Vuorrasiid bálvalusat
Vuorrasiid bálvalusat
Vuorrasiid bálvalusat leat oaivvilduvvon badjel 65-jahkásaš lappilaččaide, geain leat agi buktin hástalusat birget iehčanasat árggasteaset. Sáhtát oažžut ovdamearkka dihte ruovttudivššu, veahki ruovttu olggobealde áššiiddikšumii ja ruovttubargguide dahje eará ruovttus guhkit birgema doarju bálvalusaid. Dárbbu mielde dutnje sáhttit lágidit saji searvvušlaš ássama, bearašdivššu dahje bálvalanássama ovttadagas.
Sosiálabargit smihttet duinna, makkár bálvalusaid don dárbbašat, ja láidejit du ovddos guvlui.
Árgga doarju bálvalusat vuorrasiidda
Vuorrasiid ássanbálvalusat
Veteránaid bálvalusat
Áigeguovdil dán fáttás
-
Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueellaToukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...
Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
11.10.2024
Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.
Etäkotihoito on erityisesti niille asiakkaille suunnattua kotihoitoa, jotka eivät välttämättä tarvitse fyysistä apua jokaisella käynnillä. Etäkotihoidossa kotihoito ottaa asiakkaaseen videopuheluyhteyden tabletin avulla etukäteen sovittuna ajankohtana.
Tabletit mahdollistavat turvallisen yhteydenpidon
Etäkotihoitoa varten kotiin annettava tabletti on helppokäyttöinen, eikä sen käyttö vaadi asiakkaalta teknistä osaamista. Hoitajan ottaessa yhteyttä videopuhelu voidaan tarvittaessa avata automaattisesti.
Etäkotihoidon käynnillä voidaan esimerkiksi muistuttaa ja valvoa lääkkeenottoa, seurata ravinnonsaantia, muistuttaa suunhoidosta, seurata asiakkaan vointia sekä tukea ja harjoitella liikkumista. Etäkotihoidon käyntien lisäksi tabletit mahdollistavat asiakkaan ja läheisten yhteydenpidon videopuhelun välityksellä.
Asiakkaan soveltuvuutta etäkotihoitoon tarkastellaan arviointijakson aikana, ja jatkuvaa arviointia tehdään koko asiakkuuden ajan. Tyypillisesti asiakkaalla on osa hoitokäynneistä etänä ja osa fyysisinä käynteinä.
Etäkotihoitoa jokaisella palvelualueella
Lounais-Lapissa etäkotihoito on käynnistynyt jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoitoa toteutetaan keskitetysti pääosin Torniosta ja Kemistä.
Myös Kaakkois-Lapissa etäkotihoitoa toteutetaan jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoidon soitot toteutetaan keskitetysti Rovaniemeltä myös Ranualle. Posiolla Coronaria hoitaa etäkäynnit kokonaisulkoistuksen mukaisesti.
Pohjoisen Lapin palvelualueella etäkotihoidon käynnit aloitettiin tämän vuoden maaliskuussa. Soittoja tehdään keskitetysti Kittilästä ja Kolarista. Pellossa toiminta alkoi kesäkuussa. Muoniossa ja Enontekiöllä toiminnan aloitusta on suunniteltu lokakuulle.
Itäisen Lapin palvelualueella etäkotihoito toimii Kemijärvellä ja Sallassa. Toiminnan laajentaminen on suunnitteilla vielä syksyn 2024 aikana Savukoskelle, Sodankylään ja Pelkosenniemelle.
Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kymmenen prosenttia kotihoidon käynneistä onnistuu etänä, ja etäkotihoito toimii koko hyvinvointialueella.
Lisätietoa etäkotihoidosta antaa kotiin annettavien digitaalisten palvelujen suunnittelija Hanne Lindström, hanne.lindstrom@lapha.fi.
Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
11.10.2024Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.
-
Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaanLapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...
Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
10.10.2024
Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.
RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus.
Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?
Yhteinen arviointimenetelmä
Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.
RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet.
RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.
RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella
Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.
Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?
RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.
Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?
Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.
Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?
Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.
RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.
Milloin RAI-arviointi tehdään?
RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.
Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?
RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.
Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.
Mitä RAI-tiedolla tehdään?
RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.
RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.
Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
10.10.2024Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.
-
Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksellaMuutos astuu voimaan 14.10.2024.
Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella
8.10.2024
Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella
8.10.2024
Muutos astuu voimaan 14.10.2024.
Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat maanantaista 14.10.2024 alkaen tavattavissa vain ajanvarauksella.
Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen arkipäivisin puhelimitse 040 684 4952.
Perheiden palvelujen sosiaaliohjaajan tavoitat arkipäivisin puhelimitse 040 186 4349. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa.
Työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajalle voi soittaa arkipäivisin numeroon 040 482 4743.
Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijän tavoitat arkipäivisin klo 9–10 puhelimitse 040 703 1191.
Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella
8.10.2024Muutos astuu voimaan 14.10.2024.Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella
Muutos astuu voimaan 14.10.2024.
-
Tornion sosiaalitoimiston palveluohjauksessa uusia aukioloaikojaPalveluajat keskittyvät joko aamu- tai iltapäivään. Puhelinpalvelu on avoinna koko päivän.
Tornion sosiaalitoimiston palveluohjauksessa uusia aukioloaikoja
7.10.2024
Palveluajat keskittyvät joko aamu- tai iltapäivään. Puhelinpalvelu on avoinna koko päivän.
Tornion sosiaalitoimiston palveluohjaus on avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–13 sekä tiistaisin klo 12–15.
Puhelimitse palvelemme maanantaista perjantaihin klo 9–15 numerossa 050 597 1160.
Tornion sosiaalitoimiston palveluohjauksessa uusia aukioloaikoja
7.10.2024Palveluajat keskittyvät joko aamu- tai iltapäivään. Puhelinpalvelu on avoinna koko päivän.Tornion sosiaalitoimiston palveluohjauksessa uusia aukioloaikoja
Palveluajat keskittyvät joko aamu- tai iltapäivään. Puhelinpalvelu on avoinna koko päivän.
-
Oima-palvelun käyttökoulutuksia perhehoitajille ja lyhytaikaisille perhehoitajilleKoulutuksessa opit muun muassa omaan hoitosuhteeseesi liittyvien kirjausten tekemisen Oima-palvelussa.
Oima-palvelun käyttökoulutuksia perhehoitajille ja lyhytaikaisille perhehoitajille
1.10.2024
Oima-palvelun käyttökoulutuksia perhehoitajille ja lyhytaikaisille perhehoitajille
1.10.2024
Koulutuksessa opit muun muassa omaan hoitosuhteeseesi liittyvien kirjausten tekemisen Oima-palvelussa.
Lapin hyvinvointialue järjestää yhteistyössä Oiman kanssa Oima-palvelun käyttökoulutuksia syksylle 2024. Koulutukset järjestetään Google Meet -alustalla. Voit osallistua koulutukseen kotoa. Tarvitset osallistumiseen tietokoneen tai muun päätelaitteen (älypuhelin tai tabletti).
Perhehoitajille sekä lyhytaikaisille perhehoitajille järjestetään omat koulutustilaisuudet.
Mitä opin koulutuksessa?
- Oimaan kirjautuminen ja vahva tunnistautuminen
- Mitä kaikkea tietoa Oima-palvelusta löytyy
- Omaan hoitosuhteeseesi liittyvien kirjausten tekeminen Oima-palvelussa (esim. vapaapäivät ja hoitopäivät).
Perhehoitajien koulutus järjestetään keskiviikkona 30.10. klo 16.30–17.30.
Liity koulutukseen Google Meet -alustalla.
Lyhytaikaisten perhehoitajien koulutus järjestetään keskiviikkona 30.10. klo 17.45–18.45.
Liity koulutukseen Google Meet -alustalla.
Näin osallistut koulutukseen verkossa
- Mene omalle tietokoneellesi tai älylaitteellesi.
- Kirjoita osallistumislinkki internetselaimen hakukenttään ja liity mukaan koulutukseen.
- Koulutus on interaktiivinen, ja voit esittää koulutuksen lopussa kysymyksiä Oiman käyttöön liittyen.
Oima-palveluun rekisteröityminen
Voit ottaa Oima-palvelun käyttöösi myös itsenäisesti osoitteessa minun.oima.fi. Aloita tilin luominen Oima-palveluun painamalla “Luo ilmainen tili” -nappia. Rekisteröitymisen jälkeen pääset jatkossa kirjautumaan luomillasi tunnuksilla Oima-palveluun osoitteessa minun.oima.fi. Internetistä löytyvältä tukisivustolta saat tukea Oima-palvelun käytön avuksi: ophtuki.oima.fi
Verokortti
Palkkionmaksua varten käytettävät verokorttitiedot saadaan sähköisesti suoraan Verohallinnon järjestelmästä. Tämän vuoksi Verohallinnon tiedoissa hoitajalla täytyy olla voimassa nimenomaisesti omaishoidon palkkiota varten yksilöity verokortti. Verokorttia tai muutosverokorttia ei tarvitse toimittaa hyvinvointialueen tai Oiman suuntaan.
Palkkionmaksuaikataulu
Kuukausipalkkiollisen perhehoitajan palkkio maksetaan kuluvan kuun viimeisenä päivänä. Ilmoitukset kuluvalle kuukaudelle tulee tehdä 19. päivään mennessä. Kilometrikorvaukset ilmoitetaan seuraavan kuukauden hoitojaksolle.
Vuorokausipalkkiollisella perhehoitajalla palkkionmaksupäivä on toteutunutta hoitojaksoa seuraavan kuun 15. päivä. Hoitajan täytyy tehdä mahdolliset ilmoitukset hoitojaksolle viimeistään seuraavan kuun 4. päivään mennessä. Kirjauksia voi tehdä myös jo hoitojakson aikana.
Yhteystiedot
Voit olla yhteydessä hyvinvointialueen Oima-tiimiin sähköpostitse osoitteeseen: oima@lapha.fi
tai puhelimitse 040 721 5269 (arkisin klo 9–11 ja 12–15). Lisätietoja Oima-palvelusta.Oima-palvelun käyttökoulutuksia perhehoitajille ja lyhytaikaisille perhehoitajille
1.10.2024Koulutuksessa opit muun muassa omaan hoitosuhteeseesi liittyvien kirjausten tekemisen Oima-palvelussa.Oima-palvelun käyttökoulutuksia perhehoitajille ja lyhytaikaisille perhehoitajille
Koulutuksessa opit muun muassa omaan hoitosuhteeseesi liittyvien kirjausten tekemisen Oima-palvelussa.