Navigation Menu

Pyeccee- já sosiaaläššiolmooš

Breadcrumb

Navigation Menu

Potilas- ja sosiaaliasiavastaava

Pyeccee- já sosiaaläššiolmooš

Vuoden 2024 alusta potilas- ja sosiaaliasiavastaavien tehtävät on keskitetty hyvinvointialueille. Hyvinvointialueen potilas- ja sosiaaliasiavastaavat toimivat myös sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palveluntuottajien, työterveyshuollon ja varhaiskasvatuksen potilas- ja sosiaaliasiavastaavina.

Yhteystiedot

Saat yhteyden potilas- ja sosiaaliasiavastaavaan puhelimitse:

040 482 3584 / Satu Peurasaari

040 506 0083 / Johanna Pikkuaho

Voit myös lähettää yhteydenottopyynnön sähköpostitse:

sosiaaliasiavastaava@lapha.fi

potilasasiavastaava@lapha.fi

Huom! Käytä aina turvasähköpostia, kun lähetät salassa pidettäviä tai arkaluontoisia tietoja. Turvapostin saat käyttöön tässä osoitteessa. Tarkemmat ohjeet rekisteröitymiseen ja viestin lähettämiseen löydät täältä.

Pyecceiäššiolmooš

Pyecceiäššiulmuu pargon lii ravviđ já adeliđ tiäđuid pyeccee sajaduvâst já vuoigâdvuođâin. Pyecceiäššiolmooš tuáimá pyeccee vuoigâdvuođâidis ovdedem já olášuttem oovdân.

  1. Muštâl pyeccee vuoigâdvuođâin já rävvee vuoigâdvuođáid lahtojeijee koččâmušâin, moh láá
    • vuoigâdvuotâ pyere tiervâsvuođâ- já pyecceitiipšon já toos lahtojeijee kohtâlmân,
    • pyeccee tiäđu-uážžumvuoigâdvuotâ,
    • pyeccee jiešmeridemvuogâdvuotâ,
    • vyeliahasii pyeccee sajadâh,
    • lavâlii ovdâsteijee tâi omâháá tiäđu-uážžumvuoigâdvuotâ já toimâväldi já
    • tiätusyejiääših.
  2. Rävvee, maht pyeccee puáhtá toimâđ talle ko lii tutâmettum tiipšon tâi kohtâlmân.
  3. Rävvee já iššeed táárbu mield pyeccee pyecceevaahâglaavâ uáivildem pyecceevaahâgalmottâs, muštottâs tâi kuoddâlem tohâmist.
  4. Tieđeet pyeccee vuoigâdvuođâin já tuáimá pyeccee vuoigâdvuođâi ovdedem já olášuttem oovdân.

Tiipšon tâi kohtâlmân lahtojeijee vädisvuođâin já epičielgâsvuođâin tust lii pyeri savâstâllâđ vistig tipšoost västideijee polikliiniik tâi uásáduv pargovievváin tâi sii ovdâulmuiguin.

Pyecceiäššiolmooš ij toovâ jieš miärádâsâid, ijge pyevti mutteđ tâi väldiđ pele tipšomiärádâssáid tâi virgeomâhái toohâm miärádâssáid.

Voit hyödyntää asioinnissa myös potilasasiavastaavan digipalveluja. Pääset tutustumaan palveluun tämän linkin kautta.

Sosiaaläššiolmooš

Sosiaaläššiulmuu pargon lii ravviđ äššigâsâid sosiaalhuolâttâsân já äššigâs vuoigâdvuođáid lahtojeijee aašijn.  

