Navigation Menu

Navigation Menu

Áššehassan mis

Breadcrumb

Meillä asiakkaana

Áššehassan mis

Áššehassan mis -oasi vuollái lea čohkkojuvvon diehtu áššehassan dahje buohccin leahkimis Lappi buresveadjinguovllu sosiála- ja dearvvašvuođabálvalusain.

Sosiála- já dearvvasvuođafuolahusa áššehasa ja buohccedivššu buohcci sajádat ja vuoigatvuođat leat ásahuvvon lágas.

Min sosiála- já dearvvasvuođafuolahusa sihke buohccedivššu bálvalusain

  • don oaččut buriid sosiálabálvalusaid sihke buori dearvvasvuođa- ja buohccedivššu 
  • mii gieđahallat du bures, gudnejahttit du oskku ja priváhttavuođa
  • mii gieđahallat buot du dieđuid áššáigullevaččat, eaige du dieđut gártta vierrásiidda.
  • mii doallat du dieđuid čiegusin, eatge lebbe du dieđuid hállamiin, čállimiin dahje sosiálalaš media bokte daidda, geat eai oassálastte du dikšui
  • don áddejuvvot ja oaččut dárbbu mielde dulkka mielde bálvalandillái
  • sáhtát oahpásmuvvat iežat vurkejuvvon dieđuide ja dáhttut boasttodieđuid divvuma

 

Láhka buohcci sajádagas (suomagillii)
Láhka sosiálafuolahusa áššehasa sajádagas ja vuoigatvuođain (suomagillii)
Láhka sosiálafuolahusa áššehasa sajádagas ja vuoigatvuođain (suomagillii)
Sosiálafuolahusa áššehasa sajádat ja vuoigatvuođat (suomagillii)

h2-Ajankohtaista aiheesta-otsikko

Áigeguovdil dán fáttás

Asset Publisher

Asset Publisher

  1. Kehitämme lastenvalvojan palveluja
    Ilmoittaudu asiakasraatiin 17.3.2025 mennessä!

    Kehitämme lastenvalvojan palveluja

    17.2.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Kehitämme lastenvalvojan palveluja

    Vauva syö ruokailu

    17.2.2025

    Ilmoittaudu asiakasraatiin 17.3.2025 mennessä!

    Ovatko perheoikeudelliset palvelumme tulleet tutuiksi? Mielipiteesi on tärkeä! Ovatko verkkosivumme toimivat, sisältö riittävää ja linkit helppokäyttöisiä? Entä onko ohjeistus ja neuvonta riittävää ennen vanhempien välistä neuvottelua elatus-, huolto- ja tapaamissopimuksista? Miten tämän pitäisi mielestäsi mennä?

    Kehitämme lastenvalvojan palveluja koko Lapin alueella ja kutsumme nyt asiakasraatiin palvelujen käyttäjiä. Tule mukaan tai vinkkaa eteenpäin!

    Pidämme Teamsin välityksellä asiakasraadin tapaamisia, joissa käydään läpi käytännönläheisiä, mutta palvelujen kehittämiselle olennaisia aiheita. Asiakasraadin ensimmäiset kaksi tapaamista ovat samansisältöisiä. Voit osallistua sinulle sopivaan aikaan joko 28.3. klo 13–15 tai 8.4. klo 16–18.

    Jos kiinnostuit tai haluat kuulla lisää, laita rohkeasti sähköpostia Jari Savikujalle, jari.savikuja@lapha.fi. Ilmoittauduthan viimeistään 17.3.2025.

    Vauva syö ruokailu Kehitämme lastenvalvojan palveluja
    17.2.2025
    Ilmoittaudu asiakasraatiin 17.3.2025 mennessä!
    Vauva syö ruokailu

    Kehitämme lastenvalvojan palveluja


    Ilmoittaudu asiakasraatiin 17.3.2025 mennessä!

  2. Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntijalle Osaavat kädet -tunnustus
    Suomen Haavanhoitoyhdistys ry jakoi ensimmäistä kertaa Osaavat kädet -tunnustuksen terveysalan...

    Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntijalle Osaavat kädet -tunnustus

    6.2.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntijalle Osaavat kädet -tunnustus

    6.2.2025

    Suomen Haavanhoitoyhdistys ry jakoi ensimmäistä kertaa Osaavat kädet -tunnustuksen terveysalan ammattilaiselle, joka toimii työyhteisönsä tukipilarina haavanhoidossa. Tunnustuksen sai Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntija Leena Mällinen.

    Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntija Leena Mällinen palkittiin Suomen Haavanhoitoyhdistyksen myöntämällä Osaavat kädet -tunnustuksella ensimmäistä kertaa Suomessa. Osaavat kädet -diplomi luovutettiin Valtakunnallisten Haavapäivien iltajuhlassa 30.1.2025. Tunnustusta hakivat Mällisen kollegat.

    – Tunnustuksen saaminen tuntui todella hyvältä, ja erityisen merkityksellisen tästä tekee se, että tämä on työkavereiden hakema tunnustus, kertoo Mällinen. 

    Osaavat kädet -tunnustus on uusi tapa nostaa esille terveysalan ammattilaisia, jotka toimivat työyhteisönsä tukipilareina haavanhoidossa. Tunnustuksen saajat nousevat työyhteisöistään esiin erityisen innovatiivisina, positiivisina ja aktiivisina haavoja sairastavien potilaiden hoitotyössä. Tunnustuksen tarkoituksena on kannustaa haavaosaajien urakehitystä ja haavojen hoidon kehittämistä.

    – Teemme täällä Lapin hyvinvointialueella edistyksellisiä asioita yhdessä haavanhoidon kehittämiseksi. Meillä työskentelee huippuosaajia. Haluankin kiittää kaikkia sujuvasta yhteistyöstä ja hyvästä yhteishengestä, sanoo Mällinen.

    Leena Mällinen toimii haavanhoidon asiantuntijana; konsulttina, kouluttajana ja koulutusten koordinoijana. Työ on konsultointia puhelimitse ja kuvilla sekä tarvittaessa fyysistä jalkautumista, kliinistä arviointia ja hoitoa. 

    – Haavanhoidon aallonharjalla pysyminen, jatkuva kehittäminen sekä uudet innovaatiot ovat lähellä sydäntäni. Erityisen kiinnostunut olen laskimoperäisten säärihaavojen ja kompressiohoidon kehittämisestä. Tässä työssä ei tule koskaan valmiiksi – jatkuva opiskelu ja itsensä kehittäminen on parasta.
     

    Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntijalle Osaavat kädet -tunnustus
    6.2.2025
    Suomen Haavanhoitoyhdistys ry jakoi ensimmäistä kertaa Osaavat kädet -tunnustuksen terveysalan...

    Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntijalle Osaavat kädet -tunnustus


    Suomen Haavanhoitoyhdistys ry jakoi ensimmäistä kertaa Osaavat kädet -tunnustuksen terveysalan ammattilaiselle, joka toimii työyhteisönsä tukipilarina haavanhoidossa. Tunnustuksen sai Lapin hyvinvointialueen haavanhoidon asiantuntija Leena Mällinen.

  3. Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025

    16.1.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025

    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa.

    16.1.2025

    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.

    Vammaispalvelulain nojalla myönnetyistä asumispalveluista Lapin hyvinvointialue perii asiakasmaksut seuraavasti: 

    Asumisen tuki


    Ylläpitomaksu

    Ryhmämuotoinen asumispalvelu 45 €/kk
    Asuntoryhmämuotoinen asumispalvelu 30 €/kk

    Ylläpitomaksulla katetaan muun muassa yksikön käytössä olevat, vaatehuoltoon liittyvät koneet ja laitteet ja niiden käyttökustannukset, yhteisten tilojen siivousvälineet, puhdistusaineet, käsidesit, saippuat ja shampoot, suojahansikkaat, pesulaput, yhteisten tilojen WC-paperit, käsipyyhepaperit, roskapussit, yhteiset harrastus- ja viriketarvikkeet, yhteiseen viihtyvyyteen liittyvät kustannukset, kuten yhteisten tilojen kalusteet ja sisustustarvikkeet, yhteisessä ruoan valmistuksessa ja säilytyksessä 
    tarvittavat koneet ja laitteet sekä yhteisten tilojen informaatiokulut, kuten esimerkiksi televisio, sanomalehti, nettiyhteys ja mahdollisuus puhelimen käyttöön tarvittaessa.

    Jos asukas on yhtäjaksoisesti poissa asumispalveluista, poissaolon kuudennesta poissaolopäivästä alkaen ei ylläpitomaksua peritä. Ylläpitomaksun päivähinta lasketaan jakamalla kuukausihinta 30: llä. Sairaala- ja laitoshoitojakson ajalta ei peritä ylläpitomaksua.

    Palvelusetelituottajat laskuttavat ylläpitomaksun ja ateriat suoraan asiakkaalta (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä 569/2009; Lapin hyvinvointialueen asumispalveluiden palvelusetelisääntökirja 21.12.2022 / § 456).

    Valmennus

    Toteutuneiden kustannusten mukaan

    Ateriapalvelut

    Asumispalvelun ateriahinnat:
    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 €
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €
    - Päivällinen 5,75 €
    - Iltapala 2,65 €
    Asumispalvelun ateriapäivä / kaikki yht 18,95 €
    - Ateriakuljetus kotiin 2,35 €/kerta.

    Lapin hyvinvointialue perii asiakkaan tilaamat ateriat ja lasku tulee yksiköstä, jossa ateriat on nautittu.

    Päiväaikainen toiminta

    Päivä ja -työtoiminta

    - 1 €/toimintapäivä; maksimissaan 20 €/kk

    Päivä- ja työtoiminnan aikana tilatut ateriat

    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 € 
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €

    Koululaisten loma-ajan hoidossa tilatut ateriat

    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 €
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €

    Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tilatut ateriat, yli 16-vuotiailta

    - Välipala 1,10 €/päivä

    Lyhytaikainen huolenpito asumisyksikössä

    - ympärivuorokautinen asuminen 34,65 €/vrk (sisältää aterian ja
    ylläpidon)
    - osavuorokautinen asuminen 18,90 €/vrk (yli 16 vuotta 
    täyttäneiltä)

    Omaishoidon vapaan aikainen hoito

    12,80 €/vrk

    Maksujen perimättä jättäminen tai alentaminen

    Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 11 §). Laskun mukana lähetetään asiakkaalle muutoksenhakuohje.

    Lisätietoja

    Itäinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Kati Aikio
    kati.aikio@lapha.fi
    040 533 0091

    Lounainen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Eija Lampela
    eija.lampela@lapha.fi
    040 547 2484

    Kaakkoinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Maija Tervo
    maija.tervo@lapha.fi
    040 582 6351

    Pohjoinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Henri Muotka
    henri.muotka@lapha.fi
    040 489 5181

    Vammaispalveluiden johtaja Mirja Kangas
    mirja.kangas@lapha.fi
    040 660 9720

    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa. Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
    16.1.2025
    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....
    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa.

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025


    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.

  4. Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan

    3.2.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan

    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä

    Kuva: Lapin materiaalipankki, Terhi Tuovinen

    3.2.2025

    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.

    Kehitämme kevään aikana sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa. Asiakkaamme voivat osallistua kehitystyöhön antamalla palautetta asioidessaan ensiarvioinnissa. Palautteen kerääminen on aloitettu tammikuussa ja jatkuu kevään ajan. Aikuissosiaalityön asiakkaat voivat lisäksi osallistua tutkimukseen, jossa tutkitaan aikuissosiaalityön menetelmien vaikutuksia ensiarvioinnissa.

    Kehitystyön tavoitteet on kiteytetty ensiarvioinnin palvelulupaukseen:

    • Asiakas tulee kuulluksi ilman aiheetonta viivästystä 7 arkipäivän kuluessa.   
    • Arvostava ja kiireetön kohtaaminen, asiakkaalle jää tunne kuulluksi tulemisesta.   
    • Asiakkaalle kerrotaan soveltuvista peruspalveluista sekä mahdollisuudesta tapaamiseen ja palvelutarpeenarviointiin. 
    • Ensiarviointi on asiakaslähtöistä.  
    • Toimenpiteitä ohjaa aina tilannekohtaisuus ja kontekstisidonnaisuus.

    Kehittämisestä vastaa VASA 2 -hanke yhteistyössä Aikuissosiaalityön menetelmien vaikutukset -tutkimushankkeen kanssa. Hankkeissa kerätään tietoa ensiarvioinnin tavoitteiden toteutumisesta, ja näitä tietoja hyödynnetään Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen kehittämisessä. EU-rahoitteiset hankkeet kestävät vuoden 2025 loppuun.

    Lisätietoja:

    Anni Partanen 
    projektipäällikkö, sosiaalipalvelut
    Puh. 040 751 1121
    anni.partanen@poske.fi
    VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke

    Liisa Häkkinen
    tutkijasosiaalityöntekijä
    Puh. 040 592 6053
    liisa.hakkinen@poske.fi
    RRP3 – aikuissosiaalityön arviointitutkimushanke


     

    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
    3.2.2025
    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin...
    Silta yli jäisen joen Rovaniemellä

    Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan


    Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.

  5. Paloturvallisuuden itsearvioinnit aloitetaan Lapissa
    Paloturvallisuuden itsearvioinnin tarkoituksena on auttaa rakennusten omistajia tai haltijoita parantamaan...

    Paloturvallisuuden itsearvioinnit aloitetaan Lapissa

    21.1.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Paloturvallisuuden itsearvioinnit aloitetaan Lapissa

    Pientalon paloturvallisuusopas ja saatekirje.

    Valittuihin omakotitaloihin lähetetään Pientalon paloturvallisuusopas ja ohjeet paloturvallisuuden itsearvioinnin suorittamiseen.

    21.1.2025

    Paloturvallisuuden itsearvioinnin tarkoituksena on auttaa rakennusten omistajia tai haltijoita parantamaan turvallisuutta. Rakennuksen omistajan tai haltijan on tehtävä paloturvallisuuden itsearviointi kotiin lähetettävän Pientalon paloturvallisuusoppaan sekä sähköisen itsearviointilomakkeen avulla.

    Lapin pelastuslaitos alkaa toteuttamaan omakotitalojen paloturvallisuuden itsearviointeja ja sen valvontaa Lapissa 3.2.2025 alkaen. Itsearviointimateriaalit, eli Pientalon paloturvallisuusopas ja saatekirje lähetetään vuosittain 10 prosentille Lapin omakotitaloista niin, että kaikki omakotitalot tulevat arvioiduiksi kymmenen vuoden sisällä. Asukas tekee omatoimisesti kotinsa paloturvallisuustarkastuksen Pientalon paloturvallisuusoppaan ja pelastuslaitoksen sähköisen lomakkeen avulla. Tulevaisuudessa paloturvallisuuden itsearviointia aletaan toteuttamaan myös taloyhtiöissä ja vapaa-ajan asuinrakennuksissa.

    Itsearvioinnissa kartoitetaan esimerkiksi, onko rakennuksessa riittävästi toimivia palovaroittimia, käyttökelpoisia poistumisteitä, sekä onko tulisijojen ja hormien nuohous suoritettu.

    Paloturvallisuuden itsearviointien tarkoitus

    Paloturvallisuuden itsearvioinnin tarkoituksena on auttaa rakennusten omistajia tai haltijoita parantamaan kotien turvallisuutta. Pelastuslaitos arvioi lomakkeen sisällön perusteella valvonta- ja neuvontatarpeen. Voimme tehdä tarkastuksia myös pistokoeluonteisesti.

    Paloturvallisuuden itsearviointi tulee tehdä annettuun määräaikaan mennessä. Mikäli paloturvallisuuden itsearviointia ei tee, pelastusviranomainen voi suorittaa kohteessa maksullisen palotarkastuksen. Kohteiden, joiden paloturvallisuuden itsearviointilomaketta ei ole palautettu ja pelastusviranomainen käy kohteessa, palotarkastusmaksu on 132 euroa. Pelastusviranomainen on kuitenkin aina ensin rakennuksen omistajaan yhteydessä palotarkastuksen ajankohdan sopimiseksi. Palotarkastaja ei ilmesty yllättäen kenenkään ovelle ja hänellä on aina pelastuslaitoksen virka-asu ja henkilökortti.

    Lue lisää paloturvallisuuden itsearvioinnista Lapin pelastuslaitoksen verkkosivuilta.

    Pientalon paloturvallisuusopas ja saatekirje. Paloturvallisuuden itsearvioinnit aloitetaan Lapissa
    21.1.2025
    Paloturvallisuuden itsearvioinnin tarkoituksena on auttaa rakennusten omistajia tai haltijoita parantamaan...
    Pientalon paloturvallisuusopas ja saatekirje.

    Paloturvallisuuden itsearvioinnit aloitetaan Lapissa


    Paloturvallisuuden itsearvioinnin tarkoituksena on auttaa rakennusten omistajia tai haltijoita parantamaan turvallisuutta. Rakennuksen omistajan tai haltijan on tehtävä paloturvallisuuden itsearviointi kotiin lähetettävän Pientalon paloturvallisuusoppaan sekä sähköisen itsearviointilomakkeen avulla.

  6. Ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi käsittelee tiedolla johtamista
    Foorumi keskittyy tiedolla johtamisen teemaan, ja päivän aikana kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja,...

    Ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi käsittelee tiedolla johtamista

    14.1.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi käsittelee tiedolla johtamista

    Isä pitää lasta sylissä talvisessa maisemassa.

    Hyvinvointi, terveys, turvallisuus ja osallisuus luovat turvallista arkea yhdessä meille kaikille.

    14.1.2025

    Foorumi keskittyy tiedolla johtamisen teemaan, ja päivän aikana kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja, paneelikeskustelu sekä työskennellään pienryhmissä.

    Tervetuloa ensimmäiseen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden edistämisen foorumiin. Foorumi keskittyy tiedolla johtamisen teemaan alustajien, yhteisen paneelikeskustelun sekä pienryhmätyöskentelyn kautta.

    Hytetu- ja osallisuusfoorumi 11.2.2025 kello 8.30-12 

    Päivän juontaa viestintäasiantuntija Minna Aula 

    Teema: Tiedolla johtaminen 

    8.30 – 8.35 Virittäytyminen foorumiin 

    8.35 – 8.45 Tervetuloa Hytetu- ja osallisuusfoorumiin sekä päivän agenda asiantuntija Marika Mathlein ja erityisasiantuntija Heljä Rahikkala 

    8.45 – 9.15 Mitä tiedolla johtaminen meille tarkoittaa? 
    Tutkimusjohtaja Jaana Leinonen, puheenvuoro ja kysymyksiä 

    9.15 – 9.50 Hyvinvointi, terveys, turvallisuus ja osallisuus – tiedon merkitys ja vaikutukset 
    erityisasiantuntijat Miia Länsitie ja Heljä Rahikkala/Anne Luiro 

    9.50 – 10.00 Liikettä ja jaloittelutauko, Riina Jänkälä, Lapin Liikunta ry

    10.00 – 10.45 Tiedolla johtamisen hyvät käytännöt – paneelikeskustelu, luodaan yhteistä ymmärrystä aiheen parissa 

    Panelistit 

    • Sivistysjohtaja Anne-Maria Näkkäläjärvi, Enontekiö 
    • Hyvinvointikoordinaattori Jenny Järvinen, Tornio 
    • Toiminnanjohtaja Arja Kilpeläinen, Lapin sosiaali- ja terveysturvayhdistys ry 
    • Vastuuyksikköjohtaja Kaisa-Maria Rantajärvi, Lapin hyvinvointialue 
    • Yhteysjohtaja Heli Knutars, Lapin liitto 
    • Projektipäällikkö Matti Virtasalo, Lapin Ammattikorkeakoulu, Jäkälä -hanke 
    • Projektipäällikkö Sari Arolaakso, Lapin Ammattikorkeakoulu, Ennakoi -hanke 
    • Johtaja – vaikuttaminen ja edunvalvonta Hanna Baas, Lapin kauppakamari 
    • Kirkkoherra Kimmo Kieksi, Sallan seurakunta

    10.45 – 11.05 Pienryhmätyöskentely panelistien tueksi 

    11.05 – 11.20 Paneelikeskustelun toinen osio 

    11.20 – 11.35 Tulevaisuusajattelua foorumista pienryhmissä 

    11.35 – 11.50 Tulevaisuuden nostot pienryhmistä 

    11.50 – 12.00 Webinaarin päätössanat ja tervetulotoivotus seuraavaan foorumiin 

    Foorumi on osa Lapin hyvinvointialueen hytetu- ja osallisuusrakenteita. Toivotammekin kaikki hyvinvoinnin ja osallisuuden yhdyspinnoilla toimivat sidosryhmät mukaan yhteiseen työhön. 

    Ilmoittautua voit tästä 

    Ilmoittautuneille lähetetään noin viikkoa ennen webinaaria osallistumislinkki sähköpostiin.

    Ilmoittautuminen webinaariin päättyy 4.2.2025 kello 23.59.

    Lisätietoja:

    Anne Luiro

    erityisasiantuntija, osallisuus ja vaikuttaminen

    anne.luiro@lapha.fi

    040 631 0380

    Marika Mathlein

    asiantuntija, järjestötyö

    marika.mathlein@lapha.fi

    040 487 3478

     

    Isä pitää lasta sylissä talvisessa maisemassa. Ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi käsittelee tiedolla johtamista
    14.1.2025
    Foorumi keskittyy tiedolla johtamisen teemaan, ja päivän aikana kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja,...
    Isä pitää lasta sylissä talvisessa maisemassa.

    Ensimmäinen hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden ja osallisuuden foorumi käsittelee tiedolla johtamista


    Foorumi keskittyy tiedolla johtamisen teemaan, ja päivän aikana kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja, paneelikeskustelu sekä työskennellään pienryhmissä.

  7. Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu
    Uusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan...

    Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu

    19.11.2024

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu

    19.11.2024

    Uusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan Lapin-lomaan.

    Lapin pelastuslaitos on luonut matkailijoille suunnatut turvallisuusohjeet Lapin-lomalle. Ohjeissa kehotetaan matkailijoita varautumaan talvisiin olosuhteisiin ulkoillessa sekä liikenteessä, tutustumaan majoituksien tulisijojen sekä saunan turvalliseen käyttöön ja testaamaan palovaroittimet. Lisäksi siinä annetaan vinkkejä talviaktiviteettien turvallisuuteen, kuten pulkkailuun ja retkeilyyn. Turvallisuusohjeilla pyritään ennaltaehkäisemään mahdollisia matkailuun liittyviä onnettomuuksia.

    Ohjeesta on saatavilla painettava esite, digiesite sekä animaatiovideo. Materiaalit löytyvät Lapin pelastuslaitoksen verkkosivuilta.

    Lapin pelastuslaitokselta toivotaan, että erityisesti matkailualan toimijat ottaisivat materiaalit käyttöönsä ja jakaisivat materiaaleja turisteille omien palvelujensa yhteydessä. Parhaiten matkailijat tavoitetaan paikoista ja palveluista, joita he käyttävät vieraillessaan Lapissa. Lapin pelastuslaitos painattaa jaettavia turvallisuusesitteitä Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentokentille marraskuun aikana sekä julkaisee somekanavissaan turvallisuusaiheisia lyhytvideoita.

    Materiaaleja kannattaa ottaa myös käyttöön Airbnb-asunnoissa. Esitteen tai qr-koodilla varustetun julisteen voi tulostaa oman vuokrakohteen pöydälle tai esittelykansioon. Tällä tavalla toimimalla tavoitettaisiin mahdollisimman iso osa matkailijoista. Myös jokainen lappilainen voi osallistua osaltaan esimerkiksi jakamalla turvallisuusohjeita sosiaalisessa mediassa ja tarvittaessa puuttumalla onnettomuusalttiiseen käyttäytymiseen neuvomalla, tai vaarallisissa tilanteissa soittamalla hätänumeroon.

    – Lapin matkailusesonki on meidän kaikkien yhteinen ponnistus. Kestävään matkailuun kuuluu myös turvallisuudesta huolehtiminen. Pelastuslaitos haluaa rohkaista kaikkia toimimaan vastuullisesti ja ennaltaehkäisemään matkailuun liittyviä onnettomuuksia, kertoo turvallisuuskouluttaja Riku Mäenpää Lapin pelastuslaitokselta.

    Matkailijoiden turvallisuusmateriaaleja saa painattaa ja jakaa vapaasti. Myös muokkaaminen esimerkiksi eri kieliversioiksi on sallittua. Tärkeintä on, että turvallisuusviesti leviää mahdollisimman laajasti matkailijoille.

    Viime vuonna pilotti

    Lapin pelastuslaitos tuotti viime vuonna matkailijoille suunnatun turvallisuusesitteen pilotin. Esitteellä oli erittäin kova kysyntä ja se nähtiin tarpeelliseksi.

    Tänä vuonna esitteen sisältöä vielä hienosäädettiin ja se laitettiin kieliversioineen jaettavaksi Lapin pelastuslaitoksen verkkosivuille. Turvallisuusviestinnältä toivottiin myös monikanavaisuutta, joten tänä vuonna Lapin pelastuslaitos tilasi myös turvallisuusanimaation matkailijoille.

    – Toivomme, että animaatio tavoittaa matkailijoita, mutta erityisesti matkailijoiden lapsia. Lapsilla on hyvät hoksottimet ja he usein muistuttavat meitä aikuisia toimimaan ohjeiden mukaan, kertoo turvallisuuskouluttaja Riku Mäenpää Lapin pelastuslaitokselta.

    Lapin poliisilaitos, Lapin hyvinvointialue, Rovaniemen kaupunki, Visit Rovaniemi, Kemijoki Oy, Lapland Safaris, Finavia, Liikenneturva ja Lapin Vapaaehtoinen pelastuspalvelu ovat olleet mukana ideoimassa tämän vuoden materiaalien sisältöjä.

    Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu
    19.11.2024
    Uusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan...

    Turvallisuusohjeita Lapin matkailijoille julkaistu


    Uusi turvallisuusesite ja animaatiovideo tarjoavat matkailijoille selkeät ohjeet ja vinkit turvallisempaan Lapin-lomaan.

  8. Asukastilaisuudet palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista pidetään syys- ja lokakuussa
    Järjestämme palveluverkon muutossuunnitelmista asukastilaisuuksia syksyn aikana. Tilaisuuksissa kerromme...

    Asukastilaisuudet palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista pidetään syys- ja lokakuussa

    28.8.2024

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Asukastilaisuudet palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista pidetään syys- ja lokakuussa

    Joukko ihmisiä yleisönä. Katsovat kohti esiintyjää.

    28.8.2024

    Järjestämme palveluverkon muutossuunnitelmista asukastilaisuuksia syksyn aikana. Tilaisuuksissa kerromme kuntakohtaisesti hyvinvointialueen palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista.

    Oman paikkakuntasi tilaisuudessa voit kysyä ja kommentoida sekä antaa palautetta. Paikalla on hyvinvointialueen johtoa vastaamassa kysymyksiisi ja kertomassa muutoksista.

    Järjestämme tilaisuudet yhteistyössä kuntien kanssa. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia, eikä ennakkoilmoittautumista tarvita.

    • Etäseuraaminen: tilaisuuksia on mahdollista seurata etäyhteydellä. Tilaisuuden tekniikasta riippuen etänä voi joillakin paikkakunnilla olla mahdollista myös kommentoida.
    • Tallenteet: tilaisuuksista tulee tallenteet ja niitä voi katsoa oheisten linkkien kautta. Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanavalla tallenteet ovat saatavilla kaksi viikkoa siitä kun ne on julkaistu. Kuntien sivuilla olevista tallenteista vastaavat kunnat.
    • Kuntakohtainen esitysmateriaali: tilaisuuksissa esitelty kuntakohtainen materiaali lisätään kunkin kunnan kohdalle tälle sivulle tilaisuuden jälkeen.


    Tervetuloa kysymään, kommentoimaan ja keskustelemaan!
     

