Anára vuorrasiid bálvalanbagadallan
Jos dárbbašat rávvema vuorrasiid sosiálabálvalusain, váldde riŋgemiin oktavuođa vuorrasiid bálvalanbagadallamii.
Searvvušlaš ássan mearkkaša ássama easttahis ja dorvvolaš ássanovttadagas. Ássanovttadagas juohke ássis lea iežas ássanvisti. Lassin ássanovttadagas leat lanjat buohkaid oktasaš geavahussii ja sosiálalaš ovttastallama doarju doaimmat.
Dutnje sáhttá lágidit searvvušlaš ássama bálvalusa, juos du doaibmannávccat leat hedjonan ja du fuolaheami dárbu lea lassánan alla agi, buohcuvuođa, váttu dahje eará sullasaš siva geažil. Searvvušlaš ássan heive dutnje, juos it šat birge iehčanasat ruovttus, muhto it dárbbaš fuolaheami birra jándora.
Searvvušlaš ássamii gullevaš bálvalusat plánejuvvojit persovnnalaččat du dárbbuid mielde. Bálvalusaide sáhttet gullat ovdamearkka dihte ruovttudikšu, borramuš- dahje čorgenbálvalusat.
Buresveadjinguovlui sáhttá lágidit searvvušlaš ássama iežas doaibmamin, bálvalankupoŋŋain dahje oastimiin bálvalusa priváhtta bálvalusbuvttadeaddjis.
Vállje báikegotti ja oainnát oktavuohtadieđuid, rávdnjebálvalusaid ja eará dieđuid mat gusket bálvalusa.
Vállje báikegotti
Válljejuvvon: Buot
Jos dárbbašat rávvema vuorrasiid sosiálabálvalusain, váldde riŋgemiin oktavuođa vuorrasiid bálvalanbagadallamii.
Riŋge Eanodaga vuorrasiidfuolahusa bálvalanhovdii, juos dárbbašat lassedieđuid dahje rávvema vuorrasiid bálvalusain.
Saat yhteyden palvelukeskus Koivikon hoitajiin puhelimitse.
Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.
Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.
Saat soittamalla yhteyden Tunturilan palvelukeskuksen hoitajiin.
Palvelukeskus tarjoaa yhteisöllistä asumista ikääntyneille.
Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.
Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista ja toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla ikääntynyt itse tai hänen lähiomaisensa.
Asumispalveluyksikkö Havukkaan saat yhteyden puhelimitse.
Havukka tarjoaa yhteisöllistä asumista pääasiassa ikääntyneille.
Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys puhelimitse ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.
Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavan puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden palvelutalon toiminnanohjaajaan puhelimitse.
Palvelutalo tarjoaa yhteisöllistä palveluasumista useita kertoja päivässä apua tarvitseville ikääntyneille.
Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.
Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.
Oaččut oktavuođa bálvalanássanovttadagaid divššáriidda telefovnnain. Bálvalanássanovttadagaid bargiide sáhtát riŋget.
Rabasbálvalanbagadallis oaččut rávvema ja bagadallama sosiálabálvalanáššiin, dego ruovttubálvalusaid, ássanbálvalusaid, doarjjabálvalusaid, fievrridanbálvalusaid, oapmahašdivššudoarjaga, vuorrasiid bearašdivššu, čálganváttolaččaid rabas- ja lágádusbálvalusaid sihke lápmásiidfuolahusa birra.
Palvelutarpeenarviointi.
Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.
Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.
Palveluasumiseen liittyvissä asioissa ota yhteys ikääntyneiden palvelujen esihenkilöön. Kotiin annettavia palveluja koskevissa asioissa ota yhteys hoivapalvelujen esihenkilöön.
Saat yhteyden Rantakodin hoitajiin puhelimitse.
Rantakoti on ympärivuorokautista huolenpitoa ja hoitoa tarjoava palvelukoti. Rantakoti tarjoaa intervallihoitoa eli lyhytaikaista hoitoa kotona asumisen tueksi. Asukkailla on omat huoneet, jotka sisustetaan omilla kalusteilla.
Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.
Saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista ja niihin hakeutumisesta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.
Saat yhteyden vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään puhelimitse arkipäivisin. Tavoitat sosiaalityöntekijän arkisin soittoaikoina. Tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa voit sopia puhelimitse.
Vanhus- ja vammaissosiaalityöntekijään voit olla yhteydessä seuraavissa asioissa:
Saat yhteyden palvelutalo Saukotiin puhelimitse.
Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista sekä toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Tavoitat palveluohjaajan puhelimitse arkipäivisin.
Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.
Bálvalanbagadalliin oaččot dieđuid fállojuvvon vuorrasiid bálvalusaid birra.
Bagadallan ja rávven leat oaivvilduvvon badjel 65-jahkásaččaide, geat eai leat vel vuorrasiid bálvalusaid áššehasat.
Saat puhelimitse yhteyden ikääntyneiden asumispalvelujen palveluvastaavaan ja asumispalvelujen sairaanhoitajaan. Tehostetun palveluasumisen yksikköjä ovat Kotikullero, Jokikullero ja Pihakullero.
Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.
Saat yhteyden ikääntyneiden palveluneuvontaan ja palvelutarpeen arviointiin puhelimitse arkipäivisin.
Sosiáladoaimmahat gávdno Anára gieldadoaimmahaga 1. gearddis.
Piiskuntie 2 99800 IVALO
Eanodaga sosiálabálvalusaid doaimmahat leat gielddadoaimmahagas Heahtás. Sáhtát soahpat deaivvadeami ovdalgihtii riŋgemiin sosiálabargiide.
Gielddadoaimmahat, 1. geardi
Ounastie 165 99400 ENONTEKIÖ
Palvelukeskus Koivikko on yhteisöllisen asumisen yksikkö Inarissa. Palvelukeskuksessa on 25 vuokra-asuntoa neljässä siivessä (A-D) sekä kolme lomahoitohuonetta. Asukkaita Koivikossa on noin 30.
Palvelukeskus tarjoaa kotihoidon- ja kotisairaanhoidon palveluja, ateriapalveluja sekä tarvittaessa myös muita tukipalveluja.
Sairaalantie 7-9 99800 IVALO
Tunturilan palvelukeskus tarjoaa yhteisöllistä asumista ikääntyneille.
Särkeläntie 12 98120 KEMIJÄRVI
Asumispalveluyksikkö Havukka tarjoaa yhteisöllistä asumista pääasiassa ikääntyneille.
Sairaalantie 2 99100 KITTILÄ
Palvelutalo tarjoaa yhteisöllistä palveluasumista useita kertoja päivässä apua tarvitseville ikääntyneille. Vuokra-asuntoja on yhteensä 22.
Hoivahenkilökunta on paikalla ympäri vuorokauden. Palvelutalo tarjoaa myös mahdollisuuden vuorotteluhoitoon esimerkiksi omaishoitajan vapaan ajaksi. Järjestämme palvelutalolla myös kaikille avointa ikäihmisten päivä- ja kerhotoimintaa.
Ruuttikatu 3 95900 KOLARI
Muonion asumisyksikkö Ojusniitty tarjoaa palveluasumista ikääntyneille. Ojusniityssä on 12 tuetun palveluasumisen asuntoa.
Ojustie 11 99300 MUONIO
Avoinna ympäri vuorokauden.
Kammari tarjoaa palveluasumista pääasiassa ikääntyneille. Yksikkö sijaitsee rivitalossa, on yksikerroksinen ja esteetön. Yksikössä ei ole yövalvontaa.
Tukitie 4 95700 PELLO
Palvelukoti Pirtti tarjoaa palveluasumista pääasiassa ikääntyneille. Pirtissä on oma vastuusairaanhoitaja. Yövalvontaa ei ole.
Palvelukoti sijaitsee Kyllinkeitaan kiinteistön itäpuoliskossa. Rakennus on yksikerroksinen ja esteetön.
Vuorelantie 5-7 95700 PELLO
Rantakoti on ympärivuorokautista huolenpitoa ja hoitoa tarjoava palvelukoti Ranualla. Rantakoti tarjoaa intervallihoitoa eli lyhytaikaista hoitoa kotona asumisen tueksi. Asukkailla on omat huoneet, jotka sisustetaan omilla kalusteilla.
Rantatie 12 97700 RANUA
Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.
Sairaalatie 4 B 97700 RANUA
Nestori palvelee ikääntyneitä, heidän omaisiaan ja läheisiään. Voit kysyä kotihoidosta, palveluasumisesta, omaishoidon tuesta, ateriapalveluista, kuljetuspalveluista, turvapuhelimista sekä siivous- ja kodinhoitopalveluista.
Sisäänkäynti Kauppatorin puoleisesta ovesta.
Pohjolankatu 2 A 96100 ROVANIEMI
Rivitaloissa tarjoamme tuettua asumista ikääntyneille. Rivitalot sijaitsevat terveyskeskuksen naapurissa.
Keskustie 78 95300 TERVOLA
Saat henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa ikääntyneiden palveluista. Varaa aika puhelimitse asiointia varten.
Sairaalakatu 1 95400 TORNIO
Sáhtát čálihit ja deavdit elektrovnnalaš nuppi beales áššiiddikšuma soahpamušskovi.
Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.
Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.
Searvvušlaš ássama mávssut mearrašuvvet bálvalusaid kvalitehta, meari ja áššehasa bruttoboađuid mielde. Don mávssát ásodaga láiggu ja eará du geavahan bálvalusain áššehasmávssu dahje bálvalankupoŋŋa iežatoasi.
10.10.2024
Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.
RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus.
Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?
Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.
RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet.
RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.
Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.
RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.
Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.
Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.
RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.
RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.
RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.
Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.
RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.
RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.
Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.
Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.
24.9.2024
24.9.2024
Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.
Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä keskiviikkona 25.9.2024. RAI-toimintaa toteutetaan koko Lapin hyvinvointialueella laajasti iäkkäiden palveluissa.
Lapin hyvinvointialue käyttää RAI-järjestelmiä lain ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista mukaisesti.
Lyhenne RAI tulee sanoista Resident Assessment Instrument = asiakkaan arviointiväline. RAI on standardoitu tiedonkeruun ja havainnoinnin välineistö, joka on tarkoitettu asiakkaan palvelutarpeen arviointiin sekä hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman laatimiseen.
Välineistöllä arvioidaan ja havaitaan iäkkäiden henkilöiden palveluntarvetta laajasti eri palveluissa ja niihin ohjautumisissa. Se toimii myös keskustelun ja kohtaamisen välineenä.
Yhdenmukaisesti RAI-arviointivälineitä on otettu Lapin alueella käyttöön vuoden 2024 alusta, jolloin koko Lapin hyvinvointialueelle saatiin yhteinen ohjelmistotietokanta. Tätä ennen RAI-arviointeja tehtiin myös säännöllisesti kuntien omissa ohjelmistotietokannoissa.
- THL:n rooli RAI-toiminnan yhtenäistämisen tukemisessa on ollut korvaamaton. On hienoa päästä jakamaan saavutuksia ja kertomaan RAI-toiminnan kehittämissuunnitelmista. Toivomme saavamme myös heiltä tukea ja vinkkejä jatkoon, toteaa RAI-koordinaattori Ringa Härkönen.
RAI-arviointien tuottaman tiedon avulla iäkkäiden palveluiden piirissä olevien lappilaisten ikäihmisten palvelut kohdentuvat oikein ja ikääntyneen tarpeet ja toimintakyky tunnistetaan yhdenvertaisesti standardoitua arviointivälinettä käyttäen.
- Olemmeko onnistuneet hyödyntämään arviointijärjestelmää siten, että ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan? Entä, miten tietoa on suunniteltu käytettävän toiminnan kehittämisessä, Härkönen pohdiskelee.
Vierailun tarkoituksena on päästä näyttämään ja kertomaan, missä Lapissa RAI:n kanssa mennään niin ruohonjuuritasolla kuin johdon työpöydälläkin. THL:n asiantuntijat pääsevät tutustumaan ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikköön sekä tapaavat ikääntyneiden palveluiden johtoa.
Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.
Markkinavuoropuhelu tulevasta ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksesta
28.8.2024
Kuva: STM
28.8.2024
Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.
Lapin hyvinvointialue on kilpailuttamassa koko hyvinvointialueelle ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan. Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnassa lähtökohtana on kilpailuttaa ja järjestää palvelut puitejärjestelyllä siltä osin kuin palvelujen tuottaminen ei ole mahdollista Lapin hyvinvointialueen omana toimintana tai palvelusetelillä.
Tällä hetkellä voimassa olevan kilpailutetun hankintasopimuksen ehtoihin ei ole kirjattu vaihtoehtoa, jossa henkilöstömitoitus voisi laskea mahdollisen lainsäädäntömuutoksen vuoksi. Nyt tiedossa on, että ikääntyneiden hoivassa sovellettavaa henkilöstömitoitusta pienennetään lainsäädännössä 0,6 työntekijään asukasta kohti nykyisestä 0,65:sta vuoden 2025 alusta alkaen. Tästä syystä nykyiset hankintasopimukset tullaan irtisanomaan ja palvelu kilpailutetaan uudelleen uudella henkilöstömitoituksella sopimuskaudelle 1.1.2025–31.12.2026 (+ 1 optiokausi 1.1.–31.12.2027).
Lapin hyvinvointialue järjestää ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen valmistelun tueksi markkinakartoituksen. Markkinakartoitus järjestetään tarjoajien kanssa yhteisenä Teams-markkinavuoropuheluna, jossa hankintayksikön edustajat ensin esittelevät tulevaa kilpailutusta ja ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämiseen liittyviä muita hyvinvointialueen yleisiä ajankohtaisia asioita. Hankintayksikön puheenvuorojen jälkeen voivat
markkinavuoropuheluun osallistuvat tarjoajat esittää kysymyksiä hankintayksikölle ja muita puheenvuoroja. Pyrkimys on aktiiviseen vuoropuheluun ja tiedonvaihtoon puolin ja toisin.
Hankintayksikkö pyytää tarjoajia ilmoittautumaan markkinavuoropuheluun perjantaihin 6.9.2024 mennessä sähköpostitse osoitteeseen: antti.tieva@hankintaratas.fi. Ilmoittautumisessa tulee ilmoittaa markkinavuoropuheluun osallistuvan henkilön nimi, tehtävänimike, sähköpostiosoite ja puhelinnumero.
Lisätietoja valmistelussa olevasta hankinnasta ja kutsu markkinavuoropuheluun on julkaistu kokonaisuudessaan Hilmassa.
Ilmoittaudu markkinavuoropuheluun 6.9.2024 mennessä.