Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Asset Publisher

  1. Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen

    11.6.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen

    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta.

    11.6.2025

    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.

    Palvelu toimii sekä mobiilisovelluksena että verkkosivuna tietokoneella.

    DigiLapha-sovellus on julkaistu sovelluskaupoissa keskiviikkona 11.6.2025 ja sovelluksen toimittaa Terveystalo. 

    Digipalvelut helpottavat arkea 

    Lapin hyvinvointialueella on tarjolla runsaasti paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluja esimerkiksi OmaVirtussa, mutta nyt ne viedään vaiheittain keskitettyyn DigiLapha-palveluun. 

    DigiLapha tulee jatkossa olemaan digitaalisen asioinnin ensisijainen kanava. 

    - Visiomme on tarjota asukkaille yksi, helposti löydettävä polku digitaalisiin palveluihin. Palvelujen kokoaminen yhteen sovellukseen helpottaa asiointia, kertoo Lapin hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Mikko Päkkilä. 

    DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat aiempaa helpommin saavutettavissa, missä ja milloin vain. 

    Uudistus alkaa kesäkuussa Rovaniemeltä – DigiLapha laajenee koko hyvinvointialueelle 

    DigiLapha on koko Lapin hyvinvointialueen yhteinen uudistus ja palvelu otetaan käyttöön vaiheittain koko hyvinvointialueella vuodesta 2025 alkaen. 

    Ensimmäisenä palvelua pääsevät käyttämään rovaniemeläiset kesäkuusta lähtien.  

    Avausvaiheessa DigiLaphassa on rovaniemeläisille tarjolla kaksi yhteydenottotapaa omalle terveysasemalle: tuttu Sairaanhoitaja-chat, jonka asiointi siirtyy verkkosivuilta DigiLaphaan sekä uusi yhteydenottolomake, joka korvaa aiemmin käytössä olleen Klinik-lomakkeen

    Ensimmäisellä asiointikerralla Sairaanhoitaja-chatissa kannattaa varata hieman lisäaikaa palveluun tunnistautumiseen ja sovelluksen lataamiseen.  

    Samaan aikaan potilas- ja sosiaaliasiavastaavan asiointi siirtyy OmaVirtusta DigiLaphaan, jossa kaikki Lapin asukkaat voivat jatkossakin asioida tietoturvallisesti viestein tai etätapaamisin. 

    Uusia palveluja avautuu kuukausittain 

    Nyt julkaistava versio DigiLaphasta ei ole vielä valmis vaan se kehittyy ja laajenee säännöllisesti. DigiLaphaan avautuu uusia palveluja ja toimintoja kuukausittain.  

    Lähitulevaisuudessa kaikki hyvinvointialueen asukkaat voivat esimerkiksi: osallistua etätapaamiseen, täyttää hakemuksia ja esitietolomakkeita, saada palveluohjausta tai asioida Suomi.fi-valtuutuksella toisen puolesta.  

    Ota hyvinvointialueen digipalvelut käyttöösi – näin aloitat DigiLaphassa 

    Tällä hetkellä hyvinvointialueen digipalvelut, jotka eivät vaadi tunnistautumista, löytyvät tuttuun tapaan osoitteesta www.lapha.fi/digipalvelut 

    Vahvaa tunnistautumista edellyttävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointiasi tukevat hallintopalvelut siirtyvät puolestaan vaiheittain DigiLaphaan. 

    DigiLapha on maksuton ja ladattavissa sovelluskaupoista hakusanalla DigiLapha. Mikäli et halua ladata sovellusta, voit käyttää DigiLaphaa tietokoneella osoitteessa www.digilapha.fi 

    Kirjautuminen tapahtuu vahvasti tunnistautuen esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen takaa turvallisen asioinnin. 

    Jos digiasiointi mietityttää, löydät digitukea ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta: Tukea digiasiointiin - Lapin hyvinvointialue 

    Latauslinkit

    App Store -sovelluskauppa: lataa tästä

    Google Play -sovelluskauppa: lataa tästä

    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta. Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen
    11.6.2025
    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen...
    Puhelimen ruudulla näkymä DigiLaphasta.

