Esi- ja perusopetuksessa ja toisen asteen oppilaitoksissa opiskelija saa opiskelun ja koulunkäynnin tukea ja ohjausta saa opiskeluhuollon kuraattorilta. Hän tarjoaa tukea esimerkiksi perhetilanteeseen, vuorovaikutukseen ja ihmissuhteisiin liittyvissä asioissa. Kuraattorin palveluja on tarjolla jokaisessa koulussa ja oppilaitoksessa.
Opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskeluhuollon kuraattorin kanssa viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä sen jälkeen, kun opiskelija tai huoltaja on tapaamista pyytänyt. Kiireellisissä tilanteissa mahdollisuus on järjestettävä jo samana tai seuraavana työpäivänä. Opiskeluhuollon Kuraattori osallistuu myös koko oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin kehittämiseen. Hän ohjaa opiskelijan tarvittaessa myös muiden opiskeluhuollon palveluiden piiriin.
Esi- ja perusopetuksessa ja toisen asteen oppilaitoksissa opiskelija saa tukea ja ohjausta opiskeluhuollon kuraattorilta.
Kenelle ja millä ehdoin
Palvelu on tarkoitettu kaikille esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen oppilaitosten opiskelijoille.
Paikkakuntavalinta
Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.
Valitse paikkakunta:
Ei valittuna paikkakuntaa
Valittuna: Kaikki
Valittuna
Toimi näin
Ota yhteyttä oman koulusi koulukuraattoriin ja sovi tapaaminen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja Utsjoen kunnissa.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat lasten, nuorten ja perheiden palveluiden työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pellon lastensuojelun sosiaaliohjaaja ja koulukuraattori
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan ja koulukuraattoriin puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa ja toimii myös Pellon koulukuraattorina.
Saat yhteyden koulukuraattoriin puhelimitse arkipäivisin.
Voit saada kuraattori- ja psykologipalveluita koulultasi. Oppilashuoltoon voi ottaa yhteyttä oppilas itse, huoltaja, opettaja tai muu henkilö, joka on huomannut huolenaiheen. Tarvittaessa oppilashuolto toimii yhteistyössä muiden sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden toimijoiden kanssa
Saat yhteyden kuraattoriin puhelimitse. Kuraattori on tavattavissa yläasteella maanantaisin klo 8.20-15.30 ja torstaisin klo 11.30-15.30 tai sovittuna aikana ja puhelimitse. Terveydenhoitajaan ja kuraattoriin voi olla yhteydessä myös Wilman kautta.
Pellon oppilashuollon toimitilat sijaitsevat Meän opinahjossa. Oppilashuollossa työskentelevät kouluterveydenhoitaja, koulupsykologi, koulukuraattori ja opinto-ohjaaja.
Osoite
Meän opinahjo
Ahjotie
8,
95700
PELLO
Enontekiön sosiaalitoimisto
Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.
Osoite
Kunnanvirasto, 1. kerros
Ounastie
165,
99400
ENONTEKIÖ
Normaalit aukioloajat
Maanantai
-
Perjantai
08:00 - 15:00
Savukosken oppilas- ja opiskeluhuollon kuraattoripalvelut
Oppilas- ja opiskelijahuollon kuraattoripalvelut sijaitsevat Savukosken lukion tiloissa.
Osoite
Oppilashuollon huone 8A
Sauherrantie
23 B,
98800
SAVUKOSKI
Pelkosenniemen kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitajan ja koulukuraattorin vastaanotot sijaitsevat Pelkosenniemen koulun tiloissa.
Osoite
Koulutie
9,
98500
PELKOSENNIEMI
Esi- ja perusopetuksessa ja toisen asteen oppilaitoksissa opiskelija saa tukea ja ohjausta opiskeluhuollon kuraattorilta. Hän tarjoaa tukea esimerkiksi perhetilanteeseen, vuorovaikutukseen ja ihmissuhteisiin liittyvissä asioissa. Kuraattorin palveluja on tarjolla jokaisessa koulussa ja oppilaitoksessa.
Opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti kuraattorin kanssa viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä sen jälkeen, kun opiskelija tai huoltaja on tapaamista pyytänyt. Kiireellisissä tilanteissa mahdollisuus on järjestettävä jo samana tai seuraavana työpäivänä. Kuraattori osallistuu myös koko oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin kehittämiseen. Hän ohjaa opiskelijan tarvittaessa myös muiden opiskeluhuollon palveluiden piiriin.
Pellon lastensuojelun sosiaaliohjaaja ja koulukuraattori
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan ja koulukuraattoriin puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa ja toimii myös Pellon koulukuraattorina.
Saat yhteyden koulukuraattoriin puhelimitse arkipäivisin.
Voit saada kuraattori- ja psykologipalveluita koulultasi. Oppilashuoltoon voi ottaa yhteyttä oppilas itse, huoltaja, opettaja tai muu henkilö, joka on huomannut huolenaiheen. Tarvittaessa oppilashuolto toimii yhteistyössä muiden sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden toimijoiden kanssa
Saat yhteyden kuraattoriin puhelimitse. Kuraattori on tavattavissa yläasteella maanantaisin klo 8.20-15.30 ja torstaisin klo 11.30-15.30 tai sovittuna aikana ja puhelimitse. Terveydenhoitajaan ja kuraattoriin voi olla yhteydessä myös Wilman kautta.
Lastensuojelulain mukainen monialainen työryhmä aloittaa toimintansa helmikuussa
22.1.2024
Eri alojen ammattilaisista koostuva asiantuntijatyöryhmä tukee lapsen asioista vastaavaa sosiaalityöntekijää vaativissa työtilanteissa lastensuojeluprosessissa.
Lapin aluehallitus on nimennyt lastensuojelulain mukaisen monialaisen asiantuntijatyöryhmän. Työryhmän tarkoituksena on turvata moniammatillista asiantuntijuutta lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden käyttöön Lapin hyvinvointialueella lastensuojelulain 14 §:n mukaisesti. Työryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran helmikuussa 2024.
Työryhmä tukee lapsen asioista vastaavaa sosiaalityöntekijää vaativissa työtilanteissa lastensuojeluprosessien eri vaiheissa sekä tuo monialaista asiantuntijuutta asiakkaan tilanteen jäsentämiseen kokonaisvaltaisesti lapsen edun mukaisten ratkaisujen pohtimisessa.
Asiantuntijatyöryhmä koostuu eri alojen ammattilaisista oikeudellisen, terapeuttisen, psykologisen, psykiatrisen, neuropsykiatrisen, lastensuojelun, vammaissosiaalityön, aikuissosiaalityön, päihdetyön, opetus- ja sivistyspalveluiden, rikosasioiden sekä terveydenhuollon alalta.
Asiantuntijatyöryhmän jäsenille on varattu kerran kuukaudessa 1,5 tunnin Teams-kokous helmi-kesäkuulle 2024. Tarvittavat asiatuntijat kutsutaan työryhmän kokouksiin sosiaalityöntekijän kuvaaman asiakastilanteen mukaisesti. Yhdessä asiantuntijatyöryhmän kokouksessa on mahdollista käsitellä 1–3 asiakastapausta.
Lastensuojelulain mukainen monialainen työryhmä aloittaa toimintansa helmikuussa
Eri alojen ammattilaisista koostuva asiantuntijatyöryhmä tukee lapsen asioista vastaavaa sosiaalityöntekijää vaativissa työtilanteissa lastensuojeluprosessissa.
Keminmaan ja Simon perheneuvolapalvelut siirtyvät vuoden 2024 alusta Kemin perheneuvolaan
2.1.2024
Keminmaassa ja Simossa ei enää järjestetä erillisiä perheneuvolapäiviä.
Vuodenvaihde tuo muutoksia Keminmaan ja Simon perheneuvolapalveluihin. Jatkossa niistä huolehtii Kemin perheneuvola. Keminmaassa ja Simossa ei enää järjestetä erillisiä perheneuvolapäiviä. Kuntalaiset voivat jatkossa olla yhteydessä Kemin perheneuvolaan. Palvelua on arkipäivisin.
