Palvelusta voit varata aikoja sairaanhoitajan vastaanotolle, sairaanhoitajan puhelinajoille, rokotuksille, röntgeniin, spirometriaan, EKG:hen eli sydänfilmiin ja hammashuollon palveluihin. Voit myös siirtää ja perua jo varatun ajan.
Mehiläinen Länsi-Pohjan julkisen terveydenhuollon etävastaanotto (Digiklinikka) palvelee torniolaisia, kemiläisiä ja keminmaalaisia arkipäivisin. Etävastaanotolla saat yhteyden digitaaliseen hoitotiimiin. Hoidamme oireita, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta. Tarvittaessa sinut ohjataan eteenpäin terveyskeskukseen tai jatkotutkimuksiin.
Digiklinikka on käytössäsi sekä OmaMehiläinen-sovelluksessa että -verkkopalvelussa.
Voit asioida chatissa sairaanhoitajan kanssa, jos sinulla on uusi tai pahentunut oire tai vaiva. Hoitaja arvioi chatissa hoidon tarpeesi. Asiasi voi hoitua kokonaan chatissa, mutta tarvittaessa hoitaja voi tehdä sinulle ajanvarauksen tai ohjata jatkohoitoon.
Voit asioida chatissa myös alle 12-vuotiaan lapsen tai aikuisen henkilön puolesta, jos sinulla on valtuutus hoitaa aikuisen henkilön puolesta terveydenhuollon asiointia.
Palvelu ei sovellu välittömään avun tarpeeseen tai hätätilanteisiin. Hätätilanteessa soita aina numeroon 112. Soita Päivystysapuun 116 117, jos terveysasemasi on suljettu ja tarvitset apua äkillisissä terveysongelmissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Keskustelu liitteineen tallentuu DigiLapha-palveluun. Palvelu on tietoturvallinen.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Pyrimme vastaamaan yhteydenottoosi virka-aikana tunnin parin kuluessa, jos olet lähettänyt viestin meille klo 13 mennessä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Päivystysvastaanotto on tarkoitettu äkillisesti sairastuneille ja kiireellistä hoitoa vaativille. Ota yhteyttä päivystykseen puhelimitse. Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita yleiseen hätänumeroon 112.
Kun terveyskeskus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Hoitaja tekee puhelimessa arvion hoidon tarpeesta ja sen kiireellisyydestä, minkä perusteella sinut ohjataan puhelimitse itsehoitoon, kiireettömään ajanvaraukseen tai lääkäripäivystykseen.
Kun Lapponian päivystys on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Keminmaan terveysaseman puhelinpalvelun kautta hoituvat sekä kiireelliset että kiireettömät hoidontarpeen arvioinnit ja ajanvaraukset. Puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Kemin terveysaseman ajanvaraus ja hoidontarpeen arviointi
Terveysaseman ajanvarauksen kautta voit hoitaa kiireettömät ja kiireelliset asiat, kuten ajanvarauksen hoitajalle tai lääkärille, ajanvaraus röntgentutkimuksiin, ajan peruutukset ja laboratoriovastausten tiedustelut. Ajanvaraus palvelee arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu.
Ohjeet takaisinsoittopalveluun:
1. Soita ajanvarausnumeroon.
2. Kuuntele ja valitse nauhoitetun ohjeen mukaan (vaihtoehdot 1-4).
3. Odota, kunnes saat ohjeen lopettaa puhelun.
4. Soitamme asiakkaalle takaisin saman päivän aikana kiireellisyysjärjestyksessä.
Arki-iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Saat yhteyden puhelimitse sekä kiireettömän että kiireellisen hoidon ajanvaraukseen. Ohjaudut omaan tiimiisi sen numeron mukaan, josta soitat. Sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin, jonka perusteella jatkohoitosi määräytyy. Kiireettömissä tilanteissa käytä ensisijaisesti sähköisiä ajanvarauspalveluja.
