Navigointivalikko

Perheiden sosiaalityö ja sosiaaliohjaus

Murupolku

Navigointivalikko

Ptv Service Display

Perheiden sosiaalityö ja -ohjaus

Voit olla yhteydessä alueesi sosiaalipalveluun, jos tarvitset tukea esimerkiksi perheen arjen käytännön järjestelyihin, arjessa jaksamiseen, haasteisiin lasten kasvatuksessa, taloudellisiin vaikeuksiin tai päihteiden käyttöön.

Sosiaalipalvelujen työntekijät ohjaavat sinut eteenpäin sopiviin palveluihin.

Lapsiperheiden sosiaalityö on ennaltaehkäisevää työtä, joka tukee perheen arjen sujumista. Perheiden elämään liittyviä ongelmatilanteita ratkaistaan esimerkiksi sosiaalityön tai sosiaaliohjauksen avulla. Lapsiperheiden sosiaalityössä tuetaan lapsen sekä vanhempien hyvinvointia. Lapsiperheiden sosiaalityö sisältää myös esimerkiksi tukihenkilö- tai tukiperhetoimintaa ja vertaisryhmätoimintaa.

Kenelle ja millä ehdoin

Perheiden sosiaalityö ja -ohjaus on tarkoitettu kaikille Lapin hyvinvointialueella asuville perheille.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta

  • Kaikki
  • Enontekiö
  • Inari
  • Kemi
  • Kemijärvi
  • Keminmaa
  • Kittilä
  • Kolari
  • Muonio
  • Pelkosenniemi
  • Pello
  • Posio
  • Ranua
  • Rovaniemi
  • Salla
  • Savukoski
  • Simo
  • Sodankylä
  • Tervola
  • Tornio
  • Utsjoki
  • Ylitornio

Valittuna: Kaikki

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Itäinen)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Kemijärven, Pelkosenniemen, Sallan, Savukosken ja Sodankylän sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Kemi, Keminmaa, Simo)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Pohjoinen)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja

Utsjoen sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Ranua, Posio)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Tervola)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Ylitornio, Tornio)

Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.

Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.

Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi

Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea elämän vaikeissa tilanteissa.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Palvelu on käytössä Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Pellon, Muonion ja Utsjoen alueella.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Perhepalvelujen neuvonta ja asiointi (Kemijärvi)

Palvelusta saat apua, kun

  • olet huolissasi jostakin itseesi, perheeseesi tai läheiseesi liittyvästä asiasta, muttet tiedä mihin ottaa yhteyttä
  • tarvitset käytännön apua kotiin
  • toivot tukea kasvatukseen tai parisuhteeseen liittyen
  • olet huolissasi omasta, lapsen, nuoren tai läheisen käytöksestä, päihteiden käytöstä tai mielialasta
  • olet kohdannut perheväkivaltaa
  • olet huolissasi jaksamisestasi vanhempana

Palvelussa tehdään ensiarvio tilanteesta, kartoitetaan yhdessä asiakkaan ja verkoston kanssa, minkälaisesta tuesta asiakas voisi hyötyä sekä järjestetään tarvittava tuki.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Perhesosiaalityön neuvonta ja -asiointi (Kemi)

Perhesosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Perhesosiaalityön neuvonta ja asiointi (Tornio)

Perhesosiaalityön neuvonta on henkilökohtaista tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Kemi, Keminmaa, Simo)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Kemijärvi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana.  Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Pelkosenniemi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (pohjoinen)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Posio)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Ranua)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Rovaniemi)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Salla)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Savukoski)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Sodankylä)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Tervola)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin (Tornio, Ylitornio)

Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.

Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Enontekiön ja Muonion perheiden palvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Enontekiön perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Inarin perheiden ja työikäisten palvelupäällikkö

Saat yhteyden Inarin perheiden ja työikäisten sosiaalipalveluista vastaavaan työntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Inarin perheiden palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.

Puhelin

Inarin perheiden palvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Kemijärven perheiden sosiaaliohjaus

Perheiden palveluiden sosiaaliohjaaja neuvoo sinua perheiden sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Saat yhteyden sosiaaliohjaajan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Kemijärven perheiden sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Kemin, Keminmaan ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus

Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai 09:00 - 15:00
  • Tiistai 09:00 - 13:00
  • Keskiviikko 09:00 - 15:00
  • Torstai 09:00 - 13:00
  • Perjantai 09:00 - 15:00

Kittilän perheiden palvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perhepalvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Kolarin perheiden palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Puhelin

Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perheiden ja työikäisten palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Pellon perheiden palvelujen sosiaaliohjaaja ja koulukuraattori

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja toimii myös Pellon koulukuraattorina.

Puhelin

Posion sosiaalipalvelujen työntekijät

Saat yhteyden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Ranuan sosiaaliohjaaja

Sosiaaliohjaaja neuvoo ja ohjaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 11:00

Rovaniemen lapsiperheiden sosiaalityö

Saat yhteyden lapsiperheiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Sallan ja Savukosken perheiden ja työikäisten sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Sallan ja Savukosken sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Soittoajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 14:00

Sallan lapsiperhetyöntekijä-sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit ottaa yhteyttä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit myös varata tapaamisajan.

Puhelin

Sallan sosiaalityöntekijä

Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.

Sosiaalityöntekijän tavoitat puhelimitse. Tapaamiset ajanvarauksella.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Puhelinaika
  • Tiistai 10:00 - 11:00

Sodankylän perheiden palvelujen sosiaaliohjaaja

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus

Perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus auttavat löytämään tarvitsemasi palvelun. Saat meiltä apua, kun tarvitset neuvoa ja tukea arjen pulmatilanteissa. Neuvonnassa teemme alustavan arvioinnin. Samalla katsomme, onko tarvetta asiakkuuteen. Yhteistyöllä etsimme ja räätälöimme sopivat ja oikea-aikaiset palvelut.

Puhelin
  • Sodankylän perhekeskuksen neuvonta ja palveluohjaus

Normaalit aukioloajat

  • Tiistai 09:00 - 11:00
  • Torstai 09:00 - 11:00

Tervolan, Tornion ja Ylitornion sosiaaliohjaus ja neuvonta

Saat ohjausta ja neuvontaa puhelimitse sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Neuvonnan ja ohjauksen soittoajat
  • Maanantai 09:00 - 15:00
  • Tiistai 12:00 - 15:00
  • Keskiviikko - Perjantai 09:00 - 15:00

Utsjoen perheiden palvelujen sosiaalityöntekijä

Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.

Puhelin

Enontekiön sosiaalitoimisto

Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.

Osoite

Kunnanvirasto, 1. kerros

Ounastie 165 99400 ENONTEKIÖ

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 15:00

Inarin sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Inarin kunnanviraston 1. kerroksessa.

Inarin sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavattavissa vain ajanvarauksella.

Osoite

Piiskuntie 2 99800 IVALO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Torstai 09:00 - 15:00
  • Perjantai 09:00 - 11:00

Kemin sosiaalitoimisto

Kemin sosiaalitoimisto sijaitsee kaupungin keskustassa lähellä kaupungintaloa. Saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa paikan päällä sosiaalitoimistossa arkipäivisin.

Sosiaalitoimistossa sijaitsevat seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta, sosiaalinen luototus ja pakolaistyö.

Osoite

Keskuspuistokatu 30 94100 KEMI

Normaalit aukioloajat

Neuvonta ja ohjaus
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 13:00

Kolarin sosiaalitoimisto

Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu terveyskeskuksen parkkipaikalta oikean puoleiseen erillissiipeen, jonka ovessa lukee sosiaalitoimisto.

Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.

Osoite

Sairaalantie 4 B 95900 KOLARI

Normaalit aukioloajat

Auki ajanvarauksella

Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto

Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.

Osoite

Pirkantie 11 99300 MUONIO

Pellon sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.

Osoite

Opintie 7 B 95700 PELLO

Normaalit aukioloajat

Aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Posion perusturvatoimisto

Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).

Osoite

Sairaalantie 2 B 97900 POSIO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Ranuan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.

Osoite

Sairaalatie 4 B 97700 RANUA

Normaalit aukioloajat

Sosiaalitoimiston aukioloajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00
Toimistosihteerien palveluajat
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Rovaniemen perhepalvelukeskus

Korkalonkadulla sijaitseva Perhepalvelukeskus palvelee lapsiperheitä monipuolisesti. Perhepalvelukeskus sijaitsee Rovaniemen keskustassa.

Perhepalvelukeskuksessa toimivat perhetupa, avoin päiväkoti, keskustan neuvola, perhetyö, kuntoutus, perhesosiaalityö, keskittymistiimi sekä perheneuvola.

Osoite

Korkalonkatu 4 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

Avoimen päiväkodin palveluajat
  • Maanantai 09:00 - 15:30
  • Tiistai 09:00 - 13:00
  • Keskiviikko 09:00 - 15:30
  • Torstai 09:00 - 13:00
  • Perjantai 09:00 - 12:00
Perhesosiaalityön palvelut
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 15:00
Perheneuvolan palveluajat
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00

Sallan sosiaali- ja terveyskeskus

Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.

Osoite

Jungintie 3 98900 SALLA

Simon perhe- ja sosiaalipalvelupiste

Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavat palvelut:

  • sosiaalityön palvelut
  • täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
  • työllistämistä tukevat palvelut
  • maahanmuuttajien palvelut
  • lastensuojelun palvelut
  • perheneuvolan palvelut
  • vammaisten palvelut

Osoite

Palvelupiste sijaitsee rakennuksen toisessa kerroksessa.

Jenssintie 2 95200 SIMO

Normaalit aukioloajat

Palveluohjaus
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukka, Perhekeskus

Saat meiltä apua erilaisissa elämäntilanteissa – olet sitten perheellinen tai yksin asuva, lapsi, nuori, työikäinen tai ikäihminen.

Perhekeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöinä toimimme tiiviissä yhteistyössä kanssasi ja keskenämme. Tavoitteenamme on, että saat apua ja tukea nopeasti ja joustavasti. Teemme yhteistyötä järjestöjen ja seurakuntien, kunnan hyvinvointia ja terveyttä edistävän työn, kunnan eri toimialojen ja erikoissairaanhoidon kanssa.

Osoite

Hyvinvointikeskus Sopukka, 2. kerros

Karistamontie 4 99600 SODANKYLÄ

Normaalit aukioloajat

Perhekeskuksen aukioloajat:
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 16:00
Palveluohjaus:
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 11:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Tervolan sosiaalitoimisto

Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.

Varaa aika asiointiin suoraan asiaasi hoitavalta henkilöltä.

Osoite

Keskustie 81 95300 TERVOLA

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:30 - 15:00

Tornion sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee ammattiopisto Lappian Yritystalolla. Sosiaalitoimiston aulassa on asiakkaiden käyttöön tarkoitettu tietokone, jolla voi tulostaa asiapapereita.

Sosiaalitoimistossa sijaitsee työikäisten, perhesosiaalityön, lastensuojelun ja lastenvalvojan palvelut. Saat myös sosiaalipalveluihin liittyvää neuvontaa ja ohjausta asioimalla paikan päällä sosiaalitoimistossa.

Osoite

Yritystalo, Lappia

Keskikatu 69 95400 TORNIO

Normaalit aukioloajat

Neuvonta ja ohjaus
  • Maanantai 09:00 - 13:00
  • Tiistai 12:00 - 15:00
  • Keskiviikko - Perjantai 09:00 - 13:00

Muut yhteystiedot

Puhelin

Ylitornion sosiaalitoimisto

Ylitornion sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa.

