Kotihoidon lääkeautomaatit laajenevat koko Lappiin – kilpailutus automaateista käynnistyy
Tuoreimmat ajankohtaiset H2
Aiheeseen liittyvää
Sisältöjulkaisija
-
Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lleTervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja...
Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle
26.9.2024
Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle
26.9.2024
Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikalle siirtyvät 1.10.2024 alkaen Kainuun ja Keski-Pohjanmaan toiminnot. Asiakkaille muutos ei aiheuta toimenpiteitä.
Tervia Logistiikka Oy on osa pohjoisten hyvinvointialueiden omistamaa Tervia-konsernia, jonka tehtävänä on vahvistaa Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueiden välistä yhteistyötä. Työssä on edetty siten, että alueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulakien mukaisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnat yhdistyvät 1.1.2025 alkaen. Ensimmäiset liikkeenluovutukset tehdään 1.10.2024, kun Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden toiminnot siirtyvät osaksi Tervia Logistiikka Oy:tä.
Tervia Logistiikka Oy:n toimitusjohtaja Erja Jaatisen mukaan muutos ei vaadi asiakkailta toimenpiteitä.
- Kyseessä on niin kutsuttu matkapalvelukeskustoiminta, jossa vastaanotamme asiakkaan tekemän tilauksen ja välitämme hänelle sopivan kuljetuspalvelun. Tässä vaiheessa muutos ei näy asiakkaille mitenkään, sillä kuljetussuunnittelijamme vastaavat samoihin puhelinnumeroihin kuin ennenkin ja varsinaisen kuljetuspalvelun hoitavat samat yrittäjät kuin tähänkin saakka", Jaatinen kertoo.Toiminta siirtyy vaiheittain
Pohjoisten hyvinvointialueiden lakisääteisten kuljetuspalvelujen tilaus- ja välitystoiminta siirretään vaiheittain Tervia Logistiikalle. Ensimmäisessä vaiheessa siirtyvät Kainuun ja Keski-Pohjanmaa toiminnot 1.10.2024 alkaen. Tämän jälkeen on vuorossa ovat Lappi 1.12.2024 ja Pohjois-Pohjanmaa 1.1.2025.
- Liikkeenluovutukset tapahtuvat vaiheittain ja työntekijät siirtyvät meille vanhoina työntekijöinä, toteaa projektipäällikkö Tanja Witick.
- Koska olemme keskellä siirtymävaihetta, ei kuljetuspalvelujen välitystoiminta juurikaan muutu tässä vaiheessa. Työntekijät jatkavat nykyisillä tietojärjestelmillä ja asiakkaiden palvelunumerot pysyvät samoina.
Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikkaan siirtyy yhteensä 7 työntekijää. Kun kaikki liikkeenluovutukset on tehty, otetaan käyttöön yhteinen tietojärjestelmä ja yhteiset toimintamallit. Uudet toimintamallit suunnitellaan yhteistyössä asiakkaiden ja henkilöstön kanssa.
Tavoitteena pohjoisen Suomen palvelujen varmistaminen
Tervia Logistiikan tavoitteena on tuottaa palveluja laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Toiminnassa keskeistä on turvata palvelut myös harvaan asutuilla alueilla, sillä yhtiö palvelee koko Pohjois-Suomen alueella aina Ylä-Lapista Keski-Pohjanmaalle Perhoon saakka.
- Etsimme tehokkuutta toimintamallien yhtenäistämisellä ja päällekkäisten toimintojen karsimisella", kertoo Jaatinen.
Päätöksen oikeudesta kuljetuspalveluun tekee kuljetusasiakkaalle jatkossakin oman hyvinvointialueen viranhaltija. Lakisääteisten sosiaali- ja vammaispalvelujen kuljetuksia toteutuu pohjoisilla hyvinvointialueilla yhteensä noin 700.000 matkaa vuosittain.
Taustaa
Tervia Logistiikka Oy on osa Tervia-konsernia (tervia.fi), jonka omistavat Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueet. Tervia Logistiikka Oy tuottaa sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten matkapalveluiden tilaus- ja välitystoimintaa koko Pohjois-Suomen alueella 1.1.2025 alkaen. Tervian keskeisenä tavoitteena on vahvistaa pohjoisten hyvinvointialueiden yhteistyötä.
Lisätietoja
Tanja Witick, Tervia Logistiikka Oy, projektipäällikkö. p. 050 534 4322, e-mail: tanja.witick@pohde.fi
Erja Jaatinen, Tervia Logistiikka Oy, toimitusjohtaja. e-mail erja.jaatinen@pohde.fi
Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle
26.9.2024Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja...Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle
Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikalle siirtyvät 1.10.2024 alkaen Kainuun ja Keski-Pohjanmaan toiminnot. Asiakkaille muutos ei aiheuta toimenpiteitä.
-
Markkinavuoropuhelutilaisuus: saamen kielten tulkkaus- ja käännöspalvelutLapin hyvinvointialue kutsuu saamen kielten tulkkaus- ja käännöspalveluista kiinnostuneita tarjoajia...
Markkinavuoropuhelutilaisuus: saamen kielten tulkkaus- ja käännöspalvelut
Kuva: Jarno Niemi
12.9.2024
Lapin hyvinvointialue kutsuu saamen kielten tulkkaus- ja käännöspalveluista kiinnostuneita tarjoajia markkinavuoropuhelutilaisuuteen 26.9.2024 – ilmoittaudu 24.9. klo 15 mennessä.
Lapin hyvinvointialue kutsuu hankinnasta kiinnostuneita potentiaalisia tarjoajia (yrityksiä, freelancereita jne.) osallistumaan vuoropuheluun suunnitellusta hankinnasta. Hankinnan kohteena on hyvinvointialueella käytettävät saamen kielten (inarinsaame, koltansaame ja pohjoissaame) tulkkaus- ja käännöspalvelut. Hyvinvointialue järjestää saamen kielten tulkkaus- ja käännöspalveluja omana toimintana, joita se täydentää ostopalveluilla tarpeen vaatiessa.
Jos olet kiinnostunut tarjoamaan palveluja yhdellä tai useammalla saamen kielellä, pyydämme ilmoittautumaan viimeistään tiistaina 24.9.2024 klo 15 kirjallisesti hankinnan yhteyshenkilölle osoitteeseen heini.huhtamella@lapha.fi.
Ilmoittautumisessa pyydetään ilmoittamaan:
- ilmoittautumisen otsikoksi "Ilmoittautuminen: saamen kielen tulkkaus- ja käännöspalvelut",
- vuoropuheluun osallistuvan yrityksen/tarjoajan nimi ja mahdollinen y-tunnus ja
- osallistuvan yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
Ilmoittautuneille toimitetaan avointa yhteistä Teams-tilaisuutta koskeva kalenterikutsu sähköpostitse viimeistään to 26.9. klo 12 mennessä. Tilaisuuden ajankohta on torstai 26.9.2024 klo 17.00–18.30.
Lisätietoa Hilmassa.
Márkanságastallandilálašvuohta
Lappi buresveadjinguovlu bovde 26.9.2024 dmu 17.00–18.30 háhkamis beroštuvvan potentiála fállajeaddjiid (fitnodagaid, freelanceriid jna.) oassálastit ságastallamii plánejuvvon háhkamis. Háhkama fáddan leat buresveadjinguovllus geavahuvvon sámegielaid (anáraš-, nuortalaš- ja davvisámegiella) dulkon ja jorgalanbálvalusat. Buresveadjinguovlu ordne sámegielaid dulkon- ja jorgalanbálvalusaid iežas doaibman, maid dat dievasmahttá oastinbálvalusaiguin dárbbu mielde.
Jus don leat beroštuvvan fállat bálvalusa ovtta dahje máŋgga sámegielain, almmut iežat mielde girjjálaččat oktavuođaolbmui čujuhussii heini.huhtamella@lapha.fi maŋimustá maŋŋebárgga 24.9.2024 dmu 15.
Almmuheamis mii bivdit:
- Čále almmuheami bajilčállagin “Ilmoittautuminen: saamen kielen tulkkaus- ja käännöspalvelut”
- Fitnodaga namma ja vejolaš y-dovddaldat
- Oassálasti olbmo namma, telefonnummir ja e-poasttačujuhus
Olbmot, geat leat almmuhan iežaset mielde, ožžot kaleandarbovdehusa oktasaš Teams-dilálašvuhtii e-poastta bokte maŋimustá duorastaga 26.9. dmu 12. Dilálašvuohta lea duorastaga 26.9.2024 dmu 17.00–18.30.
Lassedieđut liŋkkas.
Markkânvuârrmainstempodd
Lappi pueʹrrvââjjamvuʹvdd kåčč 26.9.2024 č. 17.00–18.30 potentiaalʼlaž taʹrjjeejid, ǩeäin miõl ǩeäss haʹŋǩǩummuš (põrggâz, tåimmnõmmpõõrgâsneeʹǩǩ dno.) vuässõõttâd vuârrmainstummša plaanuum haʹŋǩǩummšest. Haʹŋǩǩummuž täävtõs lij pueʹrrvââjjamvuuʹdest õnnum sääʹmǩiõli (aanarsääʹmǩiõll, nuõrttsääʹmǩiõll da tâʹvvsääʹmǩiõll) tuʹlǩǩeem- da jåårǥlâʹttemkääzzkõõzz. Pueʹrrvââjjamvuʹvdd reäšš sääʹmǩiõli tuʹlǩǩeem- da jåårǥlâʹttemkääzzkõõzzid jiiʹjjes tåimman, koid tõt tiuddad vuäʹsttemkääzzkõõzzivuiʹm taarb mieʹldd.
Haʹŋǩǩummšest persteei da vuârrmainstummša vuässõõtti potentiaalʼlaž kääzzkõstaʹrjjeejid raaukât iʹlmtõõttâd ǩeerjlânji haʹŋǩǩummuž õhttvuõttooumže addrõʹsse heini.huhtamella@lapha.fi mââimõõzzâst mââibaarǥ 24.9.2024 č. 15:00 mõõneeʹst.
Iʹlmtõõttmõõžž õhttvuõđâst raaukât iʹlmmted:
- Iʹlmtõõttmõõžž pâʹjjǩeeʹrjtõsân “Ilmoittautuminen: saamen kielen tulkkaus- ja käännöspalvelut"
- Vuârrmainstummša vuässõõtti põrggâz taʹrjjeei nõmm da vueiʹtlvaž y-tiõtt
- Vuässõõtti õhttvuõttoummu nõmm, teʹlfon-nââmar da neʹttpååʹštaddrõs
Iʹlmmtõõttâm oummuid tååimtet äävai õhttsaž Teams- poodd kuõskki kaʹlndarkååčč neʹttpååʹšt mieʹldd mââimõõzzâst ne 26.9. č. 12 mõõneeʹst. Poodd ääiʹjpodd lij neljdpeiʹvv 26.9.2024 č. 17.00–18.30.
Lââʹssteâđ liiŋkâst.
Markkinavuoropuhelutilaisuus: saamen kielten tulkkaus- ja käännöspalvelut
12.9.2024Lapin hyvinvointialue kutsuu saamen kielten tulkkaus- ja käännöspalveluista kiinnostuneita tarjoajia...Markkinavuoropuhelutilaisuus: saamen kielten tulkkaus- ja käännöspalvelut
Lapin hyvinvointialue kutsuu saamen kielten tulkkaus- ja käännöspalveluista kiinnostuneita tarjoajia markkinavuoropuhelutilaisuuteen 26.9.2024 – ilmoittaudu 24.9. klo 15 mennessä.
-
Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksestaIlmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.
Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta
28.8.2024
Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta
Kuva: STM
28.8.2024
Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.
Lapin hyvinvointialue on kilpailuttamassa koko hyvinvointialueelle ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan. Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnassa lähtökohtana on kilpailuttaa ja järjestää palvelut puitejärjestelyllä siltä osin kuin palvelujen tuottaminen ei ole mahdollista Lapin hyvinvointialueen omana toimintana tai palvelusetelillä.
Tällä hetkellä voimassa olevan kilpailutetun hankintasopimuksen ehtoihin ei ole kirjattu vaihtoehtoa, jossa henkilöstömitoitus voisi laskea mahdollisen lainsäädäntömuutoksen vuoksi. Nyt tiedossa on, että ikääntyneiden hoivassa sovellettavaa henkilöstömitoitusta pienennetään lainsäädännössä 0,6 työntekijään asukasta kohti nykyisestä 0,65:sta vuoden 2025 alusta alkaen. Tästä syystä nykyiset hankintasopimukset tullaan irtisanomaan ja palvelu kilpailutetaan uudelleen uudella henkilöstömitoituksella sopimuskaudelle 1.1.2025–31.12.2026 (+ 1 optiokausi 1.1.–31.12.2027).
Markkinavuoropuhelu pidetään Teams-ympäristössä tiistaina 10.9.2024 klo 14–16
Lapin hyvinvointialue järjestää ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen valmistelun tueksi markkinakartoituksen. Markkinakartoitus järjestetään tarjoajien kanssa yhteisenä Teams-markkinavuoropuheluna, jossa hankintayksikön edustajat ensin esittelevät tulevaa kilpailutusta ja ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämiseen liittyviä muita hyvinvointialueen yleisiä ajankohtaisia asioita. Hankintayksikön puheenvuorojen jälkeen voivat
markkinavuoropuheluun osallistuvat tarjoajat esittää kysymyksiä hankintayksikölle ja muita puheenvuoroja. Pyrkimys on aktiiviseen vuoropuheluun ja tiedonvaihtoon puolin ja toisin.Hankintayksikkö pyytää tarjoajia ilmoittautumaan markkinavuoropuheluun perjantaihin 6.9.2024 mennessä sähköpostitse osoitteeseen: antti.tieva@hankintaratas.fi. Ilmoittautumisessa tulee ilmoittaa markkinavuoropuheluun osallistuvan henkilön nimi, tehtävänimike, sähköpostiosoite ja puhelinnumero.
Lisätietoja valmistelussa olevasta hankinnasta ja kutsu markkinavuoropuheluun on julkaistu kokonaisuudessaan Hilmassa.
Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta
28.8.2024Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.28.8.2024
Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksestaMarkkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta
Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.
-
Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyynSosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon...
Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
24.5.2024
Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
24.5.2024
Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) soveltamisen tueksi.
Oppaan tarkoituksena on tarjota sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille tukea asiakastietojen käsittelyyn vuoden 2024 alussa voimaan astuneen uuden asiakastietolain vaatimusten mukaisesti. Soveltamisopas onkin tarkoitettu kaikille, joiden työtehtävät liittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn.
Oppaassa kuvataan asiakastietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä ja pyritään esimerkkien avulla tukemaan asiakastietolain ja muun relevantin sääntelyn käytännön soveltamista.
Asiakastiedolla tarkoitetaan potilastietoa ja sosiaalihuollon asiakastietoa.
- Potilastiedolla viitataan terveydenhuollossa laadittuun asiakirjaan sisältyvää potilaan terveydentilaa tai toimintakykyä tai tämän saamaa terveyspalvelua koskevaa informaatioon.
- Sosiaalihuollon asiakastiedolla tarkoitetaan puolestaan sosiaalihuollossa laadittuun asiakirjaan sisältyvää sosiaalihuollon asiakkaan tuen tarvetta, hänen asiansa käsittelyä tai hänelle annettavaa sosiaalipalvelua koskevaa tietoa.
Nyt julkaistu opas korvaa vuonna 2012 laaditun oppaan potilasasiakirjojen laatimisesta ja käsittelystä (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 4/2012).
Soveltamisopas on valmisteltu yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa.
Opas julkaistaan ruotsinkielisenä vuoden 2024 aikana.
Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
24.5.2024Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon...Palveluntuottaja, oletko jo tutustunut oppaaseen, joka ohjaa sinua asiakastietojen oikeaan käsittelyyn
Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut oppaan asiakastietolain eli sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) soveltamisen tueksi.
-
Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunutRuuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden...
Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut
5.2.2024
Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut
5.2.2024
Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden palveluntuottajarekisteri Soterin sähköisen asioinnin alkuvaiheen puutteista sekä uuden sote-valvontalain vaatimuksista.
Valviran uutisen mukaan yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat joutuvat nyt odottamaan tavallista pidempään ennen kuin pääsevät aloittamaan toimintansa. Lain mukaan yksityiset palveluntuottajat eivät saa aloittaa toimintaansa ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Valviran ylläpitämään, uuteen Soteri-rekisteriin.
Tällä hetkellä rekisteröintihakemusten käsittely on valitettavasti pahasti ruuhkautunut Valvirassa ja aluehallintovirastoissa. Yksittäisen rekisteröintihakemuksen käsittely voi enimmillään kestää jopa useita kuukausia.
Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden palveluntuottajarekisteri Soterin sähköisen asioinnin alkuvaiheen puutteista sekä uuden sote-valvontalain vaatimuksista. Mukana on myös viime vuodelta siirtyneitä hakemuksia.
Vajaan kuukauden aikana Valvira ja aluehallintovirastot ovat saaneet yksityisiltä sote-palvelujen tuottajilta yhteensä noin 2000 rekisteröintihakemusta. Valtaosa hakemuksista tulee viranomaisten käsittelyyn puutteellisina ja ennen rekisteröintiä niihin joudutaan kysymään lisätietoja puhelimitse sähköpostitse tai sähköisen asioinnin kautta, mikä viivästyttää niiden käsittelyä.
Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut
5.2.2024Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden...Yksityisten sote-palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia on jonossa noin 2000 – käsittely pahasti ruuhkautunut
Ruuhkautunut tilanne johtuu tavanomaisesta poikkeavasta, suuresta rekisteröintihakemusten määrästä, uuden palveluntuottajarekisteri Soterin sähköisen asioinnin alkuvaiheen puutteista sekä uuden sote-valvontalain vaatimuksista.