Palvelussa voit varata aikoja Muoniossa hammashoitoon, Hetassa hammashoitoon, terveydenhoitajien ja sairaanhoitajien vastaanotolle sekä koronarokotukseen. Voit myös siirtää ja perua jo varatun ajan.
Palvelusta voit varata aikoja sairaanhoitajan vastaanotolle, sairaanhoitajan puhelinajoille, rokotuksille, röntgeniin, spirometriaan, EKG:hen eli sydänfilmiin ja hammashuollon palveluihin. Voit myös siirtää ja perua jo varatun ajan.
Mehiläinen Länsi-Pohjan julkisen terveydenhuollon etävastaanotto (Digiklinikka) palvelee torniolaisia, kemiläisiä ja keminmaalaisia arkipäivisin. Etävastaanotolla saat yhteyden digitaaliseen hoitotiimiin. Hoidamme oireita, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta. Tarvittaessa sinut ohjataan eteenpäin terveyskeskukseen tai jatkotutkimuksiin.
Digiklinikka on käytössäsi sekä OmaMehiläinen-sovelluksessa että -verkkopalvelussa.
Hoitaja-chatissa saat edelleen hoitajalta ohjausta ja neuvontaa terveyteen liittyvissä kysymyksissä mm. äkillisissä hengityselinsairauksissa, vatsataudeissa ja allergiaoireissa. Hoidon tarpeen arvion myötä saat kohdennetut kotihoito-ohjeet tai ohjauksen juuri oikean asiantuntijan vastaanotolle.
Chatissa käsitellään tyypillisesti asiakas- ja potilastietoja, joten sen käyttö vaatii vahvan tunnistautumisen. Hoitaja-chat on helppokäyttöinen ja tietoturvallinen.
Voit ottaa yhteyttä kiireettömissä asioissa terveysasemallesi tietoturvallisesti DigiLapha-palvelussa. Voit olla yhteydessä terveysasemalle, kun sinulla on ei-kiireellinen oire tai vaiva, tarvitset ajan seurantakontrolliin tai sinulla on pitkäaikaissairauteen liittyvä asia. Voit myös pyytää reseptin uusintaa, jos uusinta ei onnistu Omakannan kautta.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Lähetetyt yhteydenotot ja niihin saapuneet vastaukset tallentuvat DigiLapha-palveluun.
Palvelu tarjoaa sinulle turvallisen digitaalisen hoitopolun, joka tukee hoitoa ja omahoitoa sekä mahdollistaa yhteydenpidon sinua hoitaviin ammattilaisiin ajasta ja paikasta riippumatta. Polut täydentävät tai korvaavat perinteisiä vastaanotto- tai seurantakäyntejä. Polut tehdään asiakaslähtöisesti eri asiakas- ja potilasryhmien tarpeet ja valmiudet huomioiden.
Digihoitopolut ovat yksikkökohtaisia, ja sinulla täytyy olla lähete tai hoitosuhde digihoitopolkua käyttävään yksikköön, jotta saat digihoitopolun käyttöösi. Kun sinut liitetään digihoitopolulle, saat tekstiviestin Terveyskylän asiakaspalvelusta, jossa kerrotaan digihoitopolun avaamisesta Lapin hyvinvointialueen palveluun ja pyydetään tunnistautumaan hoitopolulle. Huomioithan, että sinun tulee ensin rekisteröityä palveluun.
Digihoitopolun alustana toimii tietoturvallinen, vahvaa tunnistautumista käyttävä Terveyskylän Omapolku -verkkopalvelu. Omapolku-palvelukanavalta löydät lähetteellä toimivat digihoitopolut, etävastaanotot, ja kaikille avoimet itsehoito-ohjelmat. HUS tietohallinto vastaa verkkopalvelun teknisestä ylläpidosta.
Voit käyttää digihoitopolkua selaimessa tai Omapolku-mobiilisovelluksella.
