Navigation Menu

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut ja -laskutus

Breadcrumb

Navigation Menu

Asiakasmaksut-sisältö

Sosiaal- já tiervâsvuođâhuolâttâs äššigâsmáávsuh já -rekigistem

Laapi pyereestvaijeemkuávlust sosiaal- já tiervâsvuođâhuolâttâs palvâlusah láá 

  • mávsuttemeh tâi
  • äššigâsmáksu lii täsistuárusâš, vâi máksu lii puohháid palvâlus kevtteid siämmáš já fastâhaddasâš (om. polikliiniikmáávsuh) 
  • äššigâsmáksu lii puáđoid čonnum, nuuvt ete máksu miärášuvá palvâlus kevttee mäksimnaavcâi mield (om. kuhesáigásii palvâlemaassâm já merikoskâsii päikkitipšo máávsuh)

Staatâ stivree sosiaal- já tiervâsvuođâhuolâttâs äššigâsmáávsuid já mittomeerrin lii, ete máávsuh láá kuáhtuliih iäge toh eesti palvâlussáid ucâlum.

Tun kaavnah jyehi palvâlus haddetiäđuid ain palvâlus siijđoin sosiaalpalvâlusâin já tiervâsvuođâpalvâlusâin.

Oohtânkiäsu sosiaal- já tiervâsvuođâhuolâttâs äššigâsmáávsuin ive 2025 Laapi pyereestvaijeemkuávlust

 

asiakasmaksut yhteystiedot

Koččâmušah äššigâsmáávsuin? Vääldi ohtâvuođâ

Pyereestvaijeemkuávlu äššigâsmáksuohtâdâh já ekonomiapalvâlusah huolâtteh sosiaal- já tiervâsvuođâpalvâlusâi äššigâsmáávsui rekigistmijn sehe rekigáid já palvâlussedâláid lahtojeijee toorjâpalvâlusâin.

Äššigâsrekigeh vuolgâttuvvojeh mäksei palvâlusâi kevttim maŋa e-rekigin. E-reekkigsopâmuš puáhtá toohâđ jieijâs nettipaaŋkist. Jieijâs paaŋkist puáhtá toohâđ meiddei njuálgumäksimváldásmittem.

Ohtâvuotâtiäđuh

Puhelinpalvâlemääigih aargâi vu–tu tme 9–12

Laapi pyereestvaijeemkuávlu vuáđutiervâsvuođâhuolâttâs já sosiaalpalvâlusâi äššigâsmáávsuh:
Äššigâspalvâlemnummeer: 040 589 9257
Šleđgâpostâ: asiakasmaksut@lapha.fi

Laapi kuávdášpyecceiviäsu:
Äššigâspalvâlemnummeer: 040 764 1972
Šleđgâpostâ: lapinhva.laskut@lapha.fi

Länsi-Pohja kuávdášpyecceiviäsu:
Äššigâspalvâlemnummeer: 040 149 1151, 040 149 1152 ja 040 149 1153
Šleđgâpostâ: potilastoimisto.lpshp@lapha.fi

asiakasmaksut e-laskutilaus

Toovâ e-reekkigtiilám nettipaŋkistâd 

äššigâsmáksuohtâdâh avžut, ete nettipaaŋki kevttee äššigâsah väldih e-reekkig kiävtun. Puávtáh tiiláđ Laapi pyereestvaijeemkuávlu e-reekkig jieijâd nettipaaŋkist.

Uusâ nettipaaŋkist saje, kogo e-rekigijd puáhtá tiiláđ. Uusâ rekigistein Laapi pyereestvaijeemkuávlu (“Lapin hyvinvointialue”), addel jieijâd tiäđuid já tiiláá e-reekkig.

h4-lisätietoa-otsikko

Lisätietoa

h4 liitetiedostot

Labdostiätuvuárháh

h4-ajankohtaista aiheesta-otsikko

Ajankohtaista aiheesta

Asset Publisher

  1. Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa
    Kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu...

    Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa

    4.7.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa

    4.7.2025

    Kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu ajoissa kesäkuussa, koska hyvinvointialueen laskutusjärjestelmässä on ollut tekninen virhe.

    Myöhästyneet laskut on saatu lähetettyä asiakkaille 2.7. Laskun eräpäivä on 13.8. Jos olet saanut saman laskun jo aiemmin kesäkuussa, voit jättää uuden laskun huomiotta. Laskuissa on sama laskunumero.

    Tarvittaessa voit saada maksuaikaa laskullesi tai sinulle voidaan tehdä maksusuunnitelma.

    Ota yhteyttä ensisijaisesti sähköpostilla asiakasmaksut@lapha.fi

    Voit myös soittaa 
    Perusterveydenhuollon, hammashuollon ja sosiaalipalvelujen asiakasmaksujen palvelunumeroon 040 589 9257.
    Heinäkuussa palvelemme arkisin ma-ke kello 10–12.

    Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa
    4.7.2025
    Kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu...

    Asiakaslaskutuksessa viiveitä osalla asiakkaista kesäkuussa


    Kaikkia Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluissa asioineita asiakkaita ei ole laskutettu ajoissa kesäkuussa, koska hyvinvointialueen laskutusjärjestelmässä on ollut tekninen virhe. Myöhästyneet laskut on saatu lähetettyä asiakkaille 2.7. Laskun eräpäivä on 13.8. Jos olet saanut saman laskun jo aiemmin kesäkuussa, voit jättää uuden laskun huomiotta. Laskuissa on sama laskunumero. Tarvittaessa voit saada maksuaikaa laskullesi tai sinulle voidaan tehdä maksusuunnitelma. ...

  2. Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin
    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa...

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin

    26.5.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin

    26.5.2025

    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa palveluihin Rovaniemellä, Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella. Kyseisenä ajankohtana potilastietojärjestelmä ei ole käytössä. 

    Sámegillii vuolábealde

    Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella otetaan 15.6. käyttöön uusi Lapha Lifecare -järjestelmä, joka korvaa aiemmat potilastietojärjestelmät. Rovaniemellä Lapha Lifecare otettiin käyttöön jo 26.4.2025. Vanhoihin potilastietojärjestelmiin voi muutoksen jälkeen palata vain katselutilassa, kunnes ne arkistoidaan.  

    Muutoksen jälkeen palveluissa voi ilmetä hitautta tietojen katselun rajoitteiden vuoksi. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa. 

    Toimi ajoissa – uusi reseptit ja tarkista maksukatto 

    Asukkaita pyydetään uusimaan kesäkuussa vanhenevat reseptit OmaKannan kautta viimeistään maanantaina 9.6. Näin varmistetaan, että ammattilaiset ehtivät käsitellä reseptit ennen järjestelmämuutoksesta mahdollisesti aiheutuvaa ruuhkaa. 

    Pyydämme myös huolehtimaan, että alkuvuoden aikana maksetut terveyskeskuslääkärin, terapian, suun terveydenhuollon, kotisairaalan ja mahdolliset kotihoidon maksukattoa kerryttävät sekä osastohoidon maksut huomioidaan vuoden 2025 maksukattokertymässä. Lisätietoja maksukatosta ja yhteystiedot löydät hyvinvointialueen verkkosivuilta: www.lapha.fi/maksukatto 

    Miksi muutos tehdään? 

    Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon tietojärjestelmät yhdistetään kahteen suureen kokonaisuuteen: Lapha Lifecare ja Lapha Pegasos. Yhdistämisillä pyritään edistämään toiminnan yhtenäistämistä välivaiheessa kohti terveydenhuollon yhtä isoa tietojärjestelmäkokonaisuutta.  

    Muutoksen tavoitteena on yhtenäistää toimintatapoja, vahvistaa potilasturvallisuutta sekä parantaa hoidon laatua ja järjestelmän käytettävyyttä. Samalla pyritään parantamaan toiminnan kustannustehokkuutta. Kyse ei ole vain teknisestä muutoksesta, vaan aidosta mahdollisuudesta kehittää palveluja sujuvammiksi ja asiakaslähtöisemmiksi. 

    ***

    Pasieantadiehtovuogádaga nuppástus váikkuha bálvalusaide – dárkkis reseapttaid ja jahkásaš iežasoasi dál 

    Lappi buresveadjinguovllus čađahuvvo 14.–15.6.2025 pasieantadiehtovuogádaga nuppástus, mii váikkuha bálvalusaide Roavenjárggas, Gihttelis, Sallas ja Ohcejogas. Dieid beivviid pasieantadiehtovuogádat ii leat anus. 

    Gihttelis, Sallas ja Ohcejogas ovddit pasieantadiehtovuogádagaid sadjái boahtá ođđa Lapha Lifecare -vuogádat, mii váldojuvvo atnui 15.6. Roavenjárggas Lapha Lifecare váldui atnui juo 26.4.2025. Nuppástusa maŋŋá boares pasieantadiehtovuogádagaide beassá dušše geahččat dieđuid, dassá go vuogádagat arkiverejuvvojit.  

    Nuppástusa maŋŋá sáhttet bálvalusat njoahcut go dieđuid geahččan ráddjejuvvo. Mii šállošit hehttehusa, maid nuppástus vejolaččat buktá. 

    Doaimma áiggil – ođasmahtte reseapttaid ja dárkkis jahkásaš iežasoasi 

    Mii bivdit, ahte ássit ođasmahttet maŋimustá vuossárgga 9.6. MuKanta bokte reseapttaid, mat boarásmuvvet geassemánus.   Dánu mii sihkkarastit, ahte ámmátolbmot gerget gieđahallat reseapttaid ovdal go gieđahallan vejolaččat njoahcu vuogádatnuppástusa geažil. 

    Mii bivdit maiddái atnit fuola, ahte jagi 2025 jahkásaš iežasoasi rehkenastimis vuhtiiváldojuvvojit álgojagi áigge máksojuvvon dearvvašvuođaguovddášdoaktára, terapiija, njálmmi dearvvašvuođafuolahusa, ruovttobuohcceviesu ja ruovttus divššu mávssut, mat vejolaččat rehkenastojuvvojit oassin jahkásaš iežasoasi, nugo maiddái ossodatdivššu mávssut. Lassedieđuid jahkásaš iežasoasi birra ja oktavuođadieđuid gávnnat buresveadjinguovllu neahttasiidduin: www.lapha.fi/maksukatto 

    Manin nuppástuhttit? 

    Lappi buresveadjinguovllu vuođđodearvvašvuođafuolahusa diehtovuogádagat ovttastahttojuvvojit guovtti stuorra ollisvuhtii: Lapha Lifecare ja Lapha Pegasos. Ovttastahttimiiguin viggat dahkat doaimma oktilažžan dan botta ovdalgo dearvvašvuođafuolahusa okta stuorra diehtovuogádatollisvuohta lea huksejuvvon.  

    Nuppástusa ulbmil lea dahkat oktilažžan doaibmavugiid, nannet pasieantadorvvolašvuođa ja buoridit divššu kvalitehta ja vuogádaga anolašvuođa. Seammás viggat vuolidit doaimma goluid nu ollu go vejolaš. Jearaldat ii leat dušše teknihkalaš nuppástusas, muhto baicca albma vejolašvuođas ovddidit bálvalusaid njuovžileabbon ja dan guvlui ahte dat vástidit buorebut áššehasaid dárbbuide ja sávaldagaide. 
     

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin
    26.5.2025
    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa...

    Potilastietojärjestelmä muuttuu – tarkista reseptisi ja maksukatto hyvissä ajoin


    Lapin hyvinvointialueella toteutetaan potilastietojärjestelmän muutos 14.–15.6.2025, mikä vaikuttaa palveluihin Rovaniemellä, Kittilässä, Sallassa ja Utsjoella. Kyseisenä ajankohtana potilastietojärjestelmä ei ole käytössä. 

  3. Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 

    20.1.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 

    20.1.2025

    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut.

    Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ja tavoitteena on, että maksut ovat kohtuullisia eivätkä ole esteenä palveluihin hakeutumiselle. Asiakasmaksuun voi hakea oikaisua tai muutosta, mikäli laskussa on virhe tai asiakasmaksu vaarantaa toimeentulosi.

    Asiakaslaskun oikaisu

    Jos sinulla on kysyttävää tai huomautettavaa asiakaslaskua koskien esim. asia- tai laskuvirhe, ota ensisijaisesti yhteyttä laskulla olevaan puhelinnumeroon. Oikaisua haetaan kirjallisesti lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä, jossa kerrotaan

    • perustelut, miksi vaaditaan oikaisua/muutosta laskuun   
    • laskun tiedot (laskunumero, maksajan etunimet ja sukunimi)   
    • kopio laskusta, jos mahdollista   
    • asiakkaan yhteystiedot

    Löydät täältä lisätietoja ja lomakkeen asiakaslaskun oikaisuun.

    Muutoksenhaku asiakasmaksuun 

    Jos asiakasmaksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentulon, maksu on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Toimeentulolla tarkoitetaan sitä, että sinulla on rahaa välttämättömiin menoihin kuten asumismenoihin, ruokaan tai lääkkeisiin. Asiakasmaksu voidaan alentaa tai jättää perimättä myös silloin, jos sinun ei ole mahdollista maksaa elatusmaksuja asiakasmaksun vuoksi. Asiakasmaksua ei voida alentaa tai jättää perimättä, jos lasku on jo maksettu.

    Mitä asiakasmaksuja voidaan alentaa?   

    • sosiaalihuollon palveluiden tasasuuruiset ja tulosidonnaiset asiakasmaksut   
    • terveydenhuollon palveluiden tulojen mukaan määräytyvät maksut sekä terveydenhuollon tasamaksut
    • asiakasmaksun alentamista ei voi hakea sairaankuljetuksen, sosiaalisen luototuksen eikä lääkärintodistuspalkkio maksuihin

    Jos haet maksun alentamista, sinun taloudellinen tilanteesi arvioidaan. Arviota varten sinun täytyy selvittää sinun ja puolisosi tulot ja menot. Asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä koskeva päätös perustuu aina yksilölliseen tilannearvioon ja harkintaan.

    Talouden kokonaistilannetta arvioidessa huomioidaan nettotulot ja säästöt sekä muu mahdollinen realisoitavissa oleva omaisuus, kuten rahastot/osakesijoitukset ym. Asiakasmaksua ei voida alentaa, mikäli asiakkaalla on kokonaisvarallisuutta enemmän kuin 2000 euroa tai puolison kanssa yhteistä varallisuutta enemmän kuin 4000 euroa.

    Näin haet muutosta asiakasmaksuun   

    Voit hakea muutosta asiakasmaksuun lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksen voi tehdä asiakas, edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai asianhoitaja.

    Täältä löydät lisätietoja ja lomakkeen asiakasmaksun alentamiseen tai perimättä jättämiseen

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 
    20.1.2025
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on...

    Voit hakea oikaisua tai muutosta asiakasmaksuun 


    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon palvelut ovat joko maksuttomia tai asiakasmaksu on tasasuuruinen, jolloin maksu on kaikille palvelun käyttäjille sama ja kiinteähintainen kuten esimerkiksi poliklinikkamaksut. Asiakasmaksu voi olla myös tulosidonnainen, jolloin maksu määräytyy palvelun käyttäjän maksukyvyn mukaan. Tällaisia maksuja ovat esimerkiksi pitkäaikaisen palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon maksut. Valtio ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon...