Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Kemijärven, Pelkosenniemen, Sallan, Savukosken ja Sodankylän sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Normaalit aukioloajat
Avoinna ympäri vuorokauden.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Pohjoinen)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pellon ja
Utsjoen sosiaalipalveluihin. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Normaalit aukioloajat
Avoinna ympäri vuorokauden.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Ranua)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Normaalit aukioloajat
Avoinna ympäri vuorokauden.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Rovaniemi)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Normaalit aukioloajat
Avoinna ympäri vuorokauden.
Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (Tervola)
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Normaalit aukioloajat
Avoinna ympäri vuorokauden.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelu on käytössä Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Pellon, Muonion ja Utsjoen alueella.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Normaalit aukioloajat
Avoinna ympäri vuorokauden.
Lastensuojeluilmoitus (Posio, Ranua)
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Normaalit aukioloajat
Avoinna ympäri vuorokauden.
Lastensuojeluilmoitus (Rovaniemi)
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Normaalit aukioloajat
Avoinna ympäri vuorokauden.
Lastensuojelun neuvonta ja asiointi (Kemi, Keminmaa, Simo)
Lastensuojelun verkkoneuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Lastensuojelun neuvonta ja asiointi (Tornio, Tervola, Ylitornio)
Lastensuojelun neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea ja ohjausta perheille elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Normaalit aukioloajat
Avoinna ympäri vuorokauden.
Sosiaalipalvelujen neuvonta (Ylitornio)
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Saat yhteyden lastensuojelun sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Kemin, Keminmaan ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.
Normaalit aukioloajat
Monday - Friday09:00 - 15:00
Kittilän lastensuojelun ja perhetyön sosiaaliohjaaja
Saat yhteyden lastensuojelun ja perhetyön sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Kittilän lastensuojelun palvelupäällikkö
Saat yhteyden lastensuojelun palvelupäällikköön puhelimitse arkipäivisin.
Kittilän lastensuojelun sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden lastensuojelun sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Kolarin perheiden palvelujen sosiaaliohjaaja
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Pellon lastensuojelun sosiaaliohjaaja ja koulukuraattori
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan ja koulukuraattoriin puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja palvelee lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa ja toimii myös Pellon koulukuraattorina.
Pellon lastensuojelun sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden lastensuojelun sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Normaalit aukioloajat
Monday - Friday12:00 - 13:00
Posion sosiaalityöntekijät
Saat yhteyden sosiaalityöntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Ranuan sosiaalitoimisto
Saat yhteyden sosiaalitoimiston työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Normaalit aukioloajat
Monday - Thursday09:00 - 11:00
Monday - Thursday10:00 - 11:00
Ranuan sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Normaalit aukioloajat
Monday - Thursday10:00 - 11:00
Rovaniemen lastensuojelun jälkihuolto
Saat yhteyden lastensuojelun jälkihuollon työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Normaalit aukioloajat
Monday - Friday08:00 - 16:00
Rovaniemen lastensuojelun palvelupäällikkö
Saat yhteyden lastensuojelun palvelupäällikköön puhelimitse arkipäivisin.
Rovaniemen lastensuojelun sijaishuolto
Lastensuojelun sijaishuoltoa koskevissa asioissa ota yhteys johtavaan sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Rovaniemen sosiaalipalveluiden puhelinneuvonta
Puhelinasiointi arkipäivisin. Puhelusta ei veloiteta erillisiä palvelumaksuja. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Normaalit aukioloajat
Monday - Friday09:00 - 15:00
Sallan sosiaalityöntekijä
Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.
Kemin sosiaalitoimisto sijaitsee kaupungin keskustassa lähellä kaupungintaloa. Saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa paikan päällä sosiaalitoimistossa arkipäivisin.
Sosiaalitoimistossa sijaitsevat seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta, sosiaalinen luototus ja pakolaistyö.
Čujuhus
Keskuspuistokatu
30
94100
KEMI
Normaalit aukioloajat
Monday - Friday09:00 - 13:00
Kolarin sosiaalitoimisto
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu terveyskeskuksen parkkipaikalta oikean puoleiseen erillissiipeen, jonka ovessa lukee sosiaalitoimisto.
Varaa aika etukäteen puhelimitse tai verkkoasioinnin kautta.
Čujuhus
Sairaalantie
4 B
95900
KOLARI
Normaalit aukioloajat
Auki ajanvarauksella
Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto
Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Čujuhus
Pirkantie
11
99300
MUONIO
Pellon sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.