Osoite

Alkkulanraitti 5 95600 YLITORNIO

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 15:00

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta

Voit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta

Lapsiperheiden palvelujen hakemus

Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Lapsiperheiden palvelujen hakemus

Lastensuojeluilmoitus

Voit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Lastensuojeluilmoitus

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi

Voit täyttää PDF-ilmoituksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi

Sosiaalipalvelujen neuvonta, sosiaalityö ja sosiaaliohjaus ovat maksuttomia palveluja.

h4 Löydä työntekijöiden puhelinnumerot

Löydä työntekijän puhelinnumero

nappi_työntekijöiden puhelinnumerot

h4-liittyvät-digipalvelut

Liittyvät digipalvelut

Pyydä apua digipalvelut painike

Kohti ojentuva käsi

Lapsiperheiden ja nuorten matalan kynnyksen yhteydenottokanava

H4 lisätietoa-tietoa-asiakasmaksuista

h4 liitetiedostot

Liitetiedostot

nappi hakemukset ja ilmoitukset sosiaalipalveluihin

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Sisältöjulkaisija

  1. Voimaperheet-toimintamalli tukee pikkulapsiperheiden arkea
    Voimaperheet on digitaalinen toimintamalli, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja tukea...

    Voimaperheet-toimintamalli tukee pikkulapsiperheiden arkea

    23.4.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Voimaperheet-toimintamalli tukee pikkulapsiperheiden arkea

    Teresa Vaara pitelee pientä lastaan sylissä ja molemmat hymyilevät.

    23.4.2025

    Voimaperheet on digitaalinen toimintamalli, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja tukea pikkulapsiperheiden arjen sujuvoittamiseen ja myönteisen vanhemmuuden vahvistamiseen.

    Pikkulapsiperheiden arki voi olla kiireistä ja täynnä haasteita. Voimaperheet-malli on yksi keino tarjota kaivattua apua. Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen kehittämä toimintamalli on helppo ja tehokas tapa tukea vanhempia, jotka haluavat parantaa perheensä vuorovaikutusta, hyvinvointia ja kasvatustaitoja. Mallin tavoitteena on neuvolaikäisten lasten käytösongelmien tunnistaminen jo ennen kouluikää, jolloin ne ovat helpommin hoidettavissa. Varhainen puuttuminen käyttäytymisen ongelmiin vanhempainohjauksen avulla on tehokkain tapa ennaltaehkäistä myöhempiä ongelmia. 

    Malli on käytössä 13 hyvinvointialueella Suomessa ja jo yli 5000 perhettä on saanut tukea sen digitaalisista ohjelmista. Lapin hyvinvointialueella se on käytössä kaikissa alueen neuvoloissa 3- ja 4-vuotistarkastusten yhteydessä. Se tukee neuvolassa tehtävää lapsen ja perheen psykososiaalisen toimintakyvyn arviointia. 

    Lisää jaksamista vanhemmuuteen

    Voimaperheet-ohjelma on saanut erinomaista palautetta: 95 prosenttia vanhemmista suosittelisi sitä ystävilleen, ja lähes kaikki ovat oppineet uusia taitoja, jotka ovat auttaneet heitä vanhempina. He kokivat, että ohjelma tarjosi tietoa myönteisen vanhemmuuden taidoista ja antoi itseluottamusta vanhempana toimimiseen. Lisäksi ohjelman vaikutukset ovat olleet pysyviä. Lasten käytöksessä, ahdistuneisuudessa, mielialaoireissa ja uniongelmissa on tapahtunut merkittäviä parannuksia, jotka ovat säilyneet jopa kahden vuoden seurannassa.  

    “Kehun voima on uskomaton”

    Teresa Vaara on viiden lapsen äiti Tervolasta. Hän oli aluksi epäileväinen, kun hänelle tarjottiin neuvolasta mahdollisuutta osallistua Huomaa hyvä lapsessasi -ohjelmaan. 

    – Ensimmäinen ajatus oli, että ei meidän perhe tätä tarvitse. Ei meillä ole mitään oikeita ongelmia, Teresa kuvaa tuntemuksia, kun sai kutsun vanhempainohjausohjelmaan. 

    Teresa kuitenkin päätti antaa ohjelmalle mahdollisuuden ja heittäytyi siihen täysillä. Tärkeimpänä oppina Teresa huomasi ohjelman aikana, kuinka suuri vaikutus kehuilla on lapseen. Jo pientenkin onnistumisten kehuminen toi lisää iloa ja energiaa arkeen, eikä aamut olleet enää pelkkää taistelua. 