    Asukastilaisuuksien aikataulu

    Menneet asukastilaisuudet

    2.9. Pelkosenniemi klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Sodankyläntie 1A, 98500 Pelkosenniemi) Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 17.9.2024)
    Esitysmateriaali: Pelkosenniemi

    3.9. Sodankylä klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Jäämerentie 1, 99600 Sodankylä)
    Katso tallenne: Mediapaja Live (Sodankylän kunnan työpaja) Youtube-kanava (tallenne poistunut)
    Esitysmateriaali: Sodankylä

    5.9. Salla klo 17–19 (Save Salla Senter, Kuusamontie 9, 98900 Salla)
    Katso tallenne: Sallan kunnan Youtube-kanava
    Esitysmateriaali: Salla

    9.9. Ylitornio klo 17–19 (auditorio, kunnanvirasto, Alkkulanraitti 55, 95600 Ylitornio)
    Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 24.9.2024)
    Esitysmateriaali: Ylitornio

    10.9. Tervola klo 17–19 (valtuustosali, Keskustie 81, 95300 Tervola)
    Katso tallenne: Tervolan kunnan Youtube-kanava
    Esitysmateriaali: Tervola

    10.9. Savukoski klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Kauppakuja 2 A 1, 98800 Savukoski)
    Katso tallenne: Savukosken kunnan Youtube-kanava
    Esitysmateriaali: Savukoski

    12.9. Kolari klo 17–19 (kunnanviraston valtuustosali, Isopalontie 2, 95900 Kolari)
    Katso tallenne: Trueconnector Live / Kolarin kunta
    Esitysmateriaali: Kolari

    12.9. Tornio klo 17–19 (Aineen taidemuseo, auditorio, Torikatu 2, 95400 Tornio)
    Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 26.9.2024)
    Esitysmateriaali: Tornio

    17.9. Kemijärvi klo 17–19 (valtuustosali, kaupungintalo, Hallituskatu 4, 98100 Kemijärvi)
    Katso tallenne: Kemijärven kaupungin Youtube-kanava
    Esitysmateriaali: Kemijärvi

    17.9. Inari klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Piiskuntie 2, 99800 Ivalo)
    Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 15.10.2024)
    Esitysmateriaali: Inari

    • Ma/Di 17.9. Anár dmu 17–19 (váldostivrrasále, gielddadoaimmahat, Piiskuntie 2, 99800 Avvil) / Geahča báddejumi (Báddejupmi ii leat šat oaidnimis 15.10.2024)
      Maj 17.9. Aanaar tme 17–19 (váldustivrâsali, kieldâtoimâttâh, Piiskuntie 2, 99800 Avveel) / Keejâ paddim
      Mâ 17.9. Aanar č. 17–19 (välddõskueʹrnec, kåʹddveʹrǧǧpõrtt, Piiskuntie 2, 99800 Âʹvvel) / Ǩiõčč ruõkkmõõžž (Ruõkkmõš ij leäkku teänab vueiʹnnemnalla 15.10.2024)

    18.9. Utsjoki klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Luossa 1 A, 99980 Utsjoki)
    Seuraa etänä: Zoom-tapahtuma
    Esitysmateriaali: Utsjoki

    • Ga 18.9. Ohcejohka dmu 17–19 (váldostivrrasále, gielddadoaimmahat, Luossa 1 A, 99980 Ohcejohka) / Čuovo gáiddusin: Zoom-dáhpáhus

    18.9. Kemi klo 17–19 (pieni auditorio, kulttuurikeskus, Marina Takalon katu 3, 94100 Kemi)
    Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 3.10.2024)
    Esitysmateriaali: Kemi

    19.9. ETÄTILAISUUS: Palveluverkon muutosten vaikutus saamenkielisten palveluiden kokonaisuuteen klo 17–19
    Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava

    • Du 19.9. GÁIDDUSDILÁLAŠVUOHTA: Bálvalanfierpmi nuppástusaid váikkuhus sámegielat bálvalusaid ollisvuhtii dmu 17–19 / Geahča báddejumi (Báddejupmi ii leat šat oaidnimis 15.10.2024)
      Ne 19.9. OUGGLÕSPODD: Palvâlemviärmáduv nubástusâi vaikuttâs sämikielâlij palvâlusâi ubâlâsvuotân tme 17–19 / Keejâ paddim
      Ne 19.9. OUGGLÕSPODD: Kääzzkõs-sääiʹm muttsi vaikktõs sääʹmǩiõllsaž kääzzkõõzzi obbvuõʹtte č. 17–19 / Ǩiõčč ruõkkmõõžž (Ruõkkmõš ij leäkku teänab vueiʹnnemnalla 15.10.2024)

    19.9. Ranua klo 17–19 (juhlasali, monitoimikeskus Kerkkä, Aapiskuja 6 C, 97700 Ranua)
    Katso tallenne: Ranuan kunnan Youtube-kanava
    Esitysmateriaali: Ranua

    23.9. ETÄTILAISUUS: Länsi-Pohjan keskussairaalaa koskevat muutokset klo 17–19
    Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 8.10.2024)

    24.9. Enontekiö klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Ounastie 165, 99400 Enontekiö)
    Katso tallenne: Enontekiön kunnan Youtube-kanava
    Esitysmateriaali: Enontekiö

    • Di 24.9. Eanodat dmu 17-19 Eanodat (váldostivrrasále, gielddadoaimmahat, Ovnnesgeaidnu 165, 99400 Eanodat) / Geahča báddejumi

    24.9. Rovaniemi klo 17–19 (Lapin keskussairaalan auditorio, 0. krs, Ounasrinteentie 22, 96400 Rovaniemi)
    Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 15.10.2024)
    Esitysmateriaali: Rovaniemi

