Vuorâsij äššigâs- já palvâlemstivrim
Lisätietoa
Ajankohtaista palveluissa
-
Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaenSeniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa...
Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen
20.11.2024
Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen
Kuva: STM
20.11.2024
Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa ajanvarauksella.
Sodankylän Vuojärven ja Vuotson kylissä on järjestetty yli 65-vuotiaille tarkoitettuja seniorivastaanottoja ikääntyneiden palvelujen toimesta. Seniorivastaanotolla on muun muassa annettu kausi-influenssarokotuksia. 1.1.2025 alkaen seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi ja toimivat jatkossa ajanvarauksella. Myös rokottaminen on osa terveyspalveluja.
Ajanvaraus tapahtuu 1.1.2025 alkaen soittamalla omaan tiimiin
Jos sukunimesi alkaa kirjaimella A–L, ota yhteys Kiela-tiimiin. Jos sukunimesi alkaa kirjaimella M–Ö, ota yhteys Siula-tiimiin.
Hoitaja tekee yhteydenoton aikana hoidon tarpeen arvion, jonka perusteella sinut ohjataan joko lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.
Puhelinnumerot
- Kiela-tiimi
- Siula-tiimi
Puhelinnumerot toimivat arkisin
- Maanantai–torstai 08.00–13.00
- Perjantai 08.00–12.00
Lisätietoja
Aija Korpikoski
osastonhoitaja, vastaanottotoiminta
aija.korpikoski@lapha.fi
puh. 040 731 3738Tuula Valkola
johtava hoitaja, vastuuyksikköjohtaja
tuula.valkola@lapha.fi
puh. 040 168 7019Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen
20.11.2024Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa...20.11.2024
Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaenMuutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen
Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa ajanvarauksella.
-
Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueellaToukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...
Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
11.10.2024
Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.
Etäkotihoito on erityisesti niille asiakkaille suunnattua kotihoitoa, jotka eivät välttämättä tarvitse fyysistä apua jokaisella käynnillä. Etäkotihoidossa kotihoito ottaa asiakkaaseen videopuheluyhteyden tabletin avulla etukäteen sovittuna ajankohtana.
Tabletit mahdollistavat turvallisen yhteydenpidon
Etäkotihoitoa varten kotiin annettava tabletti on helppokäyttöinen, eikä sen käyttö vaadi asiakkaalta teknistä osaamista. Hoitajan ottaessa yhteyttä videopuhelu voidaan tarvittaessa avata automaattisesti.
Etäkotihoidon käynnillä voidaan esimerkiksi muistuttaa ja valvoa lääkkeenottoa, seurata ravinnonsaantia, muistuttaa suunhoidosta, seurata asiakkaan vointia sekä tukea ja harjoitella liikkumista. Etäkotihoidon käyntien lisäksi tabletit mahdollistavat asiakkaan ja läheisten yhteydenpidon videopuhelun välityksellä.
Asiakkaan soveltuvuutta etäkotihoitoon tarkastellaan arviointijakson aikana, ja jatkuvaa arviointia tehdään koko asiakkuuden ajan. Tyypillisesti asiakkaalla on osa hoitokäynneistä etänä ja osa fyysisinä käynteinä.
Etäkotihoitoa jokaisella palvelualueella
Lounais-Lapissa etäkotihoito on käynnistynyt jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoitoa toteutetaan keskitetysti pääosin Torniosta ja Kemistä.
Myös Kaakkois-Lapissa etäkotihoitoa toteutetaan jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoidon soitot toteutetaan keskitetysti Rovaniemeltä myös Ranualle. Posiolla Coronaria hoitaa etäkäynnit kokonaisulkoistuksen mukaisesti.
Pohjoisen Lapin palvelualueella etäkotihoidon käynnit aloitettiin tämän vuoden maaliskuussa. Soittoja tehdään keskitetysti Kittilästä ja Kolarista. Pellossa toiminta alkoi kesäkuussa. Muoniossa ja Enontekiöllä toiminnan aloitusta on suunniteltu lokakuulle.
Itäisen Lapin palvelualueella etäkotihoito toimii Kemijärvellä ja Sallassa. Toiminnan laajentaminen on suunnitteilla vielä syksyn 2024 aikana Savukoskelle, Sodankylään ja Pelkosenniemelle.
Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kymmenen prosenttia kotihoidon käynneistä onnistuu etänä, ja etäkotihoito toimii koko hyvinvointialueella.
Lisätietoa etäkotihoidosta antaa kotiin annettavien digitaalisten palvelujen suunnittelija Hanne Lindström, hanne.lindstrom@lapha.fi.
Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
11.10.2024Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.
-
Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaanLapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...
Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
10.10.2024
Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.
RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus.
Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?
Yhteinen arviointimenetelmä
Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.
RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet.
RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.
RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella
Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.
Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?
RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.
Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?
Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.
Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?
Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.
RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.
Milloin RAI-arviointi tehdään?
RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.
Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?
RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.
Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.
Mitä RAI-tiedolla tehdään?
RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.
RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.
Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
10.10.2024Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.