    – Ajattelin, että kehun lastani jo tarpeeksi, mutta ohjelma sai minut ymmärtämään, kuinka valtava vaikutus positiivisella palautteella on, hän sanoo. 

    Yksi merkittävimmistä opeista oli lapsen tasolle laskeutuminen ja kosketuksen merkitys. Teresa oppi menemään lapsen luo, kyykistymään ja koskettamaan häntä, mikä paransi viestinnän tehokkuutta. 

    – Ennen saatoin vain huutaa toisesta huoneesta, mutta nyt menen lapsen luo ja puhun hänelle suoraan. Tämä on auttanut erityisesti iltatoimissa, Teresa kertoo. 

    Ohjelma toi Teresalle lisää itseluottamusta vanhemmuuteen ja vahvisti hänen omia kasvatusmetodejaan. Perhe suunnitteli yhdessä arjen asioita, kuten kauppareissuja, ja käytti tarrataulua palkintojen jakamiseen.  

    – Tämä tiivis yhteistyö lähensi meitä perheenä, Teresa kertoo. 

    Teresa korostaa, että Voimaperheet-ohjelma ei ole pelkästään ongelmien ratkaisemista, vaan se tarjoaa työkaluja arjen sujuvoittamiseen ja positiivisen ilmapiirin luomiseen. Hän suosittelee ohjelmaa kaikille vanhemmille, jotka haluavat vahvistaa vanhemmuuden taitojaan ja parantaa perheen hyvinvointia. 

    Lue lisää:

    Voimaperheet - digitaaliset ohjelmat lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukena | Voimaperheet 

    Teresa Vaara pitelee pientä lastaan sylissä ja molemmat hymyilevät. Voimaperheet-toimintamalli tukee pikkulapsiperheiden arkea
    23.4.2025
    Voimaperheet on digitaalinen toimintamalli, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja tukea...
    Teresa Vaara pitelee pientä lastaan sylissä ja molemmat hymyilevät.

    Voimaperheet-toimintamalli tukee pikkulapsiperheiden arkea


    Voimaperheet on digitaalinen toimintamalli, joka tarjoaa konkreettisia työkaluja ja tukea pikkulapsiperheiden arjen sujuvoittamiseen ja myönteisen vanhemmuuden vahvistamiseen.

  2. Lapin hyvinvointialue valmistautuu lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutukseen
    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutukseen

    3.3.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutukseen

    3.3.2025

    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue on aloittamassa lastensuojelulain mukaisten ympärivuorokautisten laitosten ja ammatillisten perhekotien palvelujen hankintojen kilpailutuksia. Tulevat kilpailutukset ylittävät EU-kynnysarvon ja noudattavat hankintalakia (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).

    Suunnitteilla olevat hankittavat palvelut ovat sijoitetuille lapsille ja nuorille järjestettäviä ympärivuorokautisia palveluja, kuten perhehoito, ammatillinen perhekotihoito sekä perustason, erityistason ja vaativan tason laitoshoito. Palvelut on tarkoitettu lapsille ja nuorille, joiden hoito, huolenpito ja kasvatus järjestetään kodin ulkopuolella heidän palvelutarpeensa mukaisesti. Palvelut toteutetaan lastensuojelulain, perhehoitolain ja sosiaalihuoltolain mukaisesti.

    Ennakkoilmoituksella tiedotetaan potentiaalisia ehdokkaita ja tarjoajia tulevasta kilpailutuksesta, joka mahdollisesti toteutetaan avoimella hankintamenettelyllä. Samalla käynnistetään tietopyyntökysely ja julkaistaan kutsu markkinavuoropuheluun, jotka toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Tarkemmat tiedot löytyvät Hilman ennakkoilmoituksesta. Markkinavuoropuhelu järjestetään tiistaina 11.3.2025 klo 14–16 Teams-ympäristössä.

    Tietopyyntökyselyyn toimitettavat vastaukset, kommentit ja kysymykset tulee lähettää sähköpostitse 17.3.2025 klo 23.55 mennessä. Lisätietoja antaa hankintojen erityisasiantuntija Antti Savola, antti.savola@lapha.fi, 040 539 4047.

    Tämä ennakkoilmoitus ei ole hankintailmoitus, eikä se sido tarjoajia osallistumaan myöhempään tarjouskilpailuun.

    Lisätietoa yksityisille palveluntuottajille Lapin hyvinvointialueella: https://lapha.fi/tietoameista/palveluntuottajalle.

    Yhteyshenkilöt

    Nina Matinlassi
    perheiden ja työikäisten palvelujen vastuuyksikköjohtaja, Lounainen palvelualue
    040 648 5455
    nina.matinlassi@lapha.fi

    Antti Savola
    hankintojen erityisasiantuntija
    040 539 4047
    antti.savola@lapha.fi

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutukseen
    3.3.2025
    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutukseen


    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

  3. Lapin hyvinvointialue valmistautuu lapsiperheiden sosiaalipalvelujen kilpailutukseen
    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lapsiperheiden sosiaalipalvelujen kilpailutukseen

    3.3.2025

    Lue lisää

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lapsiperheiden sosiaalipalvelujen kilpailutukseen

    3.3.2025

    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue on aloittamassa sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisten lapsiperheiden sosiaalipalvelujen ja avopalvelujen hankintojen kilpailutuksia. Tulevat kilpailutukset ylittävät EU-kynnysarvon ja noudattavat hankintalakia (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).

    Suunnitteilla olevat hankittavat palvelut ovat lapsiperheen kotipalvelu, perhetyö, tehostettu perhetyö, perhekuntoutus, tukihenkilö- ja tukiperhetoiminta sekä valvotut tapaamiset. Palvelut on tarkoitettu lapsille, nuorille ja perheille, joiden hyvinvointia ja kehitystä halutaan tukea. Palveluiden tavoitteena on ehkäistä ongelmia ja puuttua niihin varhain.

    Hankinnat toteutetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden avoimen sopimusjärjestelyn hankintajärjestelmällä ja palveluntuottajarekisterillä. Tämä tarkoittaa tilaajan suunnittelemaa menettelyä, joka noudattaa hankintalain periaatteita.

    Ennakkoilmoituksella tiedotetaan potentiaalisia ehdokkaita ja tarjoajia tulevasta kilpailutuksesta, joka mahdollisesti toteutetaan avoimella hankintamenettelyllä. Samalla käynnistetään tietopyyntökysely ja julkaistaan kutsu markkinavuoropuheluun, jotka toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Markkinavuoropuhelu järjestetään maanantaina 10.3. klo 14–16 Teams-ympäristössä. Tarkemmat tiedot löytyvät Hilman ennakkoilmoituksesta.

    Tietopyyntökyselyyn toimitettavat vastaukset, kommentit ja kysymykset tulee lähettää sähköpostitse 17.3.2025 klo 23.55 mennessä. Lisätietoja antaa hankintojen erityisasiantuntija Antti Savola, antti.savola@lapha.fi040 539 4047.

    Tämä ennakkoilmoitus ei ole hankintailmoitus, eikä se sido tarjoajia osallistumaan myöhempään tarjouskilpailuun.

    Lisätietoa yksityisille palveluntuottajille Lapin hyvinvointialueella: https://lapha.fi/tietoameista/palveluntuottajalle.

    Yhteyshenkilöt

    Nina Matinlassi
    perheiden ja työikäisten palvelujen vastuuyksikköjohtaja, Lounainen palvelualue
    040 648 5455
    nina.matinlassi@lapha.fi

    Antti Savola
    hankintojen erityisasiantuntija
    040 539 4047
    antti.savola@lapha.fi

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lapsiperheiden sosiaalipalvelujen kilpailutukseen
    3.3.2025
    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.

    Lapin hyvinvointialue valmistautuu lapsiperheiden sosiaalipalvelujen kilpailutukseen


    Tietopyyntökysely ja kutsu markkinavuoropuheluun toimivat osana hankinnan valmistelua ja suunnittelua.