Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon
Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli...

Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon

23.5.2025

Loga eambbo

Jorgale dan viidáse siiddui

Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon

Kuvassa kädet tekevät sydämen, jossa teksti Rovaniemi sydän Sairaanhoitaja-chat.

23.5.2025

Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli kaksituhatta asiakasta on saanut apua nopeasti ja helposti ilman jonottamista.

Yhteys ammattilaiseen jopa minuuteissa 

Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat on tarkoitettu yksittäisten oireiden tai vaivojen hoidon tarpeen arviointiin. Chatista saat terveysaseman hoitajan arvion hoidon tarpeestasi ilman puhelinjonotusta. Ennen keskustelua vastaat esitietokyselyyn, jonka avulla hoitaja voi arvioida tilanteesi nopeasti. Keskimääräinen odotusaika chattiin on ollut reilun minuutin, ja vastaukset jäävät kirjallisina talteen, jotta voit palata niihin myöhemmin.

Ruuhkaisimmat ajat ovat aamulla klo 8–10 välillä. Voit välttää jonotusta asioimalla chatissa klo 10 jälkeen. Palvelu on avoinna arkisin klo 14 saakka, perjantaisin ja arkipyhien aattoina klo 13 saakka. 

Asiakkaat kiittelevät helppoutta ja sujuvuutta 

Palvelusta saatu palaute on erittäin positiivista. Asiakkaat kiittävät palvelun nopeutta, helppoutta ja sujuvuutta – sekä ammattilaisten asiantuntemusta, joka on noussut yhdeksi palvelun keskeisistä vahvuuksista. 

Moni on kokenut chatin helpommaksi vaihtoehdoksi kuin puhelinasioinnin. Chatissa voi ottaa yhteyttä sen aukioloaikana silloin, kun itselle parhaiten sopii, ilman että vastaaminen on sidottu tiettyyn takaisinsoittoaikaan.  

Asiakkaat suosittelevat – kokeile sinäkin 

Palvelusta kerätty asiakas- ja ammattilaiskokemus ohjaa moniammatillisesti kehitetyn toimintamallin jatkokehittämistä. Sitä hyödynnetään esimerkiksi uusien digipalvelujen suunnittelussa ja käytön laajentamisessa kaikille asukkaille. 

Chatin käyttö kasvaa tasaisesti ja chatissa hoidettiin huhtikuussa jo yli 600 asiointia. Huhtikuussa chatin suositteluindeksi (NPS) oli 84. Tulos kertoo suositteluhalukkuudesta ja tyytyväisyydestä palveluun. 

Suositteluindeksin perusteella palvelu vastaa hyvin käyttäjien tarpeisiin: 

Sain asiani hoidetuksi – keskiarvo 4,7 
Tiedän, miten palveluni jatkuu – keskiarvo 4,8 
Koin palvelun hyödylliseksi – keskiarvo 4,8 

Suosittelukysymykseen ja väittämiin vastasi 52 %:ia huhtikuussa chatissa asioinneista.  

Tyytyväiset asiakkaat paitsi asioivat chatissa uudelleen, he myös suosittelevat palvelua muille. Lisätietoa Lapin hyvinvointialueen asiakaspalvelumittarista.  

Sairaanhoitaja-chat on käytössäsi arkisin ja tarjoaa nopean tavan saada ammattilaisen arvio tilanteestasi. Tarvittaessa saat ohjauksen jatkohoitoon tai omalle hoitajallesi tai lääkärillesi. 

Sairaanhoitaja-chatin kehittäminen toteutetaan yhteistyössä terveyspalvelujen, Digitaaliset palvelut -yksikön ja Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen Vasa2 –hankkeen kanssa. Hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä.   

Sairaanhoitaja-chat palvelee kesäkuun alusta uudessa DigiLapha-sovelluksessa 

Rovaniemeläisten suosima Sairaanhoitaja-chat siirtyy kesäkuun alussa Lapin hyvinvointialueen uuteen DigiLapha-sovellukseen. DigiLapha on digitaalinen asiointipalvelu, jonka avulla voit hoitaa sosiaali- ja terveyspalveluja kätevästi mobiilisti tai tietokoneen verkkoselaimella. DigiLapha avautuu ensin rovaniemeläisille ja laajenee myöhemmin kuluvan vuoden kaikille hyvinvointialueen asukkaille. 

DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. 

Tarkemmat tiedot DigiLaphasta julkaistaan kesäkuun alussa. 


 

Kuvassa kädet tekevät sydämen, jossa teksti Rovaniemi sydän Sairaanhoitaja-chat. Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon
23.5.2025
Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli...
Kuvassa kädet tekevät sydämen, jossa teksti Rovaniemi sydän Sairaanhoitaja-chat.

Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon


Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli kaksituhatta asiakasta on saanut apua nopeasti ja helposti ilman jonottamista.

Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Asset Publisher

  1. Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen

    11.6.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen

    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta.

    11.6.2025

    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.

    Palvelu toimii sekä mobiilisovelluksena että verkkosivuna tietokoneella.

    DigiLapha-sovellus on julkaistu sovelluskaupoissa keskiviikkona 11.6.2025 ja sovelluksen toimittaa Terveystalo. 

    Digipalvelut helpottavat arkea 

    Lapin hyvinvointialueella on tarjolla runsaasti paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluja esimerkiksi OmaVirtussa, mutta nyt ne viedään vaiheittain keskitettyyn DigiLapha-palveluun. 

    DigiLapha tulee jatkossa olemaan digitaalisen asioinnin ensisijainen kanava. 

    - Visiomme on tarjota asukkaille yksi, helposti löydettävä polku digitaalisiin palveluihin. Palvelujen kokoaminen yhteen sovellukseen helpottaa asiointia, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä. 

    DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain. 

    Uudistus alkaa kesäkuussa Rovaniemeltä – DigiLapha laajenee koko hyvinvointialueelle 

    DigiLapha on koko Lapin hyvinvointialueen yhteinen uudistus ja palvelu otetaan käyttöön vaiheittain koko hyvinvointialueella vuodesta 2025 alkaen. 

    Ensimmäisenä palvelua pääsevät käyttämään rovaniemeläiset kesäkuusta lähtien.  

    Avausvaiheessa DigiLaphassa on rovaniemeläisille tarjolla kaksi yhteydenottotapaa omalle terveysasemalle: tuttu Sairaanhoitaja-chat, jonka asiointi siirtyy verkkosivuilta DigiLaphaan sekä uusi yhteydenottolomake, joka korvaa aiemmin käytössä olleen Klinik-lomakkeen

    Ensimmäisellä asiointikerralla Sairaanhoitaja-chatissa kannattaa varata hieman lisäaikaa palveluun tunnistautumiseen ja sovelluksen lataamiseen.

    Uusia palveluja avautuu kuukausittain 

    Nyt julkaistava versio DigiLaphasta ei ole vielä valmis vaan se kehittyy ja laajenee säännöllisesti. DigiLaphaan avautuu uusia palveluja ja toimintoja kuukausittain.  

    Lähitulevaisuudessa kaikki hyvinvointialueen asukkaat voivat esimerkiksi: osallistua etätapaamiseen, täyttää hakemuksia ja esitietolomakkeita, saada palveluohjausta tai asioida Suomi.fi-valtuutuksella toisen puolesta.  

    Ota hyvinvointialueen digipalvelut käyttöösi – näin aloitat DigiLaphassa 

    Tällä hetkellä hyvinvointialueen digipalvelut, jotka eivät vaadi tunnistautumista, löytyvät tuttuun tapaan osoitteesta www.lapha.fi/digipalvelut 

    Vahvaa tunnistautumista edellyttävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointiasi tukevat hallintopalvelut siirtyvät puolestaan vaiheittain DigiLaphaan. 

    DigiLapha on maksuton ja ladattavissa sovelluskaupoista hakusanalla DigiLapha. Mikäli et halua ladata sovellusta, voit käyttää DigiLaphaa tietokoneella osoitteessa www.digilapha.fi 

    Kirjautuminen tapahtuu vahvasti tunnistautuen esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen takaa turvallisen asioinnin. 

    Jos digiasiointi mietityttää, löydät digitukea ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta: Tukea digiasiointiin - Lapin hyvinvointialue 

    Latauslinkit

    App Store -sovelluskauppa: lataa tästä

    Google Play -sovelluskauppa: lataa tästä

    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta. Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
    11.6.2025
    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...
    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta.

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen


    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.

  2. Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid
    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus doaibmá dál olles Lappi buresveadjinguovllus.

    Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid

    6.6.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessa.

    6.6.2025

    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus doaibmá dál olles Lappi buresveadjinguovllus.

    Geassemánus bálvalus váldo atnui Ranuas, Roavvenjárggas, Tervolas, Durdnosis ja Ohcejogas. Eará báikegottiin nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus bargi veahkil lea juo váldon atnui.

    Jos dus ii leat anus nana elektrovnnalaš dovdán, nugo neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut du beales áššiid. Fápmudus dahká vejolažžan dikšut áššiid ovdamearkka dihte MuKantas, MuKelas, apteaikkain ja dál maiddái Lappi buresveadjinguovllu DigiLapha-áššiiddikšunbálvalusas rávesolbmo sosiála- ja dearvvašvuođafuolahusa nuppi beales áššiiddikšumis.

    Mo fápmudeapmi dáhpáhuvvá?

    Fápmudeapmi dahkko báikki alde Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbálvalanbáikkis, mii lea iežat dearvvašvuođaguovddážis. Go finat fápmudusbálvalanbáikkis, fápmudus dahkko bargi veahkil, ja don sáhtát ieš mearridit, guđe áššiid iežat lagaš olmmoš oažžu du beales dikšut. Fápmudusa veahkil iežat lagaš olmmoš sáhttá du beales dikšut áššiid maiddái nuppi báikegottis, álkit ja diehtodorvvolaččat.

    Fápmudusat, mat Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbálvalanbáikkiin mieđihuvvojit:  

    •  Sosiálafuolahusa áššiid dikšun
    • Sosiáladorvvu ovdoáššiid dikšun
    • Dearvvašvuođafuolahusa áššiid dikšun
    • Apteaikaáššiiddikšun
    • Suomi.fi-dieđáhusaid lohkan ja hálddašeapmi

    Lappi buresveadjinguovlu lea guđát guovlu Suomas, mii fállá Suomi.fi-fápmudusaid registrerema bargi veahkil. Bálvalus lea oaivvilduvvon namalassii sidjiide, geain ii leat vejolašvuohta dahkat fápmudusa elektrovnnalaččat ieš.

    Ulbmilin lea dorvvastit ovttaveardásaš vejolašvuođaid dikšut iežas áššiid digitála birrasis – maiddái dalle, go don dárbbašat dasa veahki.

    Loga eambbo veahkehuvvon fápmudusa bálvalusas ja geahča dárkilut dieđuid fápmudusbálvalanbáikkiid birra: Fápmut iežat lagaš olbmo fápmudanbáikkis - Lapin hyvinvointialue 

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessa. Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid
    6.6.2025
    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus doaibmá dál olles Lappi buresveadjinguovllus.
    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessa.

    Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid


    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus doaibmá dál olles Lappi buresveadjinguovllus.

  3. Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon
    Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli...

    Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon

    23.5.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon

    Kuvassa kädet tekevät sydämen, jossa teksti Rovaniemi sydän Sairaanhoitaja-chat.

    23.5.2025

    Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli kaksituhatta asiakasta on saanut apua nopeasti ja helposti ilman jonottamista.

    Yhteys ammattilaiseen jopa minuuteissa 

    Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat on tarkoitettu yksittäisten oireiden tai vaivojen hoidon tarpeen arviointiin. Chatista saat terveysaseman hoitajan arvion hoidon tarpeestasi ilman puhelinjonotusta. Ennen keskustelua vastaat esitietokyselyyn, jonka avulla hoitaja voi arvioida tilanteesi nopeasti. Keskimääräinen odotusaika chattiin on ollut reilun minuutin, ja vastaukset jäävät kirjallisina talteen, jotta voit palata niihin myöhemmin.