Arkisin numerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kuuntelethan ohjeet tarkasti ja toimit niiden mukaisesti, jotta voimme palvella sinua tarpeesi mukaisesti. Palvelussa toimii suomen ja englannin kielinen valikko, jossa voit valita seuraavista vaihtoehdoista:
Jos olet sairastunut äkillisesti ja tarvitset hoitoa tänään, paina 1.
Kiireettömissä asioissa, joissa tarvitaan hoidon tarpeen arvio, paina 2.
Muissa asioissa, kuten ajanvaraus, todistukset, reseptiasiat ja tutkimustulosten kysyminen, paina 3.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Ota yhteys terveyskeskuksen vastaanoton hoitajaan sekä kiireellisissä että kiireettömissä asioissa. Tavoitat hoitajan puhelimitse arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Hoitaja neuvoo terveyteen liittyvissä asioissa ja arvioi hoidon tarpeesi.
Kun terveysasema on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Jokaiselle Muonion kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan. Muoniossa on kaksi hoitotiimiä:
Savu-tiimi palvelee Muonion taajama-alueen asukkaita. Alueeseen kuuluvat: Huomisenpolku, Ratsutie, Autiontie, Lompolovuoman länsipuoli, Miljoonatie, Hillatie, Suukoskentie, Oostatie, Pentinpolku, Tuorevaarantie, Puhdistamontie ja taajama-alue.
Outa-tiimiin kuuluu Muonion taajama-alueen ympärillä oleva asutus.
Ajanvarausnumerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kuuntele takaisinsoittopalvelun viesti loppuun saakka ennen kuin suljet puhelun. Voit jättää soittopyynnön ympäri vuorokauden. Soitamme sinulle takaisin terveysaseman aukioloaikoina.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, soita kiireellisissä tilanteissa 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveyskeskukseen puhelimitse arkipäivisin. Terveyskeskuksessa on käytössä automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä. Palvelunumero ei ole koskaan varattuna ja yksi puhelu riittää. Voit valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton. Jos valitset takaisinsoiton, terveyskeskuksesta soitetaan sinulle takaisin.
Toimintaohje terveysaseman puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite. Kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä soita kiireellisissä tilanteissa 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Terveysaseman ajanvaraus ja hoidon tarpeen arviointi
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 16:00
Vástuppeivi08:00 - 15:00
Pellon terveyskeskuksen ajanvaraus
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Ajanvarausnumerosta tavoitat oman tiimisi sairaanhoitajan, joka arvioi hoidon tarpeesi ja hoidon kiireellisyyden sekä ohjaa sinut oikeaan hoitopaikkaan. Kuntalaiset on jaettu kahteen tiimiin sukunimen alkukirjaimen perusteella:
Vaappu-tiimi (A-L-alkuiset sukunimet)
Väylä-tiimi (M-Ö-alkuiset sukunimet)
Jos kotikuntasi on muu kuin Pello, mutta olet valinnut Pellon terveyskeskuksen asiointipaikaksi, kuulut Väylä-tiimiin.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Toimintaohje puhelinpalveluun
Terveyskeskuksen ajanvarausnumerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä, jossa valitset seuraavista:
Saat yhteyden terveyskeskuksen lääkäripäivystyksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin.
Terveyskeskuksen aukioloaikojen ulkopuolella ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi..
Tun uážuh ohtâvuođâ jieijâd tiervâsvuođâsajattâhân, ko suáitáh čuákkejum puhelinpalvâlusân argâpeeivij. Tun stivrejuuh jieijâd tiimin ton nummeer mield, mast tun suáitáh.
Puhelinpalvâlus peht tun puávtáh väridiđ ääigi tipšoo tâi tuáhtár vuástáväldimân sehe uážžuđ stivrim já ravvim. Tun puávtáh väridiđ ääigi meiddei juolgijtipšoo kuuvl já röntgenân. Laboratoriopalvâlusâin lii sierâ äigiväridem.