Digihoitopolut ovat käytössä koko Lapin hyvinvointialueella, mutta joissakin poluissa voi olla kuntakohtaisia eroja.
Voit ottaa yhteyttä pohjoissaameksi kiireettömissä asioissa terveysasemallesi tietoturvallisesti DigiLapha-palvelussa. Voit olla yhteydessä terveysasemalle, kun sinulla on ei-kiireellinen oire tai vaiva, tarvitset ajan seurantakontrolliin tai sinulla on pitkäaikaissairauteen liittyvä asia. Voit myös pyytää reseptin uusintaa, jos uusinta ei onnistu Omakannan kautta.
Viestiisi vastaavat pohjoissaamenkieliset sairaanhoitajat.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Lähetetyt yhteydenotot ja niihin saapuneet vastaukset tallentuvat DigiLapha-palveluun.
Voit asioida chatissa sairaanhoitajan kanssa, jos sinulla on uusi tai pahentunut oire tai vaiva. Hoitaja arvioi chatissa hoidon tarpeesi. Asiasi voi hoitua kokonaan chatissa, mutta tarvittaessa hoitaja voi tehdä sinulle ajanvarauksen tai ohjata jatkohoitoon.
Voit asioida chatissa myös alle 12-vuotiaan lapsen tai aikuisen henkilön puolesta, jos sinulla on valtuutus hoitaa aikuisen henkilön puolesta terveydenhuollon asiointia.
Palvelu ei sovellu välittömään avun tarpeeseen tai hätätilanteisiin. Hätätilanteessa soita aina numeroon 112. Soita Päivystysapuun 116 117, jos terveysasemasi on suljettu ja tarvitset apua äkillisissä terveysongelmissa.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Keskustelu liitteineen tallentuu DigiLapha-palveluun. Palvelu on tietoturvallinen.
Voit lähettää lomakkeella lääkereseptin uusintaa varten tarvittavat tiedot. Lomake on tarkoitettu aikuisille, joilla on ADHD-lääkitys ja hoidon seuranta on siirtynyt mielenterveys- ja riippuvuuspalveluista terveysasemalle.
Lääkehoidon seurantaan kuuluu lisäksi 4 päivän verenpaineseuranta, joka tulee tehdä ennen lomakkeen lähettämistä. Mittaustulokset täytetään suoraan ADHD-lääkityksen seurantalomakkeelle.
Voit palauttaa ADHD-lääkityksen seurantalomakkeen vuosittain reseptiuusinnan yhteydessä.
Lomakkeen lähettäminen vaatii tunnistautumisen DigiLapha-palveluun, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelu on tietoturvallinen.
Yhteydenotto tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit olla yhteydessä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.
Kun täytät ja lähetät yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen, annat samalla luvan ammattilaisen tarvittaessa pyytää konsultaatiota muualta esim. Lapin keskussairaalasta. Lähettämäsi tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. Pyrimme vastaamaan yhteydenottoosi virka-aikana tunnin parin kuluessa, jos olet lähettänyt viestin meille klo 13 mennessä.
Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.
Saat yhteyden terveyskeskus Lapponian ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Ajanvarauksen kautta voit hoitaa seuraavat asiat: hoidon tarpeen arviointi, ajanvaraus, varatun ajan peruuttaminen ja reseptien uusiminen.
Ajanvaraus on tarkoitettu ei-kiireellistä hoitoa tarvitseville oman kunnan asukkaille sekä ulkopaikkakuntalaisille, jotka ovat valinneet Lapponian hoitopaikakseen.
Hoitaja tekee puhelimessa arvion hoidon tarpeesta ja sen kiireellisyydestä, jonka perusteella sinut ohjataan itsehoitoon, kiireettömään ajanvaraukseen tai lääkäripäivystykseen. Puhelu ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään soittoaikoina, jos numero on varattu tai puheluun ei ehditä vastaamaan. Hoitaja soittaa sinulle takaisin.
Keminmaan terveysaseman puhelinpalvelun kautta hoituvat sekä kiireelliset että kiireettömät hoidontarpeen arvioinnit ja ajanvaraukset. Puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Kemin terveysaseman ajanvaraus ja hoidontarpeen arviointi
Terveysaseman ajanvarauksen kautta voit hoitaa kiireettömät ja kiireelliset asiat, kuten ajanvarauksen hoitajalle tai lääkärille, ajanvaraus röntgentutkimuksiin, ajan peruutukset ja laboratoriovastausten tiedustelut. Ajanvaraus palvelee arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu.
Ohjeet takaisinsoittopalveluun:
1. Soita ajanvarausnumeroon.
2. Kuuntele ja valitse nauhoitetun ohjeen mukaan (vaihtoehdot 1-4).
3. Odota, kunnes saat ohjeen lopettaa puhelun.
4. Soitamme asiakkaalle takaisin saman päivän aikana kiireellisyysjärjestyksessä.
Arki-iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Saat yhteyden puhelimitse sekä kiireettömän että kiireellisen hoidon ajanvaraukseen. Ohjaudut omaan tiimiisi sen numeron mukaan, josta soitat. Sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin, jonka perusteella jatkohoitosi määräytyy. Kiireettömissä tilanteissa käytä ensisijaisesti sähköisiä ajanvarauspalveluja.
Arkisin numerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kuuntelethan ohjeet tarkasti ja toimit niiden mukaisesti, jotta voimme palvella sinua tarpeesi mukaisesti. Palvelussa toimii suomen ja englannin kielinen valikko, jossa voit valita seuraavista vaihtoehdoista:
Jos olet sairastunut äkillisesti ja tarvitset hoitoa tänään, paina 1.
Kiireettömissä asioissa, joissa tarvitaan hoidon tarpeen arvio, paina 2.
Muissa asioissa, kuten ajanvaraus, todistukset, reseptiasiat ja tutkimustulosten kysyminen, paina 3.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Ota yhteys terveyskeskuksen vastaanoton hoitajaan sekä kiireellisissä että kiireettömissä asioissa. Tavoitat hoitajan puhelimitse arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Hoitaja neuvoo terveyteen liittyvissä asioissa ja arvioi hoidon tarpeesi.
Kun terveysasema on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Jokaiselle Muonion kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan. Muoniossa on kaksi hoitotiimiä:
Savu-tiimi palvelee Muonion taajama-alueen asukkaita. Alueeseen kuuluvat: Huomisenpolku, Ratsutie, Autiontie, Lompolovuoman länsipuoli, Miljoonatie, Hillatie, Suukoskentie, Oostatie, Pentinpolku, Tuorevaarantie, Puhdistamontie ja taajama-alue.
Outa-tiimiin kuuluu Muonion taajama-alueen ympärillä oleva asutus.
Ajanvarausnumerossa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Kuuntele takaisinsoittopalvelun viesti loppuun saakka ennen kuin suljet puhelun. Voit jättää soittopyynnön ympäri vuorokauden. Soitamme sinulle takaisin terveysaseman aukioloaikoina.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, soita kiireellisissä tilanteissa 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveyskeskukseen puhelimitse arkipäivisin. Terveyskeskuksessa on käytössä automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä. Palvelunumero ei ole koskaan varattuna ja yksi puhelu riittää. Voit valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton. Jos valitset takaisinsoiton, terveyskeskuksesta soitetaan sinulle takaisin.
