Navigation Menu

Digipalvâlusah

Breadcrumb

Digipalvelut-banneri-puhelin

Digipalvelut

Digitaaliset palvelut uudistuvat. Uusi DigiLapha-asiointipalvelu on otettu käyttöön Rovaniemen terveyspalveluissa. Palvelu laajenee vaiheittain koko Lappiin. Alta näet, miten pääset käyttämään DigiLaphaa. Alla myös linkit paikkakuntasi sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisiin palveluihin sekä OmaVirtuun.

Digipalvelut-slogan

Digipolku vie auttavan ihmisen luo.

digipalvelut-dsk-banneri

DigiLapha – uusi asiointipalvelu mobiilissa ja selaimessa

Rovaniemellä:
Asioi chatissa tai ota yhteyttä terveysasemallesi lomakkeella.

DigiLapha laajenee vaiheittain – uusia palveluita avataan kuukausittain!

Kirjaudu DigiLaphaan

digipalvelut-sovellukset-lataus

Lataa DigiLapha-sovellus sovelluskaupastasi alla olevista linkeistä

digipalvelut-painike-google-play

digipalvelut-painike-app-store

Lapin hyvinvointialueen digipalvelut

Uási digipalvâlusâin lii puohhâi kiävtust, motomeh palvâlusah tuše tiätu päikkikuudijn.

PTV Digipalvelut (Lapha)

OmaVirtu-Banneri

OmaVirtu


OmaVirtu toimii tuttuun tapaan. Löydät OmaVirtun kirjautumislinkin alla olevasta painikkeesta.

Ajankohtaista digipalveluissa

Äigikyevdil digipalvâlusâin

Asset Publisher

  1. Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa
    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan...

    Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa

    17.3.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä.

    Kuva: Digi- ja väestötietovirasto

    17.3.2025

    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan puolestasi muun muassa sosiaali- ja terveyshuollon digipalveluissa, kuten OmaKannassa, OmaKelassa sekä apteekeissa (myös käyntiasiointi).

    Valtuuttaminen tehdään avustetusti Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteessä. 

    Puolesta asioinnin valtuutus avustetusti 

    Puolesta asioinnin valtuutus avustetusti otetaan käyttöön vaiheittain 3.3.2025 alkaen. Ensimmäiset rekisteröintipisteet ovat avoinna Sallassa, Kemijärvellä, Sodankylässä, Inarissa, Kolarissa, Simossa, Kemin Länsi-Pohjan keskussairaalassa ja Posiolla. Kevään ja kesän aikana palvelu laajenee koko hyvinvointialueella. 

    Miten avustettu valtuuttaminen toimii? 

    1. Rekisteröintipiste sijaitsee omalla terveysasemallasi. 

    1. Varaa aika rekisteröintipisteelle sähköisesti ajanvarauskalenterista tai soittamalla. 

    1. Rekisteröintikäynnillä valtuutus tehdään avustettuna, ja voit itse päättää, mitä asioita läheisesi saa puolestasi hoitaa. 

    Valtuudet, joita Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteillä myönnetään:  

    • Sosiaalihuollon asioiden hoito 
    • Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen 
    • Terveydenhuollon asioiden hoito 
    • Apteekkiasiointi 
    • Suomi.fi-viestit 

    Valtuutuksen avulla läheisesi voi hoitaa asioitasi etänä myös toisella paikkakunnalla.  

    Lapin hyvinvointialue on kuudes hyvinvointialue, joka tarjoaa Suomi.fi-valtuuksien  rekisteröintiä avustetusti. Valtuuttamisen tavoitteena on edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia toimia digitaalisessa ympäristössä. 