    26.9. Simo klo 17–19 (Simon koulun ruokala, Simontie 3, 95200 Simo) HUOM! Kulku tilaisuuteen ylioppilaskirjoitusten vuoksi kabinetin ovesta Opintien puolelta, savupiipun vierestä. Katso oven sijainti Google Mapsistä. Ylioppilaskirjoitusten vuoksi wc-tilat eivät ole käytössä. Myös liikkuminen koulun ns. sinisessä aulassa ja sen ylätasanteella on ehdottomasti kielletty.
    Seuraa etänä: Teams-tapahtuma
    Teknisistä ongelmista johtuen Simon tilaisuudesta ei ole tallennetta. Pahoittelemme asiaa.
    Esitysmateriaali: Simo

    26.9. Pello klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Kunnantie 4, 95700 Pello)
    Katso tallenne: Lapin hyvinvointialueen Youtube-kanava (tallenne poistunut 15.10.2024)
    Esitysmateriaali: Pello

    30.9. Posio klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Kirkkotie 1, 97900 Posio)
    Katso tallenne: Posion kunnan Youtube-kanava
    Esitysmateriaali: Posio

    30.9. Muonio klo 17–19 (yläkoulun auditorio, Muonion yhtenäiskoulu, Opintie 8, 99300 Muonio)
    Katso tallenne: Muonion kunnan Facebook Live
    Esitysmateriaali: Muonio

    1.10. Kittilä klo 17–19 (kunnanhallituksen ja -valtuuston kokoushuoneet, kunnantalo, 2. krs, Valtatie 15, 99100 Kittilä)
    Katso tallenne: Kittilän kunnan verkkosivut
    Esitysmateriaali: Kittilä

    3.10. Keminmaa klo 17–19 (valtuustosali, kunnanvirasto, Kunnantie 3, 94400 Keminmaa)
    Seuraa etänä: Teams-tapahtuma
    Keminmaan tilaisuuden alussa havaittiin valitettava sekaannus Teams-linkkiin liittyen. Tämän takia osa etäosallistujista pääsi liittymään tilaisuuteen myöhässä. Teknisistä ongelmista johtuen tilaisuudesta ei myöskään ole tallennetta. Pahoittelemme asiaa. Tilaisuudessa esitelty kuntakohtainen materiaali on katsottavissa täällä: Keminmaa

     

    Tutustu palveluverkon muutossuunnitelmaan 

    Palveluverkon muutossuunnitelmaan voit tutustua lapha.fi/palvelustrategia-sivulla.

    Asukastilaisuudet ovat osa uudelleenvalmistelua, jonka aluehallitus päätti käynnistää palveluverkon suunnitelmien osalta. Aluevaltuusto päätti palveluverkkoon liittyvistä linjauksista jo kertaalleen huhtikuussa, mutta päätöksistä on tehty valituksia hallinto-oikeuteen. Lue lisää: lapha.fi/palvelustrategia.
     

    Kysy ja kommentoi palveluverkon muutossuunnitelmia

    Voit jättää avoimia kysymyksiä ja kommenteja palveluverkon uudistamisesta verkkosivuillamme. Kysymykset ja kommentit julkaistaan nimimerkkien kanssa.

    Joukko ihmisiä yleisönä. Katsovat kohti esiintyjää. Asukastilaisuudet palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista pidetään syys- ja lokakuussa
    28.8.2024
    Järjestämme palveluverkon muutossuunnitelmista asukastilaisuuksia syksyn aikana. Tilaisuuksissa kerromme...
    Joukko ihmisiä yleisönä. Katsovat kohti esiintyjää.

    Asukastilaisuudet palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista pidetään syys- ja lokakuussa


    Järjestämme palveluverkon muutossuunnitelmista asukastilaisuuksia syksyn aikana. Tilaisuuksissa kerromme kuntakohtaisesti hyvinvointialueen palveluverkon muutoksista ja suunnitelmista.

  9. Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden palvelut eivät ole kriisissä
    Hyvinvointialuejohtajien yhteinen viesti on selkeä. Vaikka keskustelu alueiden taloudesta on vilkasta,...

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden palvelut eivät ole kriisissä

    2.9.2024

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden palvelut eivät ole kriisissä

    Vanhus hoitajan kanssa

    Kuva: STM

    2.9.2024

    Hyvinvointialuejohtajien yhteinen viesti on selkeä. Vaikka keskustelu alueiden taloudesta on vilkasta, hyvinvointialueiden palvelut toimivat vahvasti.

    Suomalaisten ei tarvitse olla huolissaan hyvinvointialueiden palveluista, korostavat hyvinvointialuejohtajat yhteisesti.

    Viime viikkojen julkista keskustelua hyvinvointialueiden määristä, Uudenmaan erillisratkaisun tulevaisuudesta ja alueiden rahoitusmallista on käyty tilanteessa, jossa Suomen suurimman sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen toimeenpanon alusta on vasta alle kaksi vuotta.

    Keskustelun keskiössä on alueiden talous. Hyvinvointialueiden johtajat korostavat, että asukkaiden ja alueiden henkilöstön ei kuitenkaan tarvitse kantaa huolta hyvinvointialueiden palveluista.

    ”Viestimme on tämä: hyvinvointialueen lakisääteiset palvelut turvataan”, sanoo hyvinvointialuejohtajien H23-verkoston puheenjohtaja ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn

    Monet hyvinvointialueiden palveluista ovat paremmalla tolalla kuin ennen uudistusta

    Kaikki hyvinvointialueet kehittävät haastavasta talouden tilanteesta ja väestön palvelutarpeen kasvusta huolimatta toimintaansa siten, että palvelut vastaavat alueen asukkaiden tarpeita.

    Vastoin yleistä käsitystä, monet hyvinvointialueiden järjestämistä palveluista ovat paremmalla tolalla kuin ennen uudistusta.

    ”Palvelujen uudistuminen näkyy jo arjessa”, sanoo Ilkka Luoma, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialuejohtaja.

    Esimerkiksi hoitotakuun mukainen perusterveydenhuollon hoitoon pääsy on kohentunut sote-uudistuksen jälkeen. Koko maan tasolla jonot erikoissairaanhoitoon, asumispalveluihin ja päivystyksestä vuodeosastolle ovat lyhentyneet merkittävästi. Henkilöstöpula on monella alueella taittunut. Sujuvat digitaalisen asioinnin sosiaali- ja terveyspalvelut ovat yhä useamman suomalaisen ulottuvilla.

    Talouden tasapainon lisäksi on tärkeää varmistaa luottamus hyvinvointialueiden palveluihin

    Hyvinvointialuejohtajat ovat sitoutuneita siihen, että talous saadaan hyvinvointialueiden osalta tasapainoon. Tämän tulee kuitenkin tapahtua turvallisesti ja hallitusti, ihmisten lakisääteiset palvelut ja luottamus säilyttäen.

    Talouden tasapainoa ja luottamuksen ilmapiiriä ei voida saavuttaa yksin. Molempien tueksi tarvitaan kansallisella tason tukea ja yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Väestön luottamuksen saavuttamisessa hyvinvointialueet ovat itse keskeisessä roolissa.

    Hyvinvointialueiden toiminnan muuttaminen perustuu muutoksiin lainsäädännössä ja rahoituksessa. Merkittävät säästöt edellyttävät velvoittavan lainsäädännön purkamista. Vahva aluepoliittinen päätöksentekokyky on keskeinen tekijä uudistusten onnistumisessa.

    Hyvinvointialuejohtajat korostavat, että nyt nähtävät talouden haasteet olisivat toteutuneet myös aiemmassa mallissa, jossa palvelujen järjestäminen oli kuntien ja kuntayhtymien vastuulla.

    Sote-menojen kasvun takana ovat ennen kaikkea inflaatio, palkkaratkaisut, palvelutarpeen lisääntyminen ja koronan jälkeinen hoitovelka, ei palvelujen järjestämisvastuun siirtyminen hyvinvointialueille. Työ alueellisesti ja kansallisesti yhdenvertaisen palvelujärjestelmän puolesta on alueilla vahvasti käynnissä ja jatkuu päämäärätietoisesti.

    Lapin hyvinvointialuejohtaja

    Jari Jokela, jari.jokela@lapha.fi, 040 5323 998

    Hyvinvointialuejohtajien H23-verkoston yhteyshenkilöt

    Sanna Svahn, hyvinvointialuejohtaja, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, sanna.svahn@luvn.fi
    Marina Kinnunen, hyvinvointialuejohtaja, Pohjanmaan hyvinvointialue, marina.kinnunen@ovph.fi
    Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, ilkka.luoma@pohde.fi

    Vanhus hoitajan kanssa Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden palvelut eivät ole kriisissä
    2.9.2024
    Hyvinvointialuejohtajien yhteinen viesti on selkeä. Vaikka keskustelu alueiden taloudesta on vilkasta,...
    Vanhus hoitajan kanssa

    Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden palvelut eivät ole kriisissä


    Hyvinvointialuejohtajien yhteinen viesti on selkeä. Vaikka keskustelu alueiden taloudesta on vilkasta, hyvinvointialueiden palvelut toimivat vahvasti.

  10. Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka
    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan...

    Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka

    11.6.2024

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka

    Läppärin näppäimistö ja kädet lähikuvassa

    Kuva: STM

    11.6.2024

    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan palautteen kerääminen samanmuotoisena ja vertailtavana. Samalla kehitetään myös palautteiden yhtenäisen käsittelyn ja hyödyntämisen mallia.

    Lappilaisia pyydetään nyt osallistumaan palautteita koskevaan kyselyyn, joka on avoinna 20.6.2024 asti. Vastaukset tallentuvat nimettöminä ja lomakkeella kerättyä tietoa käytetään asiakaspalautteen hyödyntämisen suunnittelussa.

    Kyselyyn voi osallistua tästä linkistä: Palautekysely

    Saadusta palautteesta ja sen vaikutuksesta toimintaan tiedotetaan verkkosivuilla.

    Lapha on mukana Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) koordinoimassa sote-palvelujen palautetiedon yhtenäisen keräämisen mallissa. Se aloittaa toimintansa vuoden 2025 aikana.

    Nykyinen asiakaspalautteen keruu

    Tällä hetkellä yleistä palautetta voi antaa Lapha.fi-sivuilla olevilla lomakkeilla suomeksi ja saamen kielillä sekä osassa palvelupisteistä olevien palautelaitteiden kautta ja paperisilla lomakkeilla. Palautetiedot kertyvät eri järjestelmiin.

    Lisäksi on myös muita tietyin aikavälein toteutettuja palautteidenkeruita esimerkiksi hoitotyöstä sekä THL:n koordinoimia perusterveydenhuollon asiakaspalautekyselyjä. Myös Laphan ostopalveluilla voi olla käytössä omia palautekyselyitä.

    Omaan hoitotilanteeseen liittyvä tyytymättömyys on hyvä ottaa puheeksi ensisijaisesti hoidonantajan kanssa. Keskustelemalla hoitoa antaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa voidaan selvittää ja korjata tilannetta. Tarvittaessa potilasasiavastaava voi auttaa. Jos asia ei ratkea neuvottelemalla, voi tehdä muistutuksen tai kantelun ja näihin oleva ohjeistus löytyy Lapha.fi-verkkosivulta.

    Lisätietoja asiakaskokemuksesta THL:n verkkosivuilla.

    Läppärin näppäimistö ja kädet lähikuvassa Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka
    11.6.2024
    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan...
    Läppärin näppäimistö ja kädet lähikuvassa

    Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka


    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan palautteen kerääminen samanmuotoisena ja vertailtavana. Samalla kehitetään myös palautteiden yhtenäisen käsittelyn ja hyödyntämisen mallia.