Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä Sodankylässä
Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä Sodankylässä
Terveyden edistämisen koordinaattori Suvi Ahola ja sairaanhoitaja Kati Mure ovat olleet tyytyväisiä Sodankylän terveyskeskuksessa käyttöön otettuun hoidon jatkuvuusmalliin.
2.2.2024
Sodankylän terveyskeskuksen asiakkaat ja työntekijät ovat tyytyväisempiä kuin aikaisemmin. Taustalla on pitkä ja kannattanut kehittämistyö.
Sodankylässä aloitettiin vuoden 2023 alussa kehittämistyö terveyskeskuksen avovastaanoton työn sujuvoittamiseksi ja työkuorman vähentämiseksi. Hoidon jatkuvuusmallia luotsasivat ansiokkaasti eteenpäin silloinen osastonhoitaja Suvi Ahola ja ylilääkäri Jonna Kuusijärvi.
–Valmistelimme työtä huolella yhdessä koko henkilöstön kanssa. Sekä henkilöstö että esihenkilöt ottivat muutoksen hyvin vastaan ja osallistuivat aktiivisesti kehittämistyöhön. Osallistuminen oli innokasta ja positiivista, kertoo Sodankylän terveyskeskuksen ylilääkäri Marianna Plathan.
Hoidon jatkuvuusmalliin siirtymisen suunnittelu ja siihen suuntaava kehittäminen aloitettiin vuoden alussa. Uusi toimintamalli otettiin lopulta käyttöön avovastaanotolla 1.10. Monissa paikoissa malli tunnetaan tiimimallina ja se pohjautuukin tiimeissä tehtävään työhön. Moniammatillinen tiimi tuntee ja hoitaa potilasta, ja hoito saa näin jatkuvuutta.
Hoidon jatkuvuusmallissa terveysasemien asiakkaat on jaettu terveysasemilla työskentelevien hoitotiimien kesken. Pääset jatkossa asioimaan terveysasemalla oman hoitotiimisi kanssa, mikä tarkoittaa samojen lääkärien ja hoitajien tapaamista terveysasemilla. Lääkärit ja hoitajat oppivat tuntemaan hoitopolkusi ja sairaushistoriasi paremmin kuin aikaisemmin.
Lisää tietoa lapha.fi/hoidon-jatkuvuus
Sodankylässä toimii kaksi tiimiä ja päivystysvastaanotto
Sodankylän väestö on jaettu kahteen tiimiin: Kielaan ja Siulaan. Lisäksi akuuttivastaanotolle on oma puhelinnumeronsa, jolloin akuutin puhelin vapautuu kiireettömistä puheluista. Sairaanhoitaja Kati Muren mukaan asiakkaat ovat löytäneet tiiminsä todella hienosti ja virheellisiin numeroihin soittelua ei tule juuri ollenkaan.
–Tieto on levinnyt todella hyvin ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että kehitämme toimintaa ja pyrimme järjestämään ajan oman tiimin lääkärille. Vaikka akuuttivastaanoton käsite on monesti hankala, olemme saaneet ratkottua kaikki tilanteet positiivisessa hengessä, Mure kertoo.
Lääkärit arvostavat sitä, että malli pohjautuu tutkittuun tietoon ja on kiistämättä toimiva – siihen on helppo sitoutua ja motivoitua, kun taustalla on vahva tutkimusnäyttö. Lääkärit ovat kokeneet myös päivälistat hyödyllisiksi. Lääkäreiden työvuorot koostuvat vastaanotoista, konsultaatioista ja puheluajoista.
–Terveyskeskuksessa on selvästi syttynyt kehittämisen henki ja koko henkilöstö on sitoutunut kehittämään mallia. Seuraavaksi olemmekin tarttumassa lääkäreiden konsultaatioihin ja siihen, miten saamme toiminnan vieläkin joustavammaksi, ylilääkäri Marianna Plathan kertoo.
Työn kuormittavuus on pienentynyt ja tyytyväisyys parantunut
Sekä lääkärit että hoitajat ovat yhtä mieltä siitä, että työn kuormittavuus on uuteen malliin siirtymisen jälkeen helpottanut. Työvuorot ovat selkeitä ja työ on helpommin hallittavissa.