    Ruuhkaisimmat ajat ovat aamulla klo 8–10 välillä. Voit välttää jonotusta asioimalla chatissa klo 10 jälkeen. Palvelu on avoinna arkisin klo 14 saakka, perjantaisin ja arkipyhien aattoina klo 13 saakka. 

    Asiakkaat kiittelevät helppoutta ja sujuvuutta 

    Palvelusta saatu palaute on erittäin positiivista. Asiakkaat kiittävät palvelun nopeutta, helppoutta ja sujuvuutta – sekä ammattilaisten asiantuntemusta, joka on noussut yhdeksi palvelun keskeisistä vahvuuksista. 

    Moni on kokenut chatin helpommaksi vaihtoehdoksi kuin puhelinasioinnin. Chatissa voi ottaa yhteyttä sen aukioloaikana silloin, kun itselle parhaiten sopii, ilman että vastaaminen on sidottu tiettyyn takaisinsoittoaikaan.  

    Asiakkaat suosittelevat – kokeile sinäkin 

    Palvelusta kerätty asiakas- ja ammattilaiskokemus ohjaa moniammatillisesti kehitetyn toimintamallin jatkokehittämistä. Sitä hyödynnetään esimerkiksi uusien digipalvelujen suunnittelussa ja käytön laajentamisessa kaikille asukkaille. 

    Chatin käyttö kasvaa tasaisesti ja chatissa hoidettiin huhtikuussa jo yli 600 asiointia. Huhtikuussa chatin suositteluindeksi (NPS) oli 84. Tulos kertoo suositteluhalukkuudesta ja tyytyväisyydestä palveluun. 

    Suositteluindeksin perusteella palvelu vastaa hyvin käyttäjien tarpeisiin: 

    Sain asiani hoidetuksi – keskiarvo 4,7 
    Tiedän, miten palveluni jatkuu – keskiarvo 4,8 
    Koin palvelun hyödylliseksi – keskiarvo 4,8 

    Suosittelukysymykseen ja väittämiin vastasi 52 %:ia huhtikuussa chatissa asioinneista.  

    Tyytyväiset asiakkaat paitsi asioivat chatissa uudelleen, he myös suosittelevat palvelua muille. Lisätietoa Lapin hyvinvointialueen asiakaspalvelumittarista.  

    Sairaanhoitaja-chat on käytössäsi arkisin ja tarjoaa nopean tavan saada ammattilaisen arvio tilanteestasi. Tarvittaessa saat ohjauksen jatkohoitoon tai omalle hoitajallesi tai lääkärillesi. 

    Sairaanhoitaja-chatin kehittäminen toteutetaan yhteistyössä terveyspalvelujen, Digitaaliset palvelut -yksikön ja Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen Vasa2 –hankkeen kanssa. Hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä.   

    Sairaanhoitaja-chat palvelee kesäkuun alusta uudessa DigiLapha-sovelluksessa 

    Rovaniemeläisten suosima Sairaanhoitaja-chat siirtyy kesäkuun alussa Lapin hyvinvointialueen uuteen DigiLapha-sovellukseen. DigiLapha on digitaalinen asiointipalvelu, jonka avulla voit hoitaa sosiaali- ja terveyspalveluja kätevästi mobiilisti tai tietokoneen verkkoselaimella. DigiLapha avautuu ensin rovaniemeläisille ja laajenee myöhemmin kuluvan vuoden kaikille hyvinvointialueen asukkaille. 

    DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. 

    Tarkemmat tiedot DigiLaphasta julkaistaan kesäkuun alussa. 


     

    Kuvassa kädet tekevät sydämen, jossa teksti Rovaniemi sydän Sairaanhoitaja-chat. Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon
    23.5.2025
    Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli...
    Kuvassa kädet tekevät sydämen, jossa teksti Rovaniemi sydän Sairaanhoitaja-chat.

    Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon


    Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli kaksituhatta asiakasta on saanut apua nopeasti ja helposti ilman jonottamista.

  4. Sydänviikko kannustaa liikkumaan lempeästi – vähänkin on paljon
    Sydänviikkoa vietetään tänä vuonna 18.–25.5.2025 teemalla Yhdessä liikkuen hyvää sydämelle.

    Sydänviikko kannustaa liikkumaan lempeästi – vähänkin on paljon

    19.5.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Sydänviikko kannustaa liikkumaan lempeästi – vähänkin on paljon

    Neljän henkilön työporukka kuntoportailla liikkumassa yhdessä.

    Yhdessä liikkuen hyvää sydämelle.

    19.5.2025

    Sydänviikkoa vietetään tänä vuonna 18.–25.5.2025 teemalla Yhdessä liikkuen hyvää sydämelle.

    Tämän vuoden viesti on selkeä: liikkumisen ei tarvitse olla raskasta tai aikaa vievää – jo pienet hetket tekevät hyvää sydämelle, keholle ja mielelle. 

    Jos liikkuminen on jäänyt viime aikoina vähemmälle, ei hätää. Jokainen askel ja tauko istumisesta on tärkeä. Paikallaolon katkaiseminen, kevyt liikkuminen tai vaikka pieni venyttely tekevät jo hyvää. Ystävän, työkaverin tai vaikka koko porukan tuki voi auttaa tekemään arkiliikkumisesta mukavampaa ja muistuttamaan liikkumisen iloista. 

    Pienikin liikuntahetki auttaa jaksamaan paremmin ja palautumaan työpäivän kuormituksesta. Tiesitkö, että jo muutaman minuutin liike vaikuttaa myönteisesti vireyteen, mielialaan ja terveyteen? Tärkeintä on aloittaa ja liikkua tavalla, joka tuntuu omalta. 

    Liike on lääke 

    Säännöllinen liikunta tukee monipuolisesti terveyttä. Se: 

    • ylläpitää fyysistä kuntoa ja toimintakykyä 
    • vahvistaa lihaksia ja luita 
    • parantaa ryhtiä ja ehkäisee selkä- ja nivelvaivoja 
    • tukee painonhallintaa ja ruoansulatusta 
    • rentouttaa ja auttaa palautumaan 
    • parantaa unen laatua 
    • tukee mielenterveyttä ja lievittää stressiä 
    • auttaa hallitsemaan verenpainetta ja parantamaan veriarvoja 

    Liikunnan vaikutukset näkyvät sekä arjen jaksamisessa että sydämen terveydessä. Se tukee sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä vaikuttaa suotuisasti veren rasva- ja sokeriarvoihin. 

    Apua ja vinkkejä liikkumisen tueksi 

    Testaa omat liikuntatottumuksesi: 
    Sydänliiton liikuntatesti

    Tietoa ja tukea sydänterveyttä edistävään liikuntaan: 
    Terveyskylän Sydän ja liikunta -opas 

    Vinkkejä kävelyyn ja juoksuun: 
    Kävely ja juoksu -opas Terveyskylästä 

    Terveyskylän Liikkumisen aloittaminen -itsehoito-ohjelma: 
    Itsehoito-ohjelmassa on 15 istuntoa, joissa pääset omaan tahtiin tutustumaan liikkumiseen ja sen hyötyihin. 
    Tutustu ohjelmaan 

    Terveyskylän Verenpaine haltuun -itsehoito-ohjelma: 
    Omatoiminen, maksuton ja kaikille avoin digipalvelu, joka auttaa hallitsemaan tai ehkäisemään kohonnutta verenpainetta. 
    Aloita ohjelma 

    Lisätietoa Sydänviikon tapahtumista ja kampanjasta: 
    Sydänviikko 2025 – Sydänliitto 

    UKK-instituutti – materiaalia ja ohjeita liikkumiseen: 
    ukk-instituutti.fi 

    Terveyskylän levittäminen ja juurruttaminen toteutetaan VASA 2- Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hankkeen ja Lapin hyvinvointialueen Digitaaliset palvelut -yksikön yhteistyönä. Hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä.  


     

    Neljän henkilön työporukka kuntoportailla liikkumassa yhdessä. Sydänviikko kannustaa liikkumaan lempeästi – vähänkin on paljon
    19.5.2025
    Sydänviikkoa vietetään tänä vuonna 18.–25.5.2025 teemalla Yhdessä liikkuen hyvää sydämelle.
    Neljän henkilön työporukka kuntoportailla liikkumassa yhdessä.

    Sydänviikko kannustaa liikkumaan lempeästi – vähänkin on paljon


    Sydänviikkoa vietetään tänä vuonna 18.–25.5.2025 teemalla Yhdessä liikkuen hyvää sydämelle.

  5.  Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid – nuppi beales áššiiddikšun viidána Lappis  
    Jos dus eai leat neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut...

     Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid – nuppi beales áššiiddikšun viidána Lappis  

    17.3.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

     Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid – nuppi beales áššiiddikšun viidána Lappis  

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä.

    Kuva: Digi- ja väestötietovirasto

    17.3.2025

    Jos dus eai leat neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut áššiid du beales earret eará sosiála- ja dearvvašvuođafuolahusa digibálvalusain, dego IežanKantas, IežanKelas ja apteaikkas (maiddái apteaikkas fitnan). 

    Fápmudeapmi dahkko vehkiin Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbáikkis.  

    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus, mii dahkko vehkiin  

    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus, mii dahkko vehkiin, váldo atnui vehážiid mielde 3.3.2025 rájes. Vuosttaš fápmudusbáikkit leat rabas Sallas, Giemajávrris, Soađegilis, Anáris, Kolaris, Simos, Giema Länsi-Pohja guovddášbuohcceviesus ja Posios. Giđa ja geasi áigge bálvalus viidána olles buresveadjinguovllus.  

    Mo doaibmá fápmudeapmi, mii dahkko vehkiin?  

    1. Fápmudusbáiki lea iežat dearvvašvuođadálus dahje -guovddážis.  
    2. Várre áiggi fápmudusbáikái elektrovnnalaččat áigevárrenkaleandaris dahje telefovnnain.  
    3. Go finat fápmudusbáikkis, fápmudus dahkko vehkiin, ja sáhtát ieš mearridit, guđe áššiid iežat lagaš olmmoš oažžu du beales dikšut.  

    Fápmudusat, mat Lappi buresveadjinguovllufápmudusbáikkiin mieđihuvvojit:  

    • Sosiálafuolahusa áššiiddikšun  
    • Sosiáladorvvu ovdoáššiid dikšun  
    • Dearvvašvuođafuolahusa áššiiddikšun  
    • Apteaikaáššiiddikšun  
    • Suomi.fi -dieđut  

    Fápmudusa veahkil iežat lagaš olmmoš sáhttá dikšut du áššiid gáiddusin maiddái nuppi báikegottis.   

    Lappi buresveadjinguovlu lea guđát buresveadjinguovlu, mii fállá Suomi.fi-fápmudusaid registrerema vehkiin. Fápmudeami ulbmil lea ovddidit ovttaveardásaš vejolašvuođaid doaibmat digitála birrasis.  

    Loga eambbo, mo divššut áššiid Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbáikkiin: Fápmut iežat lagaš olbmo fápmudusbáikkis - Lapha  

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä.  Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid – nuppi beales áššiiddikšun viidána Lappis  
    17.3.2025
    Jos dus eai leat neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut...
    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä.

     Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid – nuppi beales áššiiddikšun viidána Lappis  


    Jos dus eai leat neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut áššiid du beales earret eará sosiála- ja dearvvašvuođafuolahusa digibálvalusain, dego IežanKantas, IežanKelas ja apteaikkas (maiddái apteaikkas fitnan). 

Kaikki ajankohtaiset - Nappi