Toimintaohje terveysaseman puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite. Kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä soita kiireellisissä tilanteissa 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Terveysaseman ajanvaraus ja hoidon tarpeen arviointi
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 16:00
Vástuppeivi08:00 - 15:00
Pellon terveyskeskuksen ajanvaraus
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Ajanvarausnumerosta tavoitat oman tiimisi sairaanhoitajan, joka arvioi hoidon tarpeesi ja hoidon kiireellisyyden sekä ohjaa sinut oikeaan hoitopaikkaan. Kuntalaiset on jaettu kahteen tiimiin sukunimen alkukirjaimen perusteella:
Vaappu-tiimi (A-L-alkuiset sukunimet)
Väylä-tiimi (M-Ö-alkuiset sukunimet)
Jos kotikuntasi on muu kuin Pello, mutta olet valinnut Pellon terveyskeskuksen asiointipaikaksi, kuulut Väylä-tiimiin.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Toimintaohje puhelinpalveluun
Terveyskeskuksen ajanvarausnumerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä, jossa valitset seuraavista:
Ranuan terveyskeskuksen ajanvaraus lääkärien ja hoitajien vastaanotolle
Voit varata ajan lääkärille tai hoitajalle puhelimitse arkipäivisin.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä asioissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden Rovaniemen avovastaanoton uniapneahoitajaan puhelimitse arkipäivisin. Numerossa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Sinulle soitetaan takaisin 1-3 arkipäivän kuluessa (ma-to klo 9-11 ja 15-16, pe klo 9-11).
Voit ottaa yhteyttä avovastaanoton uniapneahoitajaan, jos CPAP-laitehoidon seuranta ja hoito on siirretty Lapin keskussairaalasta terveysasemalle. Jos epäilet uniapneaa, soitathan terveysaseman keskitettyyn ajanvarausnumeroon.
Tun uážuh ohtâvuođâ jieijâd tiervâsvuođâsajattâhân, ko suáitáh čuákkejum puhelinpalvâlusân argâpeeivij. Tun stivrejuuh jieijâd tiimin ton nummeer mield, mast tun suáitáh.
Puhelinpalvâlus peht tun puávtáh väridiđ ääigi tipšoo tâi tuáhtár vuástáväldimân sehe uážžuđ stivrim já ravvim. Tun puávtáh väridiđ ääigi meiddei juolgijtipšoo kuuvl já röntgenân. Laboratoriopalvâlusâin lii sierâ äigiväridem.
Saat yhteyden terveyskeskuksen ajanvaraukseen puhelimitse arkipäivisin. Hoitaja tekee puhelimessa arvion hoidon tarpeesta ja sen kiireellisyydestä. Tarvittaessa voit saada ajan samalle päivälle joko hoitajalle tai lääkärille.
Kun terveyskeskuksen ajanvaraus on suljettu, ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Saat yhteyden terveysaseman ajanvarauksen hoitajaan puhelimitse arkipäivisin. Käytössä on automaattinen puhelinpalvelujärjestelmä. Palvelunumero ei ole koskaan varattuna, eli yksi puhelu riittää. Voit valita, jäätkö odottamaan vuoroasi linjoille vai valitsetko itsellesi takaisinsoiton.
Laboratorion näytteenottoon on aina varattava aika. Varaa aika hyvissä ajoin erityisesti sokerirasituksiin.
Toimintaohje terveysaseman puhelinpalveluun:
Puheluusi vastaa aina ensimmäisenä nauhoite. Kuuntele annetut ohjeet loppuun asti ja toimi niiden mukaan. Terveyskeskuksesta otetaan sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä soita kiireellisissä tilanteissa 116117-päivystysapuun. Päivystysavun kautta saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen, joka arvioi hoidon tarpeesi.
Terveysaseman ajanvaraus ja hoidon tarpeen arviointi
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 16:00
Vástuppeivi08:00 - 15:00
Simon terveysaseman vastaanoton ajanvaraus
Voit varata ajan lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotolle puhelimitse arkipäivisin. Kiireettömissä asioissa sekä laboratorion näytteenoton ajanvaraukseen ja tulosten kyselyyn liittyvissä asioissa ota yhteyttä kello 10 jälkeen.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Tervolan terveysasemalle voit varata kiireettömän ajan puhelimitse arkipäivisin. Ajanvarausnumerosta voit tiedustella myös laboratorio- ja röntgentutkimusten tuloksia. Tutkimustuloksia koskevat tiedustelut pyydämme soittamaan iltapäivisin.