  1. Rävvee sosiaalhuolâttâs äššigâsâid sii sajadâhân já vuoigâdvuođáid lahtojeijee aašijn,
  2. Iššeed äššigâs toohâđ táárbu mield kohtâlemstis muštottâs sosiaalhuolâttâs toimâohtâduv ovdâsvástádâsulmui tâi sosiaalhuolâttâs jođetteijee virgehaldâšeijei,
  3. Tieđeet äššigâs vuoigâdvuođâi pirrâ,
  4. Tuáimá mudoi-uv äššigâs vuoigâdvuođâi ovdedem já olášuttem oovdân,
  5. Čuávu äššigâsâi vuoigâdvuođâi já sajaduv ovdánem pyereestvaijeemkuávlust

Sosiaaläššiulmuu ulmen lii ovdediđ äššigâsvuálgusâšvuođâ, äššigâs vuoigâdvuođâ pyere sosiaalhuolâttâsân sehe pyere kohtâlmân olgoštemttáá. Sosiaalhuolâttâs olášutmist kalga huámášiđ äššigâs tuoivuid, uáivil, hiäđu já ohtâgâslijd táárbuid sehe suu eenikielâ já kulttuurtuáváá.

Sosiaaläššiulmuu toimâ lii rävvejeijee, äššiolmooš ij toovâ miärádâsâid ijge mieđeet hiäđuid. Sun ij meiddei pyevti mutteđ virgeomâháá toohâm miärádâsâid.

Palveluun tai kohteluun liittyvissä ongelmissa ja epäselvyyksissä sinun on hyvä keskustella ensin palveluyksikön henkilökunnan tai heidän esihenkilöiden kanssa.

Pyeccee- já sosiaaläššiulmui palvâlusah láá mávsuttemeh.

Voit hyödyntää asioinnissa myös sosiaaliasiavastaavan digipalveluja. Pääset tutustumaan palveluun tämän linkin kautta.

Väidim adai pyeccee já äššigâs riehtitorvovyevih

Jis pyeccen tâi sosiaalhuolâttâs äššigâssân jieh lah tuđâvâš tuu finnim palvâlusân, tiipšon tâi kohtâlmân, puávtáh  

  • toohâđ muštottâs toimâohtâduv ovdâsvástádâsulmui
  • toohâđ kuoddâlem koccee virgeomâhâžân.
  • uuccâđ pyecceevahâgist sajanmáávsu Pyecceitáhádâskuávdáást.
  • sosiaalhuolâttâs äššigâssân uuccâđ nubástus tuu finnim miärádâsân.

Sosiaalihuollon asiakkaan muistutus
Potilaan hoitoon ja kohteluun liittyvä muistutus
Kuoddâlem kuávluhaldâttâhvirgádâhân já Valviran
Kuoddâlem ovdâskode riehtiäššiulmui
Pyecceitáhádâskuávdáš já pyecceevaahâgalmottâs

potilas-ja-sosiaalivastaava-kuvaus

Potilasasiavastaava

Potilasasiavastaavan tehtävänä on neuvoa ja antaa tietoa potilaan asemasta ja oikeuksista. Potilasasiavastaava toimii potilaan oikeuksiensa edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

  1. Kertoo potilaan oikeuksista ja neuvoo oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä, joita ovat
    • oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun,
    • potilaan tiedonsaantioikeus,
    • potilaan itsemääräämisoikeus,
    • alaikäisen potilaan asema,
    • laillisen edustajan tai omaisen tiedonsaantioikeus ja toimivalta ja
    • tietosuoja-asiat.
  2. Neuvoo, miten potilas voi toimia ollessaan tyytymätön hoitoon tai kohteluun.
  3. Neuvoo potilasta potilasvahinkolain tarkoittaman potilasvahinkoilmoituksen ja kantelun sekä tarvittaessa avustaa muistutuksen tekemisessä.
  4. Tiedottaa potilaan oikeuksista ja toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Hoitoon tai kohteluun liittyvissä ongelmissa ja epäselvyyksissä sinun on hyvä keskustella ensin palveluyksikön henkilökunnan tai heidän esihenkilöiden kanssa.

Potilasasiavastaava ei itse tee päätöksiä, eikä voi muuttaa tai puuttua hoitopäätöksiin tai viranomaisten tekemiin päätöksiin.

Voit hyödyntää asioinnissa myös potilasasiavastaavan digipalveluja. Pääset tutustumaan palveluun tämän linkin kautta.

Sosiaaliasiavastaava

Sosiaaliasiavastaavan tehtävänä on neuvoa asiakkaita sosiaalihuoltoon ja asiakkaan oikeuksiin liittyvissä asioissa.  

  1. Neuvoo sosiaalihuollon asiakkaita heidän asemaansa ja oikeuksiinsa liittyvissä asioissa.
  2. Avustaa asiakasta tarvittaessa tekemään muistutuksen kohtelustaan sosiaalihuollon toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle.
  3. Tiedottaa asiakkaan oikeuksista.
  4. Toimii muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
  5. Seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä hyvinvointialueella.

Sosiaaliasiavastaavan tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakkaan oikeutta hyvään sosiaalihuoltoon sekä hyvään kohteluun ilman syrjintää. Sosiaalihuoltoa toteutettaessa on otettava huomioon asiakkaan toivomukset, mielipide, etu, yksilölliset tarpeet sekä hänen äidinkielensä ja kulttuuritaustansa.

Sosiaaliasiavastaavan tehtävä on neuvoa-antava, hän ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia. Hän ei voi myöskään muuttaa viranomaisen tekemiä päätöksiä.

Palveluun tai kohteluun liittyvissä ongelmissa ja epäselvyyksissä sinun on hyvä keskustella ensin palveluyksikön henkilökunnan tai heidän esihenkilöiden kanssa.

Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien palvelut ovat maksuttomia.

Voit hyödyntää asioinnissa myös sosiaaliasiavastaavan digipalveluja. Pääset tutustumaan palveluun tämän linkin kautta.

Valittaminen eli potilaan ja asiakkaan oikeusturvakeinot

Jos potilaana tai sosiaalihuollon asiakkaana et ole tyytyväinen saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit 

  • tehdä muistutuksen toimintayksikön vastuuhenkilölle
  • tehdä kantelun valvovalle viranomaiselle.
  • hakea potilasvahingosta korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta.
  • sosiaalihuollossa asiakkaana hakea muutosta saamaasi päätökseen.

Sosiaalihuollon asiakkaan muistutus
Potilaan hoitoon ja kohteluun liittyvä muistutus
Kantelu aluehallintovirastolle ja Valviralle
Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle
Potilasvakuutuskeskus ja potilasvahinkoilmoitus

h4 tietoa ja tukea muualla verkossa

Tiäđuh já toorjâ eres soojijn neetist

linkki-laki potilas- ja sosiaaliasiavastaavista

h4-tulostettava esite-otsikko

Tulostettava esite

h4-ajankohtaista aiheesta-otsikko

Ajankohtaista aiheesta

Asset Publisher

  1. Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun
    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali-...

    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun

    4.7.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun

    4.7.2025

    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä varhaiskasvatuksessa. Voit jättää viestin heille tai tavata etäyhteydellä OmaVirtu-palvelun kautta.

    Palvelu oli kuukauden ajan auki DigiLapha.fi palvelussa, mutta se ruuhkautui väärään paikkaan saapuneista yhteydenotoista. Yhteydenottajia on opastettu siirtymään oikeaan palveluun. DigiLaphan palvelut laajenevat vaiheittain syksyn aikana, ja palveluihin ohjautumista parannetaan.

    OmaVirtuun

    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun
    4.7.2025
    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali-...

    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien etätapaamiset ja neuvontapalvelut siirtyivät kesän ajaksi OmaVirtuun


    Potilas- ja sosiaaliasiavastaavat neuvovat asiakkaita, potilaita ja omaisia heidän oikeuksistaan sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä varhaiskasvatuksessa. Voit jättää viestin heille tai tavata etäyhteydellä OmaVirtu-palvelun kautta. Palvelu oli kuukauden ajan auki DigiLapha.fi palvelussa, mutta se ruuhkautui väärään paikkaan saapuneista yhteydenotoista. Yhteydenottajia on opastettu siirtymään oikeaan palveluun. DigiLaphan palvelut laajenevat vaiheittain syksyn aikana, ja palveluihin...