Neuvonta ja ohjaus
Neuvonta ja ohjaus
Jos olet uusi asiakas tai elämäntilanteesi on muuttunut, ota yhteyttä sosiaalipalvelujen ohjaukseen ja neuvontaan. Sosiaalipalvelujen työntekijät neuvovat sinut oikeiden palveluiden ja tukien piiriin. Voit saada apua esimerkiksi perheen arjen jaksamiseen, iäkkään omaisen hoidon järjestämiseen, toimeentuloon, päihteiden käyttöön tai mielenterveysongelmiin.
Apua kiireellisessä tilanteessa
SosiaalipäivystysEtsi apua läheltä
Keskeisimmät palvelunumerotTietoa adoptiosta
Tietoa asiakkaiden oikeuksista sosiaali- ja terveyspalveluissa
Ajankohtaista aiheesta
-
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaanLapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
3.2.2025
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
Kuva: Lapin materiaalipankki, Terhi Tuovinen
3.2.2025
Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.
Kehitämme kevään aikana sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa. Asiakkaamme voivat osallistua kehitystyöhön antamalla palautetta asioidessaan ensiarvioinnissa. Palautteen kerääminen on aloitettu tammikuussa ja jatkuu kevään ajan. Aikuissosiaalityön asiakkaat voivat lisäksi osallistua tutkimukseen, jossa tutkitaan aikuissosiaalityön menetelmien vaikutuksia ensiarvioinnissa.
Kehitystyön tavoitteet on kiteytetty ensiarvioinnin palvelulupaukseen:
- Asiakas tulee kuulluksi ilman aiheetonta viivästystä 7 arkipäivän kuluessa.
- Arvostava ja kiireetön kohtaaminen, asiakkaalle jää tunne kuulluksi tulemisesta.
- Asiakkaalle kerrotaan soveltuvista peruspalveluista sekä mahdollisuudesta tapaamiseen ja palvelutarpeenarviointiin.
- Ensiarviointi on asiakaslähtöistä.
- Toimenpiteitä ohjaa aina tilannekohtaisuus ja kontekstisidonnaisuus.
Kehittämisestä vastaa VASA 2 -hanke yhteistyössä Aikuissosiaalityön menetelmien vaikutukset -tutkimushankkeen kanssa. Hankkeissa kerätään tietoa ensiarvioinnin tavoitteiden toteutumisesta, ja näitä tietoja hyödynnetään Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen kehittämisessä. EU-rahoitteiset hankkeet kestävät vuoden 2025 loppuun.
Lisätietoja:
Anni Partanen
projektipäällikkö, sosiaalipalvelut
Puh. 040 751 1121
anni.partanen@poske.fi
VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hankeLiisa Häkkinen
tutkijasosiaalityöntekijä
Puh. 040 592 6053
liisa.hakkinen@poske.fi
RRP3 – aikuissosiaalityön arviointitutkimushanke
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
3.2.2025Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.
-
Sosiaalisen luototuksen palveluun muutoksiaLapin hyvinvointialueen sosiaalisen luototuksen soveltamisohjetta on uudistettu.
Sosiaalisen luototuksen palveluun muutoksia
17.1.2025
Lapin hyvinvointialueen sosiaalisen luototuksen soveltamisohjetta on uudistettu.
Sosiaalinen luototus on sosiaalihuoltoon kuuluvaa lainanantoa, jonka tarkoituksena on ehkäistä taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista sekä edistää henkilön ja perheen itsenäistä suoriutumista.
Sosiaalisen luototuksen myöntämisen perusteet ja soveltamisohje on hallinnollinen ohjeistus siitä, millaisilla kriteereillä Lapin hyvinvointialueella myönnetään sosiaalista luototusta ja miten sosiaalisen luototuksen palvelussa toimitaan luototukseen liittyvissä asioissa. Ohjeen tavoitteena on luoda ja ylläpitää hyvinvointialueelle yhtenäiset palvelun myöntämisen kriteerit ja toimintatavat, joiden avulla pyritään turvaamaan asiakkaiden yhdenvertainen palvelu hyvinvointialueella.
Uuden soveltamisohjeen mukaan sosiaalisen luototuksen enimmäismäärä nousee 5000:sta 8000 euroon ja takaisinmaksuaika pitenee enimmillään viidestä seitsemään vuoteen.
Sosiaalisen luototuksen palveluun muutoksia
17.1.2025Lapin hyvinvointialueen sosiaalisen luototuksen soveltamisohjetta on uudistettu.Sosiaalisen luototuksen palveluun muutoksia
Lapin hyvinvointialueen sosiaalisen luototuksen soveltamisohjetta on uudistettu.
-
Talousneuvola palvelee Rovaniemellä joka kuukauden kolmas keskiviikkoTule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsitään ratkaisuja yhdessä!
Talousneuvola palvelee Rovaniemellä joka kuukauden kolmas keskiviikko
19.12.2024
Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsitään ratkaisuja yhdessä!
Talousneuvolatoiminta Lapin hyvinvointialueella jatkaa toimintaansa ensi vuonnakin. Talousneuvolassa voit keskustella ilman ajanvarausta arjen raha-asioistasi sekä saada neuvoja ja pohtia tilannettasi asiantuntijoiden kanssa.
Kaikenikäisille tarkoitettu palvelu on maksutonta ja luottamuksellista. Halutessasi voit asioida anonyymisti. Talousneuvolassa voit tavata eri alojen ammattilaisia. Toiminnassa on mukana Kela, Lapin hyvinvointialueen sosiaalityö, talous- ja velkaneuvonta sekä Ulosottolaitos.
Talousneuvola toimii Rovaniemellä osoitteessa Valtakatu 16, 2. kerros.
Talousneuvola on avoinna joka kuukauden kolmas keskiviikko klo 13.30–15.30.
Miten voit asioida Talousneuvolassa?
• Tule käymään osoitteessa Valtakatu 16, 2. kerros,
• soita 040 684 9992 tai
• lähetä yhteydenottopyyntö sähköpostilla talousneuvola@lapha.fi.Lisätietoja
Maija Vaara
sosiaaliohjaaja
maija.vaara@lapha.fi
050 315 1274Talousneuvola palvelee Rovaniemellä joka kuukauden kolmas keskiviikko
19.12.2024Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsitään ratkaisuja yhdessä!Talousneuvola palvelee Rovaniemellä joka kuukauden kolmas keskiviikko
Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsitään ratkaisuja yhdessä!
-
Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksellaMuutos astuu voimaan 14.10.2024.
Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella
8.10.2024
Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella
8.10.2024
Muutos astuu voimaan 14.10.2024.
Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat maanantaista 14.10.2024 alkaen tavattavissa vain ajanvarauksella.
Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen arkipäivisin puhelimitse 040 684 4952.
Perheiden palvelujen sosiaaliohjaajan tavoitat arkipäivisin puhelimitse 040 186 4349. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.
Työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajalle voi soittaa arkipäivisin numeroon 040 482 4743.
Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijän tavoitat arkipäivisin klo 9–10 puhelimitse 040 703 1191.
Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella
8.10.2024Muutos astuu voimaan 14.10.2024.Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella
Muutos astuu voimaan 14.10.2024.