Navigation Menu

Navigation Menu

Veteránaid bálvalusat

Navigation Menu

Ptv Service Display

Veteránaid bálvalusat

Soahteveteránaid geavaheamis leat seammá bálvalusat go buot vuorasolbmuin, muhto bálvalusaid mieđihanákkat leat earáláganat. Bálvalusaid mihttomearrin lea doarjut máŋggabealálaččat soahteveterána ruovttus birgema.

Geasa ja makkár eavttuiguin

Veteránat ožžot bálvalusaid bálvalandárbbu vuođul boađuin ja jáválašvuođas beroškeahttá. Bálvalusain ii maiddái berrojuvvo áššehasmáksu. Dát guoská soahteveteránaide, geain lea soahtedovddaldat, soahtebálvalusdovddaldat dahje rattušdovddaldat.

Báikegotti válljen

Vállje báikegotti ja oainnát oktavuohtadieđuid, rávdnjebálvalusaid ja eará dieđuid mat gusket bálvalusa.

Vállje báikegotti

  • Buot
  • Enontekiö
  • Inari
  • Kemi
  • Kemijärvi
  • Keminmaa
  • Kittilä
  • Kolari
  • Muonio
  • Pelkosenniemi
  • Pello
  • Posio
  • Ranua
  • Rovaniemi
  • Salla
  • Savukoski
  • Simo
  • Sodankylä
  • Tervola
  • Tornio
  • Utsjoki
  • Ylitornio

Válljejuvvon: Buot

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Pohjoinen)

Ikääntyneiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Kysymyksiä voit laittaa kirjallisesti ja saat myös vastauksen kirjallisena. Palvelu on tietoturvallinen ja liitteiden lähettäminen on turvallista. Viestisi tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Ylitornio)

Iäkkäiden sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Sosiaalipalvelujen neuvonta (Salla)

Sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta, saat tietoa sosiaalipalveluista ja etuuksista sekä ohjausta sopiviin palveluihin.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Eanodaga lámisolbmuid ja vuorrasiid bálvalusaid bargit

Oaččut oktavuođa lámisolbmuid ja vuorrasiid bálvalusaid bargiide telefovnnain árgabeivviid.

Eanodaga vuorrasiid bálvalusrávven ja -bagadallan

Riŋge Eanodaga vuorrasiidfuolahusa bálvalanhovdii, juos dárbbašat lassedieđuid dahje rávvema vuorrasiid bálvalusain.

Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus

Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.

Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 12:00

Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 12:00

Keminmaan ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista ja toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla ikääntynyt itse tai hänen lähiomaisensa.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Tuesday 09:00 - 11:00
  • Thursday 09:00 - 11:00

Kemin veteraanipalvelut

Saat yhteyden veteraanipalvelujen sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin. Jos et tavoita veteraanipalvelujen työntekijää, voit olla yhteydessä ikäihmisten palveluntarpeen arviointiin tai kotihoitokeskuksen esihenkilöön.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 15:00

Kittilän ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys puhelimitse ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 11:00

Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaava

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavan puhelimitse arkipäivisin.

Muonion avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori

Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.

Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 08:00 - 16:00

Muonion ikääntyneiden palvelujen suunnittelija

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen suunnittelijaan puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Tuesday 08:00 - 16:00

Ohcejoga rabasbálvalanbagadalli

Rabasbálvalanbagadallis oaččut rávvema ja bagadallama sosiálabálvalanáššiin, dego ruovttubálvalusaid, ássanbálvalusaid, doarjjabálvalusaid, fievrridanbálvalusaid, oapmahašdivššudoarjaga, vuorrasiid bearašdivššu, čálganváttolaččaid rabas- ja lágádusbálvalusaid sihke lápmásiidfuolahusa birra.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 15:00

Palveluohjaaja

Palvelutarpeenarviointi.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 15:00

Pelkosenniemen ikääntyneiden sosiaalipalvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 11:00

Pellon ikääntyneiden palvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Palveluasumiseen liittyvissä asioissa ota yhteys ikääntyneiden palvelujen esihenkilöön. Kotiin annettavia palveluja koskevissa asioissa ota yhteys hoivapalvelujen esihenkilöön.

