Navigation Menu

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut ja -laskutus

Breadcrumb

Navigation Menu

Asiakasmaksut-sisältö

Sosiaal- já tiervâsvuođâhuolâttâs äššigâsmáávsuh já -rekigistem

Laapi pyereestvaijeemkuávlust sosiaal- já tiervâsvuođâhuolâttâs palvâlusah láá 

  • mávsuttemeh tâi
  • äššigâsmáksu lii täsistuárusâš, vâi máksu lii puohháid palvâlus kevtteid siämmáš já fastâhaddasâš (om. polikliiniikmáávsuh) 
  • äššigâsmáksu lii puáđoid čonnum, nuuvt ete máksu miärášuvá palvâlus kevttee mäksimnaavcâi mield (om. kuhesáigásii palvâlemaassâm já merikoskâsii päikkitipšo máávsuh)

Staatâ stivree sosiaal- já tiervâsvuođâhuolâttâs äššigâsmáávsuid já mittomeerrin lii, ete máávsuh láá kuáhtuliih iäge toh eesti palvâlussáid ucâlum.

Tun kaavnah jyehi palvâlus haddetiäđuid ain palvâlus siijđoin sosiaalpalvâlusâin já tiervâsvuođâpalvâlusâin.

Oohtânkiäsu sosiaal- já tiervâsvuođâhuolâttâs äššigâsmáávsuin ive 2025 Laapi pyereestvaijeemkuávlust

 

asiakasmaksut yhteystiedot

Koččâmušah äššigâsmáávsuin? Vääldi ohtâvuođâ

Pyereestvaijeemkuávlu äššigâsmáksuohtâdâh já ekonomiapalvâlusah huolâtteh sosiaal- já tiervâsvuođâpalvâlusâi äššigâsmáávsui rekigistmijn sehe rekigáid já palvâlussedâláid lahtojeijee toorjâpalvâlusâin.

Äššigâsrekigeh vuolgâttuvvojeh mäksei palvâlusâi kevttim maŋa e-rekigin. E-reekkigsopâmuš puáhtá toohâđ jieijâs nettipaaŋkist. Jieijâs paaŋkist puáhtá toohâđ meiddei njuálgumäksimváldásmittem.

Ohtâvuotâtiäđuh

Puhelinpalvâlemääigih aargâi vu–tu tme 9–12

Laapi pyereestvaijeemkuávlu vuáđutiervâsvuođâhuolâttâs já sosiaalpalvâlusâi äššigâsmáávsuh:
Äššigâspalvâlemnummeer: 040 589 9257
Šleđgâpostâ: asiakasmaksut@lapha.fi

Laapi kuávdášpyecceiviäsu:
Äššigâspalvâlemnummeer: 040 764 1972
Šleđgâpostâ: lapinhva.laskut@lapha.fi

Länsi-Pohja kuávdášpyecceiviäsu:
Äššigâspalvâlemnummeer: 040 149 1151, 040 149 1152 ja 040 149 1153
Šleđgâpostâ: potilastoimisto.lpshp@lapha.fi

asiakasmaksut e-laskutilaus

Toovâ e-reekkigtiilám nettipaŋkistâd 

äššigâsmáksuohtâdâh avžut, ete nettipaaŋki kevttee äššigâsah väldih e-reekkig kiävtun. Puávtáh tiiláđ Laapi pyereestvaijeemkuávlu e-reekkig jieijâd nettipaaŋkist.

Uusâ nettipaaŋkist saje, kogo e-rekigijd puáhtá tiiláđ. Uusâ rekigistein Laapi pyereestvaijeemkuávlu (“Lapin hyvinvointialue”), addel jieijâd tiäđuid já tiiláá e-reekkig.

h4-lisätietoa-otsikko

Lisätietoa

h4 liitetiedostot

Labdostiätuvuárháh

Asiakasmaksut-oikaisu-liitteet

h4-ajankohtaista aiheesta-otsikko

Ajankohtaista aiheesta

Asset Publisher

  1. Asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat – vuokrasopimuksia uusitaan vuosina 2025–2026
    Asukasvuokraukseen liittyvät yhteydenotot ohjataan 11.8.2025 alkaen keskitetysti kiinteistö- ja...

    Asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat – vuokrasopimuksia uusitaan vuosina 2025–2026

    16.7.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat – vuokrasopimuksia uusitaan vuosina 2025–2026

    16.7.2025

    Asukasvuokraukseen liittyvät yhteydenotot ohjataan 11.8.2025 alkaen keskitetysti kiinteistö- ja tilapalveluiden asukasvuokratiimille. Samalla alueella käynnistyy vuokrasopimusten vaiheittainen uusiminen vuosina 2025–2026, tavoitteena sopimusehtojen yhtenäistäminen ja kustannusten kattaminen.

