Voit saada kuljetuspalveluja, jos sinulla on vaikeuksia liikkumisessa etkä voi vamman, sairauden tai iän vuoksi käyttää julkisia kulkuneuvoja.
Kenelle ja millä ehdoin
Kuljetuspalveluihin ovat oikeutettuja ne, joilla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja jotka eivät voi vammansa tai sairautensa vuoksi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ei valittuna paikkakuntaa
Valittuna: Kaikki
Valittuna
Keminmaan ikääntyneiden palveluohjaus
Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista ja toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla ikääntynyt itse tai hänen lähiomaisensa.
Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista sekä toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Tavoitat palveluohjaajan puhelimitse arkipäivisin.
Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.
Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi
Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.
Silloin kun ei enää pärjää arjessa, ota yhteys palveluneuvontaan. Palvelutarpeen arviointi tehdään joko kotikäynnillä tai puhelimitse. Palveluohjaaja antaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitoon ja edistämiseen.
Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.
Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.
Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.
Saat yhteyden matkapalvelukeskukseen joka päivä vuorokauden ympäri puhelimitse.
Tilaa kyyti matkapalvelukeskuksesta vähintään 1,5 tuntia ennen matkaa. Voit tilata monta matkaa samalla kerralla. Jos matkan lähtöosoite on muu kuin kotiosoitteesi, voit tilata matkan suoraan. Kyytisi saapuu viimeistään 30 minuutin kuluttua. Peruuta matkat vähintään 30 minuuttia ennen matkan alkamista. Kuittaa kyyti matkan päätteeksi kuljetuspalvelukortilla. Matkojen omavastuu laskutetaan sinulta jälkikäteen kerran kuukaudessa.
Sinulla tulee olla kuljetuspalvelupäätös, jotta voit tilata kuljetuksen matkapalvelukeskuksesta.
Ilmoita seuraavat asiat, kun tilaat matkaa:
lähtöosoite, määränpää ja kellonaika
henkilömäärä, apuvälineet, matkatavaroiden määrä ja muut erityistarpeet
aikataulutettu meno tai tapaaminen määränpäässä
odotettavissa oleva 10 minuutin pysähdys, koska matkan varrella saa olla enintään yksi 10 minuutin odotusaika pienimuotoiseen asiointiin.
Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.
Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Tavoitat sosiaalityöntekijän arkisin soittoaikoina. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.
Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa:
omaishoidon tuki
vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut
kodin muutostyöt
henkilökohtainen apu
ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki
mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vammaisten asuminen
kehitysvammaisten palvelut
vammaispalveluna myönnettävät välineet, koneet ja laitteet
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Osoite
Jungintie
3,
98900
SALLA
Kemin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen toimipiste
Kemin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen toimipiste palvelee arkipäivisin ajanvarauksella.
Asiakas- ja palveluohjauksessa neuvomme ja ohjaamme kemiläisiä ikääntyneitä ja heidän omaisiaan esimerkiksi ikääntyneiden sosiaalipalveluista, yksityisten palveluista sekä kolmannen sektorin toiminnasta.
Pelkosenniemen sosiaalitoimistosta saat perheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalipalvelut. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen soittamalla sosiaalityöntekijöille etukäteen.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan.
Osoite
Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu kirkonpuoleiselta sivulta.
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Osoite
Sairaalatie
4 B,
97700
RANUA
Normaalit aukioloajat
Sosiaalitoimiston aukioloajat
Maanantai
-
Perjantai
09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
Maanantai
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Tiistai
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Keskiviikko
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Torstai
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Perjantai
09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Rovaniemen neuvontapiste Nestori
Nestori palvelee ikäihmisiä, heidän omaisiaan ja läheisiään, kun on kysyttävää kotihoidosta, palveluasumisesta, omaishoidon tuesta, ateriapalveluista, kuljetuspalveluista, turvapuhelimista, siivous- ja kodinhoitopalveluista.
Kuljetuspalvelut on tarkoitettu vammaisille henkilöille, sairaille ja vähävaraisille ikääntyneille, jotka eivät pysty käyttämään joukkoliikennevälineitä. Palvelua voi käyttää työssäkäyntiin, opiskeluun, asiointiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja virkistykseen kotikunnassa ja lähialueella. Matkustajalla voi tarvittaessa olla mukanaan saattaja.