    Lapin hyvinvointialueen digipalvelut uudistuvat – DigiLapha aloittaa uuden vaiheen


    DigiLapha on Lapin hyvinvointialueen uusi digitaalinen asiointipalvelu, joka kokoaa vaiheittain yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelut sekä asiointia tukevia hallintopalveluja.

  2. Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid
    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus doaibmá dál olles Lappi buresveadjinguovllus.

    Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid

    6.6.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessa.

    6.6.2025

    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus doaibmá dál olles Lappi buresveadjinguovllus.

    Geassemánus bálvalus váldo atnui Ranuas, Roavvenjárggas, Tervolas, Durdnosis ja Ohcejogas. Eará báikegottiin nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus bargi veahkil lea juo váldon atnui.

    Jos dus ii leat anus nana elektrovnnalaš dovdán, nugo neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut du beales áššiid. Fápmudus dahká vejolažžan dikšut áššiid ovdamearkka dihte MuKantas, MuKelas, apteaikkain ja dál maiddái Lappi buresveadjinguovllu DigiLapha-áššiiddikšunbálvalusas rávesolbmo sosiála- ja dearvvašvuođafuolahusa nuppi beales áššiiddikšumis.

    Mo fápmudeapmi dáhpáhuvvá?

    Fápmudeapmi dahkko báikki alde Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbálvalanbáikkis, mii lea iežat dearvvašvuođaguovddážis. Go finat fápmudusbálvalanbáikkis, fápmudus dahkko bargi veahkil, ja don sáhtát ieš mearridit, guđe áššiid iežat lagaš olmmoš oažžu du beales dikšut. Fápmudusa veahkil iežat lagaš olmmoš sáhttá du beales dikšut áššiid maiddái nuppi báikegottis, álkit ja diehtodorvvolaččat.

    Fápmudusat, mat Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbálvalanbáikkiin mieđihuvvojit:  

    •  Sosiálafuolahusa áššiid dikšun
    • Sosiáladorvvu ovdoáššiid dikšun
    • Dearvvašvuođafuolahusa áššiid dikšun
    • Apteaikaáššiiddikšun
    • Suomi.fi-dieđáhusaid lohkan ja hálddašeapmi

    Lappi buresveadjinguovlu lea guđát guovlu Suomas, mii fállá Suomi.fi-fápmudusaid registrerema bargi veahkil. Bálvalus lea oaivvilduvvon namalassii sidjiide, geain ii leat vejolašvuohta dahkat fápmudusa elektrovnnalaččat ieš.

    Ulbmilin lea dorvvastit ovttaveardásaš vejolašvuođaid dikšut iežas áššiid digitála birrasis – maiddái dalle, go don dárbbašat dasa veahki.

    Loga eambbo veahkehuvvon fápmudusa bálvalusas ja geahča dárkilut dieđuid fápmudusbálvalanbáikkiid birra: Fápmut iežat lagaš olbmo fápmudanbáikkis - Lapin hyvinvointialue 

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessa. Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid
    6.6.2025
    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus doaibmá dál olles Lappi buresveadjinguovllus.
    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessa.

    Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid


    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus doaibmá dál olles Lappi buresveadjinguovllus.

  3. Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstä
    Rovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä...

    Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstä

    5.6.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstä

    5.6.2025

    Rovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä Virtun kautta. Lomakkeen käytössä on todettu, että se ei palvele tarkoitustaan, eikä tieto välttämättä tavoita hammaslääkäriä ajoissa. 

    Jatkossa voit täyttää esitietolomakkeen, kun saavut vastaanotolle. Paperisia lomakkeita on tarjolla odotusauloissa.

    Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstä
    5.6.2025
    Rovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä...

    Rovaniemen hammashoitoloiden sähköinen esitietolomake poistuu käytöstä


    Rovaniemen hammashoitoloissa luovutaan sähköisen esitietolomakkeen käytöstä. Lomake on ollut täytettävissä Virtun kautta. Lomakkeen käytössä on todettu, että se ei palvele tarkoitustaan, eikä tieto välttämättä tavoita hammaslääkäriä ajoissa.  Jatkossa voit täyttää esitietolomakkeen, kun saavut vastaanotolle. Paperisia lomakkeita on tarjolla odotusauloissa.

  4. Digiviikko 2025 nostaa esiin kuntien ja hyvinvointialueiden digitalisaation
    Kuntaliiton järjestämää Digiviikkoa vietetään 2.–6.6. Viikko kokoaa yhteen ajankohtaisia aiheita julkisen...

    Digiviikko 2025 nostaa esiin kuntien ja hyvinvointialueiden digitalisaation

    28.5.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Digiviikko 2025 nostaa esiin kuntien ja hyvinvointialueiden digitalisaation

    Kuvituskuva, jossa suomeksi teksti Digiviikko ja ruotsiksi Digi Veckan.

    28.5.2025

    Kuntaliiton järjestämää Digiviikkoa vietetään 2.–6.6. Viikko kokoaa yhteen ajankohtaisia aiheita julkisen sektorin digitalisaatiosta.

    Tämän vuoden teemana on muutos ja uudistuminen. Viikon aikana käsitellään laajasti julkisen sektorin digikehitystä.  

    Digiviikko tarjoaa kunnille mahdollisuuden verkostoitua muiden kehittäjäkuntien kanssa, kuulla esimerkkejä eri kunnissa tehdyistä kehittämisteoista sekä siitä, miten digitalisaation avulla on ratkottu erilaisia haasteita.  

    Vaikka Lapin hyvinvointialue ei ole ohjelmassa mukana, seuraamme keskustelua ja kehitämme digipalvelujamme aktiivisesti. Lapin hyvinvointialueella digitalisaatio näkyy muun muassa seuraavissa kehityshankkeissa: 

    • DigiLapha-digiasiointialustan käyttöönoton aloituksena kesäkuussa 
    • Chat-palvelujen, kuten Sairaanhoitaja-chatin kehittämisenä ja laajentamisena 
    • Hyvinvointia edistävän palveluntarjottimen rakentamisena ja julkaisuna alkusyksyllä 

    Aiheesta lisää

    Lisätietoja Digiviikosta tästä linkistä. 

    Katso Digiviikon ohjelma ja poimi itseäsi kiinnostavat aiheet tästä linkistä.

     

    Kuvituskuva, jossa suomeksi teksti Digiviikko ja ruotsiksi Digi Veckan. Digiviikko 2025 nostaa esiin kuntien ja hyvinvointialueiden digitalisaation
    28.5.2025
    Kuntaliiton järjestämää Digiviikkoa vietetään 2.–6.6. Viikko kokoaa yhteen ajankohtaisia aiheita julkisen...
    Kuvituskuva, jossa suomeksi teksti Digiviikko ja ruotsiksi Digi Veckan.

    Digiviikko 2025 nostaa esiin kuntien ja hyvinvointialueiden digitalisaation


    Kuntaliiton järjestämää Digiviikkoa vietetään 2.–6.6. Viikko kokoaa yhteen ajankohtaisia aiheita julkisen sektorin digitalisaatiosta.

  5. Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon
    Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli...

    Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon

    23.5.2025

    Loga eambbo

    Jorgale dan viidáse siiddui

    Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon

    Kuvassa kädet tekevät sydämen, jossa teksti Rovaniemi sydän Sairaanhoitaja-chat.

    23.5.2025

    Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli kaksituhatta asiakasta on saanut apua nopeasti ja helposti ilman jonottamista.

    Yhteys ammattilaiseen jopa minuuteissa 

    Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat on tarkoitettu yksittäisten oireiden tai vaivojen hoidon tarpeen arviointiin. Chatista saat terveysaseman hoitajan arvion hoidon tarpeestasi ilman puhelinjonotusta. Ennen keskustelua vastaat esitietokyselyyn, jonka avulla hoitaja voi arvioida tilanteesi nopeasti. Keskimääräinen odotusaika chattiin on ollut reilun minuutin, ja vastaukset jäävät kirjallisina talteen, jotta voit palata niihin myöhemmin.

    Ruuhkaisimmat ajat ovat aamulla klo 8–10 välillä. Voit välttää jonotusta asioimalla chatissa klo 10 jälkeen. Palvelu on avoinna arkisin klo 14 saakka, perjantaisin ja arkipyhien aattoina klo 13 saakka. 

    Asiakkaat kiittelevät helppoutta ja sujuvuutta 

    Palvelusta saatu palaute on erittäin positiivista. Asiakkaat kiittävät palvelun nopeutta, helppoutta ja sujuvuutta – sekä ammattilaisten asiantuntemusta, joka on noussut yhdeksi palvelun keskeisistä vahvuuksista. 

    Moni on kokenut chatin helpommaksi vaihtoehdoksi kuin puhelinasioinnin. Chatissa voi ottaa yhteyttä sen aukioloaikana silloin, kun itselle parhaiten sopii, ilman että vastaaminen on sidottu tiettyyn takaisinsoittoaikaan.  

    Asiakkaat suosittelevat – kokeile sinäkin 

    Palvelusta kerätty asiakas- ja ammattilaiskokemus ohjaa moniammatillisesti kehitetyn toimintamallin jatkokehittämistä. Sitä hyödynnetään esimerkiksi uusien digipalvelujen suunnittelussa ja käytön laajentamisessa kaikille asukkaille. 

    Chatin käyttö kasvaa tasaisesti ja chatissa hoidettiin huhtikuussa jo yli 600 asiointia. Huhtikuussa chatin suositteluindeksi (NPS) oli 84. Tulos kertoo suositteluhalukkuudesta ja tyytyväisyydestä palveluun. 

    Suositteluindeksin perusteella palvelu vastaa hyvin käyttäjien tarpeisiin: 

    Sain asiani hoidetuksi – keskiarvo 4,7 
    Tiedän, miten palveluni jatkuu – keskiarvo 4,8 
    Koin palvelun hyödylliseksi – keskiarvo 4,8 

    Suosittelukysymykseen ja väittämiin vastasi 52 %:ia huhtikuussa chatissa asioinneista.  

    Tyytyväiset asiakkaat paitsi asioivat chatissa uudelleen, he myös suosittelevat palvelua muille. Lisätietoa Lapin hyvinvointialueen asiakaspalvelumittarista.  

    Sairaanhoitaja-chat on käytössäsi arkisin ja tarjoaa nopean tavan saada ammattilaisen arvio tilanteestasi. Tarvittaessa saat ohjauksen jatkohoitoon tai omalle hoitajallesi tai lääkärillesi. 

    Sairaanhoitaja-chatin kehittäminen toteutetaan yhteistyössä terveyspalvelujen, Digitaaliset palvelut -yksikön ja Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen Vasa2 –hankkeen kanssa. Hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä.   

    Sairaanhoitaja-chat palvelee kesäkuun alusta uudessa DigiLapha-sovelluksessa 

    Rovaniemeläisten suosima Sairaanhoitaja-chat siirtyy kesäkuun alussa Lapin hyvinvointialueen uuteen DigiLapha-sovellukseen. DigiLapha on digitaalinen asiointipalvelu, jonka avulla voit hoitaa sosiaali- ja terveyspalveluja kätevästi mobiilisti tai tietokoneen verkkoselaimella. DigiLapha avautuu ensin rovaniemeläisille ja laajenee myöhemmin kuluvan vuoden kaikille hyvinvointialueen asukkaille. 

    DigiLapha tarjoaa täydentävän tavan asioida digitaalisesti. 

    Tarkemmat tiedot DigiLaphasta julkaistaan kesäkuun alussa. 


     

    Kuvassa kädet tekevät sydämen, jossa teksti Rovaniemi sydän Sairaanhoitaja-chat. Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon
    23.5.2025
    Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli...
    Kuvassa kädet tekevät sydämen, jossa teksti Rovaniemi sydän Sairaanhoitaja-chat.

    Rovaniemen Sairaanhoitaja-chat tarjoaa nopean ja vaivattoman yhteyden terveydenhuoltoon


    Rovaniemeläiset ovat ottaneet joulukuussa käynnistyneen Sairaanhoitaja-chatin hyvin vastaan – jo yli kaksituhatta asiakasta on saanut apua nopeasti ja helposti ilman jonottamista.

Kaikki ajankohtaiset - Nappi