Ivalon terveyskeskuksen hoidon tarpeen arvioinnin ja ajanvarauksen vastaanottohuoneen aukioloaika on muuttunut
Tuoreimmat ajankohtaiset H2
Aiheeseen liittyvää
Asset Publisher
-
Sallan laboratorion toiminta siirtyy omaksi toiminnaksi joulukuun alussaNäytteenotto avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–10.
Sallan laboratorion toiminta siirtyy omaksi toiminnaksi joulukuun alussa
16.10.2024
Näytteenotto avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–10.
Sallan laboratoriotoiminta siirtyy Lapin hyvinvointialueen omaksi toiminnaksi 1.12.2024 alkaen.
Näytteenotto toimii maanantaista perjantaihin klo 8–10.
Ajanvaraus laboratorioon tapahtuu sähköisen ajanvarauksen tai puhelinajanvarauksen kautta.
Puhelinajanvaraus palvelee arkisin klo 7–17 numerossa 020 619 8019.
Sallan laboratorion toiminta siirtyy omaksi toiminnaksi joulukuun alussa
16.10.2024Näytteenotto avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–10.Sallan laboratorion toiminta siirtyy omaksi toiminnaksi joulukuun alussa
Näytteenotto avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–10.
-
Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa LapissaKiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu...
Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa
8.10.2024
Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu käynnistyy maanantaina 14.10.2024.
Päivystysapuun soitetaan, kun harkitaan lähtöä päivystykseen tai kun tarvitaan apua tai neuvoja äkillisissä terveysongelmissa ja oma terveysasema on kiinni.
Hätätilanteessa soitetaan aina hätäkeskukseen numeroon 112.
Lapin alueelta soittavan sijainti paikannetaan ja puhelu ohjautuu Lapin hyvinvointialueen terveydenhuollon ammattilaisista koostuvaan päivystysapuyksikköön.
Päivystysavussa tehdään hoidon kiireellisyyden arviointia valtakunnallisten kriteerien mukaan. Päivystysapu ohjaa asiakkaan tarkoituksenmukaiseen hoitopaikkaan. Päivystysavusta voidaan antaa myös neuvontaa ja kotihoito-ohjeita. Soittaja voidaan myös ohjata ottamaan yhteyttä esimerkiksi sosiaalipalveluihin, sosiaalipäivystykseen tai mielenterveyspäivystykseen. Numeroon soittaminen on maksutonta. Puhelut tallennetaan palvelun laadun ja turvallisuuden varmistamiseksi.
Käytöstä poistuvat seuraavat puhelinpalvelut:
- Lapin keskussairaalan yhteispäivystyksen puhelimessa tehtävä kiireellinen hoidon tarpeen arviointi
- Virka-ajan ulkopuolinen hoidon tarpeen arviointi seuraavissa kunnissa: Kittilä, Kolari, Muonio, Pello, Posio, Ranua ja Salla
Jatkossakin voit soittaa mielenterveyspäivystykseen, lasten sairauksien hoidon tarpeen arviointiin sekä terveysasemien akuuttivastaanotoille terveysasemien ollessa auki. Länsi-Pohjan keskussairaalan Akuuttiklinikan puhelinneuvonta palvelee vuoden 2024 loppuun.
- Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikan puhelinneuvonta ympäri vuorokauden: 040 149 1340
- Mielenterveyspäivystys Lapin keskussairaala: 040 715 8400
- Mielenterveyspäivystys Länsi-Pohjan alue: 040 774 3891
- Lastensairauksien päivystys Lapin keskussairaala ympäri vuorokauden: 040 642 8811
- Ivalon terveyskeskuksen hoidon tarpeen arviointi ympäri vuorokauden: 040 770 9187
- Sodankylän Sopukan hoidon tarpeen arviointi ma–su klo 8–21: 016 860 4840
- Kemijärven hyvinvointikeskuksen hoidon tarpeen arviointi ma–su klo 8–18: 020 690 870
Tavoitteena on ohjata oikea potilas oikeaan aikaan oikealle ammattilaiselle
Päivystysapu 116117 -palvelun käyttöönoton tavoitteena on vahvistaa päivystysaikaisen kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin saatavuutta ja saavutettavuutta yhdenmukaisesti koko Lapin alueella.
Päivystysavun kautta soittaja saa sujuvasti yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen ja asiakas ohjataan oikea-aikaisesti tarkoituksenmukaiselle ammattilaiselle.
Oikea-aikaisella palveluohjauksella pyritään vahvistamaan asiakaskokemusta sekä terveydenhuollon resurssien tarkoituksenmukaista käyttöä.
Päivystysapu 116117 on hyvinvointialueiden järjestämä neuvontapalvelu, joka neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Palvelun kansallista kehittämistä koordinoi julkisomisteinen DigiFinland Oy. Kun Lappi on aloittanut palvelun käytön, on Päivystysapu käytössä koko manner-Suomessa.
Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa
8.10.2024Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu...Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa
Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa koko Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu käynnistyy maanantaina 14.10.2024.
-
Rovaniemen terveysasemilla hoidon tarpeen arviointia tehdään pääsääntöisesti puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kauttaJatkossa terveysasemien toimistoissa hoidetaan nopeita asiointeja kuten ajanvaraukset jatkotutkimuksiin,...
Rovaniemen terveysasemilla hoidon tarpeen arviointia tehdään pääsääntöisesti puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kautta
23.9.2024
Rovaniemen terveysasemilla hoidon tarpeen arviointia tehdään pääsääntöisesti puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kautta
23.9.2024
Jatkossa terveysasemien toimistoissa hoidetaan nopeita asiointeja kuten ajanvaraukset jatkotutkimuksiin, hoitotarvikkeet, näytteenottovälineet, yleinen ohjaus ja neuvonta.
Hoidon tarpeen arvioinnissa hoitaja määrittää potilaalta saatujen tietojen, oireiden ja riskitekijöiden perusteella tarvitseeko potilas tutkimuksia ja hoitoa terveydenhuollossa.
Jos terveydentilasi muuttuu, sinulla on uusi oire/vaiva tai jo olemassa olevan sairauden paheneminen ja arvelet tarvitsevasi hoitoa, olethan ensisijaisesti yhteydessä puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kautta terveysasemalle.
Hoidon tarpeen arviointi
- keskitetyssä puhelinpalvelussa 016 860 2020, ma-to klo 8–16, pe klo 8–15
- sähköinen yhteydenotto Klinik
Rovaniemen terveysasemilla hoidon tarpeen arviointia tehdään pääsääntöisesti puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kautta
23.9.2024Jatkossa terveysasemien toimistoissa hoidetaan nopeita asiointeja kuten ajanvaraukset jatkotutkimuksiin,...Rovaniemen terveysasemilla hoidon tarpeen arviointia tehdään pääsääntöisesti puhelimitse tai sähköisen palvelukanavan kautta
Jatkossa terveysasemien toimistoissa hoidetaan nopeita asiointeja kuten ajanvaraukset jatkotutkimuksiin, hoitotarvikkeet, näytteenottovälineet, yleinen ohjaus ja neuvonta.
-
Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu vuoden loppuun saakkaPellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu 31.12.2024 saakka. Hoidontarpeen arvio...
Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu vuoden loppuun saakka
10.9.2024
Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu vuoden loppuun saakka
10.9.2024
Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu 31.12.2024 saakka. Hoidontarpeen arvio vuodeosaston puhelinnumerossa 040 713 2743 normaaliin tapaan.
Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu vuoden loppuun saakka
10.9.2024Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu 31.12.2024 saakka. Hoidontarpeen arvio...Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu vuoden loppuun saakka
Pellon terveysaseman lauantain kiirevastaanotto on suljettu 31.12.2024 saakka. Hoidontarpeen arvio vuodeosaston puhelinnumerossa 040 713 2743 normaaliin tapaan.
-
Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaenHoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen...
Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen
26.3.2024
Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen myötä jokaiselle Pellon kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi.
Hoidon jatkuvuusmallin myötä tavoitellaan parempaa hoidon jatkuvuutta ja hoitoon pääsyä sekä näiden myötä laadukkaampaa terveydenhuollon palvelua. Kuntalaiset on jaettu kahteen tiimiin sukunimen alkukirjaimen mukaan
- A-L-alkuiset sukunimet: Vaappu-tiimi
- M-Ö-alkuiset sukunimet: Väylä-tiimi
Jos kotikuntasi on muu kuin Pello, mutta olet valinnut Pellon terveyskeskuksen asiointipaikaksi, kuulut Väylä-tiimiin.
Malliin siirtymisen myötä neuvolan puhelinnumero muuttuu ja on sama kuin terveyskeskuksen avovastaanotolla. Fysioterapian ja toimintaterapian, kouluterveydenhoitajan ja vuodeosaston puhelinnumerot pysyvät ennallaan.
Puhelinasiointi terveyskeskukseen
Jatkossa terveyskeskuksen vastaanotolle ja neuvolaan on yksi puhelinnumero
040 713 2771
Puhelu ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään, jossa valitset seuraavista:
- Vaappu-tiimi
- Väylä-tiimi
- Neuvola (puhelintunti arkisin klo 8–9, ke klo 9–10)
- Ulkopaikkakuntalaiset ja service in English
- Viranomaislinja (yhteistyökumppanit, esimerkiksi apteekki, ikääntyneiden palveluyksiköt ym.)
Vuoronumerolla asiointi terveyskeskuksessa poistuu käytöstä, ja jatkossa on entistä tärkeämpää, että otat yhteyttä ensin soittamalla tai viestillä omaan hoitavaan tiimiisi.
Puhelinpalvelu on auki
- ma-ti klo 8–15
- ke klo 9–15
- to-pe klo 8–15
Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita hätänumeroon 112.
Saat yhteyden hoitohenkilökuntaasi
- Soittamalla terveyskeskuksen vastaanoton takaisinsoittojärjestelmään
- Digitaalisten palveluidemme kautta lapha.fi/digipalvelut
- Sähköinen ajavanvaraus osoitteessa ajanvaraus.pello.mediatri.fi
- Reseptin uusintaa voit pyytää osoitteessa omakanta.fi
Valinnanvapaus
Perusterveydenhuollon asiointipaikan voi valita haluamastaan kunnasta Suomessa. Jos kuntalainen haluaa vaihtaa hoitopaikkaansa, pitää tästä ilmoittaa kirjallisesti sekä nykyiseen että tulevaan hoitopaikkaansa. Ilmoitus pitää tehdä riittävän ajoissa, vähintään kolme viikkoa ennen käyntiä vastaanotolla.
Valinta koskee kiireetöntä hoitoa ja se tehdään aina vuodeksi kerrallaan, eikä sitä voi muuttaa kesken vuotta. Valinta ei koske koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, työterveyshuoltoa eikä pitkäaikaista laitoshoitoa, kotisairaanhoitoa tai kotihoitoa. Voit täyttää hoitopaikan valinnasta valmiin lomakkeen: Ilmoitus terveysaseman valinnasta
Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen
26.3.2024Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen...Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen
Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen myötä jokaiselle Pellon kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi.