Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Sisältöjulkaisija

  1. Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin
    Lapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.

    Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin

    27.3.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin

    27.3.2025

    Lapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa ovat olleet käytössä aluehallituksen hyväksymät yhtenäiset palveluiden myöntämisen perusteet vuoden 2023 alusta alkaen. Ohjeita on selkiytetty vuonna 2024.

    Myöntämisperusteet ohjaavat palveluiden järjestämistä hyvinvointialueen strategisten tavoitteiden ja päätösten mukaisesti. Yhtenäisillä perusteilla hyvinvointialue voi varmistaa, että palvelujen järjestäminen toteutuu mahdollisimman yhdenvertaisesti eri puolilla Lappia.

    Hyvinvointialue on perehdyttänyt ikääntyneiden palvelujen ammattilaisia hyödyntämään myöntämisen perusteita ja peilaamaan perusteita yksilöllisesti iäkkään kokonaisvaltaiseen elämäntilanteeseen ja toimintakyvyn eri osa-alueiden tunnuslukuihin.

    -Tavoitteena on järjestää ja tarjota iäkkään tarpeita vastaavia, voimavaroja ja vahvuuksia tukevia oikea-aikaisia palveluita iäkkäälle sopivalla tavalla, Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelujen johtaja Annukka Marjala toteaa.

    Lapin hyvinvointialueella iäkkäiden palvelutarvetta arvioidaan tasavertaisesti ja kokonaisvaltaisesti hyödyntämällä muun muassa kansainvälisesti käytössä olevaa RAI-arviointia. RAI tulee sanoista Resident Assessment Instrument, eli se tarkoittaa asiakkaan arvioinnin välineistöä.

    RAI-arviointi kertoo iäkkään fyysisestä, psyykkisestä, kognitiivisesta sekä sosiaalisesta toimintakyvystä. Sen avulla saadaan tietoa myös iäkkään terveydentilasta, olemassa olevista palveluista, läheisten antamasta avusta sekä kotiympäristöön liittyvistä mahdollisista haasteista. Palvelutarpeen selvittämiseen osallistuu tarpeen mukaan moniammatillinen tiimi Lapin hyvinvointialueen ammattilaisia.

    RAI-arvioinnin tekeminen on osa ikääntyneen palvelutarpeen arviointia. Työkalun hyödyntämisen lisäksi ammattilaiset selvittävät palvelutarpeen aina iäkkään kanssa vuorovaikutuksessa, kysellen, kuunnellen ja havainnoiden. Työntekijät hyödyntävät lisäksi aiempia asiakirjoja sekä osallistavat mahdollisuuksien mukaan myös läheisiä. Arviointi tuo esille iäkkään vahvuudet ja voimavarat, jolloin hyvinvointialue voi toteuttaa oikeanlaista palvelua oikeaan aikaan.

    Asiakkaan toiveiden kuuleminen on keskeistä sekä osana toimintakykyarviointia että osana palvelupäätöstä. RAI-arvioinnin tuloksen ja merkityksen käsittely asiakkaan kanssa kertoo asiakkaalle, mikä on ammattihenkilön tulkinta asiakkaan voimavaroista ja palvelutarpeesta. Samalla asiakas saa perustelut palvelupäätökselle.

    -Yhdenmukaisella tavalla toimiessa voimme varmistaa iäkkäiden yhdenvertaisen aseman. Monipuolisen arvioinnin myötä pystymme kohtelemaan iäkkäitä samalla yhdenvertaisesti mutta toisaalta yksilöllisesti palveluita järjestäessä, Marjala toteaa.

    Arviointia tehdään aina iäkkään hakiessa palveluja, säännöllisesti palvelujen piirissä puolivuosittain tai jos asiakkaan vointi muuttuu oleellisesti. Yhdenmukaisen ja säännöllisen arvioinnin myötä muutokset toimintakyvyssä ja voinnissa nousevat hyvin esiin, jolloin ammattilaiset voivat hyödyntää arviointitietoa myös ennaltaehkäisevästi.

