Kuolinpesän laskut
Ohjeet kuolinpesän laskujen hoitamiseen
Kuolinpesä voi tarvittaessa pyytää kuolinpesän laskuille kolme (3) kuukautta maksuaikaa perunkirjoitusta varten. Verohallinto voi myöntää perunkirjoitukselle lisäaikaa.
Mikäli huomaat, että kuolinpesälle on vielä tulossa laskuja, voit ottaa yhteyttä hyvinvointialueen asiakaspalveluun ja kiirehtiä laskutusta.
Jos kuolinpesä todetaan perunkirjoituksessa varattomaksi, toimita perukirja sähköpostitse osoitteeseen asiakasmaksut@lapha.fi turvasähköpostia käyttäen.
Voit toimittaa perukirjan myös postitse osoitteeseen:
Lapin hyvinvointialue PL 8041 96101 Rovaniemi
Turvasähköpostin käyttöön löydät ohjeet täältä
Henkilön elinaikana ollut edunvalvonta tai edunvalvontavaltuutus päättyy kuolemaan. Hoitaessasi kuolinpesän asioita todistathan toimivaltuutesi valtakirjalla ja vainajan virkatodistuksella. Mikäli käräjäoikeus on määrännyt kuolinpesälle pesänhoitajan, toimita kuolinpesän asioita hoitaessasi käräjäoikeuden päätös.
Kysyttävää asiakasmaksuista? Ota yhteyttä
Hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikkö ja talouspalvelut huolehtivat sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksujen laskutuksista sekä laskuihin ja palveluseteleihin liittyvistä tukipalveluista.
Asiakaslaskut lähetetään maksajalle palvelujen käytön jälkeen e-laskuna. E-laskusopimuksen voi tehdä omassa verkkopankissa. Omassa pankissa voi tehdä myös suoramaksuvaltuutuksen.
Yhteystiedot
Puhelinpalvelumme aukioloajat kesällä 2025
Kesäkuussa palvelemme arkisin ma-to kello 10–12
Heinäkuussa palvelemme arkisin ma-ke kello 10–12
Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon, hammashuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksut:
Asiakaspalvelunumero: 040 589 9257
Sähköposti: asiakasmaksut@lapha.fi
Lapin keskussairaala:
Asiakaspalvelunumero: 040 764 1972
Sähköposti: lapinhva.laskut@lapha.fi
Länsi-Pohjan keskussairaala:
Asiakaspalvelunumerot: 040 149 1151, 040 149 1152 ja 040 149 1153
Sähköposti: potilastoimisto.lpshp@lapha.fi