Navigation Menu

Vuorâsij palvâlusah

Breadcrumb

Navigation Menu

Ikääntyneiden palvelut

Vuorâsij palvâlusah

 

Vuorâsij palvâlusah láá uáivildum paijeel 65-ihásáid lappiláid, kiäin láá ave puáhtám hástuseh piergiđ jiečânávt argâstis. Tun puávtáh uážžuđ ovdâmerkkân päikkitipšo, iše pääihi ulguubeln ášástâlmân já päikkipargoid tâi eres pääihist kukkeláá piergim tuárjoo palvâlusâid. Táárbu mield tunjin puáhtá orniđ saje siärvuslii aassâm, peerâtipšom tâi palvâlemaassâm ohtâduvâst.

Sosiaalpargeeh smiettih tuin, magarijd palvâlusâid tun tarbâšah, já uápisteh tuu ovdâskulij.

Ikääntyneiden palvelut toissijainen banneri

Vuorâsij sosiaalpargo já sosiaalstivrim


Vuorâsij sosiaalpargo iššeed, jis tun lah paijeel 65-ihásâš já tust lii ovdâmerkkân vädis peerâtile, vädisvuođah asâmist tâi ekonomâliih vädisvuođah. Tun puávtáh meiddei väldiđ ohtâvuođâ sosiaalpalvâlussáid jis tuu vuorâs aldasâš taarbâš torjuu tâi iše.

Hymyilevä iäkäs nainen juttelee nuoren naisen kanssa. Nuori nainen on selin, lähellä kameraa ja pitää kättä iäkkään naisen olkapäällä.

alasivut ikääntyneiden arkea tukevat palvelut

alasivut ikääntyneiden asumispalvelut

alasivut veteraanien palvelut

h2-Ajankohtaista aiheesta-otsikko

Äigikyevdileh ääših fáádást

Asset Publisher

Asset Publisher

  1. Rovaniemen seniorineuvolatoiminnassa muutoksia
    Seniorineuvolatoiminta on ollut Rovaniemellä joulutauolla. Toiminta siirtyy terveyspalveluiden toiminnaksi...

    Rovaniemen seniorineuvolatoiminnassa muutoksia

    13.1.2025

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Rovaniemen seniorineuvolatoiminnassa muutoksia

    13.1.2025

    Seniorineuvolatoiminta on ollut Rovaniemellä joulutauolla. Toiminta siirtyy terveyspalveluiden toiminnaksi ja rekrytointien vuoksi jatkamme senioreille suunnattua neuvolatoimintaa helmikuun aikana. Tarkempi aikataulu julkaistaan tammikuun lopussa.

    Seniorineuvolat, joiden toiminnasta vastaa kotihoito (Autti, Meltaus, Lohiniva), palvelevat tammikuussa normaalisti.

    Rovaniemen seniorineuvolatoiminnassa muutoksia
    13.1.2025
    Seniorineuvolatoiminta on ollut Rovaniemellä joulutauolla. Toiminta siirtyy terveyspalveluiden toiminnaksi...

    Rovaniemen seniorineuvolatoiminnassa muutoksia


    Seniorineuvolatoiminta on ollut Rovaniemellä joulutauolla. Toiminta siirtyy terveyspalveluiden toiminnaksi ja rekrytointien vuoksi jatkamme senioreille suunnattua neuvolatoimintaa helmikuun aikana. Tarkempi aikataulu julkaistaan tammikuun lopussa. Seniorineuvolat, joiden toiminnasta vastaa kotihoito (Autti, Meltaus, Lohiniva), palvelevat tammikuussa normaalisti.

  2. Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen
    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa...

    Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen

    20.11.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen

    Hoitaja mittaa verenpainetta ikääntyneeltä naiselta

    Kuva: STM

    20.11.2024

    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa ajanvarauksella.

    Sodankylän Vuojärven ja Vuotson kylissä on järjestetty yli 65-vuotiaille tarkoitettuja seniorivastaanottoja ikääntyneiden palvelujen toimesta. Seniorivastaanotolla on muun muassa annettu kausi-influenssarokotuksia. 1.1.2025 alkaen seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi ja toimivat jatkossa ajanvarauksella. Myös rokottaminen on osa terveyspalveluja.

    Ajanvaraus tapahtuu 1.1.2025 alkaen soittamalla omaan tiimiin

    Jos sukunimesi alkaa kirjaimella A–L, ota yhteys Kiela-tiimiin. Jos sukunimesi alkaa kirjaimella M–Ö, ota yhteys Siula-tiimiin.

    Hoitaja tekee yhteydenoton aikana hoidon tarpeen arvion, jonka perusteella sinut ohjataan joko lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.

    Puhelinnumerot

    Puhelinnumerot toimivat arkisin

    • Maanantai–torstai 08.00–13.00
    • Perjantai 08.00–12.00

    Lisätietoja


    Aija Korpikoski
    osastonhoitaja, vastaanottotoiminta
    aija.korpikoski@lapha.fi
    puh. 040 731 3738

    Tuula Valkola
    johtava hoitaja, vastuuyksikköjohtaja
    tuula.valkola@lapha.fi
    puh. 040 168 7019

    Hoitaja mittaa verenpainetta ikääntyneeltä naiselta Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen
    20.11.2024
    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa...
    Hoitaja mittaa verenpainetta ikääntyneeltä naiselta

    Muutoksia Sodankylän kotihoidon ylläpitämiin sivukylien seniorivastaanottoihin 1.1.2025 alkaen


    Seniorivastaanotot siirtyvät terveyspalvelujen järjestettäväksi 1.1.2025 alkaen ja toimivat jatkossa ajanvarauksella.

  3. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

  4. Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella

    8.10.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella

    8.10.2024

    Muutos astuu voimaan 14.10.2024.

    Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat maanantaista 14.10.2024 alkaen tavattavissa vain ajanvarauksella.

    Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys ikääntyneiden palveluohjaukseen arkipäivisin puhelimitse 040 684 4952.

    Perheiden palvelujen sosiaaliohjaajan tavoitat arkipäivisin puhelimitse 040 186 4349. Sosiaaliohjaaja palvelee myös lastensuojelun jälkihuoltoon liittyvissä asioissa. 

    Työikäisten palvelujen sosiaaliohjaajalle voi soittaa arkipäivisin numeroon 040 482 4743.

    Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijän tavoitat arkipäivisin klo 9–10 puhelimitse 040 703 1191.

    Inarin sosiaalitoimiston työntekijät ovat jatkossa tavattavissa vain ajanvarauksella


    Muutos astuu voimaan 14.10.2024.

  5. Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle
    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja...

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle

    26.9.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle

    26.9.2024

    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikalle siirtyvät 1.10.2024 alkaen Kainuun ja Keski-Pohjanmaan toiminnot. Asiakkaille muutos ei aiheuta toimenpiteitä.

    Tervia Logistiikka Oy on osa pohjoisten hyvinvointialueiden omistamaa Tervia-konsernia, jonka tehtävänä on vahvistaa Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueiden välistä yhteistyötä. Työssä on edetty siten, että alueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulakien mukaisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnat yhdistyvät 1.1.2025 alkaen. Ensimmäiset liikkeenluovutukset tehdään 1.10.2024, kun Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden toiminnot siirtyvät osaksi Tervia Logistiikka Oy:tä.

    Tervia Logistiikka Oy:n toimitusjohtaja Erja Jaatisen mukaan muutos ei vaadi asiakkailta toimenpiteitä.
    - Kyseessä on niin kutsuttu matkapalvelukeskustoiminta, jossa vastaanotamme asiakkaan tekemän tilauksen ja välitämme hänelle sopivan kuljetuspalvelun. Tässä vaiheessa muutos ei näy asiakkaille mitenkään, sillä kuljetussuunnittelijamme vastaavat samoihin puhelinnumeroihin kuin ennenkin ja varsinaisen kuljetuspalvelun hoitavat samat yrittäjät kuin tähänkin saakka", Jaatinen kertoo.

    Toiminta siirtyy vaiheittain

    Pohjoisten hyvinvointialueiden lakisääteisten kuljetuspalvelujen tilaus- ja välitystoiminta siirretään vaiheittain Tervia Logistiikalle. Ensimmäisessä vaiheessa siirtyvät Kainuun ja Keski-Pohjanmaa toiminnot 1.10.2024 alkaen. Tämän jälkeen on vuorossa ovat Lappi 1.12.2024 ja Pohjois-Pohjanmaa 1.1.2025.

    - Liikkeenluovutukset tapahtuvat vaiheittain ja työntekijät siirtyvät meille vanhoina työntekijöinä, toteaa projektipäällikkö Tanja Witick.

    - Koska olemme keskellä siirtymävaihetta, ei kuljetuspalvelujen välitystoiminta juurikaan muutu tässä vaiheessa. Työntekijät jatkavat nykyisillä tietojärjestelmillä ja asiakkaiden palvelunumerot pysyvät samoina.

    Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikkaan siirtyy yhteensä 7 työntekijää. Kun kaikki liikkeenluovutukset on tehty, otetaan käyttöön yhteinen tietojärjestelmä ja yhteiset toimintamallit. Uudet toimintamallit suunnitellaan yhteistyössä asiakkaiden ja henkilöstön kanssa.

    Tavoitteena pohjoisen Suomen palvelujen varmistaminen

    Tervia Logistiikan tavoitteena on tuottaa palveluja laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Toiminnassa keskeistä on turvata palvelut myös harvaan asutuilla alueilla, sillä yhtiö palvelee koko Pohjois-Suomen alueella aina Ylä-Lapista Keski-Pohjanmaalle Perhoon saakka.

    - Etsimme tehokkuutta toimintamallien yhtenäistämisellä ja päällekkäisten toimintojen karsimisella", kertoo Jaatinen.

    Päätöksen oikeudesta kuljetuspalveluun tekee kuljetusasiakkaalle jatkossakin oman hyvinvointialueen viranhaltija. Lakisääteisten sosiaali- ja vammaispalvelujen kuljetuksia toteutuu pohjoisilla hyvinvointialueilla yhteensä noin 700.000 matkaa vuosittain.

    Taustaa

    Tervia Logistiikka Oy on osa Tervia-konsernia (tervia.fi), jonka omistavat Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueet. Tervia Logistiikka Oy tuottaa sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten matkapalveluiden tilaus- ja välitystoimintaa koko Pohjois-Suomen alueella 1.1.2025 alkaen. Tervian keskeisenä tavoitteena on vahvistaa pohjoisten hyvinvointialueiden yhteistyötä.

    Lisätietoja

    Tanja Witick, Tervia Logistiikka Oy, projektipäällikkö. p. 050 534 4322, e-mail: tanja.witick@pohde.fi 
    Erja Jaatinen, Tervia Logistiikka Oy, toimitusjohtaja. e-mail erja.jaatinen@pohde.fi  
     

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle
    26.9.2024
    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja...

    Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kuljetusten tilaus- ja välityspalvelut siirtyvät Tervia Logistiikka Oy:lle


    Tervia Logistiikka Oy vastaa 1.1.2025 alkaen kaikkien pohjoisten hyvinvointialueiden sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Ensimmäisessä vaiheessa Tervia Logistiikalle siirtyvät 1.10.2024 alkaen Kainuun ja Keski-Pohjanmaan toiminnot. Asiakkaille muutos ei aiheuta toimenpiteitä.