Sosiaalpalvâlusah
Sosiaalpalvâlusah
Tarbâšah-uv tun tâi tuu aldasâš iše já torjuu aargân? Sosiaalpalvâlusah láá uáivildum sierâ eellimtiilijd tuárjuđ sosiaallii pyereestvaijeem já toimâmnaavcâid.
Jieh-uv tieđe kost algâttiđ? Keejâ ravvim já stivrim palvâlusâid
Äigikyevdil taan fáádást
-
Utsjoen sosiaali- ja terveyspalvelut ja uudet järjestelyt vuonna 2025Utsjoen terveysaseman vastaanotto palvelee normaalisti arkisin virka-aikana. Vastaanotolla työskentelee...
Utsjoen sosiaali- ja terveyspalvelut ja uudet järjestelyt vuonna 2025
1.4.2025
Utsjoen terveysaseman vastaanotto palvelee normaalisti arkisin virka-aikana. Vastaanotolla työskentelee kaksi lääkäriä, kaksi sairaanhoitajaa, terveydenhoitajia, psykiatrinen sairaanhoitaja sekä laboratorio- ja hammashuollon henkilöstö. Ajanvaraukset ja tiedustelut 040 181 0285.
Muutoksia päivystykseen
Vuoden 2025 alusta Utsjoen vuodeosasto suljettiin. Tämä tarkoittaa, että virka-ajan ulkopuolista päivystystä ei enää ole Utsjoella.
- Kiireellisissä tapauksissa virka-ajan ulkopuolella ota yhteyttä päivystysapuun 116 117.
- Hätätilanteessa soita aina 112.
- Norjan rajaseudulta soitettaessa puhelu voi yhdistyä Norjan palveluun. Vaihtoehtoinen numero on 040 480 5026.
Karigasniemen ja Nuorgamin palvelut
- Karigasniemen sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat normaalisti. Terveydenhoitaja 040 758 2076.
- Nuorgamin asukkaat saavat hoitoa pääsääntöisesti Utsjoen terveysasemalla.
Yhteyshenkilö terveyspalveluissa: Osastonhoitaja Nina Mickelsson-Nikula, 040 620 8899.
Uusi monipalveluyksikkö ja kotisairaala
Vuodeosaston tilalle on perustettu monipalveluyksikkö, jossa toimii:
- Ikääntyneiden ympärivuorokautinen yksikkö Dorvu
- Kotisairaalan sairaanhoidon tiimi Söster joavku, joka aloittaa toimintansa virallisesti 1.4.2025.
- Kotisairaalassa on sairaanhoitaja joka päivä klo 7–21.
- Asiakkaaksi pääsee lääkärin lähetteellä.
- Hoito voi tapahtua kotona tai monipalveluyksikön tiloissa.
- Tarvittaessa on mahdollisuus yön yli hoitoon.
- Saattohoito pyritään järjestämään omalla kotipaikkakunnalla läheisten lähellä.
- Palliatiivisen- ja saattohoidon erityisasiantuntija Nina Mickelsson-Nikula, 040 620 8899.
Sosiaalipalvelut
Monipalveluyksikössä on myös sosiaalipalvelujen alaisia intervalli- ja kriisipaikkoja. Näistä vastaavat:
- Palveluohjaaja Päivi Rytinki, virka-aikana 040 843 6216.
- Vs. palveluvastaava Janika Heikkonen, ikääntyneiden palvelut 040 758 7251.
- Sosiaalipalveluiden ja kriisipäivystyksen numero virka-ajan ulkopuolella: 040 726 6965.
Ikääntyneiden asumispalveluyksikkö Dorvu toimii kuten ennenkin. Dorvun puhelinnumero on 040 553 7237.
***
Ohcejoga sosiála- ja dearvvašvuođabálvalusat ja nuppástusat jagis 2025
Ohcejoga dearvvašvuođadálu vuostáváldin bálvala dábálaččat árgabeivviid virgeáiggis. Vuostáváldimis barget guokte doaktára, guokte buohccedivššára, dearvvašvuođadivššárat, psykiátralaš buohccedivššár nugo maiddái laboratoria- ja bátnefuolahusa bargit. Áigevárren ja diđoštallamat 040 181 0285.
Nuppástusat gohcimii
Jagi 2025 álggus Ohcejoga seaŋgaossodat heaittihuvvui. Dát máksá ahte virgeáiggi olggobealde ii leat šat gohcin Ohcejogas.
- Hohpolaš áššiin virgeáiggi olggobealde váldde oktavuođa gohcinveahkkái 116 117.
- Heahtedilis riŋge álo 112.
- Gohcinveahkkái riŋgedettiin dáža rádjeguovlluin sáhttá telefovdna ovttastuvvat Norgga bálvalussii. Molssaevttolaš nummir lea 040 480 5026.
Gáregasnjárgga ja Njuorggáma dearvvašvuođabálvalusat
Gáregasnjárgga sosiála- ja dearvvašvuođabálvalusat doibmet dábálaččat. Dearvvašvuođadivššár 040 758 2076.
Njuorggáma ássit ožžot divššu ovddemustá Ohcejoga dearvvašvuođadálus.
Oktavuođaolmmoš dearvvašvuođabálvalusain: Ossodatdivššár Nina Mickelsson-Nikula, 040 620 8899.
Ođđa máŋggabálvalanovttadat ja ruovttubuohcceviessu
Seaŋgaossodaga sadjái lea vuođđuduvvon máŋggabálvalanovttadat, gos doibmet:
- Vuorasolbmuid birrajándorlaš ovttadat Dorvu
- Ruovttubuohcceviesu buohccedivššu Söster joavku, mii álggaha doaimmas virggálaččat 1.4.2025.
- Ruovttubuohcceviesus lea buohccedivššár juohke beaivve dii. 7–21.
- Áššehassan beassá, go lea doaktára čállin čujuheapmi.
- Divššu sáhttá oažžut ruovttus dahje máŋggabálvalanovttadaga sajiin.
- Dárbbu mielde lea vejolaš oažžut divššu ija badjel.
- Mieđuštandivššu figgat lágidit áššehasa iežas ruoktobáikegottis lagaš olbmuid lahka.
- Palliatiivalaš- ja mieđuštandivššu spesiálaáššedovdi: Nina Mickelsson-Nikula, 040 620 8899.
Sosiálabálvalusat
Máŋggabálvalanovttadagas leat maiddái sosiálabálvalusaid interválla- ja kriisabáikkit. Dáin ovddasvástidit:
- Bálvalanbagadalli Päivi Rytinki, virgeáiggis 040 843 6216.
- Vs. bálvalanovddasvástideaddji Janika Heikkonen, vuorasolbmuid bálvalusat 040 758 7251.
- Sosiálabálvalusaid ja kriisagohcima nummir virgeáigge olggobealde: 040 726 6965.
Vuorasolbmuid ássanbálvalanovttadat Dorvu doaibmá nugo ovdalge. Dorvvu telefonnummir lea 040 553 7237.
Utsjoen sosiaali- ja terveyspalvelut ja uudet järjestelyt vuonna 2025
1.4.2025Utsjoen terveysaseman vastaanotto palvelee normaalisti arkisin virka-aikana. Vastaanotolla työskentelee...Utsjoen sosiaali- ja terveyspalvelut ja uudet järjestelyt vuonna 2025
Utsjoen terveysaseman vastaanotto palvelee normaalisti arkisin virka-aikana. Vastaanotolla työskentelee kaksi lääkäriä, kaksi sairaanhoitajaa, terveydenhoitajia, psykiatrinen sairaanhoitaja sekä laboratorio- ja hammashuollon henkilöstö. Ajanvaraukset ja tiedustelut 040 181 0285. Muutoksia päivystykseen Vuoden 2025 alusta Utsjoen vuodeosasto suljettiin. Tämä tarkoittaa, että virka-ajan ulkopuolista päivystystä ei enää ole Utsjoella. Kiireellisissä tapauksissa virka-ajan...
-
Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvinLapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.
Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin
27.3.2025
Lapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.
Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa ovat olleet käytössä aluehallituksen hyväksymät yhtenäiset palveluiden myöntämisen perusteet vuoden 2023 alusta alkaen. Ohjeita on selkiytetty vuonna 2024.
