Suun terveydenhuollon neuvonta ja asiointi (Kolari)
Palvelussa saa henkilökohtaista neuvontaa kirjallisesti suun terveyteen ja hoitoon sekä ajanvarauksiin liittyviin kysymyksiin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Suun terveydenhuollon neuvonta ja asiointi (Inari)
Palvelussa saa henkilökohtaista neuvontaa kirjallisesti suun terveyteen ja hoitoon liittyviin kysymyksiin. Palvelun kautta ei voi tehdä ajanvarausta, siihen on käytössä eri digipalvelu.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Voit varata ajan hammashoitolaan soittamalla ajanvarauksen puhelinnumeroon. Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä. Jos emme vastaa puheluusi, jätä viesti takaisinsoittojärjestelmäämme. Soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian.
Varatun ajan voit perua verkon kautta tai lähettämällä tekstiviestin erilliseen tekstiviestinumeroon. Kerro viestissä, kenen ajan haluat perua. Huomioithan, että tekstiviestinumeroon ei voi soittaa.
Saat yhteyden Utsjoen hammashoitolaan puhelimitse arkipäivisin.
Kiireetön ajanvaraus hammaslääkärille annetaan hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen. Kiireelliset särkytapaukset pyrimme hoitamaan päivystystoimintana saman päivän aikana Utsjoen terveyskeskuksen hammashoitolassa.
Suun terveydenhuollon palveluihin voit varata ajan puhelimitse arkipäivisin. Arvioimme jokaisessa yhteydenotossa hoidon tarpeen ja kiireellisyyden. Särkytapauksessa toivomme yhteydenottoa aamupäivän aikana.
Jos sinulle tulee este, muistathan perua välittömästi sinulle varatun ajan.
Ajanvaraus kiireettömään ja kiireelliseen hammashoitoon arkena. Voit varata, perua, siirtää, muuttaa tai tarkistaa aikasi.
Takaisinsoittopyynnön voi jättää ajanvarauksen aukioloaikoina noudattamalla automaatin antamia ohjeita. Automaatti antaa arvioidun takaisinsoittoajan samalle päivälle. Kiireettömissä asioissa tavoitatte meidät parhaiten ti-to klo 10- jälkeen.
Huomioithan, että varattu aika on peruttava edellisenä päivänä klo 14.00 mennessä. Ajanvarauksen voi perua myös sähköisesti (ei koske oikomishoidon ajanvarauksia).
Suun terveydenhuoltoon ei voi varata aikoja sähköisesti.
Terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut. Ivalon terveyskeskuksessa toimivat lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotto, neuvola, fysioterapia, puheterapeutti, laboratorio, röntgen, hammashoitola, vuodeosasto sekä ympärivuorokautinen päivystys. Palvelut toimivat ajanvarauksella. Terveyskeskuksessa toimii myös seri-tukipiste seksuaaliväkivallan uhreille.
Terveyskeskuksen neuvonnassa sijaitsevat myös kassapalvelut sekä asiakkaille jätettävien kirjeiden ja pakettien noutopiste.
Opiskeluterveydenhuollon hammaslääkärille hakeudutaan oppilaitoksen opiskelijaterveydenhuollosta vastaavan terveydenhoitajan kautta.
Inarin kirkonkylän hammashoitola (väistötila)
Inarin kirkonkylän hammashoitolasta saat hammaslääkärin, hammashoitajan ja suuhygienistin palvelut. Hammaslääkärin vastaanotto on maanantaisin ja tiistaisin. Suuhygienistin vastaanotto on keskiviikkoisin ja hammashoitajan perjantaisin.
Hammashoitolan väistötilat sijaitsevat Inarin kalasataman läheisyydessä.
Osoite
Satamatie
4,
99870
INARI
Keminmaan hammashoitola
Keminmaan hammashoitola.
Palvelun toteuttaa Mehiläinen Länsi-Pohja.
Osoite
Väylätie
2,
94400
KEMINMAA
Kemin hammashoitola
Kemin hammashoitola
Palvelun toteuttaa Mehiläinen Länsi-Pohja
Osoite
Valtakatu
6,
94100
KEMI
Normaalit aukioloajat
Maanantai
-
Torstai
08:00 - 15:30
Perjantai
08:00 - 15:00
Tornion terveyskeskus
Tornion terveyskeskuksessa on vastaanottopalvelut, laboratorionpalvelut sekä röntgen, suun terveydenhuolto, kuntoutus, vuodeosasto, psykiatrinen poliklinikka, ikäihmisten palvelut ja vammaispalvelut.
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n vastuulla ovat kiire- ja ajanvarausvastaanotto, kuntoutuspalvelut, röntgen sekä suun terveydenhuolto.
Jos et pääsekään tulemaan sinulle varatulle vastaanotolle, muista perua ajanvaraus. Perumatta tai käyttämättä jätetystä palvelusta perimme 56,70 euron maksun. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta:
Voit varata ajan hammashoitolaan soittamalla ajanvarauksen puhelinnumeroon. Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä. Jos emme vastaa puheluusi, jätä viesti takaisinsoittojärjestelmäämme. Soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian.