Tervolan terveyspalvelujen tuottamisesta vastaa Terveystalo.
Laboratorio- ja röntgentutkimuksia koskevat tiedustelut
Vuossargâ - Vástuppeivi13:00 - 15:00
Tornion terveyskeskuksen ajanvaraus
Terveysaseman puhelinpalvelun kautta hoituvat sekä kiireelliset että kiireettömät hoidontarpeen arvioinnit ja ajanvaraukset. Puhelinpalveluun saat yhteyden arkipäivisin. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä.
Iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä ota kiireellisissä tilanteissa yhteys 116117-päivystysapuun.
Kittilän terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveyskeskuksessa toimii poliklinikka, lääkärin kiireetön vastaanotto, laboratorio, röntgen, mielenterveystoimisto, fysioterapia, neuvolat sekä akuutti- ja kuntoutusosasto (entiseltä nimeltään vuodeosasto).
Terveyskeskuksen yhteydessä toimii myös hammashoitola. Hammashoitola sijaitsee eteläsiivessä, terveyskeskuksen pääoven oikealla puolella.
Kolarin terveyskeskuksesta saat terveyspalveluja. Sairaanhoitajan ja lääkärin vastaanotto, hammashoitola, mielenterveystoimisto ja neuvola ovat kaikki saman katon alla. Terveyskeskuksesta saat myös röntgen- ja laboratoriopalveluita. Lisäksi terveyskeskuksessa on ympärivuorokautinen vuodeosasto.
Muonion terveyskeskuksessa on lääkäreiden ja hoitajien vastaanotot, neuvolat, kuntoutus, hammashoitola, laboratorio, röntgen ja 24-paikkainen vuodeosasto.
Ensiapu ja ajanvarausvastaanoton lisäksi tiloissa toimii laboratorio, röntgen, neuvola ja suun terveydenhuolto.
Lisäksi terveyskeskuksen tiloissa sijaitsevat perheiden ja työikäisten sosiaalipalvelut.
Čujottâs
Sodankyläntie
202 A
98500
PELKOSENNIEMI
Táváliih ávusorroomääigih
Terveyskeskuksen aukioloajat
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 15:30
Vástuppeivi08:00 - 14:30
Laboratorio avoinna ajanvarauksella
Vuossargâ - Vástuppeivi07:30 - 10:30
Pellon terveyskeskus
Pellon terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut. Lääkärin ja sairaanhoitajan kiireetön vastaanotto toimii ajanvarauksella. Asiakkaan yhteydenoton perusteella tehdään hoidontarpeen arviointi, jossa määritellään muun muassa hoidon kiireellisyys ja suunnitellaan tarkoituksenmukainen jatkohoito.
Kiirevastaanotolla annetaan äkillisen sairastumisen, vamman tai kroonisen sairauden vaikeutumisen edellyttämää välitöntä arviota ja hoitoa. Hoidontarpeen arvio tehdään joko puhelimessa tai sen tekee päivystävä hoitaja vastaanotolla. Päivystysluonteisissa asioissa hoidon tarpeen arvio voidaan tehdä myös sähköisen yhteydenottokanavan kautta.
Poliklinikan lisäksi terveyskeskuksessa sijaitsevat myös mielenterveystoimisto, neuvola, röntgen, vuodeosasto, fysioterapia, kotisairaanhoidon ja kotipalvelun toimistot sekä Nordlabin laboratoriopalvelut.
Rakennus on esteetön ja yksikerroksinen. Ulko-ovista oikean puoleisin on automaattisesti avautuva.
Čujottâs
Ahjotie
4-6
95700
PELLO
Táváliih ávusorroomääigih
Terveyskeskuksen aukioloajat
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 16:00
Vástuppeivi08:00 - 15:00
Posion terveyskeskus
Saat posiolaisena terveydenhuollon palvelut omasta terveyskeskuksestasi.
Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.
Čujottâs
Jungintie
3
98900
SALLA
Táváliih ávusorroomääigih
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 16:00
Vástuppeivi08:00 - 15:00
Savukosken terveysasema
Ensiapu- ja ajanvarausvastaanoton lisäksi terveysasemalla toimivat laboratorio, suun terveydenhuolto, apuvälinepalvelut, fysioterapia ja diabeteshoitotarvikejakelu.
Čujottâs
Uittotie
2
98800
SAVUKOSKI
Táváliih ávusorroomääigih
Terveysaseman aukioloajat
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 15:30
Vástuppeivi08:00 - 14:30
Laboratorio avoinna ajanvarauksella
Vuossargâ - Vástuppeivi07:00 - 08:30
Simon terveysasema
Simon terveysasemalta saat seuraavia perusterveydenhuollon palveluja:
Tervolan terveysasemalta saat perusterveydenhuollon palveluja. Terveysasemalla toimivat äitiys- ja lastenneuvola, hammashoitola, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, työterveyshuolto, fysioterapia, mielenterveyspalvelut sekä aikuisten terveysneuvonta.
Terveysaseman 23-paikkainen vuodeosasto tarjoaa ympärivuorokautista perus- ja sairaanhoitoa.
Tervolan terveyspalvelujen tuottamisesta vastaa Terveystalo.
Tornion terveyskeskuksessa on vastaanottopalvelut, laboratorionpalvelut sekä röntgen, suun terveydenhuolto, kuntoutus, vuodeosasto, psykiatrinen poliklinikka, ikäihmisten palvelut ja vammaispalvelut.
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n vastuulla ovat kiire- ja ajanvarausvastaanotto, kuntoutuspalvelut, röntgen sekä suun terveydenhuolto.
Terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palveluja. Ylitornion terveyskeskuksessa toimii poliklinikka, lääkärin kiireetön vastaanotto, laboratorio, röntgen, mielenterveystoimisto, kuntoutus, neuvola ja vuodeosasto.
Čujottâs
Mellantie
5
95600
YLITORNIO
Táváliih ávusorroomääigih
Vuossargâ - Tuorâstâh08:00 - 16:00
Vástuppeivi08:00 - 15:00
Aanaar šleđgâlii nube peeleest ášástâllâm sopâmuš
Tun puávtáh printtiđ já tevdiđ šleđgâlii nube peeleest ášástâllâm sopâmušluámáttuv.
Voit tulostaa ja täyttää ilmoituksen terveysaseman valinnastasi. Palauta tämä lomake uuteen asiointipaikkaasi.
Perusterveydenhuollon asiointipaikan voi valita haluamastaan kunnasta Suomessa. Valinta tehdään aina vuodeksi kerrallaan eikä sitä voi muuttaa kesken vuotta. Valinnasta tulee tehdä kirjallinen ilmoitus sekä nykyiselle terveysasemalle että uudelle valitulle terveysasemalle. Valinta ei koske koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, työterveyshuoltoa eikä pitkäaikaista laitoshoitoa, kotisairaanhoitoa tai kotihoitoa.
Kelan matkakorvaukset korvataan enintään niiden kustannusten mukaan, jotka aiheutuisivat matkasta lähimmälle terveysasemalle, josta kyseessä olevan palvelun voisi saada.
Muutoksia päivystykseen ja kiirevastaanotolle hakeutumisessa 1.11.2025 alkaen
20.10.2025
Lapin hyvinvointialueella yhtenäistetään yhteydenottoa kiireellisissä ja päivystyksellisissä terveysasioissa 1.11.2025 alkaen. Tavoitteena on selkeyttää hoitoon hakeutumista ja varmistaa oikea hoito oikeaan aikaan.
