Navigointivalikko

Navigointivalikko

OmaVirtu

Omavirtun ohjeet

Omavirtu

nappi-Omavirtu

OmaVirtu

Palvelu tarjoaa tietoturvalliset viestinvälitys- ja yhteydenottokanavat sosiaali- ja terveyspalveluihin, esim. sosiaalipalvelujen neuvonta tai yhteydenotto terveyskeskukseen. Palveluun kirjaudutaan Suomi.fi -tunnistautumisen kautta.

OmaVirtun kautta voit lähettää ja vastaanottaa viestejä eri palveluista. Lähettämäsi viestit ja saamasi vastaukset tallentuvat OmaVirtuun, eikä kukaan muu pääse katsomaan niitä. Tiedot ovat siellä tallessa niin kauan kunnes sinä poistat ne tai ne poistuvat palvelun tietosuojaselosteessa kuvatun ajan jälkeen.

Aloita käyttö:

  1. Kirjaudu ja tunnistaudu valintasi mukaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla
  2. Valitse palvelu. Voit valita asuinkuntasi sote-palvelun
  3. Lähetä viesti tai täytä lomake
  4. Saat ilmoituksen saapuneesta vastauksesta valintasi mukaan sähköpostiisi tai puhelimeen tekstiviestinä
  5. Kirjaudu ja tunnistaudu uudestaan palveluun lukeaksesi viesti

 
Mistä kirjaudun sisään OmaVirtuun?

Pääset kirjautumaan tältä sivulta tai digipalveluiden etusivulta. Siitä aukeaa kirjautuneen käyttäjän etusivu.

OmaVirtu kuten muutkin digipalvelut löytyvät myös terveys- ja sosiaalipalvelujen sivuilta. Kun olet löytänyt tarvitsemasi palvelun, voit valita kotikuntasi ja saada näkyviin, mitä puhelin- käyntiasiointi ja digipalveluita juuri sinun paikkakunnallasi on tarjolla.

 
Miksi OmaVirtuun pitää kirjautua ja tunnistautua?

OmaVirtun käyttö edellyttää palveluun tunnistautumista. Tällä varmistetaan, että ulkopuoliset eivät saa käyttöönsä sinua koskevia tietoja. Voit tunnistautua valintasi mukaan pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Käytämme Suomi.fi -tunnistautumista.

 

Mihin tunnistautumisen yhteydessä haettuja henkilötietoja käytetään?

Tunnistautumisen yhteydessä henkilötietosi haetaan Digi- ja väestöviraston väestötietojärjestelmästä.  Henkilötietoa ei käytetä kuin niissä palveluissa, joissa työntekijän pitää varmistua henkilöllisyydestäsi. Jos asian hoitaminen edellyttää henkilötietojen näyttämistä työntekijälle, näet omat henkilötietosi automaattisesti viestissä.

 

Mitä tarkoittaa rekisteröityminen?

Kun kirjaudut sisään ensimmäistä kertaa, sinua pyydetään rekisteröitymään, hyväksymään käyttöehdot ja ilmoittamaan sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi. Puhelinnumeroa voidaan käyttää palveluissa, joissa on esitäytettyjä lomakkeita, jotta sinun ei tarvitse täyttää samoja asioita uudestaan. Muuten sähköpostiosoitetta ja puhelinnumeroa käytetään vain maksuttomiin herättäisiin, joilla ilmoitetaan saapuneesta viestistä.

 

Kuinka muutan omia tietoja?

Rekisteröitymisen yhteydessä annettuja tietoja pääset muuttamaan Omat Tiedot sivulla, joka näkyy vain palveluun kirjautuneelle käyttäjälle. Tunnistautumisen yhteydessä väestötietojärjestelmästä haettuja tietoja voit muuttaa olemalla yhteydessä Digi- ja väestötietovirastoon.

 
Kuinka kirjaudun ulos OmaVirtusta?

Linkki ulos kirjautumiseen on OmaVirtun oikeassa yläkulmassa. Jos et käytä palvelua 30 minuuttiin, sinut kirjataan automaattisesti ulos. Omavirtu huomauttaa asiasta 5 minuuttia ennen uloskirjaamista.

 
Mistä saapuneet viestit löytyvät?

Uudet ja lukemattomat viestit löytyvät OmaVirtun etusivulta. Kaikki lähetetyt ja saapuneet viestit löytyvät Viestit -sivulta.

Kuvakaappaus Omavirtun etusivusta
​​​​​​​

omavirtun logo

Omavirtun sydän logo
​​​​​​​