Palvelua käyttävä voi matkustaa esimerkiksi taksilla, kutsutaksilla tai yhteiskuljetuksella. Kuljetuspalveluina järjestetään välttämättömästi tarvittavat ja kohtuulliset matkat.
Sosiaalihuoltolaki:
Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista:
Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista ja toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla ikääntynyt itse tai hänen lähiomaisensa.
Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista sekä toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Tavoitat palveluohjaajan puhelimitse arkipäivisin.
Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.
Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi
Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.
Silloin kun ei enää pärjää arjessa, ota yhteys palveluneuvontaan. Palvelutarpeen arviointi tehdään joko kotikäynnillä tai puhelimitse. Palveluohjaaja antaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitoon ja edistämiseen.
Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.
Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.
Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.
Saat yhteyden matkapalvelukeskukseen joka päivä vuorokauden ympäri puhelimitse.
Tilaa kyyti matkapalvelukeskuksesta vähintään 1,5 tuntia ennen matkaa. Voit tilata monta matkaa samalla kerralla. Jos matkan lähtöosoite on muu kuin kotiosoitteesi, voit tilata matkan suoraan. Kyytisi saapuu viimeistään 30 minuutin kuluttua. Peruuta matkat vähintään 30 minuuttia ennen matkan alkamista. Kuittaa kyyti matkan päätteeksi kuljetuspalvelukortilla. Matkojen omavastuu laskutetaan sinulta jälkikäteen kerran kuukaudessa.
Sinulla tulee olla kuljetuspalvelupäätös, jotta voit tilata kuljetuksen matkapalvelukeskuksesta.
Ilmoita seuraavat asiat, kun tilaat matkaa:
lähtöosoite, määränpää ja kellonaika
henkilömäärä, apuvälineet, matkatavaroiden määrä ja muut erityistarpeet
aikataulutettu meno tai tapaaminen määränpäässä
odotettavissa oleva 10 minuutin pysähdys, koska matkan varrella saa olla enintään yksi 10 minuutin odotusaika pienimuotoiseen asiointiin.
Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota soittamalla yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.
Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Tavoitat sosiaalityöntekijän arkisin soittoaikoina. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.
Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa:
omaishoidon tuki
vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetuspalvelut
kodin muutostyöt
henkilökohtainen apu
ehkäisevä ja täydentävä toimeentulotuki
mielenterveys- ja päihdekuntoutujien sekä vammaisten asuminen
kehitysvammaisten palvelut
vammaispalveluna myönnettävät välineet, koneet ja laitteet
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.
Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
28.12.2023
Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa.
Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa.
Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia.
Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia.
Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi.
Maksukatto
Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä.
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Maksuttomat palvelut
Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia.
Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä.
Tarkennuksia vammaispalvelulain mukaisten kuljetusten saantiperusteisiin vuoden 2024 alusta
22.12.2023
Aluehallitus vahvisti muutoksia vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalveluiden saantiperusteisiin. Muutokset koskevat kuljetuspalveluiden käyttöä muun kuin asuinkunnan alueella, kustannusten kohtuullisuutta ja vakiotaksin käyttöoikeutta.
Aluehallitus vahvisti muutoksia vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalveluiden saantiperusteisiin ja soveltamisohjeisiin 1.1.2024 alkaen. Jatkossa vammaispalvelulain mukaisia matkoja voi tehdä asuinkunnan ja asuinkunnan maantieteellisen lähikunnan alueella. Lähikuntia ovat Suomen alueella olevat kunnat.
Jatkossa vakiotaksin käyttöoikeus voidaan myöntää asiakkaalle, joka tarvitsee sitä välttämättä, jotta voi matkustaa turvallisesti. Soveltamisohjeesta poistuu maininta, että kuljettajalla olisi velvollisuus vastata asiakkaan avun, ohjauksen ja valvonnan tarpeesta. Myös viittaus ”tuttuun kuljettajaan" poistuu ohjeesta.
