Lapissa otetaan käyttöön synnytyspelkopotilaiden digihoitopolku
Tuoreimmat ajankohtaiset H2
Aiheeseen liittyvää
Sisältöjulkaisija
-
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheenDigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.
Palvelu toimii sekä mobiilisovelluksena että verkkosivuna tietokoneella.
DigiLapha-sovellus on julkaistu sovelluskaupoissa keskiviikkona 11.6.2025 ja sovelluksen toimittaa Terveystalo.
Digipalvelut helpottavat arkea
Lapin hyvinvointialueella on tarjolla runsaasti paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluja esimerkiksi OmaVirtussa, mutta nyt ne viedään vaiheittain keskitettyyn DigiLapha-palveluun.
DigiLapha tulee jatkossa olemaan digitaalisen asioinnin ensisijainen kanava.
- Visiomme on tarjota asukkaille yksi, helposti löydettävä polku digitaalisiin palveluihin. Palvelujen kokoaminen yhteen sovellukseen helpottaa asiointia, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä.
DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain.
Uudistus alkaa kesäkuussa Rovaniemeltä – DigiLapha laajenee koko hyvinvointialueelle
DigiLapha on koko Lapin hyvinvointialueen yhteinen uudistus ja palvelu otetaan käyttöön vaiheittain koko hyvinvointialueella vuodesta 2025 alkaen.
Ensimmäisenä palvelua pääsevät käyttämään rovaniemeläiset kesäkuusta lähtien.
Avausvaiheessa DigiLaphassa on rovaniemeläisille tarjolla kaksi yhteydenottotapaa omalle terveysasemalle: tuttu Sairaanhoitaja-chat, jonka asiointi siirtyy verkkosivuilta DigiLaphaan sekä uusi yhteydenottolomake, joka korvaa aiemmin käytössä olleen Klinik-lomakkeen.
Ensimmäisellä asiointikerralla Sairaanhoitaja-chatissa kannattaa varata hieman lisäaikaa palveluun tunnistautumiseen ja sovelluksen lataamiseen.
Samaan aikaan potilas- ja sosiaaliasiavastaavan asiointi siirtyy OmaVirtusta DigiLaphaan, jossa kaikki Lapin asukkaat voivat jatkossakin asioida tietoturvallisesti viestein tai etätapaamisin.
Uusia palveluja avautuu kuukausittain
Nyt julkaistava versio DigiLaphasta ei ole vielä valmis vaan se kehittyy ja laajenee säännöllisesti. DigiLaphaan avautuu uusia palveluja ja toimintoja kuukausittain.
Lähitulevaisuudessa kaikki hyvinvointialueen asukkaat voivat esimerkiksi: osallistua etätapaamiseen, täyttää hakemuksia ja esitietolomakkeita, saada palveluohjausta tai asioida Suomi.fi-valtuutuksella toisen puolesta.
Ota hyvinvointialueen digipalvelut käyttöösi – näin aloitat DigiLaphassa
Tällä hetkellä hyvinvointialueen digipalvelut, jotka eivät vaadi tunnistautumista, löytyvät tuttuun tapaan osoitteesta www.lapha.fi/digipalvelut
Vahvaa tunnistautumista edellyttävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointiasi tukevat hallintopalvelut siirtyvät puolestaan vaiheittain DigiLaphaan.
DigiLapha on maksuton ja ladattavissa sovelluskaupoista hakusanalla DigiLapha. Mikäli et halua ladata sovellusta, voit käyttää DigiLaphaa tietokoneella osoitteessa www.digilapha.fi
Kirjautuminen tapahtuu vahvasti tunnistautuen esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen takaa turvallisen asioinnin.
Jos digiasiointi mietityttää, löydät digitukea ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta: Tukea digiasiointiin - Lapin hyvinvointialue
Latauslinkit
App Store -sovelluskauppa: lataa tästä
Google Play -sovelluskauppa: lataa tästä
Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
11.6.2025DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.
-
Puolesta asioinnin valtuutus kattaa kesäkuussa koko Lapin hyvinvointialueenPalvelu otetaan käyttöön 9.6. alkaen Rovaniemellä, Tervolassa ja Torniossa, 18.6 alkaen Ranualla sekä 23.6....
Puolesta asioinnin valtuutus kattaa kesäkuussa koko Lapin hyvinvointialueen
6.6.2025
Palvelu otetaan käyttöön 9.6. alkaen Rovaniemellä, Tervolassa ja Torniossa, 18.6 alkaen Ranualla sekä 23.6. alkaen Utsjoella. Muilla paikkakunnilla puolesta asioinnin valtuutus avustetusti on jo otettu käyttöön
Jos sinulla ei ole käytössäsi vahvaa sähköistä tunnistautumista, kuten verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi puolesta asiointiin. Valtuutus mahdollistaa asioinnin esimerkiksi OmaKannassa, OmaKelassa, apteekeissa ja pian julkaistavassa Lapin hyvinvointialueen DigiLapha-asiointipalvelussa aikuisen sosiaali- ja terveydenhuollon puolesta asioinnissa.
Miten valtuuttaminen tapahtuu?
Valtuuttaminen tehdään paikan päällä Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteessä, joka sijaitsee omalla terveysasemallasi. Rekisteröintikäynnillä valtuutus tehdään avustettuna, ja voit itse päättää, mitä asioita läheisesi saa puolestasi hoitaa. Valtuutuksen avulla läheisesi voi asioida puolestasi myös toiselta paikkakunnalta, helposti ja tietoturvallisesti.
Valtuudet, joita Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteillä myönnetään:
- Sosiaalihuollon asioiden hoito
- Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen
- Terveydenhuollon asioiden hoito
- Apteekkiasiointi
- Suomi.fi-viestien lukeminen ja hallinta
Lapin hyvinvointialue on kuudes alue Suomessa, joka tarjoaa Suomi.fi-valtuuksien rekisteröintiä avustetusti. Palvelu on tarkoitettu erityisesti niille, joilla ei ole mahdollisuutta tehdä valtuutusta sähköisesti itse.
Tavoitteena on turvata yhdenvertaiset mahdollisuudet hoitaa omia asioita digitaalisessa ympäristössä – myös silloin, kun tarvitset siihen apua.
Lue lisää avustetun valtuutuksen palvelusta ja katso tarkemmat tiedot valtuutuksen rekisteröintipisteistä tästä linkistä.
Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid
Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus doaibmá dál olles Lappi buresveadjinguovllus. Geassemánus bálvalus váldo atnui Ranuas, Roavvenjárggas, Tervolas, Durdnosis ja Ohcejogas. Eará báikegottiin nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus bargi veahkil lea juo váldon atnui.Jos dus ii leat anus nana elektrovnnalaš dovdán, nugo neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut du beales áššiid. Fápmudus dahká vejolažžan dikšut áššiid ovdamearkka dihte MuKantas, MuKelas, apteaikkain ja dál maiddái Lappi buresveadjinguovllu DigiLapha-áššiiddikšunbálvalusas rávesolbmo sosiála- ja dearvvašvuođafuolahusa nuppi beales áššiiddikšumis.
Mo fápmudeapmi dáhpáhuvvá?
Fápmudeapmi dahkko báikki alde Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbálvalanbáikkis, mii lea iežat dearvvašvuođaguovddážis. Go finat fápmudusbálvalanbáikkis, fápmudus dahkko bargi veahkil, ja don sáhtát ieš mearridit, guđe áššiid iežat lagaš olmmoš oažžu du beales dikšut. Fápmudusa veahkil iežat lagaš olmmoš sáhttá du beales dikšut áššiid maiddái nuppi báikegottis, álkit ja diehtodorvvolaččat.
Fápmudusat, mat Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbálvalanbáikkiin mieđihuvvojit:
- Sosiálafuolahusa áššiid dikšun
- Sosiáladorvvu ovdoáššiid dikšun
- Dearvvašvuođafuolahusa áššiid dikšun
- Apteaikaáššiiddikšun
- Suomi.fi-dieđáhusaid lohkan ja hálddašeapmi
Lappi buresveadjinguovlu lea guđát guovlu Suomas, mii fállá Suomi.fi-fápmudusaid registrerema bargi veahkil. Bálvalus lea oaivvilduvvon namalassii sidjiide, geain ii leat vejolašvuohta dahkat fápmudusa elektrovnnalaččat ieš.
Ulbmilin lea dorvvastit ovttaveardásaš vejolašvuođaid dikšut iežas áššiid digitála birrasis – maiddái dalle, go don dárbbašat dasa veahki.
Loga eambbo veahkehuvvon fápmudusa bálvalusas ja geahča dárkilut dieđuid fápmudusbálvalanbáikkiid birra: Fápmut iežat lagaš olbmo fápmudanbáikkis - Lapin hyvinvointialue
Puolesta asioinnin valtuutus kattaa kesäkuussa koko Lapin hyvinvointialueen
6.6.2025Palvelu otetaan käyttöön 9.6. alkaen Rovaniemellä, Tervolassa ja Torniossa, 18.6 alkaen Ranualla sekä 23.6....Puolesta asioinnin valtuutus kattaa kesäkuussa koko Lapin hyvinvointialueen
Palvelu otetaan käyttöön 9.6. alkaen Rovaniemellä, Tervolassa ja Torniossa, 18.6 alkaen Ranualla sekä 23.6. alkaen Utsjoella. Muilla paikkakunnilla puolesta asioinnin valtuutus avustetusti on jo otettu käyttöön
-
Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstäRovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä...
Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstä
5.6.2025
Rovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä Virtun kautta. Lomakkeen käytössä on todettu, että se ei palvele tarkoitustaan, eikä tieto välttämättä tavoita hammaslääkäriä ajoissa.
Jatkossa voit täyttää esitietolomakkeen, kun saavut vastaanotolle. Paperisia lomakkeita on tarjolla odotusauloissa.
Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstä
5.6.2025Rovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä...Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstä
Rovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä Virtun kautta. Lomakkeen käytössä on todettu, että se ei palvele tarkoitustaan, eikä tieto välttämättä tavoita hammaslääkäriä ajoissa. Jatkossa voit täyttää esitietolomakkeen, kun saavut vastaanotolle. Paperisia lomakkeita on tarjolla odotusauloissa.
-
Digiviikko 2025 nostaa esiin kuntien ja hyvinvointialueiden digitalisaationKuntaliiton järjestämää Digiviikkoa vietetään 2.–6.6. Viikko kokoaa yhteen ajankohtaisia aiheita julkisen...
Digiviikko 2025 nostaa esiin kuntien ja hyvinvointialueiden digitalisaation
28.5.2025
Kuntaliiton järjestämää Digiviikkoa vietetään 2.–6.6. Viikko kokoaa yhteen ajankohtaisia aiheita julkisen sektorin digitalisaatiosta.
Tämän vuoden teemana on muutos ja uudistuminen. Viikon aikana käsitellään laajasti julkisen sektorin digikehitystä.
Digiviikko tarjoaa kunnille mahdollisuuden verkostoitua muiden kehittäjäkuntien kanssa, kuulla esimerkkejä eri kunnissa tehdyistä kehittämisteoista sekä siitä, miten digitalisaation avulla on ratkottu erilaisia haasteita.
Vaikka Lapin hyvinvointialue ei ole ohjelmassa mukana, seuraamme keskustelua ja kehitämme digipalvelujamme aktiivisesti. Lapin hyvinvointialueella digitalisaatio näkyy muun muassa seuraavissa kehityshankkeissa:
- DigiLapha-digiasiointialustan käyttöönoton aloituksena kesäkuussa
- Chat-palvelujen, kuten Sairaanhoitaja-chatin kehittämisenä ja laajentamisena
- Hyvinvointia edistävän palveluntarjottimen rakentamisena ja julkaisuna alkusyksyllä
Aiheesta lisää
Lisätietoja Digiviikosta tästä linkistä.
Katso Digiviikon ohjelma ja poimi itseäsi kiinnostavat aiheet tästä linkistä.
Digiviikko 2025 nostaa esiin kuntien ja hyvinvointialueiden digitalisaation
28.5.2025Kuntaliiton järjestämää Digiviikkoa vietetään 2.–6.6. Viikko kokoaa yhteen ajankohtaisia aiheita julkisen...Digiviikko 2025 nostaa esiin kuntien ja hyvinvointialueiden digitalisaation
Kuntaliiton järjestämää Digiviikkoa vietetään 2.–6.6. Viikko kokoaa yhteen ajankohtaisia aiheita julkisen sektorin digitalisaatiosta.
-
Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoonRovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli...
Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon
23.5.2025
Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon
23.5.2025
Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli kaksituhatta asiakasta on saanut apua nopeasti ja helposti ilman jonottamista.
Yhteys ammattilaiseen jopa minuuteissa
Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat on tarkoitettu yksittäisten oireiden tai vaivojen hoidon tarpeen arviointiin. Chatista saat terveysaseman hoitajan arvion hoidon tarpeestasi ilman puhelinjonotusta. Ennen keskustelua vastaat esitietokyselyyn, jonka avulla hoitaja voi arvioida tilanteesi nopeasti. Keskimääräinen odotusaika chattiin on ollut reilun minuutin, ja vastaukset jäävät kirjallisina talteen, jotta voit palata niihin myöhemmin.
Ruuhkaisimmat ajat ovat aamulla klo 8–10 välillä. Voit välttää jonotusta asioimalla chatissa klo 10 jälkeen. Palvelu on avoinna arkisin klo 14 saakka, perjantaisin ja arkipyhien aattoina klo 13 saakka.
Asiakkaat kiittelevät helppoutta ja sujuvuutta
Palvelusta saatu palaute on erittäin positiivista. Asiakkaat kiittävät palvelun nopeutta, helppoutta ja sujuvuutta – sekä ammattilaisten asiantuntemusta, joka on noussut yhdeksi palvelun keskeisistä vahvuuksista.
Moni on kokenut chatin helpommaksi vaihtoehdoksi kuin puhelinasioinnin. Chatissa voi ottaa yhteyttä sen aukioloaikana silloin, kun itselle parhaiten sopii, ilman että vastaaminen on sidottu tiettyyn takaisinsoittoaikaan.
Asiakkaat suosittelevat – kokeile sinäkin
Palvelusta kerätty asiakas- ja ammattilaiskokemus ohjaa moniammatillisesti kehitetyn toimintamallin jatkokehittämistä. Sitä hyödynnetään esimerkiksi uusien digipalvelujen suunnittelussa ja käytön laajentamisessa kaikille asukkaille.
Chatin käyttö kasvaa tasaisesti ja chatissa hoidettiin huhtikuussa jo yli 600 asiointia. Huhtikuussa chatin suositteluindeksi (NPS) oli 84. Tulos kertoo suositteluhalukkuudesta ja tyytyväisyydestä palveluun.
Suositteluindeksin perusteella palvelu vastaa hyvin käyttäjien tarpeisiin:
Sain asiani hoidetuksi – keskiarvo 4,7
Tiedän, miten palveluni jatkuu – keskiarvo 4,8
Koin palvelun hyödylliseksi – keskiarvo 4,8Suosittelukysymykseen ja väittämiin vastasi 52 %:ia huhtikuussa chatissa asioinneista.
Tyytyväiset asiakkaat paitsi asioivat chatissa uudelleen, he myös suosittelevat palvelua muille. Lisätietoa Lapin hyvinvointialueen asiakaspalvelumittarista.
Sairaanhoitaja-chat on käytössäsi arkisin ja tarjoaa nopean tavan saada ammattilaisen arvio tilanteestasi. Tarvittaessa saat ohjauksen jatkohoitoon tai omalle hoitajallesi tai lääkärillesi.
Sairaanhoitaja-chatin kehittäminen toteutetaan yhteistyössä terveyspalvelujen, Digitaaliset palvelut -yksikön ja Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen Vasa2 –hankkeen kanssa. Hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä.
Sairaanhoitaja-chat palvelee kesäkuun alusta uudessa DigiLapha-sovelluksessa
Rovaniemeläisten suosima Sairaanhoitaja-chat siirtyy kesäkuun alussa Lapin hyvinvointialueen uuteen DigiLapha-sovellukseen. DigiLapha on digitaalinen asiointipalvelu, jonka avulla voit hoitaa sosiaali- ja terveyspalveluja kätevästi mobiilisti tai tietokoneen verkkoselaimella. DigiLapha avautuu ensin rovaniemeläisille ja laajenee myöhemmin kuluvan vuoden kaikille hyvinvointialueen asukkaille.
DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti.
Tarkemmat tiedot DigiLaphasta julkaistaan kesäkuun alussa.
Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon
23.5.2025Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli...Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon
Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli kaksituhatta asiakasta on saanut apua nopeasti ja helposti ilman jonottamista.