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Hoitaja tekee puhelimessa arvion hoidon tarpeesta ja sen kiireellisyydestä. Tarvittaessa voit saada ajan samalle päivälle joko hoitajalle tai lääkärille.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveysaseman ajanvarauksen hoitajaan puhelimitse arkipäivisin. Käytössä on automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä. Palvelunumero ei ole koskaan varattuna, eli yksi puhelu riittää. Voit valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton.
Laboratorion näytteenottoon on aina varattava aika. Varaa aika hyvissä ajoin erityisesti sokerirasituksiin.
Toimintaohje terveysaseman puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite. Kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä soita kiireellisissä tilanteissa 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Terveysaseman ajanvaraus ja hoidon tarpeen arviointi
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 16:00
Vástuppeivi08:00 - 15:00
Simon terveysaseman vastaanoton ajanvaraus
Voit varata ajan lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotolle puhelimitse arkipäivisin. Kiireettömissä asioissa sekä laboratorion näytteenoton ajanvaraukseen ja tulosten kyselyyn liittyvissä asioissa ota yhteyttä kello 10 jälkeen.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Tervolan terveysaseman päivystykseen voit varata ajan puhelimitse arkipäivisin. Sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja arvioi hoidon tarpeesi ja varaa tarvittaessa ajan hoitajan tai lääkärin vastaanotolle.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Terveysaseman puhelinpalvelun kautta hoituvat sekä kiireelliset että kiireettömät hoidontarpeen arvioinnit ja ajanvaraukset. Puhelinpalveluun saat yhteyden arkipäivisin. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Kittilän terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveyskeskuksessa toimii poliklinikka, lääkärin kiireetön vastaanotto, laboratorio, röntgen, mielenterveystoimisto, fysioterapia, neuvolat sekä akuutti- ja kuntoutusosasto (entiseltä nimeltään vuodeosasto).
Terveyskeskuksen yhteydessä toimii myös hammashoitola. Hammashoitola sijaitsee eteläsiivessä, terveyskeskuksen pääoven oikealla puolella.
Kolarin terveyskeskuksesta saat terveyspalveluja. Sairaanhoitajan ja lääkärin vastaanotto, hammashoitola, mielenterveystoimisto ja neuvola ovat kaikki saman katon alla. Terveyskeskuksesta saat myös röntgen- ja laboratoriopalveluita. Lisäksi terveyskeskuksessa on ympärivuorokautinen vuodeosasto.
Muonion terveyskeskuksessa on lääkäreiden ja hoitajien vastaanotot, neuvolat, kuntoutus, hammashoitola, laboratorio, röntgen ja 24-paikkainen vuodeosasto.
Ensiapu ja ajanvarausvastaanoton lisäksi tiloissa toimii laboratorio, röntgen, neuvola ja suun terveydenhuolto.
Lisäksi terveyskeskuksen tiloissa sijaitsevat perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut.
Čujottâs
Sodankyläntie
202 A
98500
PELKOSENNIEMI
Táváliih ávusorroomääigih
Terveyskeskuksen aukioloajat
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 15:30
Vástuppeivi08:00 - 14:30
Laboratorio avoinna ajanvarauksella
Vuossargâ - Vástuppeivi07:30 - 10:30
Pellon terveyskeskus
Pellon terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut. Lääkärin ja sairaanhoitajan kiireetön vastaanotto toimii ajanvarauksella. Asiakkaan yhteydenoton perusteella tehdään hoidontarpeen arviointi, jossa määritellään muun muassa hoidon kiireellisyys ja suunnitellaan tarkoituksenmukainen jatkohoito.
Kiirevastaanotolla annetaan äkillisen sairastumisen, vamman tai kroonisen sairauden vaikeutumisen edellyttämää välitöntä arviota ja hoitoa. Hoidontarpeen arvio tehdään joko puhelimessa tai sen tekee päivystävä hoitaja vastaanotolla. Päivystysluonteisissa asioissa hoidon tarpeen arvio voidaan tehdä myös sähköisen yhteydenottokanavan kautta.
