Navigation Menu

Sairaalapalveluja koskevat säästötoimet

Tarvittavat säästötoimet ja toiminnan kehittäminen

Sairaalapalveluja koskevat säästötoimet

Hyvinvointialue valmistelee myös muita kuin sairaalalaista johtuvia sairaaloiden toimintaan liittyviä muutoksia. Säästöjä tarvitaan, sillä lakimuutos kasvattaa kuluja ja lisäksi aluehallitus on asettanut kaikkia toimialoja koskevan 2,5 prosentin säästötavoitteen. Säästöaihiot ovat kuitenkin vasta selvittelyasteella. Toisin kuin lain vaatimista muutoksista, säästötoimista pystyvät päättämään aluehallitus ja aluevaltuusto.

Aluehallituksen pöytäkirja 8.9.2025

Lapin hyvinvointialueen toimenpide-ehdotukset talouden tasapainottamiseksi

Kardiologian auditointi

Kardiologian järjestämisestä Lapin hyvinvointialueella on pyydetty ulkopuolisen auditoijan esitys, joka on valmistunut. Auditointi on normaalia toiminnan arviointia sekä kehittämistä ja sitä tullaan jatkossa käyttämään muillekin aloille Lapin hyvinvointialueella. Auditointia käsiteltiin Erikoissairaanhoidon ohjausryhmässä 26.9. Ohjausryhmässä asiasta oltiin erimielisiä, joten päätös auditointiraportissa esitettyjen toimenpiteiden toteutusaikataulusta viedään aluehallituksen käsiteltäväksi.

Palveluverkkouudistuksen luonnoksesta poimittuja erikoissairaanhoidon muutoksia

  • Lounais-Lapin vuodeosastotoiminta keskitettäisiin Länsi-Pohjan sairaalan tiloihin.
  • Länsi-Pohjan sairaala olisi jatkossa perusterveydenhuollon yksikkö, jossa tarjottaisiin erikoissairaanhoidon palveluja vain niiltä osin kuin se on toiminnallisesti ja taloudellisesti perusteltua.

h4-ajankohtaista aiheesta-otsikko

Áigeguovdilis dieđut

Asset Publisher

  1. Auditointi: Kardiologiset toimenpiteet kannattaisi keskittää Lapin keskussairaalaan
    Hyvinvointialueen tilaama ulkopuolinen auditointi esittää, että kardiologiset toimenpiteet kannattaisi...

    Auditointi: Kardiologiset toimenpiteet kannattaisi keskittää Lapin keskussairaalaan

    22.9.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Auditointi: Kardiologiset toimenpiteet kannattaisi keskittää Lapin keskussairaalaan

    22.9.2025

    Hyvinvointialueen tilaama ulkopuolinen auditointi esittää, että kardiologiset toimenpiteet kannattaisi keskittää jatkossa Lapin keskussairaalaan. Länsi-Pohjassa olisi jatkossakin kardiologian poliklinikkatoimintaa.

    Hyvinvointialueen tilaama ulkopuolinen auditointi esittää, että kardiologiset toimenpiteet kannattaisi keskittää jatkossa Lapin keskussairaalaan. Länsi-Pohjassa olisi jatkossakin kardiologian poliklinikkatoimintaa.

    Auditoinnin tarkoitus oli tuottaa riippumaton, asiantuntijapohjainen selvitys Lapin alueen kardiologian erikoisalan palvelujen järjestämisestä ja ehdottaa kustannustehokkaita ja tarkoituksenmukaisia ratkaisuja kardiologisten palveluiden tuottamiseen alueen väestötarpeisiin perustuen.

    Länsi-Pohjassa toimenpidekardiologiaan käytettyjä toimenpidesaleja on yksi ja Lapin keskussairaalassa kaksi. Toimenpidemäärien tarkastelu osoitti, että Lapin keskussairaala pystyisi vastaamaan koko Lapin hyvinvointialueen salitarpeeseen. Myös Oulun yliopistollisessa sairaalassa sekä koko Pohjois-Suomen YTA-alueella on vajaakäytöllä olevia sydäntoimenpiteisiin käytettäviä toimenpidesaleja. Toimenpidekardiologian osalta Lapin hyvinvointialueella on auditoinnin perusteella merkittävää ylikapasiteettia ja ylikapasiteetin ylläpitäminen johtaa tarpeettoman korkeisiin kustannuksiin.

    Auditointiraportissa todetaan, että kardiologiset toimenpiteet eivät ole lähipalvelu, jossa pitäisi huomioida maantieteellisen saavutettavuuden tasapuolisuus. Tälläkin hetkellä henkeä uhkaavien sydäntapahtumien päivystyksellinen hoito toteutetaan Rovaniemellä ja Oulussa. Kiireettömien tai kiireellisyydeltään alle 48 tunnin sisällä tehtävien toimenpiteiden osalta ei tällä logiikalla ole perustetta jatkaa näiden tutkimusten tekemistä Länsi-Pohjassa.

    Toimenpidekardiologian keskittämisellä Lapin keskussairaalaan mahdollistettaisiin myös päivystyksen edellyttämä riittävä toimenpidekardiologien määrä, jolloin myös kustannuksiltaan korkean hälytystyön määrä vähenisi merkittävästi.

    Kardiologian ulkopuolisen auditoinnin on tehnyt lääketieteen tohtori ja kardiologian dosentti Mikko Pietilä, joka työskentelee tällä hetkellä TYKS:n sairaalapalvelujen tulosaluejohtajana.

    Aluevaltuusto tutustui auditoinnin sisältöön kokouksessaan 22. syyskuuta. Seuraavaksi auditointia käsittelee luottamushenkilöistä ja virkajohdosta koostuva erikoissairaanhoidon ohjausryhmä. Mahdollisista jatkotoimista päättää aluehallitus, joka kokoontuu seuraavan kerran maanantaina 29. syyskuuta.

    Liite: Kardiologian auditointi ja kehitysehdotukset

    Lisätietoja medialle

    -Erikoissairaanhoidon ohjausryhmä antaa lisätietoja perjantain 26.9.2025 kokouksensa jälkeen
    -Auditoija Pietilälle esitettävät kysymykset: viestinta@lapha.fi

    Auditointi: Kardiologiset toimenpiteet kannattaisi keskittää Lapin keskussairaalaan
    22.9.2025
    Hyvinvointialueen tilaama ulkopuolinen auditointi esittää, että kardiologiset toimenpiteet kannattaisi...

    Auditointi: Kardiologiset toimenpiteet kannattaisi keskittää Lapin keskussairaalaan


    Hyvinvointialueen tilaama ulkopuolinen auditointi esittää, että kardiologiset toimenpiteet kannattaisi keskittää jatkossa Lapin keskussairaalaan. Länsi-Pohjassa olisi jatkossakin kardiologian poliklinikkatoimintaa.

  2. Aluehallitus antoi evästystä säästötoimien jatkovalmisteluun
    Aluehallitus päätti, että uusi talouden sopeuttamisohjelma laaditaan osaksi ensi vuoden talousarviota ja...

    Aluehallitus antoi evästystä säästötoimien jatkovalmisteluun

    10.9.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Aluehallitus antoi evästystä säästötoimien jatkovalmisteluun

    10.9.2025

    Aluehallitus päätti, että uusi talouden sopeuttamisohjelma laaditaan osaksi ensi vuoden talousarviota ja tulevien vuosien taloussuunnitelmaa. Ensi vuonna hyvinvointialue tavoittelee vähintään 12 miljoonan ylijäämää. Edellisvuosien alijäämistä on tarkoitus kattaa noin puolet viimeistään vuoden 2030 talousarviossa. Laskelmissa ei ole huomioitu niin sanotun sairaalalain aiheuttamia lisäkustannuksia.

    Sosiaalipalveluissa säästömahdollisuuksia etsitään muun muassa lastensuojelun ostopalveluista, vuokratyövoiman vähentämisestä, kotihoidon tehostamisesta, ympärivuorokautisen palveluasumisen vähentämisestä ja työosuusrahan poistamisesta.

    Terveyspalveluissa säästömahdollisuuksia selvitetään muun muassa lääkäreiden ostopalveluista, kardiologian uudelleen järjestelyistä, vuodeosastoista, Sauvosaaren tiloista, terveysasemien aukioloajoista, laboratorionäytteiden ja paperipostin määrästä, lääkehävikistä ja hoitotarvikekuluista.
    Tukipalvelut selvittää säästömahdollisuuksia esimerkiksi henkilöstö- ja toimitilakustannuksista.
    Aluehallitus päätti, että toimialojen täytyy jatkaa valmistelua muiden esitysten osalta, mutta säästövaihtoehtona esillä ollutta sopimuspalokuntien ja ensihoitoyksiköiden vähentämistä ei valmistella. Myöskään Rovaniemellä sijaitsevan EHVI-yksikön eli erityishoitoa vaativien ikääntyneiden yksikön lakkauttamista ei toteuteta tänä vuonna. Aluehallitus ohjeistaa valmistelua aktiivisesti, ja esitykset tulevat päätöksentekoon loppuvuoden aikana.

    Hyvinvointialueen toimielimet ja vaikuttamistoimielimet voivat antaa lausuntonsa talousarvion ja sopeuttamisohjelman valmistelua varten. Hyvinvointialue on mukana valtion arviointimenettelyssä, ja myös arviointiryhmä voi hyödyntää säästöehdotuksia työssään.
    Lisäksi aluehallitus edellyttää, että kaikki yksiköt käyvät läpi hankintojen, sijaisten, vuokratyöntekijöiden ja ostopalveluiden tarpeet siten, että säästöjä syntyy jo loppuvuoden 2025 aikana.

    Tilinpäätösennuste: tänä vuonna noin 31 miljoonaa alijäämää

    Aluehallitus merkitsi tiedoksi hyvinvointialueen tammi-kesäkuun osavuosikatsauksen sekä tammi-heinäkuun talousraportin. Tilinpäätösennusteen mukaan tämän vuoden talous jäisi noin 31 miljoonaa alijäämäiseksi, kun vielä talousarviossa hyvinvointialue tavoitteli miljoonan euron ylijäämää. Ylitys johtuu muun muassa sote-palvelujen henkilöstökulujen kasvusta, lastensuojelun kasvaneista tarpeista ja sairaalapalvelujen ostamisesta muilta hyvinvointialueilta, muun muassa Oulun yliopistollisesta sairaalasta.

    Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto merkitsee tiedoksi osavuosikatsauksen ja taloustilanteen kehityksen sekä edellyttää jo päätettyjen sopeuttamistoimien edistämistä viivyttelemättä. Aluehallitus esittää aluevaltuustolle myös, että uusia sopeuttamiskeinoja etsitään arviointiryhmän tuella ripeästi loppuvuoden aikana sekä osana ensi vuoden talousarviovalmistelua että pitemmällä tähtäimellä.

    Aluehallitus antoi evästystä säästötoimien jatkovalmisteluun
    10.9.2025
    Aluehallitus päätti, että uusi talouden sopeuttamisohjelma laaditaan osaksi ensi vuoden talousarviota ja...

    Aluehallitus antoi evästystä säästötoimien jatkovalmisteluun


    Aluehallitus päätti, että uusi talouden sopeuttamisohjelma laaditaan osaksi ensi vuoden talousarviota ja tulevien vuosien taloussuunnitelmaa. Ensi vuonna hyvinvointialue tavoittelee vähintään 12 miljoonan ylijäämää. Edellisvuosien alijäämistä on tarkoitus kattaa noin puolet viimeistään vuoden 2030 talousarviossa. Laskelmissa ei ole huomioitu niin sanotun sairaalalain aiheuttamia lisäkustannuksia. Sosiaalipalveluissa säästömahdollisuuksia etsitään muun muassa lastensuojelun ostopalveluista,...