Navigation Menu

Navigation Menu

Sosiálabálvalusat

Breadcrumb

Navigation Menu

Sosiálabálvalusat

Sosiálabálvalusat

Dárbbašatgo don dahje dárbbašago du lagamuš veahki ja doarjaga árgii? Sosiálabálvalusat leat oaivvilduvvon sierra eallindiliide doarjut sosiálalaš buresveadjima ja doaibmannávccaid.

h2-Ajankohtaista aiheesta-otsikko

Áigeguovdil dán fáttás

Asset Publisher

  1. Moni perhe kantaa huolta taloudesta
    Nykyinen taloustilanne on aiheuttanut monille perheille merkittäviä huolia. Elinkustannusten nousu - ruoan,...

    Moni perhe kantaa huolta taloudesta

    20.6.2024

    Loga eambbo

    Takaisin edelliselle sivulle

    Moni perhe kantaa huolta taloudesta

    20.6.2024

    Nykyinen taloustilanne on aiheuttanut monille perheille merkittäviä huolia. Elinkustannusten nousu - ruoan, energian ja asumisen hintojen nousu - on vaikuttanut perheiden taloudelliseen hyvinvointiin. Monet perheet kokevat taloudellista epävarmuutta ja joutuvat kamppailemaan päivittäisten kulujen kattamiseksi.

    Taloushuolten yleisyys ja vaikutukset

    Taloushuolet vaikuttavat perheiden hyvinvointiin monin tavoin. Ne aiheuttavat stressiä, unettomuutta ja ahdistusta, mikä puolestaan voi heijastua perheenjäsenten välisiin suhteisiin ja yleiseen elämänlaatuun. Taloudellinen epävarmuus rajoittaa perheiden mahdollisuuksia osallistua harrastuksiin, matkustaa tai suunnitella tulevaisuutta. 

    Lapin hyvinvointialue on tarttunut tähän ongelmaan tarjoamalla talousneuvolapalveluita, jotka ovat saatavilla kaikille perheille. Talousneuvola sijaitsee Rovaniemellä.

    Rovaniemen talousneuvola

    Rovaniemen talousneuvola tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista neuvontaa ja tukea taloudellisten ongelmien kanssa kamppaileville perheille. Talousneuvola auttaa erilaisissa talouskysymyksissä, kuten budjetoinnissa, velkojen hallinnassa ja talouden suunnittelussa. Neuvontapalvelut ovat saatavilla ilman ajanvarausta, mikä tekee avun hakemisesta helppoa ja vaivatonta. 

    Palvelua tarjotaan sekä henkilökohtaisesti että etäyhteyksien kautta, mikä mahdollistaa laajan saavutettavuuden. Rovaniemen talousneuvolassa työskentelee talous- ja velkaneuvojia, jotka ovat erikoistuneet auttamaan perheitä löytämään ratkaisuja taloudellisiin ongelmiin. Lisäksi he voivat ohjata perheitä tarvittaessa muihin palveluihin, kuten sosiaalitoimeen tai velkajärjestelyihin. 

    Talousneuvola toimii Rovaniemellä Kauppakeskus Rinteenkulmassa Ohjaamon tiloissa, osoitteessa Koskikatu 25, 2. kerros.  

    Talousneuvola on avoinna joka kuukauden kolmas keskiviikko klo 14–16. 

    Miten voit asioida Talousneuvolassa: 

    •    Tule käymään Ohjaamon tiloissa Rinteenkulmassa 
    •    Soita 040 684 9992 
    •    Lähetä yhteydenottopyyntö sähköpostilla talousneuvola@lapha.fi. 

    Vinkkejä talouden omahoitoon

    Budjetointi: Laadi perheellesi kuukausibudjetti, jossa kirjaat ylös kaikki tulot ja menot. Tämä auttaa sinua hahmottamaan, mihin rahasi menevät ja missä voit mahdollisesti säästää. 

    Priorisointi: Priorisoi menot. Varmista, että välttämättömät kulut, kuten asuminen, ruoka ja terveydenhuolto, tulevat ensin. Vähennä ylimääräisiä ja ei-välttämättömiä kuluja. 

    Velkojen hallinta: Jos sinulla on velkoja, ota yhteyttä velkojiisi ja neuvottele maksusuunnitelmista. Voit myös hakea apua talousneuvolasta tai velkaneuvojilta. 

    Säästäminen: Pyri säästämään pieni summa joka kuukausi pahan päivän varalle. Vaikka summa olisi pieni, se voi ajan myötä kasvaa merkittäväksi. 

    Avoimuus: Puhu perheenjäsentesi kanssa taloudellisesta tilanteestanne. Avoin keskustelu auttaa kaikkia ymmärtämään tilanteen ja sitoutumaan yhdessä sovittuihin säästötoimenpiteisiin. 

    Moni perhe kantaa huolta taloudesta
    20.6.2024
    Nykyinen taloustilanne on aiheuttanut monille perheille merkittäviä huolia. Elinkustannusten nousu - ruoan,...

    Moni perhe kantaa huolta taloudesta


    Nykyinen taloustilanne on aiheuttanut monille perheille merkittäviä huolia. Elinkustannusten nousu - ruoan, energian ja asumisen hintojen nousu - on vaikuttanut perheiden taloudelliseen hyvinvointiin. Monet perheet kokevat taloudellista epävarmuutta ja joutuvat kamppailemaan päivittäisten kulujen kattamiseksi. Taloushuolten yleisyys ja vaikutukset Taloushuolet vaikuttavat perheiden hyvinvointiin monin tavoin. Ne aiheuttavat stressiä, unettomuutta ja ahdistusta, mikä puolestaan voi heijastua...

  2. Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, vammaisten henkilöiden työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön

    19.6.2024

    Loga eambbo

    Takaisin edelliselle sivulle

    Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, vammaisten henkilöiden työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön

    19.6.2024

    Vastausaikaa otakantaa.fi-palvelussa on 22.7.2024 klo 16 saakka.

    Nyt voit vastata ja vaikuttaa kuntouttavan työtoiminnan, vammaisten henkilöiden työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön.

    Otakantaa.fi-palvelussa pääset ottamaan kantaa siihen, millaisia palveluja hankimme Lapin hyvinvointialueella. Järjestämme palveluja ostopalvelun lisäksi omana tuotantona sekä yhteistyösopimuksina esimerkiksi alueen kuntien kanssa.

    Valmistelemme tällä hetkellä hankinta-asiakirjoja kilpailuttamista varten. Otakantaa.fi-palvelussa pääset kommentoimaan palvelukuvauksen luonnosta. Kommentoimalla voit vaikuttaa lopullisen palvelukuvauksen sisältöön. 

    Teemme kilpailutukseen perustuvan hankintapäätöksen loppuvuoden 2024 aikana ja otamme kilpailutetut palvelut käyttöön 1.1.2025 alkaen. 

    Vastausaikaa on maanantaihin 22.7.2024 klo 16 saakka.

    Kommentoi luonnosta otakantaa.fi-palvelussa

    Vastaa ja vaikuta kuntouttavan työtoiminnan, vammaisten henkilöiden työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen hankinnan palvelukuvauksen sisältöön


    Vastausaikaa otakantaa.fi-palvelussa on 22.7.2024 klo 16 saakka.

  3. Täsmennyksiä päätöksiä tekevän vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmän toimintaan
    Päätös nopeuttaa erityishuoltoa hakevien vammaispalvelujen asiakkaiden hakemusten käsittelyä.

    Täsmennyksiä päätöksiä tekevän vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmän toimintaan

    17.6.2024

    Loga eambbo

    Takaisin edelliselle sivulle

    Täsmennyksiä päätöksiä tekevän vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmän toimintaan

    17.6.2024

    Päätös nopeuttaa erityishuoltoa hakevien vammaispalvelujen asiakkaiden hakemusten käsittelyä.

    Lapin aluehallitus on hyväksynyt täsmennyksiä päätöksiä tekevän vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmän toimintaan. Jatkossa asiantuntijaryhmä päättää ainoastaan tahdosta riippumattomasta erityishuollosta.

    Vammaisten palvelujen vastuuyksikköjohtajat pohjoiselta, itäiseltä, kaakkoiselta ja lounaiselta palvelualueelta päättävät erityishuollon antamisesta ja lopettamisesta. 

    Päätös selkeyttää moniammatillisen tuen asiantuntijatyöryhmän tehtävää sekä nopeuttaa erityishuoltoa hakevien vammaispalvelujen asiakkaiden hakemusten käsittelyä.  

    Lapin hyvinvointialueen päätöksiä tekevän vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmään kuuluvat:

    • Marjut Eskelinen, vammaisten palvelut, vammaissosiaalityön ja ohjauksen palvelupäällikkö, puheenjohtaja
    • Eija Halonen, kuntoutuspäällikkö, Erityisen tuen ja kuntoutuksen yksikkö, esittelijä
    • Else Ylianttila, palvelupäällikkö, Erityisen tuen ja kuntoutuksen yksikkö, pöytäkirjanpitäjä
    • Sosiaalihuollon asiantuntija: Eija Lampela, vammaisten palvelut, vastuuyksikön johtaja ja varapuheenjohtaja (varajäsenenä Maija Tervo, vammaisten palvelut, vastuuyksikön johtaja)
    • Lääketieteen asiantuntija: Minna-Riitta Pekki, vastuualuejohtaja toiminta- ja työkyvyn tuki (varajäsenenä Marja Koivusalo, ylilääkäri, Erityisen tuen ja kuntoutuksen yksikkö)
    • Psykologian asiantuntija: Juuso Ojaniemi, psykologi, Erityisen tuen ja kuntoutuksen yksikkö (varajäsenenä Jussi Mäki-Tuuri, psykologi, Erityisen tuen ja kuntoutuksen yksikkö).

    Täsmennyksiä päätöksiä tekevän vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmän toimintaan
    17.6.2024
    Päätös nopeuttaa erityishuoltoa hakevien vammaispalvelujen asiakkaiden hakemusten käsittelyä.

    Täsmennyksiä päätöksiä tekevän vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmän toimintaan


    Päätös nopeuttaa erityishuoltoa hakevien vammaispalvelujen asiakkaiden hakemusten käsittelyä.

  4. Lapin hyvinvointialueella vammaispalvelulain mukaan järjestettävistä työ- ja opiskelumatkoista peritään jatkossa omavastuuosuutena puolet

    17.6.2024

    Loga eambbo

    Takaisin edelliselle sivulle

    Lapin hyvinvointialueella vammaispalvelulain mukaan järjestettävistä työ- ja opiskelumatkoista peritään jatkossa omavastuuosuutena puolet

    17.6.2024

    Asiakkaan tilanne paranee aiemmasta.

    Aluehallitus on päättänyt, että Lapin hyvinvointialueella vammaispalvelulain mukaan järjestettävistä työ- ja opiskelumatkoista peritään omavastuuosuutena puolet (50 %) Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen vahvistaman arvolipun (aikuinen tai lapsi) mukaan.

    Yksittäisinä matkojen omavastuuosuuksina työ- ja opiskelumatkat ovat kuljetuspalveluasiakkaalle kalliimpia kuin julkista joukkoliikennettä käyttävien sarjaliput tai kuukausikortit. Säännöllisissä työ- ja opiskelumatkoissa huomioidaan julkisen joukkoliikenteen kuukausi- tai sarjalippujen hinnat, jolloin matkoista perittävä kokonaisomavastuuosuus on pienempi kuin yksittäisinä matkoina maksettavat omavastuuosuudet.

    Muutos ei koske Kela-korvauksen piirissä olevia opiskelijoita, jotka maksavat vain Kelan määräämän omavastuuosuuden opiskelumatkoistaan. 

    Julkisen joukkoliikenteen aikuisten kausilippujen hinnat vaihtelevat eri kunnissa 56,50–59 euron välillä kuukaudessa. Yksittäisinä omavastuuosuuksina vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluja käyttävälle työssä käyvälle vaikeavammaiselle työmatkat maksavat vähimmillään 118,80 euroa kuukaudessa (44 x 2,70 euroa).

    Tutustu päivitettyihin soveltamisohjeisiin

    Lapin hyvinvointialueella vammaispalvelulain mukaan järjestettävistä työ- ja opiskelumatkoista peritään jatkossa omavastuuosuutena puolet


    Asiakkaan tilanne paranee aiemmasta.

  5. Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka
    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan...

    Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka

    11.6.2024

    Loga eambbo

    Takaisin edelliselle sivulle

    Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka

    Läppärin näppäimistö ja kädet lähikuvassa

    Kuva: STM

    11.6.2024

    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan palautteen kerääminen samanmuotoisena ja vertailtavana. Samalla kehitetään myös palautteiden yhtenäisen käsittelyn ja hyödyntämisen mallia.

    Lappilaisia pyydetään nyt osallistumaan palautteita koskevaan kyselyyn, joka on avoinna 20.6.2024 asti. Vastaukset tallentuvat nimettöminä ja lomakkeella kerättyä tietoa käytetään asiakaspalautteen hyödyntämisen suunnittelussa.

    Kyselyyn voi osallistua tästä linkistä: Palautekysely

    Saadusta palautteesta ja sen vaikutuksesta toimintaan tiedotetaan verkkosivuilla.

    Lapha on mukana Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) koordinoimassa sote-palvelujen palautetiedon yhtenäisen keräämisen mallissa. Se aloittaa toimintansa vuoden 2025 aikana.

    Nykyinen asiakaspalautteen keruu

    Tällä hetkellä yleistä palautetta voi antaa Lapha.fi-sivuilla olevilla lomakkeilla suomeksi ja saamen kielillä sekä osassa palvelupisteistä olevien palautelaitteiden kautta ja paperisilla lomakkeilla. Palautetiedot kertyvät eri järjestelmiin.

    Lisäksi on myös muita tietyin aikavälein toteutettuja palautteidenkeruita esimerkiksi hoitotyöstä sekä THL:n koordinoimia perusterveydenhuollon asiakaspalautekyselyjä. Myös Laphan ostopalveluilla voi olla käytössä omia palautekyselyitä.

    Omaan hoitotilanteeseen liittyvä tyytymättömyys on hyvä ottaa puheeksi ensisijaisesti hoidonantajan kanssa. Keskustelemalla hoitoa antaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa voidaan selvittää ja korjata tilannetta. Tarvittaessa potilasasiavastaava voi auttaa. Jos asia ei ratkea neuvottelemalla, voi tehdä muistutuksen tai kantelun ja näihin oleva ohjeistus löytyy Lapha.fi-verkkosivulta.

    Lisätietoja asiakaskokemuksesta THL:n verkkosivuilla.

    Läppärin näppäimistö ja kädet lähikuvassa Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka
    11.6.2024
    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan...
    Läppärin näppäimistö ja kädet lähikuvassa

    Kehitämme asiakaspalautteen keräämistä – palautteita koskeva kysely avoinna 20.6.2024 saakka


    Lapin hyvinvointialue kehittää asiakaspalautteen keräämistä. Kehittämisen tavoitteena on palveluja koskevan palautteen kerääminen samanmuotoisena ja vertailtavana. Samalla kehitetään myös palautteiden yhtenäisen käsittelyn ja hyödyntämisen mallia.