Suun terveydenhuollon palveluihin sisältyy suun ja hammassairauksien tutkimus ja hoito, terveysneuvonta ja -tarkastukset. Tarvittaessa potilas ohjataan jatkotutkimuksiin ja -hoitoon. Suun terveydenhuollon palveluita ovat esimerkiksi hammaslääkärin ja suuhygienistin palvelut.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta
Kaikki
Enontekiö
Inari
Kemi
Kemijärvi
Keminmaa
Kittilä
Kolari
Muonio
Pelkosenniemi
Pello
Posio
Ranua
Rovaniemi
Salla
Savukoski
Simo
Sodankylä
Tervola
Tornio
Utsjoki
Ylitornio
Valittuna: Kaikki
Ajanvarauksen peruminen suun terveydenhuoltoon (Rovaniemi)
Palvelussa voit perua hammaslääkäri- tai suuhygienistiaikasi. Ajanvaraus tulee perua viimeistään edellisenä päivänä klo 12.00 mennessä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelussa voit varata aikoja Muoniossa hammashoitoon, Hetassa hammashoitoon, terveydenhoitajien ja sairaanhoitajien vastaanotolle sekä koronarokotukseen. Voit myös siirtää ja perua jo varatun ajan.
Palvelusta voit varata aikoja sairaanhoitajan vastaanotolle, sairaanhoitajan puhelinajoille, rokotuksille, röntgeniin, spirometriaan, EKG:hen eli sydänfilmiin ja hammashuollon palveluihin. Voit myös siirtää ja perua jo varatun ajan.
24h asiointi Klinik -palvelun avulla voit jättää yhteydenottopyynnön terveysasemalle, neuvolapalveluihin, opiskeluterveydenhuoltoon, suun terveydenhuoltoon, mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä useille eritystyöntekijöille. Yhteydenottoon vastataan mahdollisimman pian. Vaivasta riippuen tuloksena voi olla omahoito-ohje, lääkärin tai hoitajan vastaanotto tai muu kulloinkin sopivin hoidon aloitus.
Palvelun käyttöön tarvitaan henkilötunnus. Palveluun kirjoitettu teksti tallennetaan sellaisenaan potilastietojärjestelmään.
Suun terveydenhuollon neuvonta ja asiointi (Inari)
Palvelussa saa henkilökohtaista neuvontaa kirjallisesti suun terveyteen ja hoitoon liittyviin kysymyksiin. Palvelun kautta ei voi tehdä ajanvarausta, siihen on käytössä eri digipalvelu.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Suun terveydenhuollon neuvonta ja asiointi (Kolari)
Palvelussa saa henkilökohtaista neuvontaa kirjallisesti suun terveyteen ja hoitoon sekä ajanvarauksiin liittyviin kysymyksiin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Pyrimme vastaamaan yhteydenottoosi virka-aikana tunnin parin kuluessa, jos olet lähettänyt viestin meille klo 13 mennessä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Pyrimme vastaamaan yhteydenottoosi mahdollisimman pian: Kiireellistä reagointia vaativissa asioissa vastaamme saman päivän aikana, jos olet lähettänyt viestin meille arkena kello 13 mennessä. Muissa asioissa vastaamme viimeistään kahden arkipäivän kuluessa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Voit varata ajan hammashoitolaan soittamalla ajanvarauksen puhelinnumeroon. Käytössämme on takaisinsoittojärjestelmä. Jos emme vastaa puheluusi, jätä viesti takaisinsoittojärjestelmään. Soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian.
Suun terveydenhuollon ajanvarausnumeron kautta voit hoitaa sekä kiireettömät että kiireelliset asiat. Voit esimerkiksi varata tai perua vastaanottoajan. Ajanvarausnumero palvelee arkipäivisin.
Särkytapauksissa toivomme, että otat yhteyttä arkiaamuisin.
Suun terveydenhuollon ajanvarausnumeron kautta voit hoitaa sekä kiireettömät että kiireelliset asiat. Voit esimerkiksi varata tai perua vastaanottoajan. Ajanvarausnumero palvelee arkipäivisin.
Särkytapauksissa toivomme, että otat yhteyttä arkiaamuisin.
Soita numeroon niin saat tietoa kiireettömän hammashoidon ajanvarauksesta tai ajan kiireelliseen hammashoitoon. Kuuntele ohjeet ja toimi niiden mukaan. Sinulle soitetaan takaisin.
Hammashoitolaan varatun ajan voit perua lähettämällä tekstiviestin erilliseen tekstiviestinumeroon.
Saat yhteyden Kolarin hammashoidon ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Kiireellisissä tapauksissa ota yhteys ajanvaraukseen mielellään aamuisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä.
Hammashoitolaan varatun ajan voit perua soittamalla tai puhepostin kautta. Ajan voit perua myös lähettämällä sähköpostia osoitteeseen hammashoitola.kolari@lapha.fi. Ilmoita viestissä nimesi ja peruttava aika. Huolehdithan uuden ajan varaamisesta itse.
Muonion ja Enontekiön suun terveydenhuollon ajanvaraus
Muoniossa ja Enontekiöllä on käytössä hammashoidon yhteinen ajanvarausnumero. Ajanvaraus palvelee arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu, joka ohjaa sinut valitsemaan valikosta oikean vaihtoehdon. Puhelu tallentuu, kun kuuntelet puhelun loppuun asti.
Ennen kello 15 (perjantaina klo 12) tulleet puhelut soitamme takaisin samana päivänä ja klo 15 jälkeen tulleet seuraavana arkipäivänä.
Pelkosenniemen-Savukosken suun terveydenhuollon ajanvaraus
Ajanvarausnumerosta voit varata, siirtää tai perua aikasi. Ajanvarausnumero palvelee arkipäivisin.
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite. Kuuntele annetut ohjeet loppuun ja toimi niiden mukaan. Sovittu takaisinsoitto suun terveydenhuollosta tulee tuntemattomasta numerosta.
Ilmoittaudu päivystykselliseen hoitoon arkiaamuisin soittamalla ajanvarausnumeroon.
Pellon suun terveydenhuollon ajanvaraus ja asiointi
Saat soittamalla yhteyden Pellon hammashoitolaan. Hammashoitolan puhelinnumerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Soittopyyntöihin vastataan mahdollisimman pian ja saman päivän aikana. Tekstiviestejä hammashoitolan numeroon ei voi lähettää. Tee ajanvaraus ja varatun ajan peruminen mielellään kello 8–10 välisenä aikana.
Saat ajan kiireelliseen hammashoitoon arkipäivisin virka-aikana hammashoitolan puhelinnumerosta.
Saat yhteyden kiireettömän ja kiireellisen hammashoidon ajanvaraukseen puhelimitse arkisin. Voit varata, perua, siirtää, muuttaa tai tarkistaa aikasi. Kiireettömissä asioissa tavoitat meidät parhaiten tiistaista torstaihin klo 10 jälkeen.
Takaisinsoittopyynnön voit jättää ajanvarauksen aukioloaikoina noudattamalla automaatin antamia ohjeita. Automaatti antaa arvioidun takaisinsoittoajan samalle päivälle.
Huomioithan, että varattu aika on peruttava edellisenä päivänä klo 14.00 mennessä. Ajanvarauksen voit perua myös sähköisesti (ei koske oikomishoidon ajanvarauksia).
Saat yhteyden suun terveydenhuollon kiireettömään ja kiireelliseen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin.
Särkytapauksissa (kova hammassärky, turvotus, kuumeilu) ota yhteys ensisijaisesti aamuisin. Särkytapauksille on varattu aikoja päivittäin. Hammastapaturmissa ota yhteys viipymättä suun terveydenhuoltoon sen aukioloaikoina.
Varaa aika suun terveydenhuollon kiireelliseen tai kiireettömään hammashoitoon soittamalla ajanvaraukseen. Hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen saat tarvittaessa vastaanottoajan joko hammaslääkärille tai suuhygienistille. Tarkastukseen pääsevät 18 vuotta täyttäneet jonotuslistan kautta.
Kiireelliseen hoidontarpeeseen pyrimme vastaamaan saman päivän aikana. Kiireettömän hoidon odotusaika on kolmesta viikosta kolmeen kuukauteen. Viikonloppuisin ja arkipyhinä kiireellisissä särky- ja tapaturmatilanteissa ota yhteys Lapin yhteispäivystykseen.
Vastaanottoaika tulee perua mieluiten edellisenä päivänä klo 14 mennessä soittamalla ajanvaraukseen.
Suun terveydenhuollon palveluihin voit varata ajan puhelimitse arkipäivisin. Arvioimme jokaisessa yhteydenotossa hoidon tarpeen ja kiireellisyyden. Särkytapauksissa toivomme yhteydenottoa aamupäivän aikana.
Jos sinulle tulee este, muistathan perua välittömästi sinulle varatun ajan.
Saat yhteyden Utsjoen hammashoitolaan puhelimitse arkipäivisin.