Čujuhus
Opintie
7 B
95700
PELLO
Normaalit aukioloajat
Monday - Friday08:00 - 16:00
Ranuan sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Čujuhus
Sairaalatie
4 B
97700
RANUA
Normaalit aukioloajat
Monday - Friday09:00 - 15:00
Monday - Friday09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Rovaniemen sosiaalipalvelukeskus
Sosiaalipalvelukeskus palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalipalvelukeskus sijaitsee kaupungin keskustassa.
Čujuhus
Rovakatu
1
96100
ROVANIEMI
Normaalit aukioloajat
Monday - Friday09:00 - 15:00
Sallan sosiaali- ja terveyskeskus
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Čujuhus
Jungintie
3
98900
SALLA
Simon perhe- ja sosiaalipalvelupiste
Perhe- ja sosiaalipalvelupisteestä saat seuraavat palvelut:
sosiaalityön palvelut
täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
työllistämistä tukevat palvelut
maahanmuuttajien palvelut
lastensuojelun palvelut
perheneuvolan palvelut
vammaisten palvelut
Čujuhus
Palvelupiste sijaitsee rakennuksen toisessa kerroksessa.
Jenssintie
2
95200
SIMO
Normaalit aukioloajat
Monday - Friday09:00 - 15:00
Ylitornion sosiaalitoimisto
Ylitornion sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa.
Čujuhus
Alkkulanraitti
5
95600
YLITORNIO
Normaalit aukioloajat
Monday - Friday09:00 - 15:00
Lastensuojeluhakemus
Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.
Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.
Lapin hyvinvointialue aloittaa lokakuussa Rovaniemellä ennakkovalmennuksen sijaisvanhemmuutta harkitseville perheille. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 7.10.
Aloitamme PRIDE-ennakkovalmennuksen sijaisvanhemmuutta harkitseville perheille. Ennakkovalmennus järjestetään Rovaniemellä ja vaatii läsnäoloa.
Sijaisvanhemmuutta harkitseva perhe voi olla lapsiperhe, lapseton pariskunta tai yksinasuva, jolla on aikaa, kiinnostusta ja voimavaroja huolehtia lapsesta. Sijaisperhe antaa lapselle tasapainoisen ja turvallisen kodin.
Aikaa ja tilaa lapselle
Perheessä tulee olla tilaa ja aikaa lapselle sekä valmiutta vastata lapsen tarpeisiin. Perheenjäsenten oman elämän ja ihmissuhteiden pitää olla kunnossa.
Sijaisvanhemmilta odotetaan kykyä hyväksyä erilaisuutta ja valmiutta yhteistyöhön lapselle tärkeiden henkilöiden, sosiaalityöntekijöiden sekä muiden lasta hoitavien tahojen kanssa.
Sijaisperheille maksetaan perhehoidon toimeksiantosopimuksen mukaisesti hoitopalkkiota sekä kulukorvausta.
Ennakkovalmennus ei ole sitoumus
Ennakkovalmennukseen osallistuminen ei ole vielä sitoumus perhehoitajaksi ryhtymisestä. Valmennuksen aikana saa tietoa perhehoidosta, perhehoitajan tehtävistä sekä vastuista.
Lopullinen valmistuminen muodostuu kouluttajien ja perheen yhteisestä arviosta.
Valmennus järjestetään
syksyllä 2024: 21.10., 4.11., 18.11. ja 2.12.2024 klo 16.30–19.30
keväällä 2025: 10.2., 24.2., 10.3., 24.3. ja 7.4.2025 klo 16.30–19.30.
Lisätietoja ja ilmoittautuminen valmennukseen maanantaihin 7.10.2024 mennessä.
Lapin hyvinvointialue aloittaa lokakuussa Rovaniemellä ennakkovalmennuksen sijaisvanhemmuutta harkitseville perheille. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 7.10.
Rovaniemelle valmistuu kesällä 2025 uusi sijaishuollon yksikkö Tiippana
6.9.2024
Nyt harjakorkeudessa olevaan yksikköön tulee paikkoja yhteensä 14 lapselle tai nuorelle.
Rakennutamme Rovaniemen Ounasrinteelle uuden sijaishuoltoyksikkö Tiippanan. Lastensuojelun yksikköön tulee kolme osastoa eli kriisi- ja arviointiyksikkö, vaativan hoidon yksikkö ja erityisen huolenpidon yksikkö.
Osastot on tarkoitettu erilaisissa tilanteissa oleville 13–17-vuotiaille lapsille ja nuorille. Paikkoja on yhteensä 14.
Rakennus on nyt harjakorkeudessa, ja saadaan käyttöön kesällä 2025. Tiloihin tulee asukkaiden henkilökohtaiset huoneet sekä erilaisia yhteisiä tiloja ja henkilökunnat tiloja. Lisäksi yksikössä on oma koulunsa, jota yksikköön sijoitetut nuoret voivat tarvittaessa käydä.
Yksikkö on saanut nimensä Ounasrinteen entisestä nimestä Tiippanan perästä. Wikipedian mukaan Tiippanan perä -nimitystä käytettiin 1970-luvun alkupuolille saakka, kunnes Tiippanan suku myi maat Rovaniemen kaupungille.
- Sijaishuoltoyksikölle haluttiin nimi, joka kuvastaa sen sijaintia. Ja koska Lapin hyvinvointialueella on jo toimintayksikkö nimeltään Kiekerö, halusimme tuoda historiaa myös tämän yksikön nimeen, kertoo lastensuojelun palvelupäällikkö Virve Simonen.
Henkilökuntaa aletaan rekrytoida keväällä 2025. Yksikköön tarvitaan työskentelemään erilaisia sosiaali- ja lastensuojelualan osaajia, kuten sosionomeja, sairaanhoitajia ja lähihoitajia sekä puhtaanapidon ja ravitsemuspalvelujen henkilökuntaa.
Lapin sosiaalipäivystys päivystää huhtikuun alusta Rovaniemellä 24/7
27.3.2024
Sosiaalipäivystyksiin tulevat yhteydenotot Lapin alueella keskitetään Rovaniemelle huhtikuun alussa. Sosiaalipäivystykseen saat yhteyden ympäri vuorokauden numerosta 040 7266 965. Virka-aikana kello 8–17 on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Kiireellisissä tilanteissa soita hätänumeroon 112.
Sosiaalipäivystyksiin tulevat yhteydenotot Lapin alueella keskitetään Rovaniemelle 1.4.2024 alkaen. Puhelut ja sosiaalipäivystystä koskevat hätäkeskustehtävät ohjautuvat Rovaniemen sosiaalipäivystykseen.
Saat yhteyden sosiaalipäivystykseen ympäri vuorokauden numerosta 040 7266 965. Virka-aikana kello 8–17 on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Voit jäädä linjalle odottamaan tai jättää takaisinsoittopyynnön, jolloin sinulle soitetaan mahdollisimman pian takaisin.
Rovaniemen sosiaalipäivystäjät vastaanottavat tehtävät, arvioivat niiden kiireellisyyden ja hoitavat tehtävän mahdollisuuksien mukaan ja siirtävät asiakastiedot kotipaikkakunnan sosiaalitoimeen. Mikäli tehtävän hoito edellyttää paikan päällä työskentelyä, tehtävä siirretään Lapin hyvinvointialueen kyseisen alueen sosiaalihuollon ammattihenkilön hoidettavaksi.
Sosiaalipäivystystä järjestetään kiireellisen ja välttämättömän avun turvaamiseksi kaikenikäisille. Sosiaalipäivystyksen tehtäviin kuuluvat tilanteet, jotka vaativat välittömiä sosiaaliviranomaisen toimenpiteitä. Tällaisia ovat esimerkiksi huoli alaikäisen lapsen olosuhteista tai turvallisuudesta, perheväkivalta tai huoli vanhuksen selviytymisestä kotona.
Sosiaalipäivystyspalvelut kuuluvat Lapin kunnissa asuville ja oleskeleville
Sosiaalipäivystys antaa akuuttia kriisiapua äkillisissä kriisitilanteissa kuten esimerkiksi läheisen äkillinen kuolema, väkivaltatilanteet, vakava vammautuminen tai sairastuminen tai tulipalo.
Sosiaali- ja kriisipäivystyspalvelut kuuluvat kaikille Lapin kunnissa asuville sekä alueella oleskeleville, jotka ovat kiireellisten ja välttämättömien sosiaalipalveluiden tai akuutin kriisiavun tarpeessa.
Sosiaalipäivystys palvelee Tornion, Kemin, Keminmaan, Tervolan, Ylitornion, Simon, Enontekiön, Inarin, Kemijärven, Kittilän, Kolarin, Muonion, Pelkosenniemen, Pellon, Posion, Rovaniemen, Ranuan, Sallan, Savukosken, Sodankylän ja Utsjoen asukkaita tai alueella oleskelevia.
Toimeentulotukiasioissa tulee asioida Kelassa ja täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen osalta oman kunnan toimipisteessä.
Lapin sosiaalipäivystys päivystää huhtikuun alusta Rovaniemellä 24/7
Sosiaalipäivystyksiin tulevat yhteydenotot Lapin alueella keskitetään Rovaniemelle huhtikuun alussa. Sosiaalipäivystykseen saat yhteyden ympäri vuorokauden numerosta 040 7266 965. Virka-aikana kello 8–17 on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Kiireellisissä tilanteissa soita hätänumeroon 112.