Nykyisin terveyden edistämisen koordinaattorina työskentelevä Suvi Ahola oli viime vuonna tiiviisti mukana viemässä kehittämistyötä eteenpäin Sodankylän terveyskeskuksessa. Hän kiittelee, miten koko työkulttuuri on kokenut muutoksen.
–Työyhteisön sisäinen keskustelukulttuuri on vahvistunut, koska työyhteisön hoitajien ja lääkärien yhteiselle vuoropuhelulle on annettu tilaa. Koko työyhteisö on saanut vaikuttaa ja olla mukana kehitystyössä, joka tietenkin jatkuu edelleen. Kehittäminen ei ole päättynyt vaan päivittäistä toimintaa ja yhteisiä toimintatapoja arvioidaan ja tarvittaessa hiotaan, jotta löydetään mahdollisimman jouhevia ja tarkoituksenmukaisia ratkaisuja, Ahola kertoo.
Työhyvinvoinnin lisääntyminen heijastuu myös asiakkaille. Luottamus omaan hoitotiimiin on parantunut. Sodankyläläiset ovat kiitelleet jatkuvuuden kehittämistä ja vaikuttaa siltä, että myös hoidon saatavuus on sen myötä parantanut.
2.2.2024
Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä Sodankylässä
Sodankylän terveyskeskuksen asiakkaat ja työntekijät ovat tyytyväisempiä kuin aikaisemmin. Taustalla on pitkä ja kannattanut kehittämistyö.
Tuoreimmat ajankohtaiset H2
Aiheeseen liittyvää
Asset Publisher
-
Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoonLapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun...
Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon
Digihoitopolku tarjoaa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.
2.5.2024
Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun nopeus, helppokäyttöisyys ja saavutettavuus. Digihoitopolku tarjoaa asiakkaalle työkaluja omahoidon tukemiseen ja siihen sitoutumiseen. Polulta saa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.
Digipolut täydentävät tai korvaavat perinteisiä vastaanotto- tai seurantakäyntejä. Polut tehdään asiakaslähtöisesti eri asiakas- ja potilasryhmien tarpeet huomioiden.
“Digihoitopolkujen kehittämisessä on mukana suuri joukko ammattilaisia eri puolilta hyvinvointialuettamme. Digihoitopolku voi olla elinikäinen, jolloin hoidon jatkuvuus paranee ja hoitosuunnitelma on aina asiakkaan saatavilla”, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen asiantuntija Rosmariini Tolonen.
Digihoitopolut helpottavat ja nopeuttavat lappilaisten terveydenhuollossa asiointia
Digihoitopolut mahdollistavat hoitopalvelut entistä laajemmin sekä ajasta ja paikasta riippumattomasti. Pitkien välimatkojen Lapissa ei tarvitse aina matkustaa lähimpään sairaalaan, vaan omalta digihoitopolulta saa ammattilaisten tuottamia ohjeita ja tietoa ilman rutiiniluontoisia kontrollikäyntejä. Hoitopolulla voi myös ottaa sujuvasti ja turvallisesti yhteyttä hoitohenkilöstöön joustavasti silloin kun itselle sopii.
“On tärkeää kehittää palveluita niin, että pystymme hoitamaan asiakkaitamme jatkossakin laadukkaasti, kun ammattilaisten määrä on rajallinen. Digihoitopolun viesti- ja etävastaanottotoiminnot ovat sekä ammattilaistemme että asiakkaidemme toiveiden mukaisia parannuksia. Tämä näkyy ammattilaisille mm. puheluiden määrän vähenemisenä ja etätyön mahdollisuuksina. Asiakkaan ei enää tarvitse soittaa sairauteen liittyvän kiireettömän asian takia puhelinpalveluun ja odotella takaisinsoittoa. Viestin voi laittaa digihoitopolun kautta ja ammattilainen vastaa siihen palvelulupauksen mukaisesti”, Tolonen jatkaa.
Digihoitopolulle on tietoturvallista liittyä
Digihoitopolut ovat yksikkökohtaisia, ja asiakkaalla täytyy olla lähete tai hoitosuhde digihoitopolkua käyttävään yksikköön, jotta hän saa digihoitopolun käyttöönsä.
Lapin hyvinvointialueen digihoitopolkujen alustana toimii tietoturvallinen, vahvaa tunnistautumista käyttävä Terveyskylän Omapolku -verkkopalvelu. Kun asiakas liitetään digihoitopolulle, hän saa tekstiviestin Terveyskylän asiakaspalvelusta, jossa kerrotaan digihoitopolun avaamisesta Lapin hyvinvointialueen palveluun ja pyydetään tunnistautumaan hoitopolulle.
Digihoitopolkuja kehitetään asiakaspalautteen perusteella
Digihoitopolut otetaan käyttöön ja pilotoidaan aluksi muutamassa hoitoyksikössä. Palautetta polun toiminnoista ja käytettävyydestä kerätään jatkuvasti sekä ammattilaisilta että asiakkailta. Digipolkua voidaan ketterästi muokata ja parantaa tarpeen mukaan, ja käyttöönottoa voidaan laajentaa koko Lapin alueelle.
“Kuluvan kevään aikana on tulossa pilottiin synnytyspelkopotilaan polku. Synnytyspelkopoli toimii LKS:ssa ja odottavat äidit tulevat neuvolasta lähetteen saatuaan synnytyspelkokätilön vastaanotolle. Digihoitopolulla tulevien äitien on mahdollista saada tietoa synnytyksestä sekä yhteys kätilöön jo ennen poliklinikka-aikaa. Polulta saatava tietosisältö voi jo lievittää synnytyspelkoa ja helpottaa siten odotusaikaa" kertoo Anne Kellokumpu Digitaaliset palvelut yksiköstä. Lisätietoa digihoitopoluista saa hoitavasta yksiköstä.
Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon
2.5.2024Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun...Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon
Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun nopeus, helppokäyttöisyys ja saavutettavuus. Digihoitopolku tarjoaa asiakkaalle työkaluja omahoidon tukemiseen ja siihen sitoutumiseen. Polulta saa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.
-
Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaenHoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen...
Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen
26.3.2024
Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen myötä jokaiselle Pellon kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi.
Hoidon jatkuvuusmallin myötä tavoitellaan parempaa hoidon jatkuvuutta ja hoitoon pääsyä sekä näiden myötä laadukkaampaa terveydenhuollon palvelua. Kuntalaiset on jaettu kahteen tiimiin sukunimen alkukirjaimen mukaan
- A-L-alkuiset sukunimet: Vaappu-tiimi
- M-Ö-alkuiset sukunimet: Väylä-tiimi
Jos kotikuntasi on muu kuin Pello, mutta olet valinnut Pellon terveyskeskuksen asiointipaikaksi, kuulut Väylä-tiimiin.
Malliin siirtymisen myötä neuvolan puhelinnumero muuttuu ja on sama kuin terveyskeskuksen avovastaanotolla. Fysioterapian ja toimintaterapian, kouluterveydenhoitajan ja vuodeosaston puhelinnumerot pysyvät ennallaan.
Puhelinasiointi terveyskeskukseen
Jatkossa terveyskeskuksen vastaanotolle ja neuvolaan on yksi puhelinnumero
040 713 2771
Puhelu ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään, jossa valitset seuraavista:
- Vaappu-tiimi
- Väylä-tiimi
- Neuvola (puhelintunti arkisin klo 8–9, ke klo 9–10)
- Ulkopaikkakuntalaiset ja service in English
- Viranomaislinja (yhteistyökumppanit, esimerkiksi apteekki, ikääntyneiden palveluyksiköt ym.)
Vuoronumerolla asiointi terveyskeskuksessa poistuu käytöstä, ja jatkossa on entistä tärkeämpää, että otat yhteyttä ensin soittamalla tai viestillä omaan hoitavaan tiimiisi.
Puhelinpalvelu on auki
- ma-ti klo 8–15
- ke klo 9–15
- to-pe klo 8–15
Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita hätänumeroon 112.
Saat yhteyden hoitohenkilökuntaasi
- Soittamalla terveyskeskuksen vastaanoton takaisinsoittojärjestelmään
- Digitaalisten palveluidemme kautta lapha.fi/digipalvelut
- Sähköinen ajavanvaraus osoitteessa ajanvaraus.pello.mediatri.fi
- Reseptin uusintaa voit pyytää osoitteessa omakanta.fi
Valinnanvapaus
Perusterveydenhuollon asiointipaikan voi valita haluamastaan kunnasta Suomessa. Jos kuntalainen haluaa vaihtaa hoitopaikkaansa, pitää tästä ilmoittaa kirjallisesti sekä nykyiseen että tulevaan hoitopaikkaansa. Ilmoitus pitää tehdä riittävän ajoissa, vähintään kolme viikkoa ennen käyntiä vastaanotolla.
Valinta koskee kiireetöntä hoitoa ja se tehdään aina vuodeksi kerrallaan, eikä sitä voi muuttaa kesken vuotta. Valinta ei koske koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, työterveyshuoltoa eikä pitkäaikaista laitoshoitoa, kotisairaanhoitoa tai kotihoitoa. Voit täyttää hoitopaikan valinnasta valmiin lomakkeen: Ilmoitus terveysaseman valinnasta
Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen
26.3.2024Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen...Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen
Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen myötä jokaiselle Pellon kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi.
-
Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä...
Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.
8.2.2024
Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä lääkäreiden ja hoitajien vastaanottopalveluissa.
Muutoksen myötä jokaiselle Enontekiön kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan.
Henkeä uhkaavissa tilanteissa, esimerkiksi kova rintakipu, tajuttomuus, halvausoireet, äkillinen kouristelu, hengenahdistus tai itsetuhoisuus, soita hätänumeroon 112.
Kiireellisellä, eli päivystyksellisellä hoidolla tarkoitetaan sellaista äkillisen sairastumisen, vamman tai pitkäaikaissairauden vaikeutumisen tai toimintakyvyn alenemisen vuoksi suoritettavaa arviota tai hoitoa, joka täytyy suorittaa saman päivän aikana, eikä sitä voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista.
Terveysaseman avovastaanotto p. 040 714 2851
Jatkossa Hetan, Karesuvannon ja Kilpisjärven vastaanotoille on yksi puhelinnumero. Puhelu ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään, josta valitset asiaasi koskevan vaihtoehdon:
1. Hetta – Hetan alueen hoitotiimi
- kiireetön
- kiireellinen
- terveydenhoitajat
- äitiys- ja lastenneuvola
- kouluterveydenhoitaja
- rokotukset
- varatun ajan peruminen
2. Käsivarsi - Käsivarren alueen hoitotiimi
- kiireetön
- kiireellinen
- terveydenhoitajat
3. Saamenkieliset palvelut, ma-ke, muina aikoina yhteys oman alueen hoitotiimiin
4. Ulkopaikkakuntalaiset
5. Viranomaislinja (yhteistyökumppanit, esimerkiksi apteekki, ikääntyneiden palveluyksiköt ym.)
6. Englanninkielinen palvelu
Terveyskeskuksen avovastaanoton puhelinasiointi on avoinna ma-to klo 8–15.45, pe klo 8–13.45.
Virka-ajan ulkopuolella kiireellisissä asioissa soita Muonion vuodeosaston päivystävälle sairaanhoitajalle p. 040 714 2845.
Saat yhteyden hoitohenkilökuntaasi
- soittamalla terveysasemien yhteiseen takaisinsoittojärjestelmään puhelinnumeroon 040 714 2851 tai
- digitaalisten palveluidemme kautta lapha.fi > digipalvelut > Ajanvaraus terveyspalveluihin tai
- Lapha.fi > digipalvelut > Yhteydenotto terveyskeskukseen tai
- Omaolo.fi, jossa voit tehdä oirearvioita ja jättää yhteydenottopyynnön terveysaseman yksikköön
Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, äitiys- ja lastenneuvola sekä aikuisneuvola jatkavat toimintaansa kuten ennenkin.
Hoidon jatkuvuusmallin myötä tavoitellaan parempaa hoidon jatkuvuutta ja hoitoon pääsyä sekä näiden myötä laadukkaampaa terveydenhuollon palvelua.
Enontekiöllä toimii jatkossa kaksi tiimiä
Enontekiön väestö on jaettu kahteen tiimiin maantieteellisesti asuinpaikan perusteella.
Hetan alueen hoitotiimi: alueeseen kuuluvat Sonkamuotka, Palojoensuu, Muotkajärvi, Ketomella, Yli-Kyrö aina Enontekiön kunnan rajalle saakka, Leppäjärvi, Palojärvi, Galdotieva, Kivilompolo, Nunnanen, Näkkälä, Nartteli, Peltovuoma, Vuontisjärvi
Käsivarren alueen hoitotiimi: alueeseen kuuluvat Palojoensuusta pohjoiseen Vähäniva, Kuttanen, Jatuni, Karesuvanto, Markkina, Maunu, Järämä, Luspa, Kelottijärvi, Siikavuopio, Pättikkä, Ropinsalmi, Iitto, Saarikoski, Keinuovuopio, Kilpisjärvi, Raittijärvi yms.
Valinnanvapaus
Perusterveydenhuollon asiointipaikan voi valita haluamastaan kunnasta Suomessa. Jos Enontekiön kuntalainen haluaa valita hoitopaikakseen esimerkiksi Muonion terveyskeskuksen, pitää tästä ilmoittaa kirjallisesti sekä nykyiseen, että tulevaan hoitopaikkaan. Ilmoitus pitää tehdä riittävän ajoissa, vähintään kolme viikkoa ennen käyntiä vastaanotolla.
Valinta koskee kiireetöntä hoitoa ja se tehdään aina vuodeksi kerrallaan, eikä sitä voi muuttaa kesken vuotta. Valinta ei koske koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, työterveyshuoltoa eikä pitkäaikaista laitoshoitoa, kotisairaanhoitoa tai kotihoitoa. Voit täyttää hoitopaikan valinnasta valmiin lomakkeen: Ilmoitus terveysaseman valinnasta
***
Eanodagas váldo atnui divššu jotkkolašvuođamálle 15.2.
Eanodaga dearvvasvuođadálut váldet atnui 15.2.2024 rájes divššu jotkkolašvuođamálle doaktáriid ja divššáriid hoahpohis vuostáváldinbálvalusaide.
Nuppástusas juohke Eanodaga gieldda ássái lea mearriduvvon iežas dikšunjoavku. Dat, guđe dikšunjoavkku áššehas don leat, mearriduvvo iežat ássanbáikki vuođul.
Heakkavárálaš diliin, mat leat ovdamearkka dihte garra raddebávččas, dieđuhisvuohta, gáldnanovdasat, fáhkka krámppat, lahppaseapmi dahje iešsoardálasvuohta, riŋge heahtenummirii 112.
Hohpolaš dikšu, dahje gohcindikšu dárkkuha dakkár fáhkka buohccáma, váttu dahje guhkesáigge buozalmasa vádduma dahje doaibmanávccaid geahppáneami dihte čađahuvvon guorahallama dahje divššu, man ferte čađahit seamma beaivve áigge, iige sáhte maŋidit ilmmá buozanvuođa vearráneami dahje váttu vádduma haga.
Dearvvasvuođadálu rabasvuostáváldin tel. 040 714 2851
Dás duohko Heahtá, Gárasavvona ja Gilbbesjávrri vuostáváldimiidda lea okta telefonnummir. Go riŋget dan nummirii, de manná ruovttoluottariŋgenvuogádahkii ja das válljet iežat áššái guoskevaš molssaeavttu:
1. Heahttá – Heahtá guovllu dikšunjoavku
- hoahpohis
- hohpolaš
- dearvvasvuođadivššárat
- etniid- ja mánáidrávvehat
- skuvladearvvasvuođadivššár
- boahkoheamit
- várrejuvvon áiggi šluhtten
2. Giehtaruohtas – Giehtaruohttasa guovllu dikšunjoavku
- hoahpohis
- hohpolaš
- dearvvasvuođadivššárat
3. Sámegielat bálvalusat má-ga, eará áigge oktavuohta iežat guovllu dikšunjovkui
4. Earát go eanodatlaččat
5. Eiseváldelinjá (ovttasbargoguoimmit, ovdamearkka dihte apteaika, vuorasolbmuid bálvalanovttadagat ee.)
6. Eaŋgalasgielat bálvalusDearvvasvuođaguovddáža rabasvuostáváldima áššiiddikšun telefovnnain lea rabas má-duo dii. 8–15.45, be dii. 8–13.45.
Virgeáiggi maŋŋel hohpolaš áššiin riŋge Muoná seaŋgaossodaga gohcci buohccedivššárii tel. 040 714 2845.
Oaččut oktavuođa iežat dikšunbargiide
- go riŋget dearvvasvuođadáluid oktasaš ruovttoluottariŋgenvuogádahkii telefonnummirii 040 714 2851 dahje
- min digitála bálvalusaid bokte lapha.fi > digipalvelut (digibálvalusat) > Ajanvaraus terveyspalveluihin (Áigevárren dearvvasvuođabálvalusaide) dahje
- Lapha.fi > digipalvelut (digibálvalusat) > Yhteydenotto terveyskeskukseen (Oktavuođaváldin dearvvasvuođaguovddážii) dahje
- Omaolo.fi, gos sáhtát meroštallat dávdamearkkaid ja guođđit oktavuođaváldinbivdaga dearvvasvuođadálu ovttadahkii
Skuvla- ja studerendearvvasvuođafuolahus, etniid- ja mánáidrávvehat sihke rávesolbmuidrávvehat jotket doaimmaset dego ovdalge.
Divššu jotkkolašvuođamálliin viggat dasa, ahte divššus lea buoret jotkkolašvuohta ja dikšui beassá buorebut sihke dáid geažil dearvvasvuođafuolahusa bálvalusas lea alladit dássi.
Eanodagas doibmet dás duohko guokte joavkku
Eanodaga olbmot leat juhkkon guovtti jovkui geográfalaččat ássanbáikki vuođul.
- Heahtá guovllu dikšunjoavku: guovllus leat Soŋgemuotki, Bálojohnjálbmi, Muotkejávri, Ketomella, Yli-Kyrö gitta Eanodaga gieldda ráji rádjái, Leaibejávri, Bálojávri, Gáldodievva, Geađgeluoppal, Njunnás, Neahčil, Nartteli, Bealdovuopmi, Vuottesjávri
- Giehtaruohttasa guovllu dikšunjoavku: guovllus leat Bálojohnjálmmis davás Vähäniva, Guhttás, Jáhton, Gárasavvon, Boaresmárkan, Mávdna, Järämä, Luspi, Gelotjávri, Čuovžavuohppi, Beattet, Roabičoalbmi, Iitu, Viššát, Geaidnovuohppi, Gilbbesjávri, Ávžžášjávri jna.
Válljenvejolašvuohta
Vuođđodearvvasvuođafuolahusa áššiiddikšunbáikin sáhttá válljet dan Suoma gieldda, man ieš háliida. Jos Eanodaga gieldda ássi háliida válljet dikšunbáikin ovdamearkka dihte Muoná dearvvasvuođadálu, galgá das almmuhit čálalaččat sihke dálá ja boahttevaš dikšunbáikái. Almmuhusa galgá dahkat doarvái buori áiggis, unnimustá golbma vahku ovdal go manná vuostáváldimii.
Válljen guoská hoahpohis divššu ja dat dahkko álo jahkái hávális, iige dan sáhte rievdadit gaskan jagi. Válljen ii guoskka skuvla- ja studerendearvvasvuođafuolahusa, bargodearvvasvuođafuolahusa iige guhkesáigge lágádusdivššu, ruovttubuohccedivššu dahje ruovttudivššu. Sáhtát deavdit dikšunbáikki válljemis gárvves skovi: Ilmoitus terveysaseman valinnasta
Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.
8.2.2024Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä...Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.
Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä lääkäreiden ja hoitajien vastaanottopalveluissa.
-
Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä SodankylässäSodankylän terveyskeskuksen asiakkaat ja työntekijät ovat tyytyväisempiä kuin aikaisemmin. Taustalla on...
Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä Sodankylässä
Terveyden edistämisen koordinaattori Suvi Ahola ja sairaanhoitaja Kati Mure ovat olleet tyytyväisiä Sodankylän terveyskeskuksessa käyttöön otettuun hoidon jatkuvuusmalliin.
2.2.2024
Sodankylän terveyskeskuksen asiakkaat ja työntekijät ovat tyytyväisempiä kuin aikaisemmin. Taustalla on pitkä ja kannattanut kehittämistyö.
Sodankylässä aloitettiin vuoden 2023 alussa kehittämistyö terveyskeskuksen avovastaanoton työn sujuvoittamiseksi ja työkuorman vähentämiseksi. Hoidon jatkuvuusmallia luotsasivat ansiokkaasti eteenpäin silloinen osastonhoitaja Suvi Ahola ja ylilääkäri Jonna Kuusijärvi.
–Valmistelimme työtä huolella yhdessä koko henkilöstön kanssa. Sekä henkilöstö että esihenkilöt ottivat muutoksen hyvin vastaan ja osallistuivat aktiivisesti kehittämistyöhön. Osallistuminen oli innokasta ja positiivista, kertoo Sodankylän terveyskeskuksen ylilääkäri Marianna Plathan.
Hoidon jatkuvuusmalliin siirtymisen suunnittelu ja siihen suuntaava kehittäminen aloitettiin vuoden alussa. Uusi toimintamalli otettiin lopulta käyttöön avovastaanotolla 1.10. Monissa paikoissa malli tunnetaan tiimimallina ja se pohjautuukin tiimeissä tehtävään työhön. Moniammatillinen tiimi tuntee ja hoitaa potilasta, ja hoito saa näin jatkuvuutta.
Mikä hoidon jatkuvuusmalli?
Hoidon jatkuvuusmallissa terveysasemien asiakkaat on jaettu terveysasemilla työskentelevien hoitotiimien kesken. Pääset jatkossa asioimaan terveysasemalla oman hoitotiimisi kanssa, mikä tarkoittaa samojen lääkärien ja hoitajien tapaamista terveysasemilla. Lääkärit ja hoitajat oppivat tuntemaan hoitopolkusi ja sairaushistoriasi paremmin kuin aikaisemmin.
Lisää tietoa lapha.fi/hoidon-jatkuvuusSodankylässä toimii kaksi tiimiä ja päivystysvastaanotto
Sodankylän väestö on jaettu kahteen tiimiin: Kielaan ja Siulaan. Lisäksi akuuttivastaanotolle on oma puhelinnumeronsa, jolloin akuutin puhelin vapautuu kiireettömistä puheluista. Sairaanhoitaja Kati Muren mukaan asiakkaat ovat löytäneet tiiminsä todella hienosti ja virheellisiin numeroihin soittelua ei tule juuri ollenkaan.
–Tieto on levinnyt todella hyvin ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että kehitämme toimintaa ja pyrimme järjestämään ajan oman tiimin lääkärille. Vaikka akuuttivastaanoton käsite on monesti hankala, olemme saaneet ratkottua kaikki tilanteet positiivisessa hengessä, Mure kertoo.
Lääkärit arvostavat sitä, että malli pohjautuu tutkittuun tietoon ja on kiistämättä toimiva – siihen on helppo sitoutua ja motivoitua, kun taustalla on vahva tutkimusnäyttö. Lääkärit ovat kokeneet myös päivälistat hyödyllisiksi. Lääkäreiden työvuorot koostuvat vastaanotoista, konsultaatioista ja puheluajoista.
–Terveyskeskuksessa on selvästi syttynyt kehittämisen henki ja koko henkilöstö on sitoutunut kehittämään mallia. Seuraavaksi olemmekin tarttumassa lääkäreiden konsultaatioihin ja siihen, miten saamme toiminnan vieläkin joustavammaksi, ylilääkäri Marianna Plathan kertoo.
Työn kuormittavuus on pienentynyt ja tyytyväisyys parantunut
Sekä lääkärit että hoitajat ovat yhtä mieltä siitä, että työn kuormittavuus on uuteen malliin siirtymisen jälkeen helpottanut. Työvuorot ovat selkeitä ja työ on helpommin hallittavissa.
Nykyisin terveyden edistämisen koordinaattorina työskentelevä Suvi Ahola oli viime vuonna tiiviisti mukana viemässä kehittämistyötä eteenpäin Sodankylän terveyskeskuksessa. Hän kiittelee, miten koko työkulttuuri on kokenut muutoksen.
–Työyhteisön sisäinen keskustelukulttuuri on vahvistunut, koska työyhteisön hoitajien ja lääkärien yhteiselle vuoropuhelulle on annettu tilaa. Koko työyhteisö on saanut vaikuttaa ja olla mukana kehitystyössä, joka tietenkin jatkuu edelleen. Kehittäminen ei ole päättynyt vaan päivittäistä toimintaa ja yhteisiä toimintatapoja arvioidaan ja tarvittaessa hiotaan, jotta löydetään mahdollisimman jouhevia ja tarkoituksenmukaisia ratkaisuja, Ahola kertoo.
Työhyvinvoinnin lisääntyminen heijastuu myös asiakkaille. Luottamus omaan hoitotiimiin on parantunut. Sodankyläläiset ovat kiitelleet jatkuvuuden kehittämistä ja vaikuttaa siltä, että myös hoidon saatavuus on sen myötä parantanut.
Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä Sodankylässä
2.2.2024Sodankylän terveyskeskuksen asiakkaat ja työntekijät ovat tyytyväisempiä kuin aikaisemmin. Taustalla on...Hoidon jatkuvuusmalli on lisännyt työntekijöiden tyytyväisyyttä Sodankylässä
Sodankylän terveyskeskuksen asiakkaat ja työntekijät ovat tyytyväisempiä kuin aikaisemmin. Taustalla on pitkä ja kannattanut kehittämistyö.
-
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaenHoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen
Kuva: Jarno Niemi
7.9.2023
Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.
Potilaan on saatava virka-aikana yhdessä arkipäivässä yhteys terveyskeskukseen tai muuhun perusterveydenhuollon toimintayksikköön. Saman päivän aikana on myös saatava yksilöllinen arvio tutkimusten tai hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä sekä siitä, minkä terveydenhuollon ammattihenkilön tekemiä tutkimuksia tai antamaa hoitoa potilas tarvitsee.
Hoitoon on päästävä 14 vuorokauden kuluessa, kun potilaan hoitoon hakeutumisen syynä on sairastuminen, vamma, pitkäaikaissairauden vaikeutuminen, uusien oireiden esilletulo tai toimintakyvyn aleneminen, ja hoito kuuluu yleislääketieteen alaan. Hoitotakuu koskee sekä fyysisiä että psyykkisiä terveysongelmia.
Hoitoonpääsyn enimmäisajat eivät koske:
- hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisia hoitotapahtumia
- käyntejä perusterveydenhuollossa toimivan muiden lääketieteen erikoisalojen kuin yleislääketieteen erikoislääkärin vastaanotolla
- hoitotapahtumia, jotka tehdään yksinomaan terveydenhuollossa laadittavan todistuksen tai lausunnon saamiseksi
- terveystarkastuksia ja seurantakäyntejä tai terveysneuvontaa
- rokotuksia, elleivät ne liity kiireettömään sairaanhoitoon.
Kahden viikon hoitotakuun ulkopuolelle jäävät perusterveydenhuollon kiireettömät palvelut tulee kuitenkin järjestää kohtuullisessa ajassa enintään kolmen kuukauden kuluessa tai potilaan hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti.
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen
7.9.2023Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyyn muutoksia syyskuusta alkaen
Hoitotakuu on 1.9.2023 alkaen perusterveydenhuollossa 14 päivää ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta.