Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa
Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu...

Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa

8.10.2024

Lue lisää

Takaisin edelliselle sivulle

Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa

8.10.2024

Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu käynnistyy maanantaina 14.10.2024.

Päivystysapuun soitetaan, kun harkitaan lähtöä päivystykseen tai kun tarvitaan apua tai neuvoja äkillisissä terveysongelmissa ja oma terveysasema on kiinni. 

Hätätilanteessa soitetaan aina hätäkeskukseen numeroon 112. 

Lapin alueelta soittavan sijainti paikannetaan ja puhelu ohjautuu Lapin hyvinvointialueen terveydenhuollon ammattilaisista koostuvaan päivystysapuyksikköön. 

Päivystysavussa tehdään hoidon kiireellisyyden arviointia valtakunnallisten kriteerien mukaan. Päivystysapu ohjaa asiakkaan tarkoituksenmukaiseen hoitopaikkaan. Päivystysavusta voidaan antaa myös neuvontaa ja kotihoito-ohjeita. Soittaja voidaan myös ohjata ottamaan yhteyttä esimerkiksi sosiaalipalveluihin, sosiaalipäivystykseen tai mielenterveyspäivystykseen. Numeroon soittaminen on maksutonta. Puhelut tallennetaan palvelun laadun ja turvallisuuden varmistamiseksi.

Käytöstä poistuvat seuraavat puhelinpalvelut: 

  • Lapin keskussairaalan yhteispäivystyksen puhelimessa tehtävä kiireellinen hoidon tarpeen arviointi 
  • Virka-ajan ulkopuolinen hoidon tarpeen arviointi seuraavissa kunnissa: Kittilä, Kolari, Muonio, Pello, Posio, Ranua ja Salla 

Jatkossakin voit soittaa mielenterveyspäivystykseen, lasten sairauksien hoidon tarpeen arviointiin sekä terveysasemien akuuttivastaanotoille terveysasemien ollessa auki. Länsi-Pohjan keskussairaalan Akuuttiklinikan puhelinneuvonta palvelee vuoden 2024 loppuun.

  • Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikan puhelinneuvonta ympäri vuorokauden: 040 149 1340
  • Mielenterveyspäivystys Lapin keskussairaala: 040 715 8400
  • Mielenterveyspäivystys Länsi-Pohjan alue: 040 774 3891
  • Lastensairauksien päivystys Lapin keskussairaala ympäri vuorokauden: 040 642 8811
  • Ivalon terveyskeskuksen hoidon tarpeen arviointi ympäri vuorokauden: 040 770 9187
  • Sodankylän Sopukan hoidon tarpeen arviointi ma–su klo 8–21: 016 860 4840
  • Kemijärven hyvinvointikeskuksen hoidon tarpeen arviointi ma–su klo 8–18: 020 690 870

Tavoitteena on ohjata oikea potilas oikeaan aikaan oikealle ammattilaiselle 

Päivystysapu 116117 -palvelun käyttöönoton tavoitteena on vahvistaa päivystysaikaisen kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin saatavuutta ja saavutettavuutta yhdenmukaisesti koko Lapin alueella. 

Päivystysavun kautta soittaja saa sujuvasti yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen ja asiakas ohjataan oikea-aikaisesti tarkoituksenmukaiselle ammattilaiselle. 

Oikea-aikaisella palveluohjauksella pyritään vahvistamaan asiakaskokemusta sekä terveydenhuollon resurssien tarkoituksenmukaista käyttöä. 

Päivystysapu 116117 on hyvinvointialueiden järjestämä neuvontapalvelu, joka neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Palvelun kansallista kehittämistä koordinoi julkisomisteinen DigiFinland Oy. Kun Lappi on aloittanut palvelun käytön, on Päivystysapu käytössä koko manner-Suomessa. 

Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa
8.10.2024
Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu...

Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa


Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu käynnistyy maanantaina 14.10.2024.

Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Sisältöjulkaisija

  1. Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa
    Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu...

    Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa

    8.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa

    8.10.2024

    Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu käynnistyy maanantaina 14.10.2024.

    Päivystysapuun soitetaan, kun harkitaan lähtöä päivystykseen tai kun tarvitaan apua tai neuvoja äkillisissä terveysongelmissa ja oma terveysasema on kiinni. 

    Hätätilanteessa soitetaan aina hätäkeskukseen numeroon 112. 

    Lapin alueelta soittavan sijainti paikannetaan ja puhelu ohjautuu Lapin hyvinvointialueen terveydenhuollon ammattilaisista koostuvaan päivystysapuyksikköön. 

    Päivystysavussa tehdään hoidon kiireellisyyden arviointia valtakunnallisten kriteerien mukaan. Päivystysapu ohjaa asiakkaan tarkoituksenmukaiseen hoitopaikkaan. Päivystysavusta voidaan antaa myös neuvontaa ja kotihoito-ohjeita. Soittaja voidaan myös ohjata ottamaan yhteyttä esimerkiksi sosiaalipalveluihin, sosiaalipäivystykseen tai mielenterveyspäivystykseen. Numeroon soittaminen on maksutonta. Puhelut tallennetaan palvelun laadun ja turvallisuuden varmistamiseksi.

    Käytöstä poistuvat seuraavat puhelinpalvelut: 

    • Lapin keskussairaalan yhteispäivystyksen puhelimessa tehtävä kiireellinen hoidon tarpeen arviointi 
    • Virka-ajan ulkopuolinen hoidon tarpeen arviointi seuraavissa kunnissa: Kittilä, Kolari, Muonio, Pello, Posio, Ranua ja Salla 

    Jatkossakin voit soittaa mielenterveyspäivystykseen, lasten sairauksien hoidon tarpeen arviointiin sekä terveysasemien akuuttivastaanotoille terveysasemien ollessa auki. Länsi-Pohjan keskussairaalan Akuuttiklinikan puhelinneuvonta palvelee vuoden 2024 loppuun.

    • Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikan puhelinneuvonta ympäri vuorokauden: 040 149 1340
    • Mielenterveyspäivystys Lapin keskussairaala: 040 715 8400
    • Mielenterveyspäivystys Länsi-Pohjan alue: 040 774 3891
    • Lastensairauksien päivystys Lapin keskussairaala ympäri vuorokauden: 040 642 8811
    • Ivalon terveyskeskuksen hoidon tarpeen arviointi ympäri vuorokauden: 040 770 9187
    • Sodankylän Sopukan hoidon tarpeen arviointi ma–su klo 8–21: 016 860 4840
    • Kemijärven hyvinvointikeskuksen hoidon tarpeen arviointi ma–su klo 8–18: 020 690 870

    Tavoitteena on ohjata oikea potilas oikeaan aikaan oikealle ammattilaiselle 

    Päivystysapu 116117 -palvelun käyttöönoton tavoitteena on vahvistaa päivystysaikaisen kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin saatavuutta ja saavutettavuutta yhdenmukaisesti koko Lapin alueella. 

    Päivystysavun kautta soittaja saa sujuvasti yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen ja asiakas ohjataan oikea-aikaisesti tarkoituksenmukaiselle ammattilaiselle. 

    Oikea-aikaisella palveluohjauksella pyritään vahvistamaan asiakaskokemusta sekä terveydenhuollon resurssien tarkoituksenmukaista käyttöä. 

    Päivystysapu 116117 on hyvinvointialueiden järjestämä neuvontapalvelu, joka neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Palvelun kansallista kehittämistä koordinoi julkisomisteinen DigiFinland Oy. Kun Lappi on aloittanut palvelun käytön, on Päivystysapu käytössä koko manner-Suomessa. 

    Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa
    8.10.2024
    Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu...

    Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa


    Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu käynnistyy maanantaina 14.10.2024.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi