Navigointivalikko

Perheiden palvelut

Murupolku

Navigointivalikko

Perheiden palvelut

Perheiden palvelut

Voit saada sosiaalipalveluista tukea perheenne arjen haasteisiin, vanhempien jaksamiseen, haasteisiin lasten kasvatuksessa, taloudelliseen toimeentuloon ja erotilanteisiin. Autamme myös muun muassa vanhemmuuden selvityksissä ja adoptiotilanteissa. Tavoitteemme on tukea koko perheenne hyvinvointia.

Perheiden sosiaalityö toissijainen banneri

Perheiden sosiaalityö ja -ohjaus


Älä jää huoliesi kanssa yksin. Lapsiperheiden sosiaaliohjauksessa tuemme ja ohjaamme perheitä erilaisissa elämäntilanteissa. Voit ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä perheiden sosiaalityöhön ja -ohjaukseen.

Talvivaatteisiin pukeutunut isä pitelee sylissään punaiseen haalariin pukeutunutta pientä lasta. Isä ja lapsi ovat selin kuvaajaan päin ja katselevat talvista maisemaa.

alasivut-perheiden-palvelut

Tukea vanhemmuuteen ja perheen hyvinvointiin

Alasivut perheen arkea tukevia palveluja

Alalsivut perheiden asumispalvelut

h2-Ajankohtaista aiheesta-otsikko

Ajankohtaista aiheesta

Sisältöjulkaisija

Sisältöjulkaisija

  1. Voimaperheet-toimintamalli tukee pikkulapsiperheiden arkea
    Voimaperheet on digitaalinen toimintamalli, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja tukea...

    Voimaperheet-toimintamalli tukee pikkulapsiperheiden arkea

    23.4.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Voimaperheet-toimintamalli tukee pikkulapsiperheiden arkea

    Teresa Vaara pitelee pientä lastaan sylissä ja molemmat hymyilevät.

    23.4.2025

    Voimaperheet on digitaalinen toimintamalli, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja tukea pikkulapsiperheiden arjen sujuvoittamiseen ja myönteisen vanhemmuuden vahvistamiseen.

    Pikkulapsiperheiden arki voi olla kiireistä ja täynnä haasteita. Voimaperheet-malli on yksi keino tarjota kaivattua apua. Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen kehittämä toimintamalli on helppo ja tehokas tapa tukea vanhempia, jotka haluavat parantaa perheensä vuorovaikutusta, hyvinvointia ja kasvatustaitoja. Mallin tavoitteena on neuvolaikäisten lasten käytösongelmien tunnistaminen jo ennen kouluikää, jolloin ne ovat helpommin hoidettavissa. Varhainen puuttuminen käyttäytymisen ongelmiin vanhempainohjauksen avulla on tehokkain tapa ennaltaehkäistä myöhempiä ongelmia. 

    Malli on käytössä 13 hyvinvointialueella Suomessa ja jo yli 5000 perhettä on saanut tukea sen digitaalisista ohjelmista. Lapin hyvinvointialueella se on käytössä kaikissa alueen neuvoloissa 3- ja 4-vuotistarkastusten yhteydessä. Se tukee neuvolassa tehtävää lapsen ja perheen psykososiaalisen toimintakyvyn arviointia. 

    Lisää jaksamista vanhemmuuteen

    Voimaperheet-ohjelma on saanut erinomaista palautetta: 95 prosenttia vanhemmista suosittelisi sitä ystävilleen, ja lähes kaikki ovat oppineet uusia taitoja, jotka ovat auttaneet heitä vanhempina. He kokivat, että ohjelma tarjosi tietoa myönteisen vanhemmuuden taidoista ja antoi itseluottamusta vanhempana toimimiseen. Lisäksi ohjelman vaikutukset ovat olleet pysyviä. Lasten käytöksessä, ahdistuneisuudessa, mielialaoireissa ja uniongelmissa on tapahtunut merkittäviä parannuksia, jotka ovat säilyneet jopa kahden vuoden seurannassa.  

    “Kehun voima on uskomaton”

    Teresa Vaara on viiden lapsen äiti Tervolasta. Hän oli aluksi epäileväinen, kun hänelle tarjottiin neuvolasta mahdollisuutta osallistua Huomaa hyvä lapsessasi -ohjelmaan. 

    – Ensimmäinen ajatus oli, että ei meidän perhe tätä tarvitse. Ei meillä ole mitään oikeita ongelmia, Teresa kuvaa tuntemuksia, kun sai kutsun vanhempainohjausohjelmaan. 

    Teresa kuitenkin päätti antaa ohjelmalle mahdollisuuden ja heittäytyi siihen täysillä. Tärkeimpänä oppina Teresa huomasi ohjelman aikana, kuinka suuri vaikutus kehuilla on lapseen. Jo pientenkin onnistumisten kehuminen toi lisää iloa ja energiaa arkeen, eikä aamut olleet enää pelkkää taistelua. 

    – Ajattelin, että kehun lastani jo tarpeeksi, mutta ohjelma sai minut ymmärtämään, kuinka valtava vaikutus positiivisella palautteella on, hän sanoo. 

    Yksi merkittävimmistä opeista oli lapsen tasolle laskeutuminen ja kosketuksen merkitys. Teresa oppi menemään lapsen luo, kyykistymään ja koskettamaan häntä, mikä paransi viestinnän tehokkuutta. 

    – Ennen saatoin vain huutaa toisesta huoneesta, mutta nyt menen lapsen luo ja puhun hänelle suoraan. Tämä on auttanut erityisesti iltatoimissa, Teresa kertoo. 

    Ohjelma toi Teresalle lisää itseluottamusta vanhemmuuteen ja vahvisti hänen omia kasvatusmetodejaan. Perhe suunnitteli yhdessä arjen asioita, kuten kauppareissuja, ja käytti tarrataulua palkintojen jakamiseen.  

    – Tämä tiivis yhteistyö lähensi meitä perheenä, Teresa kertoo. 

    Teresa korostaa, että Voimaperheet-ohjelma ei ole pelkästään ongelmien ratkaisemista, vaan se tarjoaa työkaluja arjen sujuvoittamiseen ja positiivisen ilmapiirin luomiseen. Hän suosittelee ohjelmaa kaikille vanhemmille, jotka haluavat vahvistaa vanhemmuuden taitojaan ja parantaa perheen hyvinvointia. 

    Lue lisää:

    Voimaperheet - digitaaliset ohjelmat lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukena | Voimaperheet 

    Teresa Vaara pitelee pientä lastaan sylissä ja molemmat hymyilevät. Voimaperheet-toimintamalli tukee pikkulapsiperheiden arkea
    23.4.2025
    Voimaperheet on digitaalinen toimintamalli, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja tukea...
    Teresa Vaara pitelee pientä lastaan sylissä ja molemmat hymyilevät.

    Voimaperheet-toimintamalli tukee pikkulapsiperheiden arkea


    Voimaperheet on digitaalinen toimintamalli, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja tukea pikkulapsiperheiden arjen sujuvoittamiseen ja myönteisen vanhemmuuden vahvistamiseen.

  2. Lapin hyvinvointialue valmistautuu lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutukseen
    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutukseen

    3.3.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutukseen

    3.3.2025

    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue on aloittamassa lastensuojelulain mukaisten ympärivuorokautisten laitosten ja ammatillisten perhekotien palvelujen hankintojen kilpailutuksia. Tulevat kilpailutukset ylittävät EU-kynnysarvon ja noudattavat hankintalakia (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).

    Suunnitteilla olevat hankittavat palvelut ovat sijoitetuille lapsille ja nuorille järjestettäviä ympärivuorokautisia palveluja, kuten perhehoito, ammatillinen perhekotihoito sekä perustason, erityistason ja vaativan tason laitoshoito. Palvelut on tarkoitettu lapsille ja nuorille, joiden hoito, huolenpito ja kasvatus järjestetään kodin ulkopuolella heidän palvelutarpeensa mukaisesti. Palvelut toteutetaan lastensuojelulain, perhehoitolain ja sosiaalihuoltolain mukaisesti.

    Ennakkoilmoituksella tiedotetaan potentiaalisia ehdokkaita ja tarjoajia tulevasta kilpailutuksesta, joka mahdollisesti toteutetaan avoimella hankintamenettelyllä. Samalla käynnistetään tietopyyntökysely ja julkaistaan kutsu markkinavuoropuheluun, jotka toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Tarkemmat tiedot löytyvät Hilman ennakkoilmoituksesta. Markkinavuoropuhelu järjestetään tiistaina 11.3.2025 klo 14–16 Teams-ympäristössä.

    Tietopyyntökyselyyn toimitettavat vastaukset, kommentit ja kysymykset tulee lähettää sähköpostitse 17.3.2025 klo 23.55 mennessä. Lisätietoja antaa hankintojen erityisasiantuntija Antti Savola, antti.savola@lapha.fi, 040 539 4047.

    Tämä ennakkoilmoitus ei ole hankintailmoitus, eikä se sido tarjoajia osallistumaan myöhempään tarjouskilpailuun.

    Lisätietoa yksityisille palveluntuottajille Lapin hyvinvointialueella: https://lapha.fi/tietoameista/palveluntuottajalle.

    Yhteyshenkilöt

    Nina Matinlassi
    perheiden ja työikäisten palvelujen vastuuyksikköjohtaja, Lounainen palvelualue
    040 648 5455
    nina.matinlassi@lapha.fi

    Antti Savola
    hankintojen erityisasiantuntija
    040 539 4047
    antti.savola@lapha.fi

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutukseen
    3.3.2025
    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutukseen


    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

  3. Lapin hyvinvointialue valmistautuu lapsiperheiden sosiaalipalvelujen kilpailutukseen
    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lapsiperheiden sosiaalipalvelujen kilpailutukseen

    3.3.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lapsiperheiden sosiaalipalvelujen kilpailutukseen

    3.3.2025

    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue on aloittamassa sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisten lapsiperheiden sosiaalipalvelujen ja avopalvelujen hankintojen kilpailutuksia. Tulevat kilpailutukset ylittävät EU-kynnysarvon ja noudattavat hankintalakia (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).

    Suunnitteilla olevat hankittavat palvelut ovat lapsiperheen kotipalvelu, perhetyö, tehostettu perhetyö, perhekuntoutus, tukihenkilö- ja tukiperhetoiminta sekä valvotut tapaamiset. Palvelut on tarkoitettu lapsille, nuorille ja perheille, joiden hyvinvointia ja kehitystä halutaan tukea. Palveluiden tavoitteena on ehkäistä ongelmia ja puuttua niihin varhain.

    Hankinnat toteutetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden avoimen sopimusjärjestelyn hankintajärjestelmällä ja palveluntuottajarekisterillä. Tämä tarkoittaa tilaajan suunnittelemaa menettelyä, joka noudattaa hankintalain periaatteita.

    Ennakkoilmoituksella tiedotetaan potentiaalisia ehdokkaita ja tarjoajia tulevasta kilpailutuksesta, joka mahdollisesti toteutetaan avoimella hankintamenettelyllä. Samalla käynnistetään tietopyyntökysely ja julkaistaan kutsu markkinavuoropuheluun, jotka toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Markkinavuoropuhelu järjestetään maanantaina 10.3. klo 14–16 Teams-ympäristössä. Tarkemmat tiedot löytyvät Hilman ennakkoilmoituksesta.

    Tietopyyntökyselyyn toimitettavat vastaukset, kommentit ja kysymykset tulee lähettää sähköpostitse 17.3.2025 klo 23.55 mennessä. Lisätietoja antaa hankintojen erityisasiantuntija Antti Savola, antti.savola@lapha.fi040 539 4047.

    Tämä ennakkoilmoitus ei ole hankintailmoitus, eikä se sido tarjoajia osallistumaan myöhempään tarjouskilpailuun.

    Lisätietoa yksityisille palveluntuottajille Lapin hyvinvointialueella: https://lapha.fi/tietoameista/palveluntuottajalle.

    Yhteyshenkilöt

    Nina Matinlassi
    perheiden ja työikäisten palvelujen vastuuyksikköjohtaja, Lounainen palvelualue
    040 648 5455
    nina.matinlassi@lapha.fi

    Antti Savola
    hankintojen erityisasiantuntija
    040 539 4047
    antti.savola@lapha.fi

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lapsiperheiden sosiaalipalvelujen kilpailutukseen
    3.3.2025
    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lapsiperheiden sosiaalipalvelujen kilpailutukseen


    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

  4. Kehitämme lastenvalvojan palveluja
    Ilmoittaudu asiakasraatiin 17.3.2025 mennessä!

    Kehitämme lastenvalvojan palveluja

    17.2.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Kehitämme lastenvalvojan palveluja

    Vauva syö ruokailu

    17.2.2025

    Ilmoittaudu asiakasraatiin 17.3.2025 mennessä!

    Ovatko perheoikeudelliset palvelumme tulleet tutuiksi? Mielipiteesi on tärkeä! Ovatko verkkosivumme toimivat, sisältö riittävää ja linkit helppokäyttöisiä? Entä onko ohjeistus ja neuvonta riittävää ennen vanhempien välistä neuvottelua elatus-, huolto- ja tapaamissopimuksista? Miten tämän pitäisi mielestäsi mennä?

    Kehitämme lastenvalvojan palveluja koko Lapin alueella ja kutsumme nyt asiakasraatiin palvelujen käyttäjiä. Tule mukaan tai vinkkaa eteenpäin!

    Pidämme Teamsin välityksellä asiakasraadin tapaamisia, joissa käydään läpi käytännönläheisiä, mutta palvelujen kehittämiselle olennaisia aiheita. Asiakasraadin ensimmäiset kaksi tapaamista ovat samansisältöisiä. Voit osallistua sinulle sopivaan aikaan joko 28.3. klo 13–15 tai 8.4. klo 16–18.

    Jos kiinnostuit tai haluat kuulla lisää, laita rohkeasti sähköpostia Jari Savikujalle, jari.savikuja@lapha.fi. Ilmoittauduthan viimeistään 17.3.2025.

    Vauva syö ruokailu Kehitämme lastenvalvojan palveluja
    17.2.2025
    Ilmoittaudu asiakasraatiin 17.3.2025 mennessä!
    Vauva syö ruokailu

    Kehitämme lastenvalvojan palveluja


    Ilmoittaudu asiakasraatiin 17.3.2025 mennessä!

  5. Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan

    3.2.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan

    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä

    Kuva: Lapin materiaalipankki, Terhi Tuovinen

    3.2.2025

    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.

    Kehitämme kevään aikana sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa. Asiakkaamme voivat osallistua kehitystyöhön antamalla palautetta asioidessaan ensiarvioinnissa. Palautteen kerääminen on aloitettu tammikuussa ja jatkuu kevään ajan. Aikuissosiaalityön asiakkaat voivat lisäksi osallistua tutkimukseen, jossa tutkitaan aikuissosiaalityön menetelmien vaikutuksia ensiarvioinnissa.

    Kehitystyön tavoitteet on kiteytetty ensiarvioinnin palvelulupaukseen:

    • Asiakas tulee kuulluksi ilman aiheetonta viivästystä 7 arkipäivän kuluessa.   
    • Arvostava ja kiireetön kohtaaminen, asiakkaalle jää tunne kuulluksi tulemisesta.   
    • Asiakkaalle kerrotaan soveltuvista peruspalveluista sekä mahdollisuudesta tapaamiseen ja palvelutarpeenarviointiin. 
    • Ensiarviointi on asiakaslähtöistä.  
    • Toimenpiteitä ohjaa aina tilannekohtaisuus ja kontekstisidonnaisuus.

    Kehittämisestä vastaa VASA 2 -hanke yhteistyössä Aikuissosiaalityön menetelmien vaikutukset -tutkimushankkeen kanssa. Hankkeissa kerätään tietoa ensiarvioinnin tavoitteiden toteutumisesta, ja näitä tietoja hyödynnetään Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen kehittämisessä. EU-rahoitteiset hankkeet kestävät vuoden 2025 loppuun.

    Lisätietoja:

    Anni Partanen 
    projektipäällikkö, sosiaalipalvelut
    Puh. 040 751 1121
    anni.partanen@poske.fi
    VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke

    Liisa Häkkinen
    tutkijasosiaalityöntekijä
    Puh. 040 592 6053
    liisa.hakkinen@poske.fi
    RRP3 – aikuissosiaalityön arviointitutkimushanke


     

    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
    3.2.2025
    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...
    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan


    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.

Lapha chatbot