Juos don leat ođđa áššehas dahje du eallindilli lea nuppástuvvan, váldde oktavuođa sosiálabálvalusaid bagadallamii ja rávvemii. Sosiálabálvalusaid bargit rávvejit du rivttes bálvalusaid ja doarjagiid lusa.
Vállje báikegotti ja oainnát oktavuohtadieđuid, rávdnjebálvalusaid ja eará dieđuid mat gusket bálvalusa.
Vállje báikegotti
Buot
Enontekiö
Inari
Kemi
Kemijärvi
Keminmaa
Kittilä
Kolari
Muonio
Pelkosenniemi
Pello
Posio
Ranua
Rovaniemi
Salla
Savukoski
Simo
Sodankylä
Tervola
Tornio
Utsjoki
Ylitornio
Válljejuvvon: Buot
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta ja asiointi
Aikuissosiaalityön ja toimeentulotuen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta esimerkiksi arkielämän hallintaan, talouteen, asumiseen, päihteettömyyteen ja kuntoutukseen liittyen.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelu on käytössä Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Pellon, Muonion ja Utsjoen alueella.
Ikääntyneiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelussa voit ilmoittaa sosiaalihuollon tarpeesta eli tehdä huoli-ilmoituksen. Huoli aikuisesta voi syntyä esimerkiksi silloin, kun ihminen vaikuttaa kykenemättömältä huolehtimaan itsestään ja turvallisuudestaan tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii. Huolen aiheena voi myös olla aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai ikääntyneen kotona selviytyminen. Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat, millaista apua kyseisen henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Voit täyttää ja lähettää ilmoituksen ilman tunnistautumista tai kirjautumista. Huolen kohteena olevalta henkilöltä voi pyytää suostumuksen ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin. Jos suostumusta ei voi saada, yksityishenkilö voi tehdä myös nimettömän ilmoituksen. Jos ilmoittaja jättää yhteystietonsa, sosiaalipalveluiden ammattilaiset voivat pyytää lisätietoja tarvittaessa. Ilmoituksen kohteella on myös oikeus pyytäessään saada tieto, kuka hänestä on ollut huolissaan, ellei erittäin tärkeä yleinen tai yksityinen etu muuta vaadi.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Dábálaš rabasáiggit
Rabas birra jándora.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalipalveluista sekä tukea elämän vaikeissa tilanteissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Palvelu on käytössä Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kolarin, Pellon, Muonion ja Utsjoen alueella.
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Dábálaš rabasáiggit
Rabas birra jándora.
Lastensuojeluilmoitus (Rovaniemi)
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jos havaitsee tai saa tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on henkilön oman arvion perusteella syytä selvittää. Tärkeintä on, että teet ilmoituksen viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaiset arvioivat, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä. Älä jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka arvelisitkin, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen. Älä myöskään jätä ilmoitusta tekemättä, vaikka tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas.
Ilmoitus käsitellään sosiaalipalveluiden ammattilaisten toimesta virka-aikana 1–7 työpäivän kuluessa.
Koska palvelun käyttö ei vaadi tunnistamista tai kirjautumista, ilmoitus ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Dábálaš rabasáiggit
Rabas birra jándora.
Oktavuođaváldin sosiálabálvalusaide (Soađegilli)
Oktavuođaváldinbivdagiin oaččot rávvema ja bagadallama sosiálabálvalusain sierra eallindiliin.
Bálvalus gáibida identifiserema, vai mii sáhttit sihkkarastit du identitehta. Oktavuođaváldin guđđojuvvo čálalaččat ja sosiálabálvalusaid bargi váldá dutnje oktavuođa du válljema mielde telefovnnain dahje čálalaččat Omavirtu bokte. Bálvalus lea diehtodorvvolaš ja mildosiid sádden lea dorvvolaš. Du dieđut vurkejuvvojit iežat áššiiddikšunkontui Omavirtui.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä . Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Voit pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Yhteydenottoihin vastaavat Lapin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijät.
Voit pyytää apua tai neuvoa omaan tai läheisen tilanteeseen liittyen ilman tunnistautumista tai kirjautumista, nimellä tai nimimerkillä. Sinuun ollaan yhteydessä viimeistään 1–2 arkipäivän aikana. Palveluun jätetään yhteystietiedot yhteydenottoa varten. Lähetetty viesti ei tallennu lähettäjälle. Palvelu on tietoturvallinen.
Dábálaš rabasáiggit
Rabas birra jándora.
Sosiaalipalveluiden chat (Rovaniemi)
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Chat-keskustelu tapahtuu anonyymisti, joten chat-viestit eivät tallennu. Jos henkilöllisyyden tunnistaminen on tarpeen, palveluun voi tunnistautua suomi.fi tunnistuksen avulla. Tunnistautuneen käyttäjän chat-keskustelut tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Työikäisten sosiaalipalvelujen neuvonta ja asiointi (Kemi, Keminmaa, Simo)
Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Työikäisten sosiaalipalvelujen neuvonta ja asiointi (Tornio, Tervola, Ylitornio)
Työikäisten neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Vammaispalvelujen neuvonta ja asiointi (Pohjoinen)
Vammaispalvelujen neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, jossa tuetaan ja autetaan vammaisia henkilöitä mahdollisimman itsenäiseen ja omaehtoiseen elämään. Palvelussa tuetaan myös asiakkaiden omaisia ja perheitä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Yhteydenotto sosiaalihuollon tuen tarpeen arvioimiseksi (Rovaniemi)
Ota asiakkaan suostumuksella tai yhdessä asiakkaan kanssa yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen.
Dábálaš rabasáiggit
Rabas birra jándora.
Yhteydenotto sosiaalipalveluihin (Pelkosenniemi)
Yhteydenottopyynnön avulla saat neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista eri elämäntilanteissa.
Yhteydenottopyyntö jätetään kirjallisesti. Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi.
Työntekijä ottaa sinun yhteyttä valintasi mukaan puhelimitse tai Omavirtun kautta. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista.
Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Enontekiön, Kittilän, Kolarin, Muonion ja Pellon vammaispalvelut
Saat yhteyden vammaispalvelujen sosiaaliohjaajaan ja sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Työntekijät toimivat Enontekiön, Kittilän, Kolarin, Muonion ja Pellon alueilla.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 10:00
Kemijärven, Pelkosenniemen, Sallan, Savukosken ja Sodankylän vammaispalvelut
Saat yhteyden vammaispalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Vammaispalvelut ovat yhteiset Kemijärven, Pelkosenniemen, Sallan, Savukosken ja Sodankylän asukkaille.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 10:00
Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus
Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.
Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 12:00
Kemijärven perheiden sosiaaliohjaus
Perheiden palveluiden sosiaaliohjaaja neuvoo sinua perheiden sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Saat yhteyden sosiaaliohjaajan puhelimitse arkipäivisin.
Kemijärven perheiden sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden perheiden palvelujen sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 10:00
Kemijärven työikäisten sosiaaliohjaus
Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaaliohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.
Kemijärven työikäisten sosiaalityö
Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalveluiden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Thursday09:00 - 10:00
Kemin, Keminmaan ja Simon sosiaalipalveluiden neuvonta ja palveluohjaus
Voit ottaa yhteyttä palveluohjaukseen esimerkiksi sosiaaliturvaan ja sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Jos sinulla ei ole tiedossa asiaa hoitavaa työntekijää, ota ensimmäisenä yhteyttä palveluohjaukseen.
Dábálaš rabasáiggit
Monday09:00 - 15:00
Tuesday09:00 - 13:00
Wednesday09:00 - 15:00
Thursday09:00 - 13:00
Friday09:00 - 15:00
Kittilän ikääntyneiden palveluohjaus
Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys puhelimitse ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.
Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday08:00 - 16:00
Muonion sosiaalityöntekijä
Sosiaalityöntekijältä saat apua ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa puhelimitse arkipäivisin.