Virka-aikana
Virka-aikana eli maanantaista torstaihin klo 8–16 sekä perjantaisin ja arkipyhiä edeltävänä päivänä klo 8–15 tulee edelleen olla yhteydessä omaan terveysasemaan. Terveysasemalla arvioidaan hoidontarve ja ohjataan tarvittaessa eteenpäin hoitoon.
Kiireellisissä terveysasioissa, jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään, tulee ennen päivystykseen hakeutumista ottaa yhteyttä päivystysapuun numerossa 116 117.
Aiemmin käytössä olleet terveysasemakohtaiset puhelinnumerot virka-ajan ulkopuolella poistuvat käytöstä. Tämä koskee Ivaloa, Sodankylää, Pelkosenniemeä ja Savukoskea.
Henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee soittaa hätänumeroon 112. Jos henkilöllä on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa, hätänumeroon voi lähettää myös tekstiviestin.
Muutoksia päivystykseen ja kiirevastaanotolle hakeutumisessa 1.11.2025 alkaen
Lapin hyvinvointialueella yhtenäistetään yhteydenottoa kiireellisissä ja päivystyksellisissä terveysasioissa 1.11.2025 alkaen. Tavoitteena on selkeyttää hoitoon hakeutumista ja varmistaa oikea hoito oikeaan aikaan.
Virka-aikana
Virka-aikana eli maanantaista torstaihin klo 8–16 sekä perjantaisin ja arkipyhiä edeltävänä päivänä klo 8–15 tulee edelleen olla yhteydessä omaan terveysasemaan. Terveysasemalla arvioidaan hoidontarve ja ohjataan tarvittaessa eteenpäin hoitoon.
...
Sodankylässä otetaan käyttöön keskitetty hoitotarvikepalvelu 3.11. alkaen
15.10.2025
Lapin hyvinvointialueella kehitetään hoitotarvikkeiden jakelua ja asteittain kaikki kunnat siirtyvät keskitettyyn hoitotarvikepalveluun.
Hoitotarvikejakelu perustuu diagnosoituun pitkäaikaisen sairauden hoitoon. Hoitotarvikeresepti laaditaan yksilöllisesti hoitavassa yksikössä.
Hoitotarvikkeet tilataan 3.11.2025 alkaen keskistetystä hoitotarvikepalvelusta. Hoitotarvikkeet tulee tilata vähintään 2–4 viikkoa ennen niiden loppumista.
Saat tekstiviestin, kun hoitotarvikkeet ovat noudettavissa Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukasta. Sopukan 1. kerroksen aulasta, kahvion vierestä löytyy jakeluautomaatti, josta hoitotarvikkeet noudetaan. Aiemmin tehdyt kotijakelusopimukset pysyvät voimassa.
Uniapnean tarvikejakelu ja vaippojen tilaaminen pysyy ennallaan.
Kotiutumisen tai hoidontarpeen äkillisten tarpeiden osalta pyydetään olemaan suoraan yhteydessä keskitettyyn hoitotarvikepalveluun puhelimitse.
Yhteystiedot
Hoitotarvikepalvelun yhteystiedot 016 328 2035
ma-pe klo 9–11 ja 12–13.30
Lokakuussa saat käyttöösi uusia terveyspalveluita DigiLaphassa
7.10.2025
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluja sekä asiointia tukevia hallintopalveluja. Voit käyttää DigiLaphaa sekä mobiilisovelluksena että tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.
DigiLaphan uudet palvelut tulevat käyttöösi keskiviikkona 8.10.2025. Palvelut löydät DigiLaphassa etusivulta tai valikosta toimintojen kautta: Chat, Kyselyt, Lomakkeet ja Viestit.
Enontekiöllä ja Muoniossa otetaan käyttöön terveysasemien kiireetön yhteydenottolomake. Se korvaa aiemmin käytössä olleen terveysaseman OmaVirtu-yhteydenottolomakkeen ja tarjoaa yhtenäisen tavan ottaa kiireettömästi yhteyttä omalle terveysasemalle.
Rovaniemellä suosittu ja asiakkaat hyvin löytänyt Sairaanhoitaja-chat laajenee Kemijärvelle, PelkosenniemelleSallaan, Savukoskelle, ja Sodankylään. Chat on tarkoitettu yksittäisten oireiden tai vaivojen hoidon tarpeen arviointiin.
Kemijärvellä voit lisäksi saada viestin omahoitajaltasi DigiLaphan Viestit-toiminnossa ja vastata siihen samalla kanavalla. Rovaniemellä saat käyttöösi uuden lomakkeen aikuisen ADHD-lääkityksen seurantaan DigiLaphan Lomakkeet-toiminnossa
Lapsiperheiden asiointi DigiLaphassa laajenee
Neuvolan sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut laajenevat DigiLaphassa koko hyvinvointialueelle, pois lukien Keminmaa, Posio ja Tervola.
Lomakkeet-toiminnolla voit täyttää ja lähettää:
Kouluterveydenhuollon esitietolomakkeet 1. ja 5. luokkalaisen laajoihin terveystarkastuksiin.
Opiskeluterveydenhuollon esitietolomakkeen toisen asteen opiskelijan terveystarkastusta varten.
Viestit-toiminnon kautta voit:
Ottaa yhteyttä terveydenhoitajaan lastenneuvolaan liittyvissä asioissa.
Voit lähettää viestin kouluterveydenhoitajalle tai opiskeluterveydenhoitajalle. DigiLapha tuo vaiheittain käyttöön tietoturvallisen viestitoiminnon, joka täydentää Wilma-viestintää. Lisätietoja saat terveydenhoitajalta.
Kyselyt-toiminnolla voit:
Vastata neuvolan terveydenhoitajan aktivoimiin esitietokyselyihin, jotka liittyvät 4 kuukauden, 18 kuukauden ja 4 vuoden ikäisten lasten laajoihin terveystarkastuksiin. Löydät aktiivisen kyselyn DigiLaphan etusivulta.
Voit asioida alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta. Löydät puolesta asiointiin päävalikon kautta.
Ensimmäiset erikoissairaanhoidon digipalvelut käyttöön
DigiLaphassa avataan myös ensimmäiset erikoissairaanhoidon digipalvelut.
Lapin keskussairaalan radiologian yksikössä otetaan käyttöön magneetti- ja tietokonetomografiatutkimuksiin liittyvät ammattilaisen aktivoimat esitietokyselyt sekä Viestit-toiminto, jonka kautta ammattilainen voi ottaa yhteyttä sinuun DigiLaphaan rekisteröityneenä asiakkaana. Osa äitiys- ja naistentautien poliklinikan etävastaanotoista siirretään DigiLaphaan.
Hallintopalvelut sekä potilas ja sosiaaliasiavastaavan palvelut kaikille lappilaisille
DigiLaphassa avautuu koko hyvinvointialueelle kaksi hallintopalvelua. Lomakkeet-toiminnolla voit:
Hakea korvausta hyvinvointialueen palvelujen käytön yhteydessä kadonneesta tai rikkoutuneesta omaisuudesta tai muusta vahingosta vahingonkorvaushakemuslomakkeella.
Käyttää tilinumeron ilmoituslomaketta virheellisen maksun palautusta varten.
Samaan aikaan potilas- ja sosiaaliasiavastaavan asiointi siirretään OmaVirtusta DigiLaphaan. Saat yhteyden potilas- ja sosiaaliasiavastaavaan myös DigiLapha-asiointipalvelussa 8.10. alkaen. Voit lähettää viestin Viestit-toiminnon kautta, kun asiasi koskee asiakkaan tai potilaan oikeuksia.
Lokakuussa saat käyttöösi uusia terveyspalveluita DigiLaphassa
DigiLapha kokoaa vaiheittain yhteen Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluja sekä asiointia tukevia hallintopalveluja. Voit käyttää DigiLaphaa sekä mobiilisovelluksena että tietokoneella osoitteessa digilapha.fi.