Varatun ajan voit perua verkon kautta tai lähettämällä tekstiviestin erilliseen tekstiviestinumeroon. Kerro viestissä, kenen ajan haluat perua. Huomioithan, että tekstiviestinumeroon ei voi soittaa.
Saat yhteyden Utsjoen hammashoitolaan puhelimitse arkipäivisin.
Kiireetön ajanvaraus hammaslääkärille annetaan hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen. Kiireelliset särkytapaukset pyrimme hoitamaan päivystystoimintana saman päivän aikana Utsjoen terveyskeskuksen hammashoitolassa.
Suun terveydenhuollon palveluihin voit varata ajan puhelimitse arkipäivisin. Arvioimme jokaisessa yhteydenotossa hoidon tarpeen ja kiireellisyyden. Särkytapauksessa toivomme yhteydenottoa aamupäivän aikana.
Jos sinulle tulee este, muistathan perua välittömästi sinulle varatun ajan.
Ajanvaraus kiireettömään ja kiireelliseen hammashoitoon arkena. Voit varata, perua, siirtää, muuttaa tai tarkistaa aikasi.
Takaisinsoittopyynnön voi jättää ajanvarauksen aukioloaikoina noudattamalla automaatin antamia ohjeita. Automaatti antaa arvioidun takaisinsoittoajan samalle päivälle. Kiireettömissä asioissa tavoitatte meidät parhaiten ti-to klo 10- jälkeen.
Huomioithan, että varattu aika on peruttava edellisenä päivänä klo 14.00 mennessä. Ajanvarauksen voi perua myös sähköisesti (ei koske oikomishoidon ajanvarauksia).
Suun terveydenhuoltoon ei voi varata aikoja sähköisesti.
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
28.12.2023
Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa.
Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa.
Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia.
Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia.
Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi.
Maksukatto
Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä.
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Maksuttomat palvelut
Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia.
Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä.
Kemijärven hammashoitola Lapponian ajanvaraus hoituu jatkossa vain yhdestä numerosta
7.8.2023
Kemijärven hammashoitolassa otetaan 28.8. käyttöön uusi ajanvarausnumero.
Maanantaista 28.8. alkaen Kemijärven hammashoitola Lapponiassa on käytössä vain yksi ajanvarausnumero p. 040 547 9013.
Soittoajat:
päivystysajanvaraus klo 8–9
muut asiat klo 13.30–14.30
Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä. Mikäli emme vastaa puheluusi, jätä viesti takaisinsoittojärjestelmäämme, niin soitamme takaisin mahdollisimman pian.
Jos et pääsekään tulemaan sinulle varatulle vastaanotolle, muista perua ajanvaraus. Perumatta tai käyttämättä jätetystä palvelusta perimme 51,50 euron maksun.
Ajan peruutukset toivomme ensisijaisesti verkossa lapha.fi/hammashoito tai viestillä numeroon 040 583 5109. Kerro viestissäsi kenen aika perutaan. Huomioi, että tähän numeroon ei voi soittaa.
Hammashoitola Lapponia palvelee osoitteessa Luusuantie 15 98100 Kemijärvi. Olemme avoinna ma-pe klo 8–15.
Suun terveydenhuollon palveluja ja toimintamalleja yhtenäistetään
19.6.2023
Suun terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä on päästy Lapin hyvinvointialueella siihen vaiheeseen, että palveluja päästään yhtenäistämään kaikissa alueen kunnissa ja suun terveydenhuollon yksiköissä. Palveluista tulee tämän myötä yhdenvertaisia sekä tasalaatuisempia kaikille Lapin asukkaille.
Sote-uudistuksen tavoitteena on turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut hyvinvointialueella. Palvelujen yhtenäistäminen voi muuttaa joissain kunnissa toimintamalleja ja tätä kautta asiakkaille tarjottavia palveluja. Yhtenäistämistyössä tärkeänä kriteerinä on se, että saamme hoidettua kaikille lappilaisille lakisääteiset suun terveydenhuollon palvelut.
Esimerkiksi lasten hammastarkastukset toteutetaan jatkossa neuvola-asetuksen ja yksilöllisen tarpeen mukaisesti, ei vuosittaisina tarkastuksina. Myöskään aikuisia ei jatkossa kutsuta määräaikaistarkastuksiin kuin poikkeustapauksissa. Käytännössä kutsu tulee vain, jos henkilöllä on joku toimintakykyyn vaikuttava yleissairaus.
Jos omassa hammashoitolassa on muutoksia palveluissa, saat siitä parhaan tiedon kysymällä omasta hammashoitolasta esimerkiksi käynnin yhteydessä.
Suun terveydenhuollon palveluja ja toimintamalleja yhtenäistetään
Suun terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä on päästy Lapin hyvinvointialueella siihen vaiheeseen, että palveluja päästään yhtenäistämään kaikissa alueen kunnissa ja suun terveydenhuollon yksiköissä. Palveluista tulee tämän myötä yhdenvertaisia sekä tasalaatuisempia kaikille Lapin asukkaille.