Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
20.1.2025
Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut.
Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ja tavoitteena on, että maksut ovat kohtuullisia eivätkä ole esteenä palveluihin hakeutumiselle. Asiakasmaksuun voi hakea oikaisua tai muutosta, mikäli laskussa on virhe tai asiakasmaksu vaarantaa toimeentulosi.
Asiakaslaskun oikaisu
Jos sinulla on kysyttävää tai huomautettavaa asiakaslaskua koskien esim. asia- tai laskuvirhe, ota ensisijaisesti yhteyttä laskulla olevaan puhelinnumeroon. Oikaisua haetaan kirjallisesti lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä, jossa kerrotaan
- perustelut, miksi vaaditaan oikaisua/muutosta laskuun
- laskun tiedot (laskunumero, maksajan etunimet ja sukunimi)
- kopio laskusta, jos mahdollista
- asiakkaan yhteystiedot
Löydät täältä lisätietoja ja lomakkeen asiakaslaskun oikaisuun.
Muutoksenhaku asiakasmaksuun
Jos asiakasmaksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentulon, maksu on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Toimeentulolla tarkoitetaan sitä, että sinulla on rahaa välttämättömiin menoihin kuten asumismenoihin, ruokaan tai lääkkeisiin. Asiakasmaksu voidaan alentaa tai jättää perimättä myös silloin, jos sinun ei ole mahdollista maksaa elatusmaksuja asiakasmaksun vuoksi. Asiakasmaksua ei voida alentaa tai jättää perimättä, jos lasku on jo maksettu.
Mitä asiakasmaksuja voidaan alentaa?
- sosiaalihuollon palveluiden tasasuuruiset ja tulosidonnaiset asiakasmaksut
- terveydenhuollon palveluiden tulojen mukaan määräytyvät maksut sekä terveydenhuollon tasamaksut
- asiakasmaksun alentamista ei voi hakea sairaankuljetuksen, sosiaalisen luototuksen eikä lääkärintodistuspalkkio maksuihin
Jos haet maksun alentamista, sinun taloudellinen tilanteesi arvioidaan. Arviota varten sinun täytyy selvittää sinun ja puolisosi tulot ja menot. Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva päätös perustuu aina yksilölliseen tilannearvioon ja harkintaan.
Talouden kokonaistilannetta arvioidessa huomioidaan nettotulot ja säästöt sekä muu mahdollinen realisoitavissa oleva omaisuus, kuten rahastot/osakesijoitukset ym. Asiakasmaksua ei voida alentaa, mikäli asiakkaalla on kokonaisvarallisuutta enemmän kuin 2000 euroa tai puolison kanssa yhteistä varallisuutta enemmän kuin 4000 euroa.
Näin haet muutosta asiakasmaksuun
Voit hakea muutosta asiakasmaksuun lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai asianhoitaja.
Täältä löydät lisätietoja ja lomakkeen asiakasmaksun alentamiseen tai perimättä jättämiseen.
20.1.2025
Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut. Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon...
Tuoreimmat ajankohtaiset H2
Aiheeseen liittyvää
Sisältöjulkaisija
-
Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuunLapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...
Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
20.1.2025
Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut.
Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ja tavoitteena on, että maksut ovat kohtuullisia eivätkä ole esteenä palveluihin hakeutumiselle. Asiakasmaksuun voi hakea oikaisua tai muutosta, mikäli laskussa on virhe tai asiakasmaksu vaarantaa toimeentulosi.
Asiakaslaskun oikaisu
Jos sinulla on kysyttävää tai huomautettavaa asiakaslaskua koskien esim. asia- tai laskuvirhe, ota ensisijaisesti yhteyttä laskulla olevaan puhelinnumeroon. Oikaisua haetaan kirjallisesti lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä, jossa kerrotaan
- perustelut, miksi vaaditaan oikaisua/muutosta laskuun
- laskun tiedot (laskunumero, maksajan etunimet ja sukunimi)
- kopio laskusta, jos mahdollista
- asiakkaan yhteystiedot
Löydät täältä lisätietoja ja lomakkeen asiakaslaskun oikaisuun.
Muutoksenhaku asiakasmaksuun
Jos asiakasmaksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentulon, maksu on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Toimeentulolla tarkoitetaan sitä, että sinulla on rahaa välttämättömiin menoihin kuten asumismenoihin, ruokaan tai lääkkeisiin. Asiakasmaksu voidaan alentaa tai jättää perimättä myös silloin, jos sinun ei ole mahdollista maksaa elatusmaksuja asiakasmaksun vuoksi. Asiakasmaksua ei voida alentaa tai jättää perimättä, jos lasku on jo maksettu.
Mitä asiakasmaksuja voidaan alentaa?
- sosiaalihuollon palveluiden tasasuuruiset ja tulosidonnaiset asiakasmaksut
- terveydenhuollon palveluiden tulojen mukaan määräytyvät maksut sekä terveydenhuollon tasamaksut
- asiakasmaksun alentamista ei voi hakea sairaankuljetuksen, sosiaalisen luototuksen eikä lääkärintodistuspalkkio maksuihin
Jos haet maksun alentamista, sinun taloudellinen tilanteesi arvioidaan. Arviota varten sinun täytyy selvittää sinun ja puolisosi tulot ja menot. Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva päätös perustuu aina yksilölliseen tilannearvioon ja harkintaan.
Talouden kokonaistilannetta arvioidessa huomioidaan nettotulot ja säästöt sekä muu mahdollinen realisoitavissa oleva omaisuus, kuten rahastot/osakesijoitukset ym. Asiakasmaksua ei voida alentaa, mikäli asiakkaalla on kokonaisvarallisuutta enemmän kuin 2000 euroa tai puolison kanssa yhteistä varallisuutta enemmän kuin 4000 euroa.
Näin haet muutosta asiakasmaksuun
Voit hakea muutosta asiakasmaksuun lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai asianhoitaja.
Täältä löydät lisätietoja ja lomakkeen asiakasmaksun alentamiseen tai perimättä jättämiseen.
Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
20.1.2025Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun
Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut. Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon...
-
Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälleLapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle. Koko hoitojakso, jonka aikana synnytys...
Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle
13.1.2025
Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle. Koko hoitojakso, jonka aikana synnytys tapahtuu, on potilaalle maksuton. Se, kuinka pitkään ennen synnytystä tai synnytyksen jälkeen potilas joutuu lääketieteellisistä syistä johtuen olemaan vuodeosastolla hoidossa, ei vaikuta maksuttomuuteen. Maksuttomuus koskee kaikkia synnyttäjiä, myös Lapin hyvinvointialueen ulkopuolelta tulevia synnyttäjiä. Kaikki muut raskaudenaikaiset osastohoitoa vaativat hoitojaksot, paitsi hoitojakso minkä aikana synnytys tapahtuu, ovat maksullisia.
Raskauteen liittyvistä polikliinisistä käynneistä maksetaan edelleen normaalisti asiakasmaksuhinnaston mukaisesti.
Naistenklinikan asiakasmaksut vuonna 2025:
Äitiyspoliklinikkamaksu 66,70 €
Naistentautienpoliklinikka 66,70 €
Hoitopäivämaksu 66,90 €/vuorokausi
Neuvonta- ja ohjauskäynti hoitajalle esimerkiksi synnytyspelko-tai kätilöpoliklinikalle 28,30 €
Synnytyksiin liittyvistä hoitojaksoista ei peritä maksua.Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle
13.1.2025Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle. Koko hoitojakso, jonka aikana synnytys...Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle
Lapin hyvinvointialue tarjoaa maksuttoman hoitojakson synnyttäjälle. Koko hoitojakso, jonka aikana synnytys tapahtuu, on potilaalle maksuton. Se, kuinka pitkään ennen synnytystä tai synnytyksen jälkeen potilas joutuu lääketieteellisistä syistä johtuen olemaan vuodeosastolla hoidossa, ei vaikuta maksuttomuuteen. Maksuttomuus koskee kaikkia synnyttäjiä, myös Lapin hyvinvointialueen ulkopuolelta tulevia synnyttäjiä. Kaikki muut raskaudenaikaiset osastohoitoa vaativat hoitojaksot,...
-
Muista seurata oman maksukattosi täyttymistäMaksukatto on 762 euroa vuosina 2024 ja 2025. Jos vuosittainen maksukattosi täyttyy, saat suurimman osan...
Muista seurata oman maksukattosi täyttymistä
13.1.2025
Maksukatto on 762 euroa vuosina 2024 ja 2025. Jos vuosittainen maksukattosi täyttyy, saat suurimman osan terveydenhuollon palveluista maksutta loppuvuoden ajan.
Maksukatto on 762 euroa vuosina 2024 ja 2025. Jos vuosittainen maksukattosi täyttyy, saat suurimman osan terveydenhuollon palveluista maksutta loppuvuoden ajan. Maksukaton täyttymisen seurantajakso alkaa aina kalenterivuoden alusta ja päättyy vuoden lopussa. Laskulla on tieto siitä, kerryttääkö asiakasmaksu maksukattoa. Maksukattoa kerryttää esimerkiksi terveyskeskuksen avosairaanhoidon lääkäripalvelujen maksut, sairaalan poliklinikkamaksut, päiväkirurgian maksut sekä suun ja leukojen erikoissairaanhoidon hoitotoimenpiteiden maksut. Maksukattoon ei lasketa mukaan esimerkiksi maksuja sairaankuljetuksesta, lääkärintodistuksista ja palvelusetelin omavastuista.
Asiakkaan on itse seurattava maksukaton täyttymistä sekä ilmoitettava ylittymisestä hyvinvointialueelle. Myös hyvinvointialueella on oikeus saada ja kerätä välttämättömiä tietoja maksukaton täyttymisen seuraamiseksi, joten säilytä alkuperäiset kuitit sinun tai alaikäisen lapsesi asiakasmaksuista. Lue lisää maksukatosta täältä.
Kun maksukattosi on ylittynyt, ota yhteyttä Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen asiakaspalveluun. Yhteystiedot löydät myös laskulta.
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen asiakaspalvelun yhteystiedot
Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon asiakasmaksut:
Asiakaspalvelunumero: 040 589 9257
Sähköposti: asiakasmaksut@lapha.fiLapin keskussairaala:
Asiakaspalvelukeskus: 016 328 2902
Sähköposti: asiakaspalvelukeskus.lshp@lapha.fiLänsi-Pohjan keskussairaala:
Asiakaspalvelunumerot: 040 149 1151, 040 149 1152 ja 040 149 1153
Sähköposti: potilastoimisto.lpshp@lapha.fiPotilaalle on oikeus hakea muutosta asiakamaksuun, jos asiakasmaksu vaarantaa potilaan tai hänen perheensä toimeentulon. Toimeentulolla tarkoitetaan sitä, että sinulla on rahaa välttämättömiin menoihin kuten asumismenoihin, ruokaan tai lääkkeisiin. Asiakasmaksu voidaan alentaa tai jättää perimättä myös silloin, jos sinun ei ole mahdollista maksaa elatusmaksuja asiakasmaksun vuoksi. Lue lisää muutoksenhausta asiakasmaksuun täältä.
Jos sinulla on kysyttävää tai huomautettavaa asiakaslaskua koskien esimerkiksi asia- tai laskuvirhettä, ota ensisijaisesti yhteyttä laskulla olevaan puhelinnumeroon. Lue asiakaslaskun oikaisusta täältä.
Muista seurata oman maksukattosi täyttymistä
13.1.2025Maksukatto on 762 euroa vuosina 2024 ja 2025. Jos vuosittainen maksukattosi täyttyy, saat suurimman osan...Muista seurata oman maksukattosi täyttymistä
Maksukatto on 762 euroa vuosina 2024 ja 2025. Jos vuosittainen maksukattosi täyttyy, saat suurimman osan terveydenhuollon palveluista maksutta loppuvuoden ajan.
-
Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksujen asiakaspalvelun yhteystiedoissa muutoksia 2.1.2025Puhelinpalvelu on jatkossa avoinna arkisin ma-to klo 9-12.
Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksujen asiakaspalvelun yhteystiedoissa muutoksia 2.1.2025
2.1.2025
Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksujen asiakaspalvelun yhteystiedoissa muutoksia 2.1.2025
2.1.2025
Puhelinpalvelu on jatkossa avoinna arkisin ma-to klo 9-12.
Päivitetyt yhteystiedot 2.1.2025 alkaen:
Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksut (Pohjoinen, Itäinen ja Kaakkoinen palvelualue, Kolpene, Lapin pelastuslaitos):
Asiakaspalvelunumero: 040 589 9257
Sähköposti: asiakasmaksut@lapha.fiLapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksut (Lounainen palvelualue):
Asiakaspalvelunumero: 016 860 1061
Sähköposti: asiakasmaksut@lapha.fiLapin keskussairaalan ja Länsi-Pohjan keskussairaalan asiakasmaksujen asiakaspalvelujen yhteystiedot säilyvät ennallaan.
Muutostilanteen takia palvelussa voi ilmetä hetkellisiä häiriöitä.
Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksujen asiakaspalvelun yhteystiedoissa muutoksia 2.1.2025
2.1.2025Puhelinpalvelu on jatkossa avoinna arkisin ma-to klo 9-12.Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksujen asiakaspalvelun yhteystiedoissa muutoksia 2.1.2025
Puhelinpalvelu on jatkossa avoinna arkisin ma-to klo 9-12.