Kiireetön ajanvaraus hammaslääkärille annetaan hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen. Kiireelliset särkytapaukset pyrimme hoitamaan päivystystoimintana saman päivän aikana Utsjoen terveyskeskuksen hammashoitolassa.
Saat yhteyden suun terveydenhuollon ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Ajanvarausnumerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu.
Takaisinsoittojärjestelmän sujuvuuden kannalta pyydämme ottamaan yhteyttä arkiaamuisin. Myöhemminkin jätettyihin soittopyyntöihin vastaamme saman päivän aikana.
Kun jätät takaisinsoittopyynnön, kuuntele viesti loppuun asti. Henkilökunta voi olla hoitohuoneessa eikä pysty vastaamaan puhelimeen, joten soittopyynnön jättäminen on välttämätöntä yhteydenoton kannalta.
Inarin kirkonkylän hammashoitolasta saat hammaslääkärin, hammashoitajan ja suuhygienistin palvelut. Hammaslääkärin vastaanotto on maanantaisin ja tiistaisin. Suuhygienistin vastaanotto on keskiviikkoisin ja hammashoitajan perjantaisin.
Hammashoitolan väistötilat sijaitsevat Inarin kalasataman läheisyydessä.
Osoite
Satamatie
4
99870
INARI
Ivalon terveyskeskus
Terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut. Ivalon terveyskeskuksessa toimivat lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotto, neuvola, fysioterapia, puheterapeutti, laboratorio, röntgen, hammashoitola, vuodeosasto sekä ympärivuorokautinen päivystys. Palvelut toimivat ajanvarauksella. Terveyskeskuksessa toimii myös seri-tukipiste seksuaaliväkivallan uhreille.
Terveyskeskuksen neuvonnassa sijaitsevat myös kassapalvelut sekä asiakkaille jätettävien kirjeiden ja pakettien noutopiste.
Keminmaan hammashoitolasta saat suun terveydenhuollon palvelut.
Palvelun toteuttaa Mehiläinen Länsi-Pohja.
Osoite
Väylätie
2
94400
KEMINMAA
Kittilän terveyskeskus
Kittilän terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveyskeskuksessa toimii poliklinikka, lääkärin kiireetön vastaanotto, laboratorio, röntgen, mielenterveystoimisto, fysioterapia, neuvolat ja akuutti- ja kuntoutusosasto (entiseltä nimeltään vuodeosasto).
Terveyskeskuksen yhteydessä toimii myös hammashoitola. Hammashoitola sijaitsee eteläsiivessä, terveyskeskuksen pääoven oikealla puolella.
Kolarin hammashoitolasta saat suun terveydenhuollon palvelut.
Osoite
Sairaalantie
4
95900
KOLARI
Muonion terveyskeskus
Muonion terveyskeskuksessa on lääkäreiden ja hoitajien vastaanotot, neuvolat, kuntoutus, hammashoitola, laboratorio, röntgen ja 24-paikkainen vuodeosasto.
Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka palvelee alueen asukkaita sekä kiireettömissä että kiireellisissä sairaustapauksissa.
Kiireettömät lääkäri- ja hoitajavastaanotot voit varata oman hoitotiimisi kautta. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy sukunimesi ensimmäisen kirjaimen mukaan. Äkillisissä sairastapauksissa akuuttivastaanoton hoitaja tekee hoidon tarpeen arvion ja ohjaa tarvittaessa päivystävän lääkärin vastaanotolle.
Sodankylän hammashoitola on avoinna ma-pe klo 8-15. Hammashoitola toimii Hyvinvointikeskus Sopukan tiloissa.
Tervolan hammashoitola (Terveystalo)
Terveystalo Tervolan hammashoitolasta saat suun terveydenhuollon palvelut.
Hammashoitolassa työskentelee kaksi hammaslääkäriä ja kaksi hammashoitajaa.
Osoite
Keskustie
81
95300
TERVOLA
Normaalit aukioloajat
Maanantai - Tiistai08:00 - 18:00
Keskiviikko - Torstai08:00 - 15:30
Perjantai08:00 - 15:00
Tornion terveyskeskus
Tornion terveyskeskuksessa on vastaanottopalvelut, laboratorionpalvelut sekä röntgen, suun terveydenhuolto, kuntoutus, vuodeosasto, psykiatrinen poliklinikka, ikäihmisten palvelut ja vammaispalvelut.
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n vastuulla ovat kiire- ja ajanvarausvastaanotto, kuntoutuspalvelut, röntgen sekä suun terveydenhuolto.
Lisäksi sinulta voidaan periä hoidon arvioon perustuvia maksuja vaativista hoitotoimenpiteistä, kuvantamistutkimuksesta sekä proteettisista toimenpiteistä.