Korvattavaksi tulevat kohtuulliset kuljetuspalveluista aiheutuvat kustannukset. Kustannusten kohtuullisuus arvioidaan tapauskohtaisesti yksilöllisen harkinnan ja matkan tarkoituksen perusteella.
Muutokset eivät lisää kustannuksia, koska ne mahdollistavat ainoastaan jo myönnettyjen kuljetuspalvelumatkojen käyttämisen muun kunnan kuin asuinkunnan alueella, ja korvattavaksi tulevat vain kohtuulliset kustannukset myös käytettäessä vakiotaksia.
Tarkennuksia vammaispalvelulain mukaisten kuljetusten saantiperusteisiin vuoden 2024 alusta
Aluehallitus vahvisti muutoksia vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalveluiden saantiperusteisiin. Muutokset koskevat kuljetuspalveluiden käyttöä muun kuin asuinkunnan alueella, kustannusten kohtuullisuutta ja vakiotaksin käyttöoikeutta.
Palveluliikenteen ryhmäkuljetukset muuttuvat Kemin alueella vuoden 2024 alussa
15.12.2023
Kemin palveluliikenteen ryhmäkuljetusten nykyinen sopimus päättyy vuoden 2023 lopussa, jonka jälkeen kyydit hoidetaan Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen järjestelmän kautta.
Palveluliikenteen ryhmäkuljetukset muuttuvat Kemin alueella 1.1.2024 lähtien. Ryhmäkuljetukset ovat osa hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle kuuluvia lakisääteisiä palveluja.
Milloin toiminta muuttuu hoidettavaksi uusien sopimusten kautta?
Kemin Palveluliikenteen ryhmäkuljetusten nykyinen sopimus päättyy 31.12.2023, jonka jälkeen kyydit hoidetaan Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen järjestelmän kautta. Tornion seudulla sopimukset päättyvät 28.2.2024.
Millaiset kuljetuspalvelut kuuluvat ryhmäkuljetuksiin?
Asiakkaat, jotka liikkuvat säännöllisesti Lapin hyvinvointialueen palveluiden piirissä esimerkiksi ikääntyneiden päiväpalvelussa, kehitysvammaisten työ- ja päivätoiminnassa, päiväsairaalassa sekä saunapalvelussa. Asiakkaalle on myönnetty palvelu, johon kuljetukset kuuluvat.
Kuka tilaa ryhmäkuljetukset ja mistä tilaukset tehdään?
Henkilökunta tilaa ryhmäkuljetukset Matkapalvelukeskuksesta puhelimitse 016 860 2060 tai sähköpostitse matkapalvelukeskus@lapha.fi.
Miten ryhmäkuljetukset tilataan?
Ryhmäkuljetukset ovat toistuvia kyytitilauksia, jotka henkilökunta tilaa säännölliselle ajanjaksolle. Mikäli tilaukseen tulee muutoksia esimerkiksi sairastumisen takia, muutokset ilmoitetaan matkapalvelukeskukseen 30 minuuttia ennen kuljetusta. Loma-ajoilta ryhmäkuljetukset pitää perua etukäteen.
Miten kuljetukset käytännössä hoidetaan?
Matkapalvelukeskus ohjaa sähköisesti ryhmänä kulkevat asiakkaat yhteiskuljetuksiin. Lapin hyvinvointialueella on koko Lounaisen Lapin palvelualueella noin 40 kuljetusyksikköä, jotka hoitavat kuljetuksia.
Muuttuuko asiakkaan osalta jotain?
Ajoneuvot vaihtuvat, mutta asiakas haetaan samasta paikasta kuin aiemminkin. Uusille asiakkaille lähetetään joulukuun aikana henkilökohtainen Likuma-kortti, jota käytetään jokaisen matkan yhteydessä 1.1.2024 alkaen. Ne asiakkaat, joilla on jo Likuma-kortti ja jotka kuuluvat ryhmäkuljetusten piiriin, eivät saa uutta korttia, vaan matkaoikeus lisätään sähköisesti heidän nykyiselle kortilleen.
Palveluliikenteen ryhmäkuljetukset muuttuvat Kemin alueella vuoden 2024 alussa
Kemin palveluliikenteen ryhmäkuljetusten nykyinen sopimus päättyy vuoden 2023 lopussa, jonka jälkeen kyydit hoidetaan Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen järjestelmän kautta.
Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskus alkaa välittämään kuljetuksia Kemissä, Keminmaassa, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniossa 19.9.2023 alkaen.
Matkapalvelukeskus tarjoaa Lapin hyvinvointialueella kuljetuspalvelujen välitystä. Matkapalvelukeskus toimii tällä hetkellä Rovaniemellä ja sen toiminta laajenee vähitellen myös muihin Lapin kuntiin -seuraavaksi 19.9.2023 alkaen Kemiin, Keminmaahan, Tervolaan, Tornioon ja Ylitornioon. Matkapalvelukeskuksen laajeneminen lounaiseen Lappiin on viivästynyt noin kuukaudella aikaisemmin ilmoitetusta päivämäärästä.
Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalvelut lähettää Keminmaan, Tervolan, Tornion ja Ylitornion kuljetuspalvelujen asiakkaille tietopaketin matkapalvelukeskuksen kanssa asioimisesta sekä kuljetuspalvelujen maksukortin ennen muutosta. Kemiläiset asiakkaat ovat saaneet kuljetuspalvelukortin jo aikaisemmin keväällä ja heille lähetetään vielä tietopaketti matkapalvelukeskuksessa asioinnista.
Matkapalvelukeskuksen välittämiin kuljetuspalveluihin ovat oikeutettuja henkilöt, joilla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja jotka eivät voi vammansa tai sairautensa vuoksi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. Henkilöllä tulee myös olla virallinen kuljetuspalvelupäätös.
Matkapalvelukeskuksen laajentuminen lounaiseen Lappiin on odottanut alueen kuljetuspalvelujen kilpailutuksien valmistumista.
Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskus aloittaa toimintansa lounaisessa Lapissa 15.8.2023
Kuva: STM
27.6.2023
Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskus alkaa välittämään kuljetuksia Kemissä, Keminmaassa, Tervolassa, Torniossa ja Ylitorniossa 15.8.2023 alkaen.
Matkapalvelukeskus tarjoaa Lapin hyvinvointialueella kuljetuspalvelujen välitystä. Matkapalvelukeskus toimii tällä hetkellä Rovaniemellä ja sen toiminta laajenee vähitellen myös muihin Lapin kuntiin -seuraavaksi Kemiin, Keminmaahan, Tervolaan, Tornioon ja Ylitornioon.
Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalvelut lähettää Keminmaan, Tervolan, Tornion ja Ylitornion kuljetuspalvelujen asiakkaille tietopaketin matkapalvelukeskuksen kanssa asioimisesta sekä kuljetuspalvelujen maksukortin ennen 15.8.2023 muutosta. Kemiläiset asiakkaat ovat saaneet kuljetuspalvelukortin jo aikaisemmin keväällä ja heille lähetetään vielä tietopaketti matkapalvelukeskuksessa asioinnista.
Matkapalvelukeskuksen välittämiin kuljetuspalveluihin ovat oikeutettuja henkilöt, joilla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja jotka eivät voi vammansa tai sairautensa vuoksi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. Henkilöllä tulee myös olla virallinen kuljetuspalvelupäätös.
Matkapalvelukeskuksen laajentuminen lounaiseen Lappiin on odottanut alueen kuljetuspalvelujen kilpailutuksien valmistumista.
Kuljetusten tilaaminen
Matkapalvelukeskuksen puhelinasiointi 016 860 2060 päivystää vuorokauden ympäri.
Tilaa kyyti matkapalvelukeskuksesta vähintään 1,5 tuntia ennen matkaa. Voit tilata monta matkaa samalla kerralla.
Jos matkan lähtöosoite on muu kuin kotiosoitteesi, voit tilata matkan ilman ennakkotilausta. Tällöin kyyti saapuu viimeistään 30 minuutin kuluttua. Peruuta matkat vähintään 30 minuuttia ennen matkan alkamista. Kuittaa kyyti matkan päätteeksi kuljetuspalvelukortilla. Matkojen omavastuu laskutetaan asiakkaalta jälkikäteen kerran kuukaudessa.