Myöntämisperusteet ohjaavat palveluiden järjestämistä hyvinvointialueen strategisten tavoitteiden ja päätösten mukaisesti. Yhtenäisillä perusteilla hyvinvointialue voi varmistaa, että palvelujen järjestäminen toteutuu mahdollisimman yhdenvertaisesti eri puolilla Lappia.
Hyvinvointialue on perehdyttänyt ikääntyneiden palvelujen ammattilaisia hyödyntämään myöntämisen perusteita ja peilaamaan perusteita yksilöllisesti iäkkään kokonaisvaltaiseen elämäntilanteeseen ja toimintakyvyn eri osa-alueiden tunnuslukuihin.
-Tavoitteena on järjestää ja tarjota iäkkään tarpeita vastaavia, voimavaroja ja vahvuuksia tukevia oikea-aikaisia palveluita iäkkäälle sopivalla tavalla, Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelujen johtaja Annukka Marjala toteaa.
Lapin hyvinvointialueella iäkkäiden palvelutarvetta arvioidaan tasavertaisesti ja kokonaisvaltaisesti hyödyntämällä muun muassa kansainvälisesti käytössä olevaa RAI-arviointia. RAI tulee sanoista Resident Assessment Instrument, eli se tarkoittaa asiakkaan arvioinnin välineistöä.
RAI-arviointi kertoo iäkkään fyysisestä, psyykkisestä, kognitiivisesta sekä sosiaalisesta toimintakyvystä. Sen avulla saadaan tietoa myös iäkkään terveydentilasta, olemassa olevista palveluista, läheisten antamasta avusta sekä kotiympäristöön liittyvistä mahdollisista haasteista. Palvelutarpeen selvittämiseen osallistuu tarpeen mukaan moniammatillinen tiimi Lapin hyvinvointialueen ammattilaisia.
RAI-arvioinnin tekeminen on osa ikääntyneen palvelutarpeen arviointia. Työkalun hyödyntämisen lisäksi ammattilaiset selvittävät palvelutarpeen aina iäkkään kanssa vuorovaikutuksessa, kysellen, kuunnellen ja havainnoiden. Työntekijät hyödyntävät lisäksi aiempia asiakirjoja sekä osallistavat mahdollisuuksien mukaan myös läheisiä. Arviointi tuo esille iäkkään vahvuudet ja voimavarat, jolloin hyvinvointialue voi toteuttaa oikeanlaista palvelua oikeaan aikaan.
Asiakkaan toiveiden kuuleminen on keskeistä sekä osana toimintakykyarviointia että osana palvelupäätöstä. RAI-arvioinnin tuloksen ja merkityksen käsittely asiakkaan kanssa kertoo asiakkaalle, mikä on ammattihenkilön tulkinta asiakkaan voimavaroista ja palvelutarpeesta. Samalla asiakas saa perustelut palvelupäätökselle.
-Yhdenmukaisella tavalla toimiessa voimme varmistaa iäkkäiden yhdenvertaisen aseman. Monipuolisen arvioinnin myötä pystymme kohtelemaan iäkkäitä samalla yhdenvertaisesti mutta toisaalta yksilöllisesti palveluita järjestäessä, Marjala toteaa.
Arviointia tehdään aina iäkkään hakiessa palveluja, säännöllisesti palvelujen piirissä puolivuosittain tai jos asiakkaan vointi muuttuu oleellisesti. Yhdenmukaisen ja säännöllisen arvioinnin myötä muutokset toimintakyvyssä ja voinnissa nousevat hyvin esiin, jolloin ammattilaiset voivat hyödyntää arviointitietoa myös ennaltaehkäisevästi.
Lainsäädäntö ohjaa toimintaa
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista velvoittaa käyttämään RAI-arviointivälineistöä iäkkään palvelutarvetta selvittäessä. Palveluntarpeiden selvittämisestä vastaa sosiaalihuollon tai terveydenhuollon ammattihenkilöistä annettujen lakien tarkoittama ammattihenkilö, jolla on laaja-alaista asiantuntemusta. Laki myös velvoittaa, että palveluntarpeen selvittämisestä vastaavan työntekijän täytyy toimia iäkkään tarpeita vastaavasti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
Sosiaalihuoltolain mukaisten iäkkäiden säännöllisten palvelujen tarve täytyy selvittää lain edellyttämällä tavalla. Ammattilainen tekee yksilöllisen palvelupäätöksen selvitykseen perustuen ja myöntämisperusteisiin peilaten.
Lisätietoja
Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelujen johtaja Annukka Marjala, annukka.marjala@lapha.fi, 040 836 0821
Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin
27.3.2025Lapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.Ikääntyneiden palvelujen yhtenäistäminen on onnistunut hyvin
Lapin hyvinvointialue on ollut tyytyväinen kattavaan RAI-työkaluun.
-
Vaikuta Lapin hyvinvointialueen palvelusetelien sääntöihinPalvelusetelien sääntökirjaluonnokset ovat otakantaa.fi-palvelussa kommentoitavana sunnuntaihin 30.3.2025...
Vaikuta Lapin hyvinvointialueen palvelusetelien sääntöihin
24.3.2025
Palvelusetelien sääntökirjaluonnokset ovat otakantaa.fi-palvelussa kommentoitavana sunnuntaihin 30.3.2025 asti.
Lapin hyvinvointialue päivittää palvelusetelillä tuotettavien sosiaalipalveluiden sääntökirjoja. Nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten palvelusetelipalvelut toteutetaan.
Voit kommentoida seuraavia sääntökirjan luonnoksia otakantaa.fi-palvelussa sunnuntaihin 30.3.2025 asti:
- Yleinen osa
- Omaishoidon tuen vapaat
- Vammaisten palvelut:
Henkilökohtainen apu
Vammaisen henkilön asumisen tuki - Ikääntyneiden palvelut:
Kotihoito
Ikääntyneiden asumispalvelut
Tukipalvelut
Lääkkeiden annosjakelu
Palveluseteli tarkoittaa, että hyvinvointialue maksaa osan asiakkaan yksityiseltä palveluntuottajalta ostamista palveluista. Hyvinvointialueen viranhaltija päättää palvelusetelin myöntämisestä, ja aluehallitus määrittää sen rahallisen arvon sekä muut käytännöt.
Osallistu ja vaikuta lopullisiin sääntöihin!
Vaikuta Lapin hyvinvointialueen palvelusetelien sääntöihin
24.3.2025Palvelusetelien sääntökirjaluonnokset ovat otakantaa.fi-palvelussa kommentoitavana sunnuntaihin 30.3.2025...Vaikuta Lapin hyvinvointialueen palvelusetelien sääntöihin
Palvelusetelien sääntökirjaluonnokset ovat otakantaa.fi-palvelussa kommentoitavana sunnuntaihin 30.3.2025 asti.
-
Oletko kiinnostunut tukiperhe- tai tukihenkilötoiminnasta?Osallistu valmennukseen huhtikuussa Kemissä. Ilmoittaudu 31.3.2035 mennessä!
Oletko kiinnostunut tukiperhe- tai tukihenkilötoiminnasta?
20.3.2025
Osallistu valmennukseen huhtikuussa Kemissä. Ilmoittaudu 31.3.2035 mennessä!
Järjestämme tukiperhe- ja tukihenkilövalmennusta huhtikuussa Kemissä. Tukiperheeksi voi ryhtyä lapsiperhe, lapseton pariskunta tai yksinasuva, jolla on aikaa, kiinnostusta ja voimavaroja huolehtia lapsesta. Tukiperhe antaa lapselle tasapainoisen ja turvallisen ympäristön yhtenä viikonloppuna kuukaudessa ja turvallisia aikuisia.
Tukiperheille maksetaan hoitopalkkiota sekä kulukorvausta. Valmennukseen osallistuminen ei ole vielä sitoumus tukiperheeksi ryhtymisestä, vaan valmennuksen aikana asiaa voi pohtia. Erilaiset lapset ja nuoret tarvitsevat avukseen ja tuekseen monenlaisia perheitä.
Valmennus järjestetään Kemissä, Perheiden kohtaamispaikka Jukolassa, osoitteessa Nahkurinkatu 17 tiistaisin 8.4, 15.4, kaja 22.4. klo 17.30–19.30. Valmennus sisältää kuusi (6) tuntia ryhmätapaamisia sekä henkilökohtaista ohjausta.
Lisätietoja ja ilmoittautuminen 31.3.2025 mennessä: sijais- ja tukiperhetyöntekijä Heli Kurkinen, heli.kurkinen@lapha.fi, 040 161 6731.
Oletko kiinnostunut tukiperhe- tai tukihenkilötoiminnasta?
20.3.2025Osallistu valmennukseen huhtikuussa Kemissä. Ilmoittaudu 31.3.2035 mennessä!Oletko kiinnostunut tukiperhe- tai tukihenkilötoiminnasta?
Osallistu valmennukseen huhtikuussa Kemissä. Ilmoittaudu 31.3.2035 mennessä!
-
Kutsu palveluntuottajainfoon ikääntyneiden palveluissaLapin hyvinvointialue kutsuu ikääntyneiden palvelujen palveluntuottajat infotilaisuuksiin, joissa käydään...
Kutsu palveluntuottajainfoon ikääntyneiden palveluissa
18.3.2025
Lapin hyvinvointialue kutsuu ikääntyneiden palvelujen palveluntuottajat infotilaisuuksiin, joissa käydään läpi ajankohtaisia asioita, mm. ikääntyneiden palvelujen organisaatiomuutos ja sen vaikutukset palveluntuottajiin. Keskustellaan myös uudesta PSOP-palvelusetelijärjestelmästä.
Järjestämme kolme eri tilaisuutta eri aihepiirien mukaan. Tilaisuudet järjestetään Teamsissa. Infoihin ei tarvitse ilmottautua etukäteen.
Asumisen palvelujen tuottajille (ml. yhteisöllinen asuminen)
- Pe 21.3.2025 klo 9–10.30 Katso infon tallenne tästä (Tallenne katsottavissa 10.4.2025 saakka.)
Kotona asumista tukevien palvelujen sekä tukipalvelujen tuottajille
- Pe 28.3.2025 klo 9–10.30 Katso infon tallenne tästä (Tallenne katsottavissa 17.4.2025 saakka.)
Yhteisöllisen asumisen palvelutuottajat voivat halutessaan osallistua myös 28.3. kotona asumista tukevien palvelujen tilaisuuteen.
Apteekeille palvelusetelipalveluihin liittyvistä muutoksista
- To 27.3.2025 klo 13–13.30 Osallistu infoon tästä
Infojen sisältö
Infossa kuullaan Lapin hyvinvointialueen ajankohtaiset muutokset kuten
-
ikääntyneiden palveluiden organisaatiomuutos ja vaikutukset palveluntuottajiin,
-
palvelusetelitoiminnan uudistus; sääntökirjapäivitys ja palvelusetelijärjestelmän vaihdos,
-
valvonnan ajankohtaistiedotteet,
-
asiakasmaksuyksikön ajankohtaistiedotteet sekä
-
laadun seurannan RAI-laatuindikaattorit ja vertailutiedon hyödyntäminen Lapin hyvinvointialueella.
Huomioithan myös nämä tärkeät päivämäärät
Palvelusetelisääntökirjat tulevat viikoilla 12-13 Ota kantaa-verkkopalveluun. Seuraathan asiassa hyvinvointialueen verkkoviestintää.
PSOP-palvelusetelijärjestelmään järjestetään palveluntuottajille koulutusta tiistaina 29.4. klo 12–15. Voit tutustua järjestelmään ennakolta osoitteessa: Parasta palvelua
Lisätietoja:
Erityisasiantuntija Päivi Väinämö, paivi.vainamo@lapha.fi, 040 747 0838
Erityisasiantuntija Anneli Ylitalo, anneli.ylitalo@lapha.fi, 040 723 9735
Kutsu palveluntuottajainfoon ikääntyneiden palveluissa
18.3.2025Lapin hyvinvointialue kutsuu ikääntyneiden palvelujen palveluntuottajat infotilaisuuksiin, joissa käydään...Kutsu palveluntuottajainfoon ikääntyneiden palveluissa
Lapin hyvinvointialue kutsuu ikääntyneiden palvelujen palveluntuottajat infotilaisuuksiin, joissa käydään läpi ajankohtaisia asioita, mm. ikääntyneiden palvelujen organisaatiomuutos ja sen vaikutukset palveluntuottajiin. Keskustellaan myös uudesta PSOP-palvelusetelijärjestelmästä.