Pelkosenniemen ikääntyneiden sosiaalipalvelut
Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 11:00
Pelkosenniemen perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut
Saat yhteyden perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Posion sosiaalipalvelujen työntekijät
Saat yhteyden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Ranuan sosiaaliohjaaja
Sosiaaliohjaaja neuvoo ja ohjaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Thursday09:00 - 11:00
Rovaniemen sosiaalipalveluiden puhelinneuvonta
Puhelinasiointi arkipäivisin. Puhelusta ei veloiteta erillisiä palvelumaksuja. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 15:00
Sallan ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjaus
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Sosiaaliohjaaja palvelee sekä Sallan että Savukosken asukkaita.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 11:00
Sallan ja Savukosken perheiden ja työikäisten sosiaalityöntekijä
Saat yhteyden sosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 14:00
Sallan ja Savukosken sosiaaliohjaaja
Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Sosiaaliohjaaja toimii sosiaalisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen tehtävissä.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 14:00
Sallan lapsiperhetyöntekijä-sosiaaliohjaaja
Saat yhteyden lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.
Lapsiperheiden perhetyöntekijä-sosiaaliohjaajaan voit ottaa yhteyttä lasten, nuoren ja palveluihin liittyen. Lapsiperhetyöntekijä toteuttaa muun muassa perhetyötä ja lastensuojelun perhetyötä. Voit myös varata tapaamisajan.
Sallan sosiaalityöntekijä
Sosiaalityöntekijältä saat apua aikuissosiaalityöhön, lastensuojeluun sekä lapsiperheiden palveluihin liittyen.
Soađegili bearašguovddáža rávven ja bálvalanbagadallan
Bearašguovddáža rávven ja bálvalanbagadallan veahkehit gávdnat du dárbbašan bálvalusa. Don oaččut mis veahki, go dárbbašat rávvagiid ja doarjaga árgga čuolbmadiliin. Rávvemis mii dahkat ráhkkaneaddji árvvoštallama. Seammás mii geahččat, leago dárbu áššehasvuhtii. Mii ohcat ja lágidit dutnje ovttasbarggus heivvolaš ja rivttesáigásaš bálvalusaid.
Telefovdna
Soađegili bearašguovddáža rávven ja bálvalanbagadallan
Tervolan, Tornion ja Ylitornion sosiaaliohjaus ja neuvonta
Saat ohjausta ja neuvontaa puhelimitse sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Neuvonta on avoinna arkipäivisin.
Dábálaš rabasáiggit
Monday09:00 - 15:00
Tuesday12:00 - 15:00
Wednesday - Friday09:00 - 15:00
Tervolan, Tornion ja Ylitornion työikäisten palvelujen neuvonta ja palveluohjaus
Saat yhteyden työikäisten sosiaalipalvelujen neuvontaan ja palveluohjaukseen puhelimitse arkipäivisin.
Neuvonta ja palveluohjaus palvelee Tervolan, Tornion ja Ylitornion asukkaita.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday12:00 - 16:00
Tervolan ikääntyneiden palveluohjaajat
Saat yhteyden ikääntyneiden palveluohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Thursday08:00 - 16:00
Friday08:00 - 15:00
Utsjoen palveluohjaaja
Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 15:00
Vammaispalvelujen neuvonta- ja ohjauspuhelin
Vammaispalvelujen neuvonta- ja ohjauspuhelin palvelee arkipäivisin. Selvitämme kanssasi, millaisia palveluja ja tukea tarvitset, ja autamme sinua hakeutumaan sopiviin palveluihin.
Kemin sosiaalitoimisto sijaitsee kaupungin keskustassa lähellä kaupungintaloa. Saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa paikan päällä sosiaalitoimistossa arkipäivisin.
Sosiaalitoimistossa sijaitsevat seuraavat palvelut: aikuissosiaalityö, perhesosiaalityö, lastensuojelu, jälkihuolto, lastenvalvoja, talousneuvonta, sosiaalinen luototus ja pakolaistyö.
Čujuhus
Keskuspuistokatu
30
94100
KEMI
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 13:00
Kittilän sosiaalitoimisto
Kittilän sosiaalitoimisto sijaitsee Kittilän kunnantalon yhteydessä.
Čujuhus
Valtatie
15
99100
KITTILÄ
Kolarin sosiaalitoimisto
Kolarin sosiaalitoimisto palvelee terveyskeskuksen yhteydessä. Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu terveyskeskuksen parkkipaikalta oikean puoleiseen erillissiipeen, jonka ovessa lukee sosiaalitoimisto.
Čujuhus
Sairaalantie
4 B
95900
KOLARI
Dábálaš rabasáiggit
Auki ajanvarauksella
Muonion hyvinvointipalveluiden toimisto
Muonion hyvinvointipalvelujen toimisto palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa.
Čujuhus
Pirkantie
11
99300
MUONIO
Pelkosenniemen sosiaalitoimisto
Pelkosenniemen sosiaalitoimistosta saat perheiden, työikäisten ja ikääntyneiden sosiaalipalvelut. Varaa aika henkilökohtaiseen tapaamiseen soittamalla sosiaalityöntekijöille etukäteen.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan.
Čujuhus
Käynti sosiaalitoimistoon tapahtuu kirkonpuoleiselta sivulta.
Turjalantie
2
98500
PELKOSENNIEMI
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday08:00 - 16:00
Pellon sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimistosta saat sosiaalipalveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Sosiaalityöntekijät tukevat sinua ja perhettäsi haastavissa elämäntilanteissa ja järjestävät tarvittavat tukitoimet.
Čujuhus
Opintie
7 B
95700
PELLO
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday08:00 - 16:00
Posion perusturvatoimisto
Posion perusturvatoimistosta saat sosiaalipalveluita. Perusturvan toimistossa työskentelevät palvelujohtaja, sosiaalityöntekijät, perusturvan toimistosihteerit sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja (paikalla perjantaisin).
Čujuhus
Sairaalantie
2 B
97900
POSIO
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00
Rovaniemen sosiaalipalvelukeskus
Sosiaalipalvelukeskus palvelee sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaalipalvelukeskus sijaitsee kaupungin keskustassa.
Čujuhus
Rovakatu
1
96100
ROVANIEMI
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday09:00 - 15:00
Savukosken sosiaalitoimisto
Sosiaalipalvelujen toimipiste sijaitsee Savukosken kunnanvirastolla. Sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja ajanvarauksella myös paikan päällä.
Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4 Sodankylä.
Bearašguovddáža sosiála- ja dearvvašvuođafuolahusa bargin mii bargat nana ovttasbarggu duinna ja gaskaneamet. Min ulbmil lea, ahte oaččut veahki ja doarjaga johtilit ja njuovžilit. Mis lea ovttasbargu organisašuvnnaiguin ja searvegottiiguin, gieldda buresveadjima ja dearvvašvuođa ovddideaddji bargguin, gieldda iešguđet doaibmasurggiiguin ja spesiálabuohccedivššuin.
Tervolan sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston yhteydessä.
Varaa aika asiointiin suoraan asiaasi hoitavalta henkilöltä.
Čujuhus
Keskustie
81
95300
TERVOLA
Dábálaš rabasáiggit
Monday - Friday08:30 - 15:00
Tornion sosiaalitoimisto
Sosiaalitoimisto sijaitsee ammattiopisto Lappian Yritystalolla. Sosiaalitoimiston aulassa on asiakkaiden käyttöön tarkoitettu tietokone, jolla voi tulostaa asiapapereita.
Sosiaalitoimistossa sijaitsee työikäisten, perhesosiaalityön, lastensuojelun ja lastenvalvojan palvelut. Saat myös sosiaalipalveluihin liittyvää neuvontaa ja ohjausta asioimalla paikan päällä sosiaalitoimistossa.
Čujuhus
Yritystalo, Lappia
Keskikatu
69
95400
TORNIO
Dábálaš rabasáiggit
Monday09:00 - 13:00
Tuesday12:00 - 15:00
Wednesday - Friday09:00 - 13:00
Ylitornion sosiaalitoimisto
Ylitornion sosiaalitoimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa.
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
Kuva: Lapin materiaalipankki, Terhi Tuovinen
3.2.2025
Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.
Kehitämme kevään aikana sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa. Asiakkaamme voivat osallistua kehitystyöhön antamalla palautetta asioidessaan ensiarvioinnissa. Palautteen kerääminen on aloitettu tammikuussa ja jatkuu kevään ajan. Aikuissosiaalityön asiakkaat voivat lisäksi osallistua tutkimukseen, jossa tutkitaan aikuissosiaalityön menetelmien vaikutuksia ensiarvioinnissa.