Kemin perheneuvolan ajanvaraus ja neuvonta ovat avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 10–12, p. 0400 703790. Sähköisesti voit olla yhteydessä sote-palveluihin osoitteessa lapha.fi/digipalvelut.
Asiakastapaamiset ovat pääsääntöisesti Kemin perheneuvolan tiloissa. Tarvittaessa asiakasta voidaan tavata ajanvarauksella myös hänen omassa lähiympäristössään kuten päiväkodissa, koulussa tai kotona tai etäyhteydellä. Simossa tapaamisia järjestetään ajanvarauksella myös Simon perheneuvolan tilassa Jassintiellä.
Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksuihin muutoksia vuoden 2024 alussa
28.12.2023
Lapin hyvinvointialueella astuvat voimaan uudet asiakasmaksut 1.1.2024 alkaen.
Jatkossa perusterveydenhuollon käyntimaksu on 23 euroa. Maksu peritään korkeintaan kolme kertaa vuodessa. Terveyskeskuspäivystyksen käyntimaksu on 31,60 euroa. Erikoissairaanhoidon poliklinikan käyntimaksu on 46 euroa.
Hammaslääkärin käyntimaksu on 14,60 euroa, suuhygienistin käyntimaksu on 11,30 euroa ja erikoishammaslääkärin käyntimaksu 21,50 euroa.
Kuntoutuksen käyntimaksu on 12,80 euroa. Neuvonta ja apuvälinepalvelut ovat maksuttomia.
Neuvolat sekä oppilas- ja opiskeluhuolto ovat maksuttomia.
Sosiaalityö- ja sosiaaliohjaus on maksutonta. Muiden sosiaalipalvelujen maksuista voit kysyä lisää sosiaalityöntekijältäsi.
Maksukatto
Vuoden aikana perittävien asiakasmaksujen enimmäismäärä eli maksukatto on 762 euroa.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa huomioidaan kalenterivuoden (1.1.–31.12.) aikana käyttämiesi palvelujen asiakasmaksut. Jos maksujen yhteismäärä ylittää 762 euroa, ovat maksukattoon sisältyvät palvelut tämän jälkeen kalenterivuoden loppuun saakka maksuttomia.
Maksujen yhteismäärää laskettaessa katsotaan, milloin palvelu on saatu. Ei sen mukaan, mikä on laskun eräpäivä tai laskun maksupäivä.
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta
Maksu käyttämättä jätetystä palvelusta on 56,70 euroa 1.1.2024 alkaen. Maksu peritään, jos jätät ennalta sovitun ajan perumatta tai jätät saapumatta sinulle varatulle ajalle ilman hyväksyttävää syytä. Maksu koskee myös laboratorio- ja kuvantamiskäyntejä, lyhytaikaisia hoitoja ja asumispalvelupaikkoja sekä potilashotellia. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta.
Maksuttomat palvelut
Lapin hyvinvointialueella veteraanien ja pitkäaikaistyöttömien lääkäripalvelut sekä alle 25-vuotiaiden ehkäisy ovat jatkossakin maksuttomia.
Lisäksi asiakas voi saada alennusta tai vapautusta tietyistä maksuista, jos hänen toimeentulonsa on niiden vuoksi vaarassa. Lapin hyvinvointialue arvioi asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä.
Nuoret toivovat aikuisten puuttumista kiusaamiseen
Rovaniemeläiset nuoret pelaamassa Hyvinvointia! -peliä.
26.12.2023
Nuoret pelasivat Lapissa Hyvinvointia! -virtuaalipeliä. Tuloksista nähdään, että nuoret toivovat aikuisten puuttumista erityisesti kiusaamiseen, erilaisten päihteiden käyttöön, mielenterveyteen liittyviin haasteisiin, väkivaltaan ja yksinäisyyteen.
Lapin hyvinvointialueella kysyttiin virtuaalipelin kautta nuorten mielipiteitä ja ajatuksia heidän hyvinvointiinsa liittyen. Hyvinvointia! -virtuaalipeliä pelattiin elokuussa 2023 ja siihen osallistuivat 13–19-vuotiaat lappilaiset. Peliä pelasi laskennallisesti 900 nuorta peruskouluista, ammattikouluista ja lukioista lähes kaikista Lapin kunnista.
Pelin tuloksista on koottu julkilausuma, joka pohjautuu nuorten vastauksiin. Julkilausuma jaetaan Lapin hyvinvointialueen päättäjien, johdon ja palvelujen järjestämisohjelman laatijoiden tietoon. Lisäksi julkilausuma jaetaan alueen kuntiin, sidosryhmille ja medialle.
Ainakin näitä asioita nuoret nostivat omissa vastauksissaan esiin:
• Sähköiset palveluja tarvitaan, unohtamatta kuitenkaan kasvokkain tapahtuvia kohtaamisia
• Tiedonvälitystä tarvitaan lisää ja sen on oltava kaikille ymmärrettävää
• Aikuisten tulee puuttua ongelmiin
• Turvallisia aikuisia tarvitaan
Nuoret tunnistivat viheliäisiä ilmiöitä, kuten päihteet ja kiusaamisen
Hyvinvointia! -pelissä pyydettiin nuoria tunnistamaan heidän elämästään eniten aikuisten puuttumista vaativia, viheliäisiä ilmiöitä. Nuoret toivovat aikuisten puuttumista erityisesti kiusaamiseen, erilaisten päihteiden käyttöön, mielenterveyteen liittyviin haasteisiin, väkivaltaan ja yksinäisyyteen.
Hyvinvointialueen aluehallituksen jäsen ja aluehallituksen nuorisovaltuuston edustaja Ilkka-Petri Välitalo kiittää nuoria aktiivisesta osallistumisesta ja virtuaalipelin pelaamisesta. Nuorten mielipiteillä ja asioiden esiintuomisella on aidosti väliä.
– Peliä pelattiin, että saatiin nuorten näkemyksiä ja huolia esiin. Aikuiset voimme miettiä asioita nuorten hyväksi mutta voidaan mennä myös metsään jos ei kuulla suoraan sitä nuorten ääntä, Välitalo toteaa.
Nuoret saivat tehdä meemejä ja esittää kysymyksiä hyvinvointialueeseen liittyen. Kokosimme nuorten esittämiä kysymyksiä ja meemejä yhteen ja teimme haastattelun Ilkka-Petri Välitalon kanssa.
Nuoret toivovat aikuisten puuttumista kiusaamiseen
Nuoret pelasivat Lapissa Hyvinvointia! -virtuaalipeliä. Tuloksista nähdään, että nuoret toivovat aikuisten puuttumista erityisesti kiusaamiseen, erilaisten päihteiden käyttöön, mielenterveyteen liittyviin haasteisiin, väkivaltaan ja yksinäisyyteen.
Nuorten hyvinvointi esiin – yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat pelaavat elokuussa Lapin hyvinvointialueen virtuaalipeliä
Nuoret pelaamassa Hyvinvointia! -peliä. Kuvaaja Werneri Turunen.
31.5.2023
Lapin hyvinvointialue tarjoaa lappilaisille toisen asteen opiskelijoille ja yläkoululaisille mahdollisuuden osallistua palvelustrategian kehittämiseen. Osallistuminen tapahtuu Hyvinvointia! -virtuaalipelin kautta.
Pelin voi tilata jo nyt ennakkoon pelattavaksi elokuussa, koulujen alkaessa. Lapin hyvinvointialue toimittaa pelin tilanneille opettajille ohjeet, pelilinkin sekä johdantovideon aiheeseen.
Peli on pelattavissa Seppo.io-oppimisalustalla selaimen kautta. Peliaika on suunniteltu 45 minuutin oppitunnin mittaiseksi.
Hyvinvointia! -peli on toteutettu Lapin hyvinvointialueen ja Kohti nuorten hyvinvointialuetta -hankkeen yhteistyössä.