Jos et pääsekään tulemaan sinulle varatulle vastaanotolle, muista perua ajanvaraus. Perumatta tai käyttämättä jätetystä palvelusta perimme 56,70 euron maksun.
Suun omahoidon DentView-virtuaalikioskit nyt lappilaisten käytettävissä
15.8.2024
Njálmmi iešdivššu DentView-virtuálakioskkat dál lappilaččaid geavahusas
Osana VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanketta Lapissa pilotoidaan DentView’ta. Kyseessä on suun terveydenhuollon omahoitojärjestelmä eli virtuaalikioski, joka tarjoaa interaktiivisen oppimistuokion esimerkiksi suun terveydenhuollon vastaanottoa odottaessa.
DentView-virtuaalikioskeja voi käyttää Rovaniemellä Piekkarin suun terveydenhuollon toimipisteessä kahdessa eri kerroksessa, Sodankylässä Sopukassa (2. kerros, odotustila) sekä Ivalon terveyskeskuksen hammashoitolan tiloissa Inarissa. Käyttö on maksutonta eikä vaadi ajanvarausta. Virtuaalikioskilla voi vierailla esimerkiksi 5–10 minuuttia ennen oman vastaanottoajan alkamista tai vastaanoton jälkeen.
DentView’n käyttö ei vaadi digitaitoja tai tunnistautumista laitteella. Virtuaalikioskilla on omahoitopolkuja kaiken ikäisille asiakkaille, muun muassa oikomiskojeiden käyttäjille sekä omia polkuja tietyille perussairauksille. Polkuja suorittaessaan käyttäjä vastaa DentView-virtuaalikioskin kysymyksiin, joiden perusteella DentView opastaa käyttäjää suun omahoidossa. DentView’n kielivalikoima on monipuolinen: tällä hetkellä valittavana ovat suomi, ruotsi, pohjoissaame, englanti, venäjä, arabia ja somali.
Kun asiakas on suorittanut DentView-virtuaalikioskilla omahoitopolun, hän saa maksuttoman omahoitopakkauksen, josta löytyy käsihammasharja, plakkiväritabletti sekä hammaslankain. Pakkauksessa on mukana QR-koodi, jonka kautta pääsee käyttämään MyDentView-omahoitosovellusta älylaitteella. Sovelluksesta löytyy muun muassa opastusanimaatioita hampaiden oikeaoppiseen puhdistamiseen.
DentView-virtuaalikioskit on jo nyt otettu hyvin käyttöön asiakkaiden keskuudessa. Pilotoinnin tavoitteena on aktivoida lappilaisia asiakkaita kiinnostumaan omasta suun terveydestä ja hoitamaan omia ja läheistensä suita. Ennaltaehkäisevään työhön panostaminen vähentää korjaavan työn tarvetta. Hyötyjiä ovat niin asiakkaat, ammattilaiset kuin koko hyvinvointialue.
DentView piloterejuvvo Lappis VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueella -fitnu oassin. Dát lea njálmmi dearvvašvuođafuolahusa iešdikšunvuogádat dahje virtuálakioska, mii fállá interaktiivvalaš oahppanbottoža ovdamearkka dihte vuorddedettiin iežas vuoru njálmmi dearvvašvuođafuolahusas.
Muutoksia suun terveydenhuollon ajanvarauspalvelussa osassa Lapin hyvinvointialueen kuntia
5.6.2024
Tiedote suun terveydenhuollon asiakkaille seuraavissa Lapin hyvinvointialueen kunnissa: Inari, Kemi, Keminmaa, Kemijärvi, Kolari, Pelkosenniemi, Posio, Savukoski, Simo, Sodankylä, Tervola, Tornio ja Ylitornio.
Hammashoidon ajanvarauksen tekstiviestimuistutukseen ei voi enää vastata tekstiviestillä. Jatkossa muun muassa varattujen aikojen muutokset ja peruutukset tulee tehdä puhelimitse tai paikan päällä hammashoitoloissa.
Sähköinen ajanvaraus Inarin, Kemijärven, Pelkosenniemen ja Savukosken suun terveydenhuollossa on tietojärjestelmämuutoksen vuoksi toistaiseksi poissa käytöstä. Pahoittelemme katkosta palvelussa ja tiedotamme mahdollisimman pian uudesta toimintatavasta.
Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa vaivaa ja kiitämme ymmärryksestänne.
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
28.12.2023
Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa.
Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa.
Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia.
Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia.
Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi.
Maksukatto
Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä.
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Maksuttomat palvelut
Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia.
Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä.