Kittilän terveysaseman avovastaanotolla otetaan käyttöön varatun ajan peruutus tekstiviestillä
Tuoreimmat ajankohtaiset H2
Aiheeseen liittyvää
Sisältöjulkaisija
-
Muutoksia päivystykseen ja kiirevastaanotolle hakeutumisessa 1.11.2025 alkaenLapin hyvinvointialueella yhtenäistetään yhteydenottoa kiireellisissä ja päivystyksellisissä...
Muutoksia päivystykseen ja kiirevastaanotolle hakeutumisessa 1.11.2025 alkaen

20.10.2025
Lapin hyvinvointialueella yhtenäistetään yhteydenottoa kiireellisissä ja päivystyksellisissä terveysasioissa 1.11.2025 alkaen. Tavoitteena on selkeyttää hoitoon hakeutumista ja varmistaa oikea hoito oikeaan aikaan.
Virka-aikana
Virka-aikana eli maanantaista torstaihin klo 8–16 sekä perjantaisin ja arkipyhiä edeltävänä päivänä klo 8–15 tulee edelleen olla yhteydessä omaan terveysasemaan. Terveysasemalla arvioidaan hoidontarve ja ohjataan tarvittaessa eteenpäin hoitoon.
Terveysasemien yhteystiedot löydät sivulta Kiireellinen hoito terveysasemalla
Virka-ajan ulkopuolella
Kiireellisissä terveysasioissa, jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään, tulee ennen päivystykseen hakeutumista ottaa yhteyttä päivystysapuun numerossa 116 117.
Aiemmin käytössä olleet terveysasemakohtaiset puhelinnumerot virka-ajan ulkopuolella poistuvat käytöstä. Tämä koskee Ivaloa, Sodankylää, Pelkosenniemeä ja Savukoskea.
Lue lisää Päivystysavusta Lapin hyvinvointialueella
Henkeä uhkaavissa tilanteissa
Henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee soittaa hätänumeroon 112. Jos henkilöllä on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa, hätänumeroon voi lähettää myös tekstiviestin.
Hätänumeroon soittamisesta löydät tietoa Hätäkeskuslaitoksen verkkosivuilta
Muutoksia päivystykseen ja kiirevastaanotolle hakeutumisessa 1.11.2025 alkaen
20.10.2025Lapin hyvinvointialueella yhtenäistetään yhteydenottoa kiireellisissä ja päivystyksellisissä...
Muutoksia päivystykseen ja kiirevastaanotolle hakeutumisessa 1.11.2025 alkaen
Lapin hyvinvointialueella yhtenäistetään yhteydenottoa kiireellisissä ja päivystyksellisissä terveysasioissa 1.11.2025 alkaen. Tavoitteena on selkeyttää hoitoon hakeutumista ja varmistaa oikea hoito oikeaan aikaan. Virka-aikana Virka-aikana eli maanantaista torstaihin klo 8–16 sekä perjantaisin ja arkipyhiä edeltävänä päivänä klo 8–15 tulee edelleen olla yhteydessä omaan terveysasemaan. Terveysasemalla arvioidaan hoidontarve ja ohjataan tarvittaessa eteenpäin hoitoon. ...
-
Sodankylässä otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 3.11. alkaenLapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät...
Sodankylässä otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 3.11. alkaen
15.10.2025
Lapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät keskitettyyn hoitotarvikepalveluun.
Hoitotarvikejakelu perustuu diagnosoituun pitkäaikaisen sairauden hoitoon. Hoitotarvikeresepti laaditaan yksilöllisesti hoitavassa yksikössä.
Hoitotarvikkeet tilataan 3.11.2025 alkaen keskistetystä hoitotarvikepalvelusta. Hoitotarvikkeet tulee tilata vähintään 2–4 viikkoa ennen niiden loppumista.
Saat tekstiviestin, kun hoitotarvikkeet ovat noudettavissa Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukasta. Sopukan 1. kerroksen aulasta, kahvion vierestä löytyy jakeluautomaatti, josta hoitotarvikkeet noudetaan. Aiemmin tehdyt kotijakelusopimukset pysyvät voimassa.
Uniapnean tarvikejakelu ja vaippojen tilaaminen pysyy ennallaan.
Kotiutumisen tai hoidontarpeen äkillisten tarpeiden osalta pyydetään olemaan suoraan yhteydessä keskitettyyn hoitotarvikepalveluun puhelimitse.
