joutuu lääketieteellisistä syistä johtuen olemaan vuodeosastolla hoidossa, ei vaikuta maksuttomuuteen. Maksuttomuus koskee kaikkia synnyttäjiä, myös Lapin hyvinvointialueen ulkopuolelta tulevia synnyttäjiä. Kaikki muut raskaudenaikaiset osastohoitoa vaativat hoitojaksot,...

  5. Muista seurata oman maksukattosi täyttymistä
    Maksukatto on 762 euroa vuosina 2024 ja 2025. Jos vuosittainen maksukattosi täyttyy, saat suurimman osan...

    Muista seurata oman maksukattosi täyttymistä

    13.1.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Muista seurata oman maksukattosi täyttymistä

    13.1.2025

    Maksukatto on 762 euroa vuosina 2024 ja 2025. Jos vuosittainen maksukattosi täyttyy, saat suurimman osan terveydenhuollon palveluista maksutta loppuvuoden ajan.

    Maksukatto on 762 euroa vuosina 2024 ja 2025. Jos vuosittainen maksukattosi täyttyy, saat suurimman osan terveydenhuollon palveluista maksutta loppuvuoden ajan. Maksukaton täyttymisen seurantajakso alkaa aina kalenterivuoden alusta ja päättyy vuoden lopussa. Laskulla on tieto siitä, kerryttääkö asiakasmaksu maksukattoa. Maksukattoa kerryttää esimerkiksi terveyskeskuksen avosairaanhoidon lääkäripalvelujen maksut, sairaalan poliklinikkamaksut, päiväkirurgian maksut sekä suun ja leukojen erikoissairaanhoidon hoitotoimenpiteiden maksut. Maksukattoon ei lasketa mukaan esimerkiksi maksuja sairaankuljetuksesta, lääkärintodistuksista ja palvelusetelin omavastuista.

    Asiakkaan on itse seurattava maksukaton täyttymistä sekä ilmoitettava ylittymisestä hyvinvointialueelle. Myös hyvinvointialueella on oikeus saada ja kerätä välttämättömiä tietoja maksukaton täyttymisen seuraamiseksi, joten säilytä alkuperäiset kuitit sinun tai alaikäisen lapsesi asiakasmaksuista. Lue lisää maksukatosta täältä.

    Kun maksukattosi on ylittynyt, ota yhteyttä Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen asiakaspalveluun. Yhteystiedot löydät myös laskulta.

    Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen asiakaspalvelun yhteystiedot

    Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon asiakasmaksut:
    Asiakaspalvelunumero: 040 589 9257
    Sähköposti: asiakasmaksut@lapha.fi

    Lapin keskussairaala:
    Asiakaspalvelukeskus: 016 328 2902
    Sähköposti: asiakaspalvelukeskus.lshp@lapha.fi

    Länsi-Pohjan keskussairaala:
    Asiakaspalvelunumerot: 040 149 1151, 040 149 1152 ja 040 149 1153
    Sähköposti: potilastoimisto.lpshp@lapha.fi

    Potilaalle on oikeus hakea muutosta asiakamaksuun, jos asiakasmaksu vaarantaa potilaan tai hänen perheensä toimeentulon. Toimeentulolla tarkoitetaan sitä, että sinulla on rahaa välttämättömiin menoihin kuten asumismenoihin, ruokaan tai lääkkeisiin. Asiakasmaksu voidaan alentaa tai jättää perimättä myös silloin, jos sinun ei ole mahdollista maksaa elatusmaksuja asiakasmaksun vuoksi. Lue lisää muutoksenhausta asiakasmaksuun täältä.

    Jos sinulla on kysyttävää tai huomautettavaa asiakaslaskua koskien esimerkiksi asia- tai laskuvirhettä, ota ensisijaisesti yhteyttä laskulla olevaan puhelinnumeroon. Lue asiakaslaskun oikaisusta täältä.

    Muista seurata oman maksukattosi täyttymistä
    13.1.2025
    Maksukatto on 762 euroa vuosina 2024 ja 2025. Jos vuosittainen maksukattosi täyttyy, saat suurimman osan...

    Muista seurata oman maksukattosi täyttymistä


    Maksukatto on 762 euroa vuosina 2024 ja 2025. Jos vuosittainen maksukattosi täyttyy, saat suurimman osan terveydenhuollon palveluista maksutta loppuvuoden ajan.