–Peli mahdollistaa nuorten laajan kuulemisen ja nuorten mielipiteiden keräämisen. Se on helppo, oppitunneilla pelattava virtuaalipeli, jossa opettajilta ei tarvita ennakkoon pelialustan tuntemista, toteaa Laura Saartoala, osallisuuden asiantuntija Nuorten Suomi ry:stä.
Nuorten Suomi ry pyrkii edistämään nuorten toimijuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Kenen mielipidettä kysytään?
Hyvinvointia! -peli toteutetaan elokuun puolivälissä, 14.–25.8.2023, yhteistyössä Lapin yläkoulujen ja oppilaitosten kanssa. Kohderyhmänä ovat 13–19-vuotiaat nuoret.
Opettaja tai muu ryhmän vetäjä pitää alustuksen, jonka jälkeen peli pelataan pienemmissä ryhmissä keskustellen tai itsenäisesti omalta laitteelta.
– Nuorilla on paljon sanottavaa erityisesti heitä koskevista palveluista. Kohderyhmän nuoret eivät vielä pääse äänestämään aluevaaleissa, joten tarjoamme heille nyt ainutlaatuisen mahdollisuuden vaikuttaa heille suunnattuihin palveluihin, toteaa Lapin hyvinvointialueen osallisuuden ja vaikuttamisen erityisasiantuntija Heljä Rahikkala.
Hyvinvointia! -pelissä nuoret saavat tietoa hyvinvointialueista. Kuvaaja Werneri Turunen.
Lapin hyvinvointialue hyödyntää pelin kautta nousevia nuorten mielipiteitä muun muassa valmisteilla olevassa hyvinvointialueen palvelustrategiassa, osallisuusohjelmassa ja hyvinvointisuunnitelmassa.
Nuorten ääntä kuullaan myös Lapin hyvinvointialueen nuorisovaltuustolta. Nuorisovaltuusto on mukana pelin suunnittelussa ja tulosten jatkokäsittelyssä.
Tavoitteena osallistaa satoja nuoria
Virtuaalipelissä nuoret saavat tietoa hyvinvoinnin eri näkökulmista ja pääsevät kertomaan omia näkemyksiään palveluiden kehittämisen tueksi. Lapissa pelattavassa pelissä kysytään nuorten mielipidettä erityisesti alueen palveluverkostoihin ja muihin hyvinvointiin liittyviin asioihin. Tavoitteena on pelin kautta osallistaa satoja nuoria.
Seppo.io on oppimiseen ja koulutukseen suunniteltu oppimisalusta pelillisen opetuksen toteuttamiseen. Peleissä yhdistyvät tavoitteellinen toiminta, oman osaamisen käyttäminen ja yhdessä tekeminen.
Nuorten Suomi on valtakunnallinen nuorisoalan asiantuntijaorganisaatio, joka pyrkii edistämään nuorten toimijuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Lisätietoja:
Heljä Rahikkala, Erityisasiantuntija, Lapin hyvinvointialue, p. 040 670 4054, helja.rahikkala@lapha.fi
Laura Saartoala, Osallisuuden asiantuntija, Nuorten Suomi ry, p. 044 012 4609, laura.saartoala@nuortensuomi.fi
Nuorten hyvinvointi esiin – yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat pelaavat elokuussa Lapin hyvinvointialueen virtuaalipeliä
Lapin hyvinvointialue tarjoaa lappilaisille toisen asteen opiskelijoille ja yläkoululaisille mahdollisuuden osallistua palvelustrategian kehittämiseen. Osallistuminen tapahtuu Hyvinvointia! -virtuaalipelin kautta.
Pelin voi tilata jo nyt ennakkoon pelattavaksi elokuussa, koulujen alkaessa. Lapin hyvinvointialue toimittaa pelin tilanneille opettajille ohjeet, pelilinkin sekä johdantovideon aiheeseen.
Peli on pelattavissa Seppo.io-oppimisalustalla selaimen kautta. Peliaika on suunniteltu 45...