Poliklinikan lisäksi terveyskeskuksessa sijaitsevat myös mielenterveystoimisto, neuvola, röntgen, vuodeosasto, fysioterapia, kotisairaanhoidon ja kotipalvelun toimistot sekä Nordlabin laboratoriopalvelut.
Rakennus on esteetön ja yksikerroksinen. Ulko-ovista oikean puoleisin on automaattisesti avautuva.
Čujottâs
Ahjotie
4-6
95700
PELLO
Táváliih ávusorroomääigih
Terveyskeskuksen aukioloajat
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 16:00
Vástuppeivi08:00 - 15:00
Posion terveyskeskus
Saat posiolaisena terveydenhuollon palvelut omasta terveyskeskuksestasi.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Čujottâs
Jungintie
3
98900
SALLA
Táváliih ávusorroomääigih
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 16:00
Vástuppeivi08:00 - 15:00
Lisätiedot
Sallassa ei ole vastaanottoa iltaisin. Ilta-aikaan, viikonloppuisin ja arkipyhinä päivystys on Kemijärvellä Hyvinvointikeskus Lapponiassa ja Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä:
Lapin keskussairaala, Ounasrinteentie 22, 96400 Rovaniemi
Savukosken terveysasema
Ensiapu- ja ajanvarausvastaanoton lisäksi terveysasemalla toimivat laboratorio, suun terveydenhuolto, apuvälinepalvelut, fysioterapia ja diabeteshoitotarvikejakelu.
Čujottâs
Uittotie
2
98800
SAVUKOSKI
Táváliih ávusorroomääigih
Terveysaseman aukioloajat
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 15:30
Vástuppeivi08:00 - 14:30
Laboratorio avoinna ajanvarauksella
Vuossargâ - Vástuppeivi07:00 - 08:30
Simon terveysasema
Simon terveysasemalta saat seuraavia perusterveydenhuollon palveluja:
Tervolan terveysasemalta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveysasemalla toimivat äitiys- ja lastenneuvola, hammashoitola, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, työterveyshuolto, fysioterapia, mielenterveyspalvelut sekä aikuisten terveysneuvonta.
Terveysaseman 23-paikkainen vuodeosasto tarjoaa ympärivuorokautista perus- ja sairaanhoitoa.
Tervolan terveyspalvelujen tuottamisesta vastaa Terveystalo.
Tornion terveyskeskuksessa on vastaanottopalvelut, laboratorionpalvelut sekä röntgen, suun terveydenhuolto, kuntoutus, vuodeosasto, psykiatrinen poliklinikka, ikäihmisten palvelut ja vammaispalvelut.
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n vastuulla ovat kiire- ja ajanvarausvastaanotto, kuntoutuspalvelut, röntgen sekä suun terveydenhuolto.
Terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palveluja. Ylitornion terveyskeskuksessa toimii poliklinikka, lääkärin kiireetön vastaanotto, laboratorio, röntgen, mielenterveystoimisto, kuntoutus, neuvola ja vuodeosasto.
Čujottâs
Mellantie
5
95600
YLITORNIO
Táváliih ávusorroomääigih
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 16:00
Vástuppeivi08:00 - 15:00
Lapin hyvinvointialueen lääkelistalomake
Voit täyttää lääkelistasi sähköiselle lomakkeelle. Lomakkeen voi myös tulostaa ja täyttää lääkelistan käsin.
Kiirevastaanotot säilyisivät Lapissa lähipalveluna, vaikka vuodeosasto siirtyisi toiselle paikkakunnalle
7.11.2025
Lapin hyvinvointialue suunnittelee vuodeosastojen palveluverkon muutoksia. Palveluverkkoa täytyy uudistaa mm. sen vuoksi, että väestön palvelutarpeet ja toisaalta palvelumuodot muuttuvat. Myös henkilöstön riittävyys välttämättömiin lähipalveluihin, kuten ikääntyneiden palveluihin, pitää ottaa huomioon.
Aluehallituksen julkaisema palveluverkkosuunnitelma on parhaillaan lausuntokierroksella. Myös asukkaiden, omaisten ja henkilöstön näkemykset ovat tärkeä osa päätöksentekoa. Päätöksiä tai viranhaltijaesityksiä ei ole vielä tehty.
Luonnoksen mukaan vuodeosastohoitoa tarvitsevat potilaat ohjattaisiin jatkossa keskitetyille vuodeosastopaikkakunnille Ivaloon, Kittilään, Sodankylään, Rovaniemelle ja Kemiin. Keskittämisen myötä vuodeosastopaikkojen määrä vähenisi noin 340 paikasta 300 paikkaan. Toisessa skenaariossa myös Kemijärven osasto säilyisi.
Muonion, Pellon, Posion, Ranuan, Tervolan, Tornion ja Ylitornion vuodeosastot lakkaisivat ja palvelut korvattaisiin kauempana olevilla osastoilla ja osin muilla palveluilla vuosien 2026 ja 2027 aikana. Lounais-Lapin osastotoiminta keskitettäisiin Länsi-Pohjan sairaalan tiloihin.
Suunnitelmassa on huomioitu arjen sujuvuus myös virka-ajan ulkopuolella, kun paikkakunnan oma terveysasema ei ole avoinna. Hoitajien kiirevastaanotto ja hoidon tarpeen arviointi järjestettäisiin jatkossakin ympärivuorokautisesti kaikilla paikkakunnilla yhteistyössä päivystysavun (päivystysapunumero 116117), kotisairaalan ja ensihoidon kanssa. Hätätilanteessa apu saadaan numerosta 112.
“Ihmiset eivät jää oman onnensa nojaan”
Joillakin paikkakunnilla ihmiset ovat aiemmin hakeutuneet tai heidät on ohjattu terveysaseman aukioloajan ulkopuolella vuodeosastoille, jossa hoitajat ovat olleet paikalla. Hoitajat ovat tehneet vuodeosastolla hoidon tarpeen arvioinnin sekä konsultoineet lääkäriä ja toteuttaneet lääkärin määräämää hoitoa. Tätä kutsutaan kiirevastaanotoksi tai kansankielellä myös päivystykseksi.
Kiirevastaanotot eivät näiltäkään paikkakunnilta loppuisi, vaikka vuodeosasto siirtyisikin kauemmas. Apua saisi edelleen paikallisesti. Hoidon tarpeen arviointi tehtäisiin kuten ennenkin ja lääkärikonsultaation saisi edelleen etänä.
– Ihmiset eivät jää oman onnensa nojaan missään, eivät myöskään niillä paikkakunnilla, johon on suunniteltu vuodeosastohoidon loppumista. Kiireellisen hoidon saisi edelleen omalta paikkakunnalta paikalla olevan hoitajan ja etänä olevan lääkärin toimesta, sanoo toimialajohtaja Miia Palo.
Suunnitelmassa on aloittaa koko hyvinvointialueen laajuinen etälääkäripäivystys, jossa kokeneet lääkärit voivat hoitaa potilaita myös videovastaanoton avulla hoitajan ollessa potilaan kanssa. Tämä varmistaa, että apua saa myös iltaisin ja viikonloppuisin, vaikka lääkäri ei olisi fyysisesti paikalla.
Miksi vuodeosastoja suunnitellaan keskitettäväksi?
Valtion asettaman arviointiryhmän mukaan hyvinvointialue ei saa tehdä ensi vuonna alijäämää. Hyvinvointialueen täytyy vuonna 2026 leikata kulujaan pysyvästi 40 miljoonaa euroa tämän vuoden kulutasoon verrattuna ja lisäksi vielä vuosina 2027 ja 2028. Arviointiryhmä vaatii myös hyvinvointialuetta muuttamaan palveluverkkoa niin, että toimitilakustannukset laskevat merkittävästi sekä jo ensi vuonna että tulevina vuosina.
Palveluverkkomuutokset olisivat osa hyvinvointialueen talouden sopeuttamista, mutta niiden lisäksi on valmisteilla muita säästötoimia, joilla ei ole suoria vaikutuksia toimipisteisiin ja palveluihin.
– Meidän on uudistuttava, sillä vuodeosastohoidon tarve on vähentynyt ja vähenee tulevaisuudessa edelleen samaan aikaan kun ikääntyneiden hoivan tarve kasvaa. Perusterveydenhuollossa on tarve parantaa hoitoon pääsyä, hoidon jatkuvuutta sekä kansansairauksien hyvää ennaltaehkäisyä ja hoitoa. Vuodeosastoverkon muutokset osaltaan mahdollistaisivat tätä. Ennen päätöksiä tarvitaan kuitenkin aitoa keskustelua, toimialajohtaja Miia Palo toteaa.
Viranhaltijaesitys tulevaisuuden palveluverkosta ja myös vuodeosastojen muutoksista valmistellaan Lapin aluehallituksen ja aluevaltuuston joulukuun kokouksiin.
Kiirevastaanotot säilyisivät Lapissa lähipalveluna, vaikka vuodeosasto siirtyisi toiselle paikkakunnalle
Lapin hyvinvointialue suunnittelee vuodeosastojen palveluverkon muutoksia. Palveluverkkoa täytyy uudistaa mm. sen vuoksi, että väestön palvelutarpeet ja toisaalta palvelumuodot muuttuvat. Myös henkilöstön riittävyys välttämättömiin lähipalveluihin, kuten ikääntyneiden palveluihin, pitää ottaa huomioon.
Aluehallituksen julkaisema palveluverkkosuunnitelma on parhaillaan lausuntokierroksella. Myös asukkaiden, omaisten ja henkilöstön näkemykset ovat tärkeä osa...
Kemijärvellä otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 10.11. alkaen
5.11.2025
Hoitotarvikejakelu perustuu diagnosoituun pitkäaikaisen sairauden hoitoon. Hoitotarvikeresepti
laaditaan yksilöllisesti hoitavassa yksikössä.
Hoitotarvikkeet tilataan maanantaista 10.11.2025 alkaen keskistetystä hoitotarvikepalvelusta. Hoitotarvikkeet tulee tilata vähintään 2–4 viikkoa ennen niiden loppumista.
Saat tekstiviestin, kun hoitotarvikkeet on noudettavissa jakeluautomaatista Kemijärven terveyskeskuksesta. Aiemmin tehdyt kotijakelusopimukset pysyvät voimassa.
Uniapnean tarvikejakeluun ja vaippojen tilaamiseen ei tule muutoksia.
Kotiutumisen tai hoidontarpeen äkillisten tarpeiden osalta pyydetään olemaan suoraan yhteydessä
keskitettyyn hoitotarvikepalveluun puhelimitse.
Yhteystiedot
Hoitotarvikepalvelun yhteystiedot, p. 016 328 2035 ma-pe klo 9–11 ja 12–13:30
Kemijärven terveyskeskus, Järvitiimi p. 040 121 6501 ja Saaritiimi p. 040 630 9458
Kemijärvellä otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 10.11. alkaen
Hoitotarvikejakelu perustuu diagnosoituun pitkäaikaisen sairauden hoitoon. Hoitotarvikeresepti
laaditaan yksilöllisesti hoitavassa yksikössä.
Hoitotarvikkeet tilataan maanantaista 10.11.2025 alkaen keskistetystä hoitotarvikepalvelusta. Hoitotarvikkeet tulee tilata vähintään 2–4 viikkoa ennen niiden loppumista.