    Lapin hyvinvointialueen asukasvuokraukseen liittyvät asiat keskitetään vaiheittain kiinteistö- ja tilapalveluihin. Muutoksen myötä asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat 11.8.2025 alkaen. Jatkossa kaikki vuokrasopimuksiin liittyvät yhteydenotot hoidetaan keskitetysti asukasvuokratiimin kautta.

    Uudet yhteystiedot 11.8.2025 alkaen:

    Asiakaspalvelu palvelee vuokrasopimuksiin ja vuokran laskuttamiseen liittyvissä asioissa.

    Vuokrasopimuksia uusitaan vaiheittain

    Lapin hyvinvointialueen aluehallitus on 26.2.2025 (110 §) päättänyt, että erityisryhmien ympärivuorokautiseen palveluasumiseen tarkoitetuissa kiinteistöissä asukkailta perittävien vuokrien täytyy jatkossa kattaa hyvinvointialueelle aiheutuvat kulut. Asukasvuokrasopimuksia tullaan uusimaan portaittain vuosien 2025 ja 2026 aikana.

    Nykyisissä sopimuksissa on paljon vaihtelua, ja uusimisen myötä:

    • Vuokrasopimusehdot yhtenäistyvät
    • Vuosittaiset korotukset voivat olla korkeintaan 15 % tai 60 € kuukaudessa

    Lisätietoja: kiinteistö- ja tilapäällikkö Anu Lumimäki, 040 670 5173, anu.lumimaki@lapha.fi

    Asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat – vuokrasopimuksia uusitaan vuosina 2025–2026
    16.7.2025
    Asukasvuokraukseen liittyvät yhteydenotot ohjataan 11.8.2025 alkaen keskitetysti kiinteistö- ja...

    Asukasvuokrauksen yhteydenottokanavat muuttuvat – vuokrasopimuksia uusitaan vuosina 2025–2026


    Asukasvuokraukseen liittyvät yhteydenotot ohjataan 11.8.2025 alkaen keskitetysti kiinteistö- ja tilapalveluiden asukasvuokratiimille. Samalla alueella käynnistyy vuokrasopimusten vaiheittainen uusiminen vuosina 2025–2026, tavoitteena sopimusehtojen yhtenäistäminen ja kustannusten kattaminen.

  2. Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 

    20.1.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 

    20.1.2025

    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut.

    Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ja tavoitteena on, että maksut ovat kohtuullisia eivätkä ole esteenä palveluihin hakeutumiselle. Asiakasmaksuun voi hakea oikaisua tai muutosta, mikäli laskussa on virhe tai asiakasmaksu vaarantaa toimeentulosi.

    Asiakaslaskun oikaisu

    Jos sinulla on kysyttävää tai huomautettavaa asiakaslaskua koskien esim. asia- tai laskuvirhe, ota ensisijaisesti yhteyttä laskulla olevaan puhelinnumeroon. Oikaisua haetaan kirjallisesti lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä, jossa kerrotaan

    • perustelut, miksi vaaditaan oikaisua/muutosta laskuun   
    • laskun tiedot (laskunumero, maksajan etunimet ja sukunimi)   
    • kopio laskusta, jos mahdollista   
    • asiakkaan yhteystiedot

    Löydät täältä lisätietoja ja lomakkeen asiakaslaskun oikaisuun.

    Muutoksenhaku asiakasmaksuun 

    Jos asiakasmaksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentulon, maksu on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Toimeentulolla tarkoitetaan sitä, että sinulla on rahaa välttämättömiin menoihin kuten asumismenoihin, ruokaan tai lääkkeisiin. Asiakasmaksu voidaan alentaa tai jättää perimättä myös silloin, jos sinun ei ole mahdollista maksaa elatusmaksuja asiakasmaksun vuoksi. Asiakasmaksua ei voida alentaa tai jättää perimättä, jos lasku on jo maksettu.

    Mitä asiakasmaksuja voidaan alentaa?   

    • sosiaalihuollon palveluiden tasasuuruiset ja tulosidonnaiset asiakasmaksut   
    • terveydenhuollon palveluiden tulojen mukaan määräytyvät maksut sekä terveydenhuollon tasamaksut
    • asiakasmaksun alentamista ei voi hakea sairaankuljetuksen, sosiaalisen luototuksen eikä lääkärintodistuspalkkio maksuihin

    Jos haet maksun alentamista, sinun taloudellinen tilanteesi arvioidaan. Arviota varten sinun täytyy selvittää sinun ja puolisosi tulot ja menot. Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva päätös perustuu aina yksilölliseen tilannearvioon ja harkintaan.

    Talouden kokonaistilannetta arvioidessa huomioidaan nettotulot ja säästöt sekä muu mahdollinen realisoitavissa oleva omaisuus, kuten rahastot/osakesijoitukset ym. Asiakasmaksua ei voida alentaa, mikäli asiakkaalla on kokonaisvarallisuutta enemmän kuin 2000 euroa tai puolison kanssa yhteistä varallisuutta enemmän kuin 4000 euroa.

    Näin haet muutosta asiakasmaksuun   

    Voit hakea muutosta asiakasmaksuun lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai asianhoitaja.

    Täältä löydät lisätietoja ja lomakkeen asiakasmaksun alentamiseen tai perimättä jättämiseen

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 
    20.1.2025
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 


    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut. Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon...

  3. Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025

    16.1.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025

    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa.

    16.1.2025

    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.

    Vammaispalvelulain nojalla myönnetyistä asumispalveluista Lapin hyvinvointialue perii asiakasmaksut seuraavasti: 

    Asumisen tuki


    Ylläpitomaksu

    Ryhmämuotoinen asumispalvelu 45 €/kk
    Asuntoryhmämuotoinen asumispalvelu 30 €/kk

    Ylläpitomaksulla katetaan muun muassa yksikön käytössä olevat, vaatehuoltoon liittyvät koneet ja laitteet ja niiden käyttökustannukset, yhteisten tilojen siivousvälineet, puhdistusaineet, käsidesit, saippuat ja shampoot, suojahansikkaat, pesulaput, yhteisten tilojen WC-paperit, käsipyyhepaperit, roskapussit, yhteiset harrastus- ja viriketarvikkeet, yhteiseen viihtyvyyteen liittyvät kustannukset, kuten yhteisten tilojen kalusteet ja sisustustarvikkeet, yhteisessä ruoan valmistuksessa ja säilytyksessä 
    tarvittavat koneet ja laitteet sekä yhteisten tilojen informaatiokulut, kuten esimerkiksi televisio, sanomalehti, nettiyhteys ja mahdollisuus puhelimen käyttöön tarvittaessa.

    Jos asukas on yhtäjaksoisesti poissa asumispalveluista, poissaolon kuudennesta poissaolopäivästä alkaen ei ylläpitomaksua peritä. Ylläpitomaksun päivähinta lasketaan jakamalla kuukausihinta 30: llä. Sairaala- ja laitoshoitojakson ajalta ei peritä ylläpitomaksua.

    Palvelusetelituottajat laskuttavat ylläpitomaksun ja ateriat suoraan asiakkaalta (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä 569/2009; Lapin hyvinvointialueen asumispalveluiden palvelusetelisääntökirja 21.12.2022 / § 456).

    Valmennus

    Toteutuneiden kustannusten mukaan

    Ateriapalvelut

    Asumispalvelun ateriahinnat:
    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 €
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €
    - Päivällinen 5,75 €
    - Iltapala 2,65 €
    Asumispalvelun ateriapäivä / kaikki yht 18,95 €
    - Ateriakuljetus kotiin 2,35 €/kerta.

    Lapin hyvinvointialue perii asiakkaan tilaamat ateriat ja lasku tulee yksiköstä, jossa ateriat on nautittu.

    Päiväaikainen toiminta

    Päivä ja -työtoiminta

    - 1 €/toimintapäivä; maksimissaan 20 €/kk

    Päivä- ja työtoiminnan aikana tilatut ateriat

    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 € 
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €

    Koululaisten loma-ajan hoidossa tilatut ateriat

    - Aamupala 2,65 €
    - Lounas 6,80 €
    - Päiväkahvi/välipala 1,10 €

    Aamu- ja iltapäivätoiminnassa tilatut ateriat, yli 16-vuotiailta

    - Välipala 1,10 €/päivä

    Lyhytaikainen huolenpito asumisyksikössä

    - ympärivuorokautinen asuminen 34,65 €/vrk (sisältää aterian ja
    ylläpidon)
    - osavuorokautinen asuminen 18,90 €/vrk (yli 16 vuotta 
    täyttäneiltä)

    Omaishoidon vapaan aikainen hoito

    12,80 €/vrk

    Maksujen perimättä jättäminen tai alentaminen

    Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 11 §). Laskun mukana lähetetään asiakkaalle muutoksenhakuohje.

    Lisätietoja

    Itäinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Kati Aikio
    kati.aikio@lapha.fi
    040 533 0091

    Lounainen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Eija Lampela
    eija.lampela@lapha.fi
    040 547 2484

    Kaakkoinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Maija Tervo
    maija.tervo@lapha.fi
    040 582 6351

    Pohjoinen palvelualue
    vastuuyksikköjohtaja Henri Muotka
    henri.muotka@lapha.fi
    040 489 5181

    Vammaispalveluiden johtaja Mirja Kangas
    mirja.kangas@lapha.fi
    040 660 9720

    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa. Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025
    16.1.2025
    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §)....
    Ihmisiä olohuoneessa, taustalla televisio, etualalla henkilö pyörätuolissa.

    Vammaisten palveluiden asiakasmaksut vuodelle 2025


    Lapin hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyi vuoden 2025 asiakasmaksuhinnaston 16.12.2024 (75 §). Asiakasmaksut tulivat voimaan 1.1.2025.