Navigointivalikko

Muutoksenhaku asiakasmaksuun

Asiakasmaksun alentaminen tai perimättä jättäminen

Muutoksenhaku asiakasmaksuun

Milloin asiakasmaksun voi alentaa tai jättää perimättä?   

Jos asiakasmaksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentulon, maksu on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Toimeentulolla tarkoitetaan sitä, että sinulla on rahaa välttämättömiin menoihin kuten asumismenoihin, ruokaan tai lääkkeisiin. Asiakasmaksu voidaan alentaa tai jättää perimättä myös silloin, jos sinun ei ole mahdollista maksaa elatusmaksuja asiakasmaksun vuoksi. Asiakasmaksua ei voida alentaa tai jättää perimättä, jos lasku on jo maksettu.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 3.8.1992/734.  

Mitä asiakasmaksuja voidaan alentaa?  

  • sosiaalihuollon palveluiden tasasuuruiset ja tulosidonnaiset asiakasmaksut  
  • terveydenhuollon palveluiden tulojen mukaan määräytyvät maksut sekä terveydenhuollon tasamaksut  
  • asiakasmaksun alentamista ei voi hakea sairaankuljetuksen, sosiaalisen luototuksen eikä lääkärintodistuspalkkio maksuihin 

Taloudellinen tilanne arvioidaan  

Jos haet maksun alentamista, sinun taloudellinen tilanteesi arvioidaan. Arviota varten sinun täytyy selvittää sinun ja puolisosi tulot ja menot.  Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva päätös perustuu aina yksilölliseen tilannearvioon ja harkintaan. 

Talouden kokonaistilannetta arvioidessa huomioidaan nettotulot ja säästöt sekä muu mahdollinen realisoitavissa oleva omaisuus, kuten rahastot/osakesijoitukset ym. Asiakasmaksua ei voida alentaa, mikäli asiakkaalla on kokonaisvarallisuutta enemmän kuin 2000 euroa tai puolison kanssa yhteistä varallisuutta enemmän kuin 4000 euroa. Varallisuuteen ei lasketa asuntoa, jossa asiakas asuu.   

Päätöksen pohjaksi tehdään laskelma, joka perustuu sinun ja perheesi tuloihin, varallisuuteen ja välttämättömiin menoihin. 

Jos välttämättömät menot ovat suuremmat kuin tulot eikä sinulle jää riittävää käyttövaraa, asiakasmaksua voidaan alentaa laskelman alijäämän verran. Jos tulot ovat menoja suuremmat (laskelma ylijäämäinen), asiakasmaksua ei alenneta.  Päätös tehdään määräajaksi enintään kuluvan vuoden loppuun asti ja aikaisintaan hakemuksen saapumiskuukauden alusta alkaen. 

Laskelmassa huomioitavat tulot ja menot  

Laskelmassa huomioidaan kaikki nettotulot. Nettotulolla tarkoitetaan esimerkiksi palkkaa tai eläkettä, josta on vähennetty verot ja muut lakisääteiset maksut. Lain mukaan hakemuksen käsittelijä voi selvittää asiakkaan tulotiedot viranomaisilta tai yhteisöiltä.   

Laskelmassa huomioidaan vain välttämättömät menot tositteita vastaan, kuten esimerkiksi:  

  • välttämättömät asumiskustannukset  
  • opintolainan korot  
  • edunvalvonnan kulut  
  • elatusapu  
  • ulosmittaus  
  • velkajärjestely 
  • Kela-korvattavien lääkkeiden, kliinisten ravintovalmisteiden ja perusvoiteiden kustannukset, huomioidaan kuitenkin enintään sairasvakuutuslaissa mainitun vuosiomavastuun suuruisena.  
  • Muiden kuin Kela-korvattavien reseptilääkkeiden, kliinisten ravintovalmisteiden ja perusvoiteiden kustannukset siltä osin, kun lääkemääräyksen tehnyt terveydenhuollon ammattihenkilö on arvioinut ne asiakkaan terveydelle tarpeelliseksi. Liitteeksi asiakkaan tulee esittää reseptit, lääkelista tai muu vastaava ammattihenkilön selvitys valmisteen tarpeellisuudesta sekä ostokoosteet/ kuitit edelliseltä kolmelta kuukaudelta. 
  • sosiaalihuollon asiakasmaksut   
  • terveydenhuollon kulut, joista on lausunto tai lähete, esimerkiksi jalkahoito tai fysioterapia  
  • julkisen terveydenhuollon menot, esimerkiksi terveyskeskusmaksut   

Lisäksi laskelmassa huomioidaan menona asiakkaan palvelu- ja asumismuodon mukainen perusosa/vähimmäiskäyttövara. 

Näin haet muutosta asiakasmaksuun  

Voit hakea muutosta asiakasmaksuun lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai asianhoitaja.  

Kerro hakemuksessa  

  • hakijan yhteystiedot (nimi, henkilötunnus, osoite, puhelinnumero). Jos puhevaltaasi käyttää laillinen edustajasi tai asiamiehesi tai jos hakemuksen laatii joku muu henkilö, ilmoita myös hänen nimensä ja yhteystietonsa   
  • minkä palvelujen asiakasmaksua tai mitä laskuja hakemuksesi koskee  
  • perustelut, miksi haet maksun alentamista tai perimättä jättämistä? Miten asiakasmaksu vaarantaa toimeentulosi tai elatusvelvollisuutesi?  

Liitä hakemukseen sinun ja samassa asunnossa asuvan puolisosi:  

  • viimeisimmät vahvistetut verotuspäätökset  
  • viimeisimmät esitäytetyt veroilmoitukset erittelyosineen  
  • kaikkien pankkitilien tiliotteet tapahtumatietoineen kahden kuukauden ajalta ennen hakemuksen jättöpäivää 
  • viimeisin päätös/tosite ulkomaaneläkkeestä 
  • tiedot varoista ja talletuksista (säästöt, rahastot, eläkevakuutukset ym. tiliotteilla ja tositteilla esitettyinä)  
  • muut asiakirjat, laskut ja tositteet, joihin hakemuksessa vedotaan  
  • jos olet velkajärjestelyssä tai sinulla on ulosmittausta, liitä mukaan kopio maksuohjelmasta  

Jos saat säännöllisesti perustoimeentulotukea, hakemuksen liitteeksi riittää kopio viimeisimmästä perustoimeentulotuen päätöksestä. Liitä mukaan päätöksen kaikki sivut. 

Ensisijaiset etuudet edellytetään haettavaksi ennen maksunalennushakemusta, kuten asumistuki ja hoitotuki. 

Allekirjoita hakemus ja lähetä liitteiden kanssa osoitteeseen:  

Lapin hyvinvointialue 
PL 8041 
96101 Rovaniemi 

Oman harkinnan mukaan voit lähettää hakemuksen sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo@lapha.fi. Huomioithan tietoturvan suojaamatonta sähköpostia käytettäessä. 

Jos hakemus on puutteellinen, lähetämme sinulle lisäselvityspyynnön, johon odotamme vastausta 3 viikon kuluessa kirjeen päiväyksestä. Jos emme saa lisäselvitystä määräaikaan mennessä, hakemus raukeaa.  

Asiakkaan tulee hakemuksen käsittelyn aikana itse huolehtia maksuajan muutoksen pyytämisestä hakemuksen käsittelyn ajalle.

Päätös asiakasmaksujen alentamisesta tehdään hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikössä. Asiakkaan tulee ilmoittaa, mikäli päätöksen voimassaoloaikana tuloissa tapahtuu merkittäviä muutoksia.

Lomake: Asiakasmaksun alentaminen tai perimättä jättäminen (pdf)

asiakasmaksut e-laskutilaus

Tee e-laskutilaus verkkopankissasi

Suosittelemme, että verkkopankkia käyttävät asiakkaat ottavat käyttöön e-laskun. Lapin hyvinvointialueen e-laskun voit tilata omassa verkkopankissasi.

Etsi verkkopankistasi kohta, jossa e-laskuja voi tilata. Hae laskuttajista Lapin hyvinvointialue, anna omat tietosi ja tilaa e-lasku.

h4 liitetiedostot

Liitetiedostot