Saat tekstiviestin, kun hoitotarvikkeet on noudettavissa jakeluautomaatista Kemijärven terveyskeskuksesta. Aiemmin tehdyt kotijakelusopimukset pysyvät...
DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä
5.11.2025
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia tukevat hallintopalvelut. Palvelua voit käyttää mobiilisovelluksena tai tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.
Marraskuusta alkaen voit hoitaa yhä useampia asioita digitaalisesti yhdestä paikasta
5.11.2025 alkaen DigiLaphassa voit hoitaa entistä laajemmin sosiaalipalveluihin liittyviä asioita digitaalisesti. Palvelut siirtyvät tutusta OmaVirtu-ympäristöstä DigiLaphaan, jossa asiointi on yhtenäisempää ja selkeämpää kaikille hyvinvointialueen asukkaille.
Viestit: asioi sosiaalipalvelujen ammattilaisen kanssa
Kun kirjaudut DigiLaphaan vahvasti tunnistautuneena, voit lähettää viestejä ja saada sinulle kohdennettua ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen ammattilaiselta. Viestit-toiminnolla voit asioida seuraavissa sosiaalipalveluissa:
Vammaispalvelun neuvonta ja asiointi
Ohjausta ja neuvontaa vammaisuuden perusteella järjestettäviin palveluihin ja tukitoimiin liittyen.
Lapsiperheiden ja lastensuojelun neuvonta ja asiointi
Tietoa sosiaalipalveluista sekä tukea eri elämäntilanteissa.
Lapsiperheiden kotipalvelun neuvonta ja asiointi
Apua palvelun hakemiseen, tietoa tuesta ja ohjausta arjen avun piiriin.
Perheneuvolan neuvonta ja asiointi
Tukea vanhemmuuden ja perhe-elämän haasteisiin.
Perheoikeudelliset palvelut
Asiointi elatus-, huolto- ja tapaamisasioissa, vanhemmuuden selvittämisessä, adoptioneuvonnassa ja perheasioiden sovittelussa.
Työikäisten neuvonta ja asiointi
Tukea arjessa selviytymiseen sekä ohjausta palveluihin ja etuuksiin.
Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki
Neuvontaa täydentävään ja ehkäisevään toimeentulotukeen. Hakeminen edellyttää Kelan päätöstä perustoimeentulotuesta.
Viestiisi vastataan pääsääntöisesti 7 arkipäivän kuluessa. Tarvittaessa ammattilainen voi varata sinulle etätapaamisen.
Opiskeluhuollossa voit saada viestejä koulukuraattorilta ja -psykologilta – tietoturvallisesti ja suoraan.
Voit asioida myös alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta tai sellaisen aikuisen puolesta, joka on antanut sinulle Suomi.fi-valtuuden. Puolesta asiointi löytyy DigiLaphan päävalikosta.
Chat: nopeaa ja helppoa asiointia
Rovaniemellä voit asioida työikäisten palveluiden chatissa tunnistautuneena DigiLaphassa. Saat henkilökohtaista ohjausta sosiaalipalveluista ja etuuksista. Halutessasi voit käyttää chatia anonyymisti Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Lisäksi Sairaanhoitaja-chat laajenee uusille paikkakunnille Inariin, Enontekiölle, Kittilään ja Muonioon.
Yhteydenottolomake terveysasemille keskitetään yhteen paikkaan – pohjoissaamenkielinen yhteydenottolomake käyttöön
DigiLaphan yhteydenottolomake korvaa aiemmin käytössä olleen OmaVirtu-lomakkeen. Sen avulla voit ottaa kiireettömästi yhteyttä omalle terveysasemallesi.
Marraskuussa otetaan käyttöön ensimmäiset pohjoissaamenkieliset yhteydenottolomakkeet Enontekiön, Inarin ja Utsjoen terveysasemilla.
Utsjoella otetaan käyttöön uutena yhteydenottotapana myös suomenkielinen kiireetön yhteydenottolomake.
