Moniammatillinen Ankkurityö laajentaa toimintaansa Lapissa
Tuoreimmat ajankohtaiset H2
Aiheeseen liittyvää
Sisältöjulkaisija
-
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisilleRovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
10.12.2024
Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi.
Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn chat-keskustelun perusteella millaista hoitoa tarvitset.
Asiasi voi hoitua kokonaan chatissa, mutta tarvittaessa sinulle voidaan varata vastaanottoaika oman tiimin lääkärille, hoitajalle tai fysioterapeutille tai sinut voidaan ohjata jatkohoitoon. Hoidon jatkuvuus toteutuu hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti myös chatissa niissä tilanteissa, joissa se on tärkeää hoitosi kannalta.
Chat on uusi, vaihtoehtoinen palvelukanava olemassa olevien asiointikanavien rinnalle. Jos haluat asioida puhelimitse tai sähköisellä Klinik-yhteydenottolomakkeella niin se on jatkossakin mahdollista.
- Uuden palvelumuodon toimintamallin kokeilu on osa laajempaa hyvinvointialueen digitaalista kehitystyötä, kertoo kehittämispäällikkö Piia Hirvonen Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksiköstä.
Näin chat toimii
Voit käyttää chattiä tietokoneella tai mobiililaitteella. Kirjaudut palveluun vahvalla tunnistautumisella Suomi.fi -palvelun kautta, mikä varmistaa, että tietosi pysyvät turvassa ja palvelua on tietoturvallista käyttää.
Voit asioida chatissa myös alle 10-vuotiaan lapsesi puolesta.
Uuden palvelun aloitusvaiheessa on hyvä huomioida muutama asia. Jos olet jo jättänyt terveysasemalle takaisinsoittopyynnön tai lähettänyt sähköisen Klinik-yhteydenoton, ethän asioi samasta asiasta chatissa. Näin ehkäistään sitä, että palvelukanavat eivät ruuhkautuisi.
- Kokonaan uutta palvelua käynnistettäessä on haasteellista arvioida, kuinka nopeasti asiakkaamme löytävät palvelun pariin ja riittävätkö sähköisessä palvelussa työskentelevien hoitotyön ammattilaisten resurssi. Alussa on hyvä varautua pieniin palveluviiveisiin, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen projektipäällikkö Linda Jaako.
Huomaathan, että rovaniemeläisenä voit tarkistaa perusterveydenhuollon ajanvaraukseksi sähköisestä Kansalaisen ajanvarauspalvelusta osoitteesta: rovaniemi.terveytesi.fi
Sairaanhoitaja-chatin aukioloajat
Maanantai – torstai klo 8–14
Perjantai & arkipyhien aatot klo 8–13
Viikonloppuisin ja arkipyhinä chat on suljettu. Chatin ollessa suljettu, voit tehdä yhteydenoton terveysasemalle Klinik –palvelun kautta tai soittaa keskitettyyn puhelinpalveluun terveysasemien aukioloaikoina.
Tarkemmat tiedot chatista löydät osoitteesta: lapha.fi
Anna palautetta ja vaikuta
Palvelu otetaan käyttöön ensin Rovaniemellä ja palvelua tarjotaan alkuvaiheessa Rovaniemen avoterveydenhuollon asiakkaille.
Antamalla palautetta chat-keskustelusi päätteeksi vaikutat pilottivaiheessa olevan chat-palvelun jatkokehittämiseen.
Palvelu ei sovellu hätätilanteisiin tai jos avun tarve on välitön. Hätätilanteissa ota aina yhteys 112.
Palvelun pilotointi on osa Euroopan Unionin rahoittamaa VASA2-hanketta, jonka päätavoite on hoitoon pääsyn parantaminen.
Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
10.12.2024Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on...Uusi sairaanhoitaja-chat avattu rovaniemeläisille
Rovaniemen avovastaanotolla pilotoidaan talven aikana Sairaanhoitaja-chat palvelua. Sairaanhoitaja-chat on reaaliaikainen palvelu, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hoidon tarpeen arviointia varten. Chatiin pääset hyvinvointialueen verkkosivujen kautta osoitteessa lapha.fi. Chatissa saat terveysaseman puhelinpalvelun tapaan arvion hoidon tarpeestasi. Ennen chat-keskustelua tunnistaudut vahvasti ja täytät esitietokyselyn Omavirtussa. Hoitaja arvioi esitietokyselyn sekä kanssasi käydyn...
-
DentViewPro-pilotti alkaa Lapissa yksiköissä, joissa on DentView-laite – osallistu pilottiin vastaanottokäyntisi yhteydessä!DentView on suun terveydenhuollon omahoitojärjestelmä eli virtuaalikioski, joka tarjoaa interaktiivisen...
DentViewPro-pilotti alkaa Lapissa yksiköissä, joissa on DentView-laite – osallistu pilottiin vastaanottokäyntisi yhteydessä!
2.5.2024
DentViewPro-pilotti alkaa Lapissa yksiköissä, joissa on DentView-laite – osallistu pilottiin vastaanottokäyntisi yhteydessä!
2.5.2024
DentView on suun terveydenhuollon omahoitojärjestelmä eli virtuaalikioski, joka tarjoaa interaktiivisen oppimistuokion esimerkiksi suun terveydenhuollon vastaanottoa odottaessa. VASA 2 -hankkeessa toteutettavaan DentView-pilottiin lisätään toukokuussa DentViewPro, joka on yksi DentView-virtuaalikioskin ominaisuuksista. Se antaa suun terveydenhuollon ammattilaiselle nopean kokonaiskuvan asiakkaan omahoitotottumuksista helpottaen vastaanoton yhteydessä tehtävää riskinarviota.
Jotta DentViewPro-ominaisuutta voidaan hyödyntää, asiakkaan on käytävä ensin DentView-virtuaalikioskilla täyttämässä oman ikäryhmänsä interaktiivinen polku ennen vastaanottoaikaansa. Polun täyttämisen yhteydessä lapsi valitsee tunnistetiedoksi laitteelta mieluisan kuvan, aikuinen puolestaan kaksi numeroa. Näiden tunnistetietojen avulla ammattilainen voi nähdä asiakkaan antamat vastaukset. DentViewPro-järjestelmä koostaa ja tuottaa omahoitotottumukset kirjalliseksi raportiksi, josta ne on helppo kopioida potilastietojärjestelmään. Raportin tuloksista ammattilainen näkee ne omahoidon osa-alueet, joihin asiakkaan kanssa on tärkeä yhdessä paneutua.
Pilotin tavoitteena on vahvistaa ennaltaehkäisevää työtä ja saada DentView-virtuaalikioski vahvaksi osaksi vastaanottokäynnin prosessia. Laitteen toimiessa osana vastaanottokäynnin prosessia säästyy aikaa, mikä voi edistää lappilaisten hoitoon pääsyä. DentViewPro-pilotti alkaa toukokuussa 2024 ja kestää joulukuuhun 2024. DentView-virtuaalikioskit löytyvät Lapin hyvinvointialueen hammashoitoloista Rovaniemeltä Piekkarin Rakasta ja Kairasta sekä Sodankylän ja Ivalon hammashoitoloista. Virtuaalikioskia voi käyttää useilla eri kielillä – tällä hetkellä kielivalinnat ovat suomi, ruotsi, englanti, pohjoissaame, venäjä, arabia ja somali.
DentView-laitteen hyötyjä arvioidaan ja seurataan jatkuvasti. Jokainen virtuaalikioskia käyttävä asiakas vastaa polun lopussa kysymykseen siitä, kokeeko tämä saaneensa hyödyllistä informaatiota suunterveyteen liittyen. Henkilökunnalle on tarkoitus toteuttaa kysely loppuvuonna 2024. Käyttäjämäärät sekä arvioinnit kerätään vuosineljänneksittäin. Loka-joulukuussa 2023 laitteita käytti 1186 käyttäjää ja tammi-maaliskuussa 1307 käyttäjää. Loka-joulukuussa 2023 laitteet saivat asiakkailta arvioiksi 4,6 ja tammi-maaliskuussa 2024 4,5, kun arviointiasteikko oli 0–5. Tämän tiedon perusteella laitteen käyttäjät ovat kokeneet saaneensa hyödyllistä informaatiota oman suun terveyteen liittyen. Tästä on hyvä jatkaa – tervetuloa käyttämään DentView’ta lähimpään pilottiin osallistuvaan hammashoitolaan!
Sanni Peteri
suun terveydenhuollon erityisasiantuntija
sanni.peteri@poske.fiDentViewPro-pilotti alkaa Lapissa yksiköissä, joissa on DentView-laite – osallistu pilottiin vastaanottokäyntisi yhteydessä!
2.5.2024DentView on suun terveydenhuollon omahoitojärjestelmä eli virtuaalikioski, joka tarjoaa interaktiivisen...DentViewPro-pilotti alkaa Lapissa yksiköissä, joissa on DentView-laite – osallistu pilottiin vastaanottokäyntisi yhteydessä!
DentView on suun terveydenhuollon omahoitojärjestelmä eli virtuaalikioski, joka tarjoaa interaktiivisen oppimistuokion esimerkiksi suun terveydenhuollon vastaanottoa odottaessa. VASA 2 -hankkeessa toteutettavaan DentView-pilottiin lisätään toukokuussa DentViewPro, joka on yksi DentView-virtuaalikioskin ominaisuuksista. Se antaa suun terveydenhuollon ammattilaiselle nopean kokonaiskuvan asiakkaan omahoitotottumuksista helpottaen vastaanoton yhteydessä tehtävää riskinarviota. Jotta...