Yhteystiedot
Hoitotarvikepalvelun yhteystiedot
016 328 2035
ma-pe klo 9–11 ja 12–13.30Sodankylän terveyskeskus
Kiela-tiimi 016 860 4841
Siula-tiimi 016 860 4842
Sodankylässä otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 3.11. alkaen
15.10.2025Lapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät...Sodankylässä otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 3.11. alkaen
Lapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät keskitettyyn hoitotarvikepalveluun.
-
Lokakuussa saat käyttöösi uusia terveyspalveluita DigiLaphassaDigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluja sekä asiointia...
Lokakuussa saat käyttöösi uusia terveyspalveluita DigiLaphassa

7.10.2025
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluja sekä asiointia tukevia hallintopalveluja. Voit käyttää DigiLaphaa sekä mobiilisovelluksena että tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.
DigiLaphan uudet palvelut tulevat käyttöösi keskiviikkona 8.10.2025. Palvelut löydät DigiLaphassa etusivulta tai valikosta toimintojen kautta: Chat, Kyselyt, Lomakkeet ja Viestit.
Digitaalinen yhteydenotto terveyspalveluihin keskitetään DigiLaphaan
Enontekiöllä ja Muoniossa otetaan käyttöön terveysasemien kiireetön yhteydenottolomake. Se korvaa aiemmin käytössä olleen terveysaseman OmaVirtu-yhteydenottolomakkeen ja tarjoaa yhtenäisen tavan ottaa kiireettömästi yhteyttä omalle terveysasemalle.
Rovaniemellä suosittu ja asiakkaat hyvin löytänyt Sairaanhoitaja-chat laajenee Kemijärvelle, Pelkosenniemelle Sallaan, Savukoskelle, ja Sodankylään. Chat on tarkoitettu yksittäisten oireiden tai vaivojen hoidon tarpeen arviointiin.
Kemijärvellä voit lisäksi saada viestin omahoitajaltasi DigiLaphan Viestit-toiminnossa ja vastata siihen samalla kanavalla. Rovaniemellä saat käyttöösi uuden lomakkeen aikuisen ADHD-lääkityksen seurantaan DigiLaphan Lomakkeet-toiminnossa
Lapsiperheiden asiointi DigiLaphassa laajenee
Neuvolan sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut laajenevat DigiLaphassa koko hyvinvointialueelle, pois lukien Keminmaa, Posio ja Tervola.
Lomakkeet-toiminnolla voit täyttää ja lähettää:
- Kouluterveydenhuollon esitietolomakkeet 1. ja 5. luokkalaisen laajoihin terveystarkastuksiin.
- Opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen toisen asteen opiskelijan terveystarkastusta varten.
Viestit-toiminnon kautta voit:
- Ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan lastenneuvolaan liittyvissä asioissa.
- Voit lähettää viestin kouluterveydenhoitajalle tai opiskeluterveydenhoitajalle. DigiLapha tuo vaiheittain käyttöön tietoturvallisen viestitoiminnon, joka täydentää Wilma-viestintää. Lisätietoja saat terveydenhoitajalta.
Kyselyt-toiminnolla voit:
- Vastata neuvolan terveydenhoitajan aktivoimiin esitietokyselyihin, jotka liittyvät 4 kuukauden, 18 kuukauden ja 4 vuoden ikäisten lasten laajoihin terveystarkastuksiin. Löydät aktiivisen kyselyn DigiLaphan etusivulta.
Voit asioida alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta. Löydät puolesta asiointiin päävalikon kautta.
Ensimmäiset erikoissairaanhoidon digipalvelut käyttöön
DigiLaphassa avataan myös ensimmäiset erikoissairaanhoidon digipalvelut.
Lapin keskussairaalan radiologian yksikössä otetaan käyttöön magneetti- ja tietokonetomografiatutkimuksiin liittyvät ammattilaisen aktivoimat esitietokyselyt sekä Viestit-toiminto, jonka kautta ammattilainen voi ottaa yhteyttä sinuun DigiLaphaan rekisteröityneenä asiakkaana. Osa äitiys- ja naistentautien poliklinikan etävastaanotoista siirretään DigiLaphaan.
Hallintopalvelut sekä potilas ja sosiaaliasiavastaavan palvelut kaikille lappilaisille
DigiLaphassa avautuu koko hyvinvointialueelle kaksi hallintopalvelua. Lomakkeet-toiminnolla voit:
- Hakea korvausta hyvinvointialueen palvelujen käytön yhteydessä kadonneesta tai rikkoutuneesta omaisuudesta tai muusta vahingosta vahingonkorvaushakemuslomakkeella.
- Käyttää tilinumeron ilmoituslomaketta virheellisen maksun palautusta varten.
Samaan aikaan potilas- ja sosiaaliasiavastaavan asiointi siirretään OmaVirtusta DigiLaphaan. Saat yhteyden potilas- ja sosiaaliasiavastaavaan myös DigiLapha-asiointipalvelussa 8.10. alkaen. Voit lähettää viestin Viestit-toiminnon kautta, kun asiasi koskee asiakkaan tai potilaan oikeuksia.
Digipolku vie auttavan ihmisen luo.
Digitála oktavuođaváldin dearvvasvuođabálvalusaide DigiLaphas
Eanodagas ja Muonás váldojuvvo atnui dearvvasvuođadáluid hoahpuhis oktavuođaváldinskovvi. Dat boahtá ovdal geavahusas leamašan dearvvasvuođadálu OmaVirtu-oktavuođaváldinskovi sadjái, ja fállá oktilaš vuogi váldit oktavuođa iežas dearvvasvuođadállui hoahpuhis áššiin.
Lokakuussa saat käyttöösi uusia terveyspalveluita DigiLaphassa
7.10.2025DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluja sekä asiointia...
Lokakuussa saat käyttöösi uusia terveyspalveluita DigiLaphassa
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluja sekä asiointia tukevia hallintopalveluja. Voit käyttää DigiLaphaa sekä mobiilisovelluksena että tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.
-
Kolarissa otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 20.10. alkaenLapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät...
Kolarissa otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 20.10. alkaen
2.10.2025
Lapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät keskitettyyn hoitotarvikepalveluun.
Hoitotarvikejakelu perustuu diagnosoituun pitkäaikaisen sairauden hoitoon. Hoitotarvikeresepti laaditaan yksilöllisesti hoitavassa yksikössä.
Hoitotarvikkeet tilataan 20.10.2025 alkaen keskistetystä hoitotarvikepalvelusta. Hoitotarvikkeet tulee tilata vähintään 2–4 viikkoa ennen niiden loppumista.
Saat tekstiviestin, kun hoitotarvikkeet ovat noudettavissa Kolarin terveyskeskuksesta. Aiemmin tehdyt kotijakelusopimukset pysyvät voimassa.
Diabeteshoitotarvikkeiden jakelu siirtyy vaiheittain. Olethan ensiksi yhteydessä Kolarin hoitotarvikevastaavaan, ja hän ohjaa keskitetystä hoitotarvikepalvelusta tilaamaan tarvittaessa lokakuun ajan.
Uniapnean tarvikejakelu ja vaippojen tilaaminen pysyy ennallaan.
Kotiutumisen tai hoidontarpeen äkillisten tarpeiden osalta pyydetään olemaan suoraan yhteydessä keskitettyyn hoitotarvikepalveluun puhelimitse.
Yhteystiedot
Hoitotarvikepalvelun yhteystiedot
016 328 2035
ma-pe klo 9–11 ja 12–13.30Kolarin hoitotarvikevastaava
040 845 1099Kolarin terveyskeskus
040 708 9179Kolarissa otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 20.10. alkaen
2.10.2025Lapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät...Kolarissa otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 20.10. alkaen
Lapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät keskitettyyn hoitotarvikepalveluun.
-
Pellossa otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 6.10. alkaenLapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät...
Pellossa otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 6.10. alkaen
1.10.2025
Lapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät keskitettyyn hoitotarvikepalveluun.
Hoitotarvikejakelu perustuu diagnosoituun pitkäaikaisen sairauden hoitoon. Hoitotarvikeresepti laaditaan yksilöllisesti hoitavassa yksikössä.
Pellossa hoitotarvikkeet tilataan 6.10.2025 alkaen keskistetystä hoitotarvikepalvelusta. Hoitotarvikkeet tulee tilata vähintään 2–4 viikkoa ennen niiden loppumista.
Saat tekstiviestin, kun hoitotarvikkeet ovat noudettavissa Pellon terveyskeskuksesta. Aiemmin tehdyt kotijakelusopimukset pysyvät voimassa.
Uniapnean tarvikejakelu ja vaippojen tilaaminen pysyy ennallaan.
Kotiutumisen tai hoidontarpeen äkillisten tarpeiden osalta pyydetään olemaan suoraan yhteydessä keskitettyyn hoitotarvikepalveluun puhelimitse.
Yhteystiedot
Hoitotarvikepalvelun yhteystiedot
016 328 2035
ma-pe klo 9–11 ja 12–13.30Pellon terveyskeskus
040 713 2771Pellossa otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 6.10. alkaen
1.10.2025Lapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät...Pellossa otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 6.10. alkaen
Lapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät keskitettyyn hoitotarvikepalveluun.