Ranuan ikääntyneiden palveluohjaus ja neuvonta

Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 15:00

Rovaniemen Ikäkeskuksen palveluohjaaja

Ota yhteyttä palveluohjaajaan veteraaniasioissa ja yli 65-vuotiaiden kuljetuspalveluasioissa.

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista ja niihin hakeutumisesta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 14:00

Sallan ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjaus

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Sosiaaliohjaaja palvelee sekä Sallan että Savukosken asukkaita.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 11:00

Simon ikääntyneiden palveluohjaaja (Senioripiste)

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista sekä toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Tavoitat palveluohjaajan puhelimitse arkipäivisin.

Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 12:00

Soađegili veajuiduhttin- ja veahkkeneavvobálvalusat

Don oaččot oktavuođa veajuiduhttin- ja veahkkeneavvobálvalusaid bargái telefovnnain árgabeivviid.

Don dárbbašat doaibman-, fysio- ja hállanterapiijii čujuheami dearvvasvuođafuolahusa ámmátolbmos juogo vuođđodearvvasvuođafuolahusas dahje spesiálabuohccedivššus.

Sáhtát dikšut áššiid veahkeneavvobálvalusas bálvalanáiggiid siste áigevárrema haga. Árvvoštallama veahkkeneavvu dárbbus dahká dearvvasvuođafuolahusa ámmátolmmoš, ovdamearkka dihte fysioterapevta dahje doaibmanterapevta.

Normaalit aukioloajat

Fysioterapiija
  • Monday - Thursday 08:00 - 16:00
  • Friday 08:00 - 14:00
Veahkkeneavvoárvvoštallamat ja -luoikan sihke veahkkeneavvuid máhcaheamit
  • Monday 09:00 - 11:00
  • Wednesday 09:00 - 11:00
  • Friday 12:00 - 14:00
Veahkkeneavvobálvalusaid máhcahanfeaskára rabasáiggit
  • Monday - Saturday 08:00 - 17:00

Soađegili veteránaid ja soahteinvaliiddaid veajuiduhttin

Don oaččot veteránaveajuiduhttimii oktavuođa telefovnnain maŋŋebárggaid. Veteránaid veajuiduhttinhámit leat lágádus-, joavko- ja oktagasveajuiduhttin sihke juolgedivššut.

Normaalit aukioloajat

  • Tuesday 12:00 - 13:00

Soađegili vuorrasiid bálvalanbagadallan

Bálvalanbagadalliin oaččot dieđuid fállojuvvon vuorrasiid bálvalusaid birra.

Bagadallan ja rávven leat oaivvilduvvon badjel 65-jahkásaččaide, geat eai leat vel vuorrasiid bálvalusaid áššehasat.

Normaalit aukioloajat

Riŋgenáigi
  • Monday - Friday 09:00 - 11:00

Tervolan ikääntyneiden asumispalvelut

Saat puhelimitse yhteyden ikääntyneiden asumispalvelujen palveluvastaavaan ja asumispalvelujen sairaanhoitajaan. Tehostetun palveluasumisen yksikköjä ovat Kotikullero, Jokikullero ja Pihakullero.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Thursday 08:00 - 16:00
  • Friday 08:00 - 15:00

Tervolan ikääntyneiden palveluohjaajat

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Thursday 08:00 - 16:00
  • Friday 08:00 - 15:00

Tornion ikääntyneiden palveluohjaus

Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 12:00

Ylitornion ikääntyneiden palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluneuvontaan ja palvelutarpeen arviointiin puhelimitse arkipäivisin.

Anára sosiáladoaimmahat

Sosiáladoaimmahat gávdno Anára gieldadoaimmahaga 1. gearddis.

Čujuhus

Piiskuntie 2 99800 IVALO

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Thursday 09:00 - 15:00
  • Friday 09:00 - 11:00

Kemijärven hyvinvointikeskus Lapponia

Hyvinvointikeskus Lapponia tarjoaa seuraavat palvelut:

  • hoitotarvikejakelu, kuntoutuspalvelut, laboratoriopalvelut, neuvolapalvelut, perhe- ja mielenterveysklinikan palvelut, potilasasiamiehen palvelut, röntgenpalvelut, suun terveydenhuollon palvelut, työterveyshuollon palvelut, vuodeosastopalvelut, kotihoidon sekä kotisairaalapalvelut.

Lapponiassa käy säännöllisin väliajoin erikoislääkäreistä kardiologi, psykiatri ja psykologi.

Čujuhus

Sairaalakatu 9 98100 KEMIJÄRVI

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 08:00 - 16:00

Lisätiedot

Ikäihmisten palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Neuvontaa ja ohjausta saat käymällä paikanpäällä Hyvinvointikeskus Lapponiassa, puhelimitse, sähköpostitse tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Palvelun aukioloajat
  • Monday - Tuesday 09:00 - 16:00

Kemin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen toimipiste

Kemin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen toimipiste palvelee arkipäivisin ajanvarauksella.

Asiakas- ja palveluohjauksessa neuvomme ja ohjaamme kemiläisiä ikääntyneitä ja heidän omaisiaan esimerkiksi ikääntyneiden sosiaalipalveluista, yksityisten palveluista sekä kolmannen sektorin toiminnasta.

Čujuhus

Toimipiste sijaitsee katutasossa.

Valtakatu 27-29 94100 KEMI

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Friday 09:00 - 12:00

Eará oktavuohtadieđut

Šleađgaboasta

arviointitiimi.kemi@lapha.fi

Kittilän sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimistosta saat puhelinpalvelua puhelinaikoina sekä henkilökohtaista palvelua varaamalla ajan etukäteen.

Čujuhus

Valtatie 15 99100 KITTILÄ

Rovaniemen pienteollisuustalo, Piekkari

Rovaniemen pienteollisuustalo Piekkarissa toimii kunnan terveydenhuollon, ikäihmisten ja vammaissosiaalityön palveluyksiköitä.

Čujuhus

Pohjolankatu 2 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

  • Monday - Thursday 08:00 - 15:00
  • Friday 08:00 - 14:30
  • Monday - Friday 09:00 - 14:00

Soađegili dearvvasvuođaguovddáš - buresveadjinguovddáš Sopukka

Soađegili buresveadjinguovddáš Sopukka bálvala guovllu ássiid sihke hoahpohis ja hohpolaš buohcuvuođadáhpáhusain.

Hoahpohis doavttir- ja divššárvuostáiváldimiid sáhtát várret iežat dikšunjoavkku bokte. Dat, man dikšunjoavkku áššehas don leat, mearriduvvo du sohkanama vuosttas bustáva mielde. Fáhkkes buohcuvuođadáhpáhusain akuhttavuostáváldima divššár dahká divššu dárbbu árvvoštallama ja láide dárbbu mielde gohcci doaktára vuostáváldimii.

Čujuhus

Karistamontie 4 99600 SODANKYLÄ

Normaalit aukioloajat

Sopukka váldouvssa rabasáiggit
  • Monday - Friday 07:00 - 18:00

Asiakasmaksut

Áššehasmávssut

UKK: Rintamaveteraanien maksuttomat palvelut

Veteraaneilta, partisaanihyökkäysten uhreilta ja karjan evakuointiin sotatoimialueelta osallistuneilta ei peritä seuraavia asiakasmaksuja edellyttäen, että henkilö on esittänyt edelletyt todistukset;


• hampaiden tarkastus, ehkäisevä hoito, proteettiset toimenpiteet (Asetus 9 §)
• sosiaali- ja terveyskeskuksen lääkäripalvelu (ml. kiire vastaanotto)
• erikoissairaanhoidon poliklinikkakäynti

Lue lisää asiakasmaksuista

H4 lisätietoa

h4 liitetiedostot

Mielddusfiillat

h4-ajankohtaista-palvelussa

Áigeguovdil bálvalusain

Asset Publisher

  1. Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

    Etäkotihoito on erityisesti niille asiakkaille suunnattua kotihoitoa, jotka eivät välttämättä tarvitse fyysistä apua jokaisella käynnillä. Etäkotihoidossa kotihoito ottaa asiakkaaseen videopuheluyhteyden tabletin avulla etukäteen sovittuna ajankohtana. 

    Tabletit mahdollistavat turvallisen yhteydenpidon

    Etäkotihoitoa varten kotiin annettava tabletti on helppokäyttöinen, eikä sen käyttö vaadi asiakkaalta teknistä osaamista. Hoitajan ottaessa yhteyttä videopuhelu voidaan tarvittaessa avata automaattisesti.

    Etäkotihoidon käynnillä voidaan esimerkiksi muistuttaa ja valvoa lääkkeenottoa, seurata ravinnonsaantia, muistuttaa suunhoidosta, seurata asiakkaan vointia sekä tukea ja harjoitella liikkumista. Etäkotihoidon käyntien lisäksi tabletit mahdollistavat asiakkaan ja läheisten yhteydenpidon videopuhelun välityksellä.

    Asiakkaan soveltuvuutta etäkotihoitoon tarkastellaan arviointijakson aikana, ja jatkuvaa arviointia tehdään koko asiakkuuden ajan. Tyypillisesti asiakkaalla on osa hoitokäynneistä etänä ja osa fyysisinä käynteinä.

    Etäkotihoitoa jokaisella palvelualueella

    Lounais-Lapissa etäkotihoito on käynnistynyt jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoitoa toteutetaan keskitetysti pääosin Torniosta ja Kemistä. 

    Myös Kaakkois-Lapissa etäkotihoitoa toteutetaan jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoidon soitot toteutetaan keskitetysti Rovaniemeltä myös Ranualle. Posiolla Coronaria hoitaa etäkäynnit kokonaisulkoistuksen mukaisesti. 

    Pohjoisen Lapin palvelualueella etäkotihoidon käynnit aloitettiin tämän vuoden maaliskuussa. Soittoja tehdään keskitetysti Kittilästä ja Kolarista. Pellossa toiminta alkoi kesäkuussa. Muoniossa ja Enontekiöllä toiminnan aloitusta on suunniteltu lokakuulle.

    Itäisen Lapin palvelualueella etäkotihoito toimii Kemijärvellä ja Sallassa. Toiminnan laajentaminen on suunnitteilla vielä syksyn 2024 aikana Savukoskelle, Sodankylään ja Pelkosenniemelle.

    Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kymmenen prosenttia kotihoidon käynneistä onnistuu etänä, ja etäkotihoito toimii koko hyvinvointialueella.

    Lisätietoa etäkotihoidosta antaa kotiin annettavien digitaalisten palvelujen suunnittelija Hanne Lindström, hanne.lindstrom@lapha.fi.

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    11.10.2024
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella


    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

  2. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

  3. Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle
    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja...

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle

    26.9.2024

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle

    26.9.2024

    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikalle siirtyvät 1.10.2024 alkaen Kainuun ja Keski-Pohjanmaan toiminnot. Asiakkaille muutos ei aiheuta toimenpiteitä.

    Tervia Logistiikka Oy on osa pohjoisten hyvinvointialueiden omistamaa Tervia-konsernia, jonka tehtävänä on vahvistaa Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueiden välistä yhteistyötä. Työssä on edetty siten, että alueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulakien mukaisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnat yhdistyvät 1.1.2025 alkaen. Ensimmäiset liikkeenluovutukset tehdään 1.10.2024, kun Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden toiminnot siirtyvät osaksi Tervia Logistiikka Oy:tä.

    Tervia Logistiikka Oy:n toimitusjohtaja Erja Jaatisen mukaan muutos ei vaadi asiakkailta toimenpiteitä.
    - Kyseessä on niin kutsuttu matkapalvelukeskustoiminta, jossa vastaanotamme asiakkaan tekemän tilauksen ja välitämme hänelle sopivan kuljetuspalvelun. Tässä vaiheessa muutos ei näy asiakkaille mitenkään, sillä kuljetussuunnittelijamme vastaavat samoihin puhelinnumeroihin kuin ennenkin ja varsinaisen kuljetuspalvelun hoitavat samat yrittäjät kuin tähänkin saakka", Jaatinen kertoo.

    Toiminta siirtyy vaiheittain

    Pohjoisten hyvinvointialueiden lakisääteisten kuljetuspalvelujen tilaus- ja välitystoiminta siirretään vaiheittain Tervia Logistiikalle. Ensimmäisessä vaiheessa siirtyvät Kainuun ja Keski-Pohjanmaa toiminnot 1.10.2024 alkaen. Tämän jälkeen on vuorossa ovat Lappi 1.12.2024 ja Pohjois-Pohjanmaa 1.1.2025.

    - Liikkeenluovutukset tapahtuvat vaiheittain ja työntekijät siirtyvät meille vanhoina työntekijöinä, toteaa projektipäällikkö Tanja Witick.

    - Koska olemme keskellä siirtymävaihetta, ei kuljetuspalvelujen välitystoiminta juurikaan muutu tässä vaiheessa. Työntekijät jatkavat nykyisillä tietojärjestelmillä ja asiakkaiden palvelunumerot pysyvät samoina.

    Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikkaan siirtyy yhteensä 7 työntekijää. Kun kaikki liikkeenluovutukset on tehty, otetaan käyttöön yhteinen tietojärjestelmä ja yhteiset toimintamallit. Uudet toimintamallit suunnitellaan yhteistyössä asiakkaiden ja henkilöstön kanssa.

    Tavoitteena pohjoisen Suomen palvelujen varmistaminen

    Tervia Logistiikan tavoitteena on tuottaa palveluja laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Toiminnassa keskeistä on turvata palvelut myös harvaan asutuilla alueilla, sillä yhtiö palvelee koko Pohjois-Suomen alueella aina Ylä-Lapista Keski-Pohjanmaalle Perhoon saakka.

    - Etsimme tehokkuutta toimintamallien yhtenäistämisellä ja päällekkäisten toimintojen karsimisella", kertoo Jaatinen.

    Päätöksen oikeudesta kuljetuspalveluun tekee kuljetusasiakkaalle jatkossakin oman hyvinvointialueen viranhaltija. Lakisääteisten sosiaali- ja vammaispalvelujen kuljetuksia toteutuu pohjoisilla hyvinvointialueilla yhteensä noin 700.000 matkaa vuosittain.

    Taustaa

    Tervia Logistiikka Oy on osa Tervia-konsernia (tervia.fi), jonka omistavat Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueet. Tervia Logistiikka Oy tuottaa sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten matkapalveluiden tilaus- ja välitystoimintaa koko Pohjois-Suomen alueella 1.1.2025 alkaen. Tervian keskeisenä tavoitteena on vahvistaa pohjoisten hyvinvointialueiden yhteistyötä.

    Lisätietoja

    Tanja Witick, Tervia Logistiikka Oy, projektipäällikkö. p. 050 534 4322, e-mail: tanja.witick@pohde.fi 
    Erja Jaatinen, Tervia Logistiikka Oy, toimitusjohtaja. e-mail erja.jaatinen@pohde.fi  
     

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle
    26.9.2024
    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja...

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle


    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikalle siirtyvät 1.10.2024 alkaen Kainuun ja Keski-Pohjanmaan toiminnot. Asiakkaille muutos ei aiheuta toimenpiteitä.