    Lue lisää, miten asioit Lapin hyvinvointialueen rekisteröintipisteessä: Valtuuta läheisesi rekisteröintipisteellä - Lapha  

    Atte iežat lagaš olbmui lobi dikšut du áššiid – nuppi beales áššiiddikšun viidána Lappis   

    Jos dus eai leat neahttabáŋkodovddaldagat dahje mobiilanannehus, sáhtát fápmudit iežat lagaš olbmo dikšut áššiid du beales earret eará sosiála- ja dearvvašvuođafuolahusa digibálvalusain, dego IežanKantas, IežanKelas ja apteaikkas (maiddái apteaikkas fitnan).  

    Fápmudeapmi dahkko vehkiin Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbáikkis.  

    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus, mii dahkko vehkiin  

    Nuppi beales áššiiddikšuma fápmudus, mii dahkko vehkiin, váldo atnui vehážiid mielde 3.3.2025 rájes. Vuosttaš fápmudusbáikkit leat rabas Sallas, Giemajávrris, Soađegilis, Anáris, Kolaris, Simos, Giema Länsi-Pohja guovddášbuohcceviesus ja Posios. Giđa ja geasi áigge bálvalus viidána olles buresveadjinguovllus.  

    Mo doaibmá fápmudeapmi, mii dahkko vehkiin?  

    1. Fápmudusbáiki lea iežat dearvvašvuođadálus dahje -guovddážis.  

    1. Várre áiggi fápmudusbáikái elektrovnnalaččat áigevárrenkaleandaris dahje telefovnnain.  

    1. Go finat fápmudusbáikkis, fápmudus dahkko vehkiin, ja sáhtát ieš mearridit, guđe áššiid iežat lagaš olmmoš oažžu du beales dikšut.  

    Fápmudusat, mat Lappi buresveadjinguovllufápmudusbáikkiin mieđihuvvojit:  

    • Sosiálafuolahusa áššiiddikšun 
    • Sosiáladorvvu ovdoáššiid dikšun 
    • Dearvvašvuođafuolahusa áššiiddikšun 
    • Apteaikaáššiiddikšun 
    • Suomi.fi -dieđut 

    Fápmudusa veahkil iežat lagaš olmmoš sáhttá dikšut du áššiid gáiddusin maiddái nuppi báikegottis.   

    Lappi buresveadjinguovlu lea guđát buresveadjinguovlu, mii fállá Suomi.fi-fápmudusaid registrerema vehkiin. Fápmudeami ulbmil lea ovddidit ovttaveardásaš vejolašvuođaid doaibmat digitála birrasis.  

    Loga eambbo, mo divššut áššiid Lappi buresveadjinguovllu fápmudusbáikkiin: Fápmut iežat lagaš olbmo fápmudusbáikkis - Lapha  

    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä. Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa
    17.3.2025
    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan...
    Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessä.

    Anna läheisellesi lupa hoitaa asioitasi – puolesta asiointi laajenee Lapissa


    Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit valtuuttaa läheisesi asioimaan puolestasi muun muassa sosiaali- ja terveyshuollon digipalveluissa, kuten OmaKannassa, OmaKelassa sekä apteekeissa (myös käyntiasiointi).

  2. Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa
    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen...

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa

    26.6.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa

    Nainen ja mies älypuhelimella.

    26.6.2025

    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen käyttö on kasvanut tasaisesti.

    Vuonna 2024 jo 38,4 % Lapin asukkaista oli asioinut digitaalisesti sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.  

    Tulokset ovat selvästi nousujohteisia verrattuna vuoden 2020 ja 2022 lukuihin, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Terve Suomi -tutkimuksen raportista

    Lapin hyvinvointialueen strategiassa korostuu tavoite, että ihmiset pääsevät vaikuttavien palvelujen piiriin yhdellä yhteydenotolla. Kasvava digipalvelujen käyttö tukee tätä tavoitetta. 

    Vuosi 

     Miehet (%) 

    Naiset (%) 

    Yhteensä (%) 

    2020 

    22,6 

    32,1 

    27,3 

    2022 

    31,6 

    40,0 

    36,2 

    2024 

    30,1 

    45,7 

    38,4 

    Käyttö kasvaa tasaisesti: asioinut digitaalisesti sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, % palveluja käyttäneistä. Lähde: THL:n Terve Suomi -tutkimuksen tulostaulukko.  

    Tuloksia hyödynnetään yhteisessä kehittämistyössä 

    Digitalisaatio on merkittävä kehittämisteema Lapin hyvinvointialueella. Sen tueksi toimii oma Digitaaliset palvelut -yksikkö, joka kehittää sosiaali- ja terveyshuollon digipalveluja yhteistyössä muiden yksiköiden ja kumppaneiden kanssa.  

    Terve Suomi -tutkimuksen tulokset vahvistavat, että digipalvelujen kehittämisellä on vaikuttavuutta. Tulokset tukevat esimerkiksi digipalvelujen kehittämistyön suuntaamista ja laajentamista. Kehittämistyötä tehdään esimerkiksi VASA2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle –hankkeessa.  

    VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke on tukenut kehittämistyötä tiiviissä yhteistyössä palvelutoiminnan ja Digitaaliset palvelut -yksikön kanssa. Yhteistyö on mahdollistanut uusien digipalvelujen kehittämisen ja pilotoinnin, kuten etätapaamisten ja Sairaanhoitaja-chatin käyttöönoton.  

    Esimerkiksi perheoikeudellisten palveluiden digitaalinen palveluprosessi, joka rakentuu etätapaamisten hyödyntämiselle, on tuonut konkreettisia tuloksia: odotusaika palvelujen piiriin pääsyyn on lyhentynyt merkittävästi, ja palvelun saatavuus sekä toteutuksen joustavuus ovat parantuneet. Myös lääkärien etävastaanotot perusterveydenhuollossa ovat jalkautuneet hyvin käytäntöön. Ne ovat parantaneet palvelujen saatavuutta erityisesti haja-asutusalueilla ja lisänneet asukkaiden yhdenvertaisuutta palvelujen saavutettavuudessa. 

    Terve Suomi -tutkimuksesta 

    Terve Suomi -tutkimus on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttama kansallinen kyselytutkimus. Se tuottaa ajankohtaista tietoa Suomessa asuvien aikuisten terveydestä, hyvinvoinnista ja palveluista sekä niissä tapahtuneista muutoksista. 

    Kuva 1, Kuva

    Kuvateksti: VASA2-hankkeen päätavoitteena on kehittää palvelujen saatavuutta ja hoitoon pääsyä Lapissa. Rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä. 

     

    Nainen ja mies älypuhelimella. Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa
    26.6.2025
    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen...
    Nainen ja mies älypuhelimella.

    Digiasiointi yleistyy Lapissa – yhä useampi asioi ammattilaisen kanssa digipalvelussa


    Tuoreimmat Terve Suomi -tutkimuksen tulokset osoittavat, että Lapin hyvinvointialueella digipalvelujen käyttö on kasvanut tasaisesti.

  3. Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun...

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 

    2.5.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 

    Digihoitopolku tarjoaa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.

    2.5.2024

    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun nopeus, helppokäyttöisyys ja saavutettavuus. Digihoitopolku tarjoaa asiakkaalle työkaluja omahoidon tukemiseen ja siihen sitoutumiseen. Polulta saa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.

    Digipolut täydentävät tai korvaavat perinteisiä vastaanotto- tai seurantakäyntejä. Polut tehdään asiakaslähtöisesti eri asiakas- ja potilasryhmien tarpeet huomioiden.  

    “Digihoitopolkujen kehittämisessä on mukana suuri joukko ammattilaisia eri puolilta hyvinvointialuettamme. Digihoitopolku voi olla elinikäinen, jolloin hoidon jatkuvuus paranee ja hoitosuunnitelma on aina asiakkaan saatavilla”, kertoo Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen asiantuntija Rosmariini Tolonen. 

    Digihoitopolut helpottavat ja nopeuttavat lappilaisten terveydenhuollossa asiointia 

    Digihoitopolut mahdollistavat hoitopalvelut entistä laajemmin sekä ajasta ja paikasta riippumattomasti. Pitkien välimatkojen Lapissa ei tarvitse aina matkustaa lähimpään sairaalaan, vaan omalta digihoitopolulta saa ammattilaisten tuottamia ohjeita ja tietoa ilman rutiiniluontoisia kontrollikäyntejä. Hoitopolulla voi myös ottaa sujuvasti ja turvallisesti yhteyttä hoitohenkilöstöön joustavasti silloin kun itselle sopii.  

    “On tärkeää kehittää palveluita niin, että pystymme hoitamaan asiakkaitamme jatkossakin laadukkaasti, kun ammattilaisten määrä on rajallinen. Digihoitopolun viesti- ja etävastaanottotoiminnot ovat sekä ammattilaistemme että asiakkaidemme toiveiden mukaisia parannuksia. Tämä näkyy ammattilaisille mm. puheluiden määrän vähenemisenä ja etätyön mahdollisuuksina. Asiakkaan ei enää tarvitse soittaa sairauteen liittyvän kiireettömän asian takia puhelinpalveluun ja odotella takaisinsoittoa. Viestin voi laittaa digihoitopolun kautta ja ammattilainen vastaa siihen palvelulupauksen mukaisesti”, Tolonen jatkaa.  

    Digihoitopolulle on tietoturvallista liittyä  

    Digihoitopolut ovat yksikkökohtaisia, ja asiakkaalla täytyy olla lähete tai hoitosuhde digihoitopolkua käyttävään yksikköön, jotta hän saa digihoitopolun käyttöönsä.  

    Lapin hyvinvointialueen digihoitopolkujen alustana toimii tietoturvallinen, vahvaa tunnistautumista käyttävä Terveyskylän Omapolku -verkkopalvelu. Kun asiakas liitetään digihoitopolulle, hän saa tekstiviestin Terveyskylän asiakaspalvelusta, jossa kerrotaan digihoitopolun avaamisesta Lapin hyvinvointialueen palveluun ja pyydetään tunnistautumaan hoitopolulle.   

    Digihoitopolkuja kehitetään asiakaspalautteen perusteella 

    Digihoitopolut otetaan käyttöön ja pilotoidaan aluksi muutamassa hoitoyksikössä. Palautetta polun toiminnoista ja käytettävyydestä kerätään jatkuvasti sekä ammattilaisilta että asiakkailta. Digipolkua voidaan ketterästi muokata ja parantaa tarpeen mukaan, ja käyttöönottoa voidaan laajentaa koko Lapin alueelle. 

    “Kuluvan kevään aikana on tulossa pilottiin synnytyspelkopotilaan polku. Synnytyspelkopoli toimii LKS:ssa ja odottavat äidit tulevat neuvolasta lähetteen saatuaan synnytyspelkokätilön vastaanotolle. Digihoitopolulla tulevien äitien on mahdollista saada tietoa synnytyksestä sekä yhteys kätilöön jo ennen poliklinikka-aikaa. Polulta saatava tietosisältö voi jo lievittää synnytyspelkoa ja helpottaa siten odotusaikaa" kertoo Anne Kellokumpu Digitaaliset palvelut yksiköstä. Lisätietoa digihoitopoluista saa hoitavasta yksiköstä. 


     

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 
    2.5.2024
    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun...

    Digihoitopolku tarjoaa työkaluja omahoitoon 


    Lapin hyvinvointialueella sosiaali- ja terveyshuollon digihoitopolkujen suunnittelussa huomioidaan palvelun nopeus, helppokäyttöisyys ja saavutettavuus. Digihoitopolku tarjoaa asiakkaalle työkaluja omahoidon tukemiseen ja siihen sitoutumiseen. Polulta saa oman hoidon kannalta oleellisia tietoja, ohjeita sekä oireiden seurantaan raportointi- ja yhteydenottotyökaluja.

Lapha chatbot