Lomakkeet: hoida myös asiakasmaksuja ja muita hallinnollisia asioita digitaalisesti
Voit hoitaa seuraavia asioita DigiLaphassa lomakkeet-toiminnolla:
hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä
tehdä laskun oikaisupyynnön
lähettää tutkimuslupahakemuksen tai tutkimusilmoituksen
Etävastaanotto: mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut
Mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen digipalvelut laajenevat DigiLaphassa koko hyvinvointialueelle, pois lukien aikuisten paikalliset mielenterveyspalvelut Keminmaassa, Posiossa ja Tervolassa.
DigiLaphan mielenterveys- ja riippuvuuspalveluihin sisältyy:
Aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen etävastaanotot ja viestit.
Lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelujen etävastaanotot ja kyselyt.
DigiLaphan palvelujen piiriin pääset, kun ammattilainen arvioi hoidon tarpeen ja aktivoi sinulle etävastaanoton tai kyselyn DigiLaphassa. Lisäksi aikuisten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa voit lähettää ja saada viestejä Viestit-toiminnolla. Etävastaanotoista peritään Lapin hyvinvointialueen asiakasmaksujen mukainen maksu.
Alle 12-vuotiaiden osalta yhteydenotot tehdään puolesta asioinnin kautta. On tärkeää, että huoltajana rekisteröidyt ensin itse ja lisäät huollettavasi – näin ammattilainen voi tarvittaessa lähettää viestejä tai kyselyitä lapsesi asioihin liittyen.
Katso & ota DigiLapha haltuun
Katso lyhyt opasvideo YouTubesta ja opi käyttämään sovellusta helposti.
Digitukea löydät ohjeiden ja yleisten vinkkien muodossa tästä osoitteesta Lapin hyvinvointialueen verkkosivuilta.
Digipolku vie auttavan ihmisen luo.
DigiLapha viidu – árgga doarjja ja bálvalusat ain lagabus
Go čálihat sisa DigiLaphai nana dovdáheami bokte, sáhtát sáddet sqddagiid ja oažžut dutnje oaivvilduvvon bagadeami ja rávvema sosiálabálvalusaid ámmátolbmos. Sáddagat-bálvalusain sáhtát áššiiddikšut čuovvovaš sosiálabálvalusain:
Lápmásiidbálvalusa rávven ja áššiiddikšun Bagadeapmi ja rávven, mii gullá lámisvuođa vuođul lágiduvvon bálvalusaide ja doarjjadoaimmaide.
Mánnábearrašiid ja mánáidsuodjalusa rávven ja áššiiddikšun Dieđut sosiálabálvalusaid birra ja maiddái doarjja iešguđet eallindiliin.
Mánnábearrašiid ruoktobálvalusa rávven ja áššiiddikšun Veahkki bálvalusa ohcamii, dieđut doarjaga birra ja rávven árgadili veahki ollái.
Bearašrávvehaga rávven ja áššiiddikšun Doarjja vánhenvuođa ja bearašeallima hástalusaide.
Bearašvuoigatvuođalaš bálvalusat Áššiiddikšun ealihan-, fuolahus- ja deaivvadanáššiid oktavuođas, vánhenvuođa čielggadeamis, adopšuvdnarávvemis ja bearašáššiid soabadeamis.
Bargoahkásaččaid rávven ja áššiiddikšun Doarjja árgadilis ceavzimii ja maiddái bagadeapmi bálvalusaide ja ovdduide.
Dievasmahtti ja eastadeaddji áigáiboahtindoarjja Rávven dievasmahtti ja eastadeaddji áigáiboahtindoarjagii. Ohcan gáibida Kela mearrádusa vuođđoáigáiboahtindoarjagis.
DigiLapha laajenee – arjen tuki ja palvelut entistä lähempänä
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä asiointia tukevat hallintopalvelut. Palvelua voit käyttää mobiilisovelluksena tai tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.