Kehitystyön tavoitteet on kiteytetty ensiarvioinnin palvelulupaukseen:
Asiakas tulee kuulluksi ilman aiheetonta viivästystä 7 arkipäivän kuluessa.
Arvostava ja kiireetön kohtaaminen, asiakkaalle jää tunne kuulluksi tulemisesta.
Asiakkaalle kerrotaan soveltuvista peruspalveluista sekä mahdollisuudesta tapaamiseen ja palvelutarpeenarviointiin.
Ensiarviointi on asiakaslähtöistä.
Toimenpiteitä ohjaa aina tilannekohtaisuus ja kontekstisidonnaisuus.
Kehittämisestä vastaa VASA 2 -hanke yhteistyössä Aikuissosiaalityön menetelmien vaikutukset -tutkimushankkeen kanssa. Hankkeissa kerätään tietoa ensiarvioinnin tavoitteiden toteutumisesta, ja näitä tietoja hyödynnetään Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen kehittämisessä. EU-rahoitteiset hankkeet kestävät vuoden 2025 loppuun.
Lisätietoja:
Anni Partanen
projektipäällikkö, sosiaalipalvelut
Puh. 040 751 1121 anni.partanen@poske.fi
VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke
Lapin hyvinvointialue kehittää sosiaalihuollon ensiarviointia työikäisten ja perheiden palveluissa – asiakkaat mukaan vaikuttamaan
Lapin hyvinvointialueen tavoitteena on parantaa ja yhtenäistää sosiaalihuollon ensiarvioinnin palveluprosessia, nostaa asiakaspalvelun laatua ja kohdentaa palvelut niitä tarvitseville.
Lapin hyvinvointialueen sosiaalisen luototuksen soveltamisohjetta on uudistettu.
Sosiaalinen luototus on sosiaalihuoltoon kuuluvaa lainanantoa, jonka tarkoituksena on ehkäistä taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista sekä edistää henkilön ja perheen itsenäistä suoriutumista.
Sosiaalisen luototuksen myöntämisen perusteet ja soveltamisohje on hallinnollinen ohjeistus siitä, millaisilla kriteereillä Lapin hyvinvointialueella myönnetään sosiaalista luototusta ja miten sosiaalisen luototuksen palvelussa toimitaan luototukseen liittyvissä asioissa. Ohjeen tavoitteena on luoda ja ylläpitää hyvinvointialueelle yhtenäiset palvelun myöntämisen kriteerit ja toimintatavat, joiden avulla pyritään turvaamaan asiakkaiden yhdenvertainen palvelu hyvinvointialueella.
Uuden soveltamisohjeen mukaan sosiaalisen luototuksen enimmäismäärä nousee 5000:sta 8000 euroon ja takaisinmaksuaika pitenee enimmillään viidestä seitsemään vuoteen.
Talousneuvola palvelee Rovaniemellä joka kuukauden kolmas keskiviikko
19.12.2024
Tule pienen tai suuren talouskysymyksesi kanssa – etsitään ratkaisuja yhdessä!
Talousneuvolatoiminta Lapin hyvinvointialueella jatkaa toimintaansa ensi vuonnakin. Talousneuvolassa voit keskustella ilman ajanvarausta arjen raha-asioistasi sekä saada neuvoja ja pohtia tilannettasi asiantuntijoiden kanssa.
Kaikenikäisille tarkoitettu palvelu on maksutonta ja luottamuksellista. Halutessasi voit asioida anonyymisti. Talousneuvolassa voit tavata eri alojen ammattilaisia. Toiminnassa on mukana Kela, Lapin hyvinvointialueen sosiaalityö, talous- ja velkaneuvonta sekä Ulosottolaitos.
Talousneuvola toimii Rovaniemellä osoitteessa Valtakatu 16, 2. kerros.
Talousneuvola on avoinna joka kuukauden kolmas keskiviikko klo 13.30–15.30.
Miten voit asioida Talousneuvolassa?
• Tule käymään osoitteessa Valtakatu 16, 2. kerros,
• soita 040 684 9992 tai
• lähetä yhteydenottopyyntö sähköpostilla talousneuvola@lapha.fi.