    Lainsäädäntö ohjaa toimintaa

    Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista velvoittaa käyttämään RAI-arviointivälineistöä iäkkään palvelutarvetta selvittäessä. Palveluntarpeiden selvittämisestä vastaa sosiaalihuollon tai terveydenhuollon ammattihenkilöistä annettujen lakien tarkoittama ammattihenkilö, jolla on laaja-alaista asiantuntemusta. Laki myös velvoittaa, että palveluntarpeen selvittämisestä vastaavan työntekijän täytyy toimia iäkkään tarpeita vastaavasti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.

    Sosiaalihuoltolain mukaisten iäkkäiden säännöllisten palvelujen tarve täytyy selvittää lain edellyttämällä tavalla. Ammattilainen tekee yksilöllisen palvelupäätöksen selvitykseen perustuen ja myöntämisperusteisiin peilaten.

     

    Lisätietoja

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelujen johtaja Annukka Marjala, annukka.marjala@lapha.fi, 040 836 0821

    Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin
    27.3.2025
    Lapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.

    Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin


    Lapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.

  2. Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa
    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan...

    Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa

    17.3.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä.

    Kuva: Digi- ja väestötietovirasto

    17.3.2025

    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan puolestasi muun muassa sosiaali- ja terveyshuollon digipalveluissa, kuten OmaKannassa, OmaKelassa sekä apteekeissa (myös käyntiasiointi).

    Valtuuttaminen tehdään avustetusti Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteessä. 

    Puolesta asioinnin valtuutus avustetusti 

    Puolesta asioinnin valtuutus avustetusti otetaan käyttöön vaiheittain 3.3.2025 alkaen. Ensimmäiset rekisteröintipisteet ovat avoinna Sallassa, Kemijärvellä, Sodankylässä, Inarissa, Kolarissa, Simossa, Kemin Länsi-Pohjan keskussairaalassa ja Posiolla. Kevään ja kesän aikana palvelu laajenee koko hyvinvointialueella. 

    Miten avustettu valtuuttaminen toimii? 

    1. Rekisteröintipiste sijaitsee omalla terveysasemallasi. 

    1. Varaa aika rekisteröintipisteelle sähköisesti ajanvarauskalenterista tai soittamalla. 

    1. Rekisteröintikäynnillä valtuutus tehdään avustettuna, ja voit itse päättää, mitä asioita läheisesi saa puolestasi hoitaa. 

    Valtuudet, joita Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteillä myönnetään:  

    • Sosiaalihuollon asioiden hoito 
    • Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen 
    • Terveydenhuollon asioiden hoito 
    • Apteekkiasiointi 
    • Suomi.fi-viestit 

    Valtuutuksen avulla läheisesi voi hoitaa asioitasi etänä myös toisella paikkakunnalla.  

    Lapin hyvinvointialue on kuudes hyvinvointialue, joka tarjoaa Suomi.fi-valtuuksien  rekisteröintiä avustetusti. Valtuuttamisen tavoitteena on edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia toimia digitaalisessa ympäristössä. 

    Lue lisää, miten asioit Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteessä: Valtuuta läheisesi rekisteröintipisteellä - Lapha  

    Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid – nuppi beales áššiiddikšun viidána Lappis   

    Jos dus eai leat neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut áššiid du beales earret eará sosiála- ja dearvvašvuođafuolahusa digibálvalusain, dego IežanKantas, IežanKelas ja apteaikkas (maiddái apteaikkas fitnan).  

    Fápmudeapmi dahkko vehkiin Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbáikkis.  

    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus, mii dahkko vehkiin  

    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus, mii dahkko vehkiin, váldo atnui vehážiid mielde 3.3.2025 rájes. Vuosttaš fápmudusbáikkit leat rabas Sallas, Giemajávrris, Soađegilis, Anáris, Kolaris, Simos, Giema Länsi-Pohja guovddášbuohcceviesus ja Posios. Giđa ja geasi áigge bálvalus viidána olles buresveadjinguovllus.  

    Mo doaibmá fápmudeapmi, mii dahkko vehkiin?  

    1. Fápmudusbáiki lea iežat dearvvašvuođadálus dahje -guovddážis.  

    1. Várre áiggi fápmudusbáikái elektrovnnalaččat áigevárrenkaleandaris dahje telefovnnain.  

    1. Go finat fápmudusbáikkis, fápmudus dahkko vehkiin, ja sáhtát ieš mearridit, guđe áššiid iežat lagaš olmmoš oažžu du beales dikšut.  

