Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu
Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu
11.10.2024
Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu
11.10.2024
Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus siirtyy Kansalaisen ajanvaraus -palveluun 14. lokakuuta alkaen.
Toisen asteen opiskelijat, kuten ammattikoululaiset ja lukiolaiset voivat tehdä sähköisen ajanvarauksen Kansalaisen ajanvarauksessa seuraaviin terveyspalveluihin:
- Terveystarkastus
- Rokotus, myös kausi-influenssarokotus
- Kutsuntaterveystarkastus
- Raskauden ehkäisyn aloitus
- Raskauden ehkäisykontrolli
Myös seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus toimii jatkossa Kansalaisen ajanvaraus -palvelussa:
- Raskauden ehkäisyn aloitus, alle 35-vuotiaille
- Raskauden ehkäisykontrolli, alle 35-vuotiaille
- Raskauden keskeytyksen ensikäynti, ikärajaton
Palvelusta voit myös varata, siirtää ja perua ajan korona- ja influenssarokotteelle sekä varata ajan diabetestarvikkeiden jakeluun.
Tietoturvallisessa asioinnissa on käytössä vahva tunnistautuminen, jonka vuoksi tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
Mikäli sinulla ei ole mahdollista varata aikaa sähköisesti, voit varata ajan opiskeluterveydenhuollon ja seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan keskitetystä puhelinpalvelusta tai chat-palvelun kautta sen aukioloaikana.
Voit myös perua tai siirtää varatun sähköisen ajanvarauksen keskitetyn puhelinpalvelun kautta.
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Tärkeät linkit:
11.10.2024
Kansalaisen ajanvaraus on Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvarauspalvelu
Rovaniemen opiskeluterveydenhuollon sekä seksuaaliterveys- ja ehkäisyneuvonnan sähköinen ajanvaraus siirtyy Kansalaisen ajanvaraus -palveluun 14. lokakuuta alkaen.
Tuoreimmat ajankohtaiset H2
Aiheeseen liittyvää
Sisältöjulkaisija
-
Terveyskylä on julkaissut uuden Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelmanItsehoito-ohjelma tarjoaa kattavat tiedot verenpaineesta, sekä sen mittaamisesta ja hoidosta elintapojen...
Terveyskylä on julkaissut uuden Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelman
Kuva: Terveyskylä
13.12.2024
Itsehoito-ohjelma tarjoaa kattavat tiedot verenpaineesta, sekä sen mittaamisesta ja hoidosta elintapojen avulla.
Ohjelma on suunniteltu tukemaan sinua verenpaineen hallinnassa ja se on saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi.
Kohonnut verenpaine on merkittävä sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijä. Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelma auttaa ennaltaehkäisemään verenpaineen kohoamista tai pitämään kohonneen verenpaineen hoitotasapainossa. Itsehoito-ohjelma voi toimia arvokkaana tukenasi omahoidossa ja elintapamuutosten edistämisessä.
Terveyskylän itsehoito-ohjelmat ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Itsehoito-ohjelmat löydät Terveyskylän Omapolku-palvelusta, jonka käyttöönotto edellyttää rekisteröitymistä palvelun käyttäjäksi ja tunnistautumista joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Itsehoito-ohjelmaan tallentamasi tiedot ovat vain sinun nähtävillä.
Lisätietoa sydänsairauksista ja omahoidosta löydät Terveyskylän Sydänsairauksien talosta.
Terveyskylä on julkaissut uuden Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelman
13.12.2024Itsehoito-ohjelma tarjoaa kattavat tiedot verenpaineesta, sekä sen mittaamisesta ja hoidosta elintapojen...Terveyskylä on julkaissut uuden Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelman
Itsehoito-ohjelma tarjoaa kattavat tiedot verenpaineesta, sekä sen mittaamisesta ja hoidosta elintapojen avulla.
-
Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustanTerveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin...
Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan
9.12.2024
Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin hyvinvointialueen aluehallitus päätti asiasta kokouksessaan 13.11.2024.
Lapin hyvinvointialueen strategian mukaisesti hyvinvointialueen tavoitteena on yhdistää sosiaali- ja terveyshuollon digipalvelut merkittäväksi palvelukanavaksi ja yhtenäistää palveluprosessit. Käyttöön otettava digialusta on tässä keskeinen.
– Olemme erittäin iloisia, että Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon digialustan tuottajaksi. On hienoa päästä kehittämään alueen asukkaiden palveluja yhdessä hyvinvointialueen kanssa, sanoo Terveystalon julkisten digipalvelujen liiketoimintajohtaja Jani Kykyri.
Lapin hyvinvointialueen asukkaille digialusta tarkoittaa sitä, että sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä asioitaan voi jatkossa hoitaa yhden sovelluksen kautta esimerkiksi mobiililaitteilla. Muun muassa erilaiset etävastaanotot ja palveluihin ohjaaminen voivat tapahtua digialustan kautta. Digitaalisesti voi myös ottaa yhteyttä ja kysyä neuvoa, jolloin moni vaiva ja asiointi hoituu kokonaan etänä.
– Asiakkaalle digialusta sujuvoittaa ja usein nopeuttaa asiointia. Hyvinvointialueelle digiratkaisu tuo tehokkuutta ja laatua. Myös ammattilaiset hyötyvät sujuvuudesta ja uudesta työkalusta, Kykyri sanoo.
Lapin hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhdestä kanavasta
Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksikkö kilpailutti digiasiointialustan kilpailullisella neuvottelumenettelyllä, joka mahdollisti joustavan vuoropuhelun tarjoajien kanssa. Menettelyn avulla digialustan vaatimukset voitiin räätälöidä käyttäjälähtöisesti ja Lapin erityispiirteet huomioiden.
– Meillä on jo pitkään tehty hyvin edistyksellistä kehitystyötä digitaalisten palvelujen osalta. Nyt tehty päätös tulee entisestään edistämään alueemme digikehitystä sekä tähän liittyviä palveluja. Visiomme on, että lähitulevaisuudessa digitaaliset palvelut voisivat tulla yhden kanavan kautta, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä.
Digialusta sisältää mobiilisovelluksen ja web-käyttöliittymän hyvinvointialueen palveluihin. Alusta otetaan käyttöön vaiheittain vuoden 2025 aikana.
Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan
9.12.2024Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin...Lapin hyvinvointialue valitsi Terveystalon kumppanikseen tuottamaan digialustan
Terveystalo tuottaa Lapin hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen asiointialustan. Lapin hyvinvointialueen aluehallitus päätti asiasta kokouksessaan 13.11.2024.
-
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisilleRovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
10.12.2024
Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi.
Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn chat-keskustelun perusteella millaista hoitoa tarvitset.
Asiasi voi hoitua kokonaan chatissa, mutta tarvittaessa sinulle voidaan varata vastaanottoaika oman tiimin lääkärille, hoitajalle tai fysioterapeutille tai sinut voidaan ohjata jatkohoitoon. Hoidon jatkuvuus toteutuu hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti myös chatissa niissä tilanteissa, joissa se on tärkeää hoitosi kannalta.
Chat on uusi, vaihtoehtoinen palvelukanava olemassa olevien asiointikanavien rinnalle. Jos haluat asioida puhelimitse tai sähköisellä Klinik-yhteydenottolomakkeella niin se on jatkossakin mahdollista.
- Uuden palvelumuodon toimintamallin kokeilu on osa laajempaa hyvinvointialueen digitaalista kehitystyötä, kertoo kehittämispäällikkö Piia Hirvonen Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksiköstä.
Näin chat toimii
Voit käyttää chattiä tietokoneella tai mobiililaitteella. Kirjaudut palveluun vahvalla tunnistautumisella Suomi.fi -palvelun kautta, mikä varmistaa, että tietosi pysyvät turvassa ja palvelua on tietoturvallista käyttää.
Voit asioida chatissa myös alle 10-vuotiaan lapsesi puolesta.
Uuden palvelun aloitusvaiheessa on hyvä huomioida muutama asia. Jos olet jo jättänyt terveysasemalle takaisinsoittopyynnön tai lähettänyt sähköisen Klinik-yhteydenoton, ethän asioi samasta asiasta chatissa. Näin ehkäistään sitä, että palvelukanavat eivät ruuhkautuisi.
- Kokonaan uutta palvelua käynnistettäessä on haasteellista arvioida, kuinka nopeasti asiakkaamme löytävät palvelun pariin ja riittävätkö sähköisessä palvelussa työskentelevien hoitotyön ammattilaisten resurssi. Alussa on hyvä varautua pieniin palveluviiveisiin, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen projektipäällikkö Linda Jaako.
Huomaathan, että rovaniemeläisenä voit tarkistaa perusterveydenhuollon ajanvaraukseksi sähköisestä Kansalaisen ajanvarauspalvelusta osoitteesta: rovaniemi.terveytesi.fi
Sairaanhoitaja-chatin aukioloajat
Maanantai – torstai klo 8–14
Perjantai & arkipyhien aatot klo 8–13
Viikonloppuisin ja arkipyhinä chat on suljettu. Chatin ollessa suljettu, voit tehdä yhteydenoton terveysasemalle Klinik –palvelun kautta tai soittaa keskitettyyn puhelinpalveluun terveysasemien aukioloaikoina.
Tarkemmat tiedot chatista löydät osoitteesta: lapha.fi
Anna palautetta ja vaikuta
Palvelu otetaan käyttöön ensin Rovaniemellä ja palvelua tarjotaan alkuvaiheessa Rovaniemen avoterveydenhuollon asiakkaille.
Antamalla palautetta chat-keskustelusi päätteeksi vaikutat pilottivaiheessa olevan chat-palvelun jatkokehittämiseen.
Palvelu ei sovellu hätätilanteisiin tai jos avun tarve on välitön. Hätätilanteissa ota aina yhteys 112.
Palvelun pilotointi on osa Euroopan Unionin rahoittamaa VASA2-hanketta, jonka päätavoite on hoitoon pääsyn parantaminen.
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
10.12.2024Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi. Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn...
-
Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussaHematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama...
Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussa
Kuvassa sairaanhoitaja Terhi Vaateri, sairaanhoitaja Minna Ruotsalainen sekä hematologian erikoislääkäri Taru Ahola.
3.12.2024
Hematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama verkkopalvelu, joka tukee veritautien hoitoa ja seurantaa.
Digihoitopolulta löydät kattavasti tietoa sairaudesta ja sairautesi hoidosta. Hoitopolulla voit ottaa sujuvasti ja turvallisesti yhteyttä viestillä poliklinikan henkilökuntaan ajasta ja paikasta riippumatta.
Kehitämme hoitoa yhteistyössä
Digihoitopolut ovat yksikkö- tai aluekohtaisia, ja sinulla täytyy olla lähete tai hoitosuhde digihoitopolkua käyttävään yksikköön, jotta saat digihoitopolun käyttöösi. Vaikka polut kehitetään aluekohtaisiksi, tehdään polkujen rakentamisessa paljon yhteistyötä kansallisesti.
Hematologisen potilaan polun tietosisältö on alun perin saatu Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelta. Lapin keskussairaalan Hematologian osastonylilääkäri Taru Ahola sekä sairaanhoitaja Minna Ruotsalainen ovat muokanneet polun tietosisällön ja prosessin vastaamaan erikoissairaanhoidon tarpeita Lapin hyvinvointialueella.
Aluksi digihoitopolku palvelee kahta potilasryhmää, mutta tulevaisuudessa palvelua laajennetaan useammille potilasryhmille. Digihoitopolku joko täydentää tai korvaa perinteistä vastaanottokäyntiä.
Laadukasta ja turvallista hoitoa digitaalisen palvelukanavan kautta
- Digihoitopolku mahdollistaa vapaamman ja tehokkaamman ajankäytön niin potilaalle kuin terveydenhuollon ammattilaiselle. Potilaat voivat vastata sairauttaan koskevaan kyselyyn ja laittaa viestiä ammattilaiselle juuri silloin, kun se heille itselleen sopii. Ammattilaisen työn suunnittelu helpottuu, kun se ei ole sidottu soittoaikoihin, kertovat Ahola ja Ruotsalainen.
Digihoitopolulla tavoitellaan standardoitua haittojen ja lääkkeen käytön seurantaa. Polulla täytetään lääkehoitokysely aina verikokeessa käynnin yhteydessä. Standardoitu toimintamalli luo tasalaatuisuutta hoitoon ja lisää potilasturvallisuutta.
Lapin hyvinvointialueen digihoitopolkujen alustana toimii tietoturvallinen, vahvaa tunnistautumista käyttävä Terveyskylän Omapolku -verkkopalvelu.
Lisätietoa digihoitopolusta saat hoitotiimiltäsi.
Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussa
3.12.2024Hematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama...Hematologisen potilaan digihoitopolku otettiin käyttöön marraskuun lopussa
Hematologisen potilaan digihoitopolku on Lapin keskussairaalan Hematologian poliklinikan tarjoama verkkopalvelu, joka tukee veritautien hoitoa ja seurantaa.
-
Osallistumme Taisto-harjoitukseen – Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus auttaa varautumaan ajankohtaisiin uhkiinOsallistumme Suomen suurimpaan kyber- ja digitaalisen turvallisuuden harjoitukseen Taistoon 28.11.2024.
Osallistumme Taisto-harjoitukseen – Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus auttaa varautumaan ajankohtaisiin uhkiin
28.11.2024
Osallistumme Taisto-harjoitukseen – Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus auttaa varautumaan ajankohtaisiin uhkiin
28.11.2024
Osallistumme Suomen suurimpaan kyber- ja digitaalisen turvallisuuden harjoitukseen Taistoon 28.11.2024.
Taisto on valtakunnallinen harjoitus, joka tarjoaa turvallisen tilaisuuden harjoitella, testata ja kehittää digitaalista turvallisuutta sekä kerryttää osaamista ja varmuutta, joihin tukeutua mahdollisen tosipaikan tullen. Vain harjoittelemalla voimme varmistaa palveluiden turvallisuuden – sen, ettei tietojen eheys, luottamuksellisuus tai saatavuus vaarannu häiriötilanteessakaan.
Seitsemättä kertaa järjestettävä Taisto kokoaa sadat organisaatiot yhteiskunnan eri osaalueilta
harjoittelemaan ajankohtaisten kyber- ja digiuhkien varalle todentuntuisissa tilanteissa. Harjoitus auttaa kehittämään digitaalisen turvallisuuden johtamista, hallintaa ja viestintää. Samalla se parantaa koko yhteiskunnan kriisinkestävyyttä, sillä digiturvallinen yhteiskunta rakennetaan yhdessä valmistautumalla. Me olemme mukana harjoituksessa [monettako] kertaa.Teemoina kriittisen infrastruktuurin laajat häiriötilanteet ja disinformaatio
Digitaalinen toimintaympäristö uudistuu jatkuvasti ja samaa tahtia syntyy uusia uhkia.
Häiriötilanteisiin varautuminen on sijoitus – niin taloudellisesta kuin inhimillisestäkin
näkökulmasta. Varautumisella turvataan tulevaa.Taisto tarjoaa meille mahdollisuuden testata digitaaliseen turvallisuuteen liittyviä
toimintamallejamme, tunnistaa niissä kehityskohteita ja harjoitella häiriötilanteissa
toimimista turvallisessa, mutta realistisessa harjoitusympäristössä.Tämän vuoden Taisto-harjoitus käsittelee teemoja, jotka liittyvät kriittisen infrastruktuurin
laajoihin häiriöihin, tietoturva- ja tietosuojaloukkaustilanteisiin sekä informaatioturvallisuuteen liittyviin uhkiin. Harjoitus tarjoaa tilaisuuden oppia ja kehittää kriittistä ajattelua, riskienhallintaa, tietoturvareaktiivisuutta sekä häiriötilanteiden viestintää.Harjoittelu auttaa testaamaan digiturvan toimivuutta ja havaitsemaan kehityskohteita, joita
ei välttämättä huomattaisi ilman käytännönläheistä harjoittelua. Harjoittelemalla
vahvistamme käytännön osaamistamme ja parannamme digiturvavalmiuksiamme alati
muuttuvassa toimintaympäristössä.Osallistumme Taisto-harjoitukseen – Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus auttaa varautumaan ajankohtaisiin uhkiin
28.11.2024Osallistumme Suomen suurimpaan kyber- ja digitaalisen turvallisuuden harjoitukseen Taistoon 28.11.2024.Osallistumme Taisto-harjoitukseen – Suomen suurin kyber- ja digiturvaharjoitus auttaa varautumaan ajankohtaisiin uhkiin
Osallistumme Suomen suurimpaan kyber- ja digitaalisen turvallisuuden harjoitukseen Taistoon 28.11.2024.