Tornion terveyskeskuksen hoitotarvikejakelu on muuttanut
Tornion terveyskeskuksen hoitotarvikejakelu on muuttanut
10.5.2023
Tornion terveyskeskuksen hoitotarvikejakelu on muuttanut terveyskeskuksen sisällä uusiin tiloihin. Hoitotarvikejakelun löydät jatkossa Tornion terveyskeskuksen kolmannesta kerroksesta.
Hoitotarvikejakelun aukioloajat ovat muuttuneet. Uudet aukioloajat ovat ma-to kello 8–13 ja perjantaisin kello 8–10. Voit asioida paikan päällä, soittaa aukioloaikoina puhelimitse 040 513 9175 tai laittaa sähköpostia osoitteeseen hoitotarvikejakelu.tornio@lapha.fi.
Saapumisohje Tornion hoitotarvikejakeluun
Tornion hoitotarvikejakelu sijaitsee Tornion terveyskeskuksessa osoitteessa Sairaalakatu 1. Sisäänkäynti hoitotarvikejakeluun on terveyskeskuksen sisäpihalta D1 -ovesta. Nouse kolmanteen kerrokseen. Kävele lasiovesta sisään ja käänny vasemmalle. Hoitotarvikejakelu on viides ovi vasemmalla puolella käytävää.
10.5.2023
Tornion terveyskeskuksen hoitotarvikejakelu on muuttanut
Tornion terveyskeskuksen hoitotarvikejakelu on muuttanut terveyskeskuksen sisällä uusiin tiloihin. Hoitotarvikejakelun löydät jatkossa Tornion terveyskeskuksen kolmannesta kerroksesta. Hoitotarvikejakelun aukioloajat ovat muuttuneet. Uudet aukioloajat ovat ma-to kello 8–13 ja perjantaisin kello 8–10. Voit asioida paikan päällä, soittaa aukioloaikoina puhelimitse 040 513 9175 tai laittaa sähköpostia osoitteeseen hoitotarvikejakelu.tornio@lapha.fi. Saapumisohje Tornion hoitotarvikejakeluun ...
Tuoreimmat ajankohtaiset H2
Tuoreimmat ajankohtaiset
Sisältöjulkaisija
-
Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelleLapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun...
Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle
9.4.2024
Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle
9.4.2024
Lapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun periaatteita ja käytäntöjä.
Ohje korostaa asiakkaan kotona asumisen ja saatavan tuen merkitystä sairauden hoidossa ja toimintamallilla pyritään tukemaan yksiköiden toimintaa. Ohje on ensimmäinen versio koko Lapin hyvinvointialueen hoitotarvikejakelun toiminnasta ja sen myötä korostuu kaikkien lappilaisten yhdenvertaisuus palveluissa.
Jakelu perustuu terveydenhuollon ammattilaisen yksilöllisesti määrittelemään tarpeeseen ja seurantaan. Ohje tukee myös työntekijöitä hoitoprosessissa.
Ohjeesta on tärkeä huomata, että hoitotarviketilaukset pitää tehdä 2–4 viikkoa ennen tarvetta, jotta hoitotarvikkeet ehtivät saapua asiakkaalle ajoissa.
Tutustu koko ohjeeseen: Lapin hyvinvointialueen hoitotarvikejakelun ohje (pdf)
Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle
9.4.2024Lapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun...Yhteinen toimintaohje hoitotarvikejakeluun on julkaistu Lapin hyvinvointialueelle
Lapin hyvinvointialueelle on tehty hoitotarvikejakelun toimintaohje, joka yhtenäistää hoitotarvikejakelun periaatteita ja käytäntöjä.
-
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussaLapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
28.12.2023
Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa.
Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa.
Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia.
Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia.
Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi.
Maksukatto
Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä.
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Maksuttomat palvelut
Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia.
Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä.
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
28.12.2023Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
-
Diabetestuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksiJakeluasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan.
Diabetestuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi
13.10.2023
Diabetestuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi
13.10.2023
Jakeluasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan.
Myös Lapissa hoitotarvikejakelun kautta diabetestuotteita tilaavien ihmisten tietoja on vuotanut ulkopuolisten tietoon. Tämänhetkisten tietojen mukaan tietovuoto koskee Lapin hyvinvointialueella noin 180 henkilön nimeä, yhteys- ja tilaustietoja.
Terveyteen liittyviä tietoja ei ole vuotanut ulkopuolisten tietoon. Lapin hyvinvointialueen omiin tietojärjestelmiin ei ole kohdistunut tietomurtoa. Tällä hetkellä ei ole tiedossa väärinkäytöksiä.
Kuljetusyritys on parantanut järjestelmiensä tietosuojaa ja tehnyt ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle ja poliisille. Tuotteita voi tilata normaalisti.Tietoturvaloukkauksen kohteiksi joutuneiden on hyvä kiinnittää erityistä huomiota mahdollisiin petosyrityksiin tai tietojenkalasteluun. Henkilötietojen vuotaminen mahdollistaa kohdistetut huijausyritykset, kuten keinotekoisten laskujen lähettämisen. Jos epäilee omien tietojen väärinkäyttöä ja rikosta, ole yhteydessä poliisiin.
Jakeluasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan. Tietoturvaloukkauksen kohteena olleita henkilöitä tiedotetaan hoidosta vastaavan yksikön toimesta.
Lapin hyvinvointialueen tietosuojavastaavat vastaavat kysymyksiinne puhelimitse ja sähköpostitse. Sähköpostiosoite on tietosuojavastaava@lapha.fi. Jos viestinne sisältää henkilökohtaista tai arkaluonteisia tietoa, käyttäkää turvasähköpostia. Ohjeet turvasähköpostin lähettämiseen löytyvät nettisivuiltamme.
Lisätietoja:
Lapin hyvinvointialueen tietosuojavastaavat Eija Kivekäs, 040 689 1145 ja Teija Karvonen, 040 480 7809Diabetestuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi
13.10.2023Jakeluasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan.Diabetestuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi
Jakeluasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan.
-
Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoja on saattanut joutua vääriin käsiinInkontinenssituotteiden sekä diabeteksen kotihoitoon käytettävien tuotteiden kuljetuspalvelua hoitava...
Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoja on saattanut joutua vääriin käsiin
2.10.2023
Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoja on saattanut joutua vääriin käsiin
2.10.2023
Inkontinenssituotteiden sekä diabeteksen kotihoitoon käytettävien tuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi.
Westlog toimii alihankkijana Essity Oy:lle ja Roche Diagnostics Oy:lle, joiden kanssa Lapin hyvinvointialueella on sopimukset muun muassa hoitotarvikejakeluun kuuluvien hoitotarvikkeiden kuljetuspalveluista.
Tietomurron vuoksi myös lappilaisten, hoitotarvikejakelun kautta inkontinenssi- ja diabetestuotteita tilaavien henkilöiden tietoja on saattanut vuotaa ulkopuolisten tietoon.
Lapin hyvinvointialue on pyytänyt sopimuskumppaneiltaan Essity Oy:ltä ja Roche Diagnostics Oy:ltä lisäselvitystä tietomurrosta. Tietovuodon laajuuden ja vaikutusten arviointi on yrityksillä vielä kesken.
Tämänhetkisten tietojen mukaan inkontinenssituotteiden tilaajien tietovuoto koskisi Lapin hyvinvointialueen osalta noin 300 henkilön nimeä, yhteystietoja, mahdollista järjestelmässä ollutta henkilötunnusta sekä tietoa tehdyistä tilauksista. Diabetestarvikkeiden tietovuoto koskee palveluntarjoajan tämän hetken tietojen mukaan Lapissa noin 160 henkilöä. Heidän osaltaan vuotaneet tiedot ovat nimi- ja yhteystietoja. Muut terveyteen liittyvät tiedot eivät ole vuotaneet kummankaan yrityksen tapauksessa.
Lapin hyvinvointialueen omiin tietojärjestelmiin ei ole kohdistunut kyberhyökkäystä tai tietomurtoa.
Tuotteiden tilaaja-asiakkaiden on hyvä kiinnittää erityistä huomiota mahdollisiin henkilötietojen väärinkäyttöyrityksiin. Jos epäilee omien tietojen väärinkäyttöä ja rikosta, kannattaa olla yhteydessä poliisiin.
Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetusasiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan. Lapin hyvinvointialue tiedottaa palvelun asiakkaita tai heidän omaisiaan henkilökohtaisesti ja antaa mahdollisesti tarvittavia toimintaohjeita, kun tilannekuva tarkentuu.
Westlog Oy on asentanut omiin tietojärjestelmiinsä erityisen valvontajärjestelmän ja tehnyt ilmoituksen tietomurrosta tietosuojavaltuutetulle ja poliisille. Toimenpiteiden jälkeen kotiinkuljetukset ovat jatkuneet ennallaan.
Lisätietoja asiakkaille:
Lapin hyvinvointialueen tietosuojavastaavat:
Eija Kivekäs, 040 689 1145 ja Teija Karvonen, 040 480 7809
Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoja on saattanut joutua vääriin käsiin
2.10.2023Inkontinenssituotteiden sekä diabeteksen kotihoitoon käytettävien tuotteiden kuljetuspalvelua hoitava...Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoja on saattanut joutua vääriin käsiin
Inkontinenssituotteiden sekä diabeteksen kotihoitoon käytettävien tuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi.
-
Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponiassa on otettu käyttöön noutoautomaatti hoitotarvikkeiden jakelua vartenSmartbox on jonotusvapaa noutoautomaatti, josta voi noutaa itselle osoitettuja hoitotarvikkeita,...
Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponiassa on otettu käyttöön noutoautomaatti hoitotarvikkeiden jakelua varten
29.5.2023
Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponiassa on otettu käyttöön noutoautomaatti hoitotarvikkeiden jakelua varten
Smartbox-noutoautomaatti Hyvinvointikeskus Lapponian pääaulassa.
29.5.2023
Smartbox on jonotusvapaa noutoautomaatti, josta voi noutaa itselle osoitettuja hoitotarvikkeita, apuvälineitä tai sairaslomatodistuksia. Myös maksuttomaan ehkäisyyn sovitut välineet voi noutaa noutoautomaatista.
Hyvinvointikeskus Lapponian pääaulaan on tullut noutoautomaatti Smartbox. Noutoautomaatti on käytössä Lapponian aukioloaikoina arkisin klo 8–16. Saat puhelimeen tekstiviestin, joka sisältää koodin. Koodilla saat auki noutoautomaatista sinulle varatun lokeron ja voit noutaa tarvitsemasi tarvikkeet sinulle sopivana aikana.
Tällä hetkellä noutoautomaatista voi hakea:
- hoitotarvikkeita
- ilmaisvälineitä (sokeriliuskat, hoito- ja avannetarvikkeet, e-pillerit)
- apuvälineitä
- sairaslomatodistuksia
Noutoautomaatteja on käytössä myös muualla Lapin hyvinvointialueen yksiköissä ja siinä on tulossa syksyllä lisää.
Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponiassa on otettu käyttöön noutoautomaatti hoitotarvikkeiden jakelua varten
29.5.2023Smartbox on jonotusvapaa noutoautomaatti, josta voi noutaa itselle osoitettuja hoitotarvikkeita,...Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponiassa on otettu käyttöön noutoautomaatti hoitotarvikkeiden jakelua varten
Smartbox on jonotusvapaa noutoautomaatti, josta voi noutaa itselle osoitettuja hoitotarvikkeita, apuvälineitä tai sairaslomatodistuksia. Myös maksuttomaan ehkäisyyn sovitut välineet voi noutaa noutoautomaatista.