    Fápmudusat, mat Lappi buresveadjinguovllufápmudusbáikkiin mieđihuvvojit:  

    • Sosiálafuolahusa áššiiddikšun 
    • Sosiáladorvvu ovdoáššiid dikšun 
    • Dearvvašvuođafuolahusa áššiiddikšun 
    • Apteaikaáššiiddikšun 
    • Suomi.fi -dieđut 

    Fápmudusa veahkil iežat lagaš olmmoš sáhttá dikšut du áššiid gáiddusin maiddái nuppi báikegottis.   

    Lappi buresveadjinguovlu lea guđát buresveadjinguovlu, mii fállá Suomi.fi-fápmudusaid registrerema vehkiin. Fápmudeami ulbmil lea ovddidit ovttaveardásaš vejolašvuođaid doaibmat digitála birrasis.  

    Loga eambbo, mo divššut áššiid Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbáikkiin: Fápmut iežat lagaš olbmo fápmudusbáikkis - Lapha  

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä. Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa
    17.3.2025
    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan...
    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä.

    Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa


    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan puolestasi muun muassa sosiaali- ja terveyshuollon digipalveluissa, kuten OmaKannassa, OmaKelassa sekä apteekeissa (myös käyntiasiointi).

  3. Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen
    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa...

    Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen

    20.11.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen

    Hoitaja mittaa verenpainetta ikääntyneeltä naiselta

    Kuva: STM

    20.11.2024

    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa ajanvarauksella.

    Sodankylän Vuojärven ja Vuotson kylissä on järjestetty yli 65-vuotiaille tarkoitettuja seniorivastaanottoja ikääntyneiden palvelujen toimesta. Seniorivastaanotolla on muun muassa annettu kausi-influenssarokotuksia. 1.1.2025 alkaen seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi ja toimivat jatkossa ajanvarauksella. Myös rokottaminen on osa terveyspalveluja.

    Ajanvaraus tapahtuu 1.1.2025 alkaen soittamalla omaan tiimiin

    Jos sukunimesi alkaa kirjaimella A–L, ota yhteys Kiela-tiimiin. Jos sukunimesi alkaa kirjaimella M–Ö, ota yhteys Siula-tiimiin.

    Hoitaja tekee yhteydenoton aikana hoidon tarpeen arvion, jonka perusteella sinut ohjataan joko lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.

    Puhelinnumerot

    Puhelinnumerot toimivat arkisin

    • Maanantai–torstai 08.00–13.00
    • Perjantai 08.00–12.00

    Lisätietoja


    Aija Korpikoski
    osastonhoitaja, vastaanottotoiminta
    aija.korpikoski@lapha.fi
    puh. 040 731 3738

    Tuula Valkola
    johtava hoitaja, vastuuyksikköjohtaja
    tuula.valkola@lapha.fi
    puh. 040 168 7019

    Hoitaja mittaa verenpainetta ikääntyneeltä naiselta Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen
    20.11.2024
    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa...
    Hoitaja mittaa verenpainetta ikääntyneeltä naiselta

    Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen


    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa ajanvarauksella.

  4. Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella

    8.10.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella

    8.10.2024

    Muutos astuu voimaan 14.10.2024.

    Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat maanantaista 14.10.2024 alkaen tavattavissa vain ajanvarauksella.

    Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen arkipäivisin puhelimitse 040 684 4952.

    Perheiden palvelujen sosiaaliohjaajan tavoitat arkipäivisin puhelimitse 040 186 4349. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa. 

    Työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajalle voi soittaa arkipäivisin numeroon 040 482 4743.

    Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijän tavoitat arkipäivisin klo 9–10 puhelimitse 040 703 1191.

    Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella


    Muutos astuu voimaan 14.10.2024.

  5. Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa
    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa

    28.8.2024

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa

    28.8.2024

    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa on uusia puhelinnumeroita syyskuun alusta lähtien.

    • Pelkosenniemen ikääntyneiden palveluohjaus, p. 040 745 9980
    • Savukosken ikääntyneiden palveluohjaus, p. 040 192 9839

    Soittoaika maanantaista perjantaihin klo 911.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa
    28.8.2024
    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

    Puhelinnumeromuutoksia Pelkosenniemen ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjauksessa


    Uudet numerot ovat käytössä maanantaista 2.9. alkaen.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi