Navigation Menu

Vuorâsij toorjâpalvâlusah

Breadcrumb

Navigation Menu

Ptv Service Display

Ikääntyneiden tukipalvelut

Tukipalvelut auttavat kotona selviytymistä silloin, kun et enää suoriudu jokapäiväisistä asumiseen ja asiointiin liittyvistä tehtävistä itsenäisesti. Voit saada tukipalveluja korkean iän, vamman, sairauden, vaikean elämäntilanteen tai muun vastaavan syyn perusteella. Tukipalvelujen tarve selvitetään palveluntarpeen arvioinnin yhteydessä.

Tukipalveluita ovat muun muassa:

  • ateriapalvelu
  • vaatehuoltopalvelu
  • siivouspalvelu
  • asiointipalvelu
  • osallisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä edistävä tai tukeva palvelu

Tukipalveluiden käyttö on maksullista. Maksun suuruus riippuu tuloistasi. Osassa tukipalveluista on tuloraja. Hyvinvointialue voi järjestää tukipalvelut omana toimintana, palvelusetelillä tai ostopalveluna yksityiseltä palveluntuottajalta.

Päikkikode valjiim

Valjii päikkikode já uážuh uáinusân ohtâvuotâtiäđuid, šleđgâlijd palvâlusâid já eres tiäđuid moh kyeskih palvâlusâid.

Valjii päikkikode

  • Puoh
  • Enontekiö
  • Inari
  • Kemi
  • Kemijärvi
  • Keminmaa
  • Kittilä
  • Kolari
  • Muonio
  • Pelkosenniemi
  • Pello
  • Posio
  • Ranua
  • Rovaniemi
  • Salla
  • Savukoski
  • Simo
  • Sodankylä
  • Tervola
  • Tornio
  • Utsjoki
  • Ylitornio

Väljejum: puoh

Ikääntyneiden sosiaalipalvelujen neuvonta (Rovaniemi)

Iäkkäiden ja kotihoidon sosiaalipalveluiden neuvonta on henkilökohtaista ohjausta omaan tai läheisen ihmisen ikääntymiseen, arkeen tai toimintakykyyn liittyvissä asioissa. Neuvonnalla tuetaan ikääntyvien hyvinvointia ja itsenäistä selviytymistä omassa kodissaan. Sosiaalihuoltolain mukaan kotipalveluun sisältyvinä tukipalveluina annetaan ateria-, vaatehuolto- ja siivouspalveluja sekä sosiaalista kanssakäymistä edistäviä palveluja. Kotihoidon tukipalveluja ja kotihoitoa voivat tuottaa myös yksityiset palveluntuottajat.

Palvelu vaatii tunnistautumisen, jotta voimme varmistua henkilöllisyydestäsi. Palvelun kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä, myös liitteiden lähettäminen on turvallista. Lähetetyt viestit sekä niihin saapuneet vastaukset tallentuvat omalle asiointitilillesi Omavirtuun.

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Käytön tuki

Aanaar päikkitipšo

Päikkitipšo palvâlusâin uážuh tiäđu palvâlemstivrejeijest. Palvâlus vuávájuvvoo tuin ohtâgâslávt. Tunjin tahhoo tipšom- já palvâlemvuávám ohtsâšpargoost kuávlu tiervâsvuotâtipšoin, päikkitipšoin já omâháiguin.

Puhelin

Aanaar vuorâsij palvâlemstivrim

Jis tun tarbâšah ravvim vuorâsij sosiaalpalvâlusâin, vääldi suáittimáin ohtâvuođâ vuorâsij palvâlemstivriimân.

Puhelin

Enontekiön ikääntyneiden palveluneuvonta ja -ohjaus

Soita Enontekiön vanhustenhuollon palvelupäällikölle, jos tarvitset lisätietoja tai neuvontaa iäkkäiden palveluista.

Kemijärven ikääntyneiden palveluohjaus

Ikääntyneiden palveluohjaajalta saat tietoa kotiin saatavilla olevista sosiaali- ja terveyspalveluista. Hän auttaa kokoamaan elämäntilanteeseen liittyvät palvelut asiakkaan ulottuville. Palveluohjaajan tavoitat arkipäivisin.

Neuvontaa ja ohjausta saat puhelimitse, käymällä paikanpäällä Lapponiassa tai palvelutarpeen arviointikäynnillä kotona.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 12:00

Kemin ikäihmisten palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Palveluneuvonnan ja palvelutarpeen arvioinnin puhelinpalvelusta saat neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista. Palveluneuvonta auttaa myös kaikenikäisiä asiakkaita omaishoitoon liittyvissä asioissa.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 12:00

Kemin ja Keminmaan ikääntyneiden päivätoiminta

Saat yhteyden ikäihmisten päivätoimintaan puhelimitse.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 08:00 - 14:30

Kemin kotihoito

Kotihoito on jaettu alueisiin, joissa on omat tiimit ja tiimien palveluvastaavat. Ole yhteydessä puhelimitse oman asuinalueesi tiimien hoitajiin tai arkisin toimistoaikana kotihoidon palveluvastaaviin.

  • Arvitiimi: uudet asiakkaat, jotka ovat kuntoutus- tai arviointijaksolla (koko kaupungin alue)
  • Meritiimi: Sauvosaari Kauppakadusta etelään (lukuun ottamatta Pruntsia ja Tammenlehvää)
  • Kraaselin tiimi: Syväkangas, Takajärvi, Oklaholma, Siikakangas, Ritikka, Kittilänjärvi, Tervaharju, Junko, Peurasaari, Haukkari, Järppi, Nälli, Hepola, Rytikari, Ajos, Marostenmäki
  • Ruutin tiimi: Kauppakadusta pohjoiseen sekä Pruntsi ja Tammenlehvä, Ruutinranta junarataan saakka, Koivuharjunkadun länsipuoli sekä Haapalankatu
  • Karihaaran tiimi: junaradasta pohjoiseen, Marttala, Tapaninkatu, Mäntylä, Koivuharjunkadun itäpuoli (lukuun ottamatta Haapalankatua), Kivikko, Karihaara, Paattio, Vainio, Lautiosaari, Ristikangas, Elijärvi, Kivikangas, Nauska, Pajusaari, Kuivanuoro, Sotisaari

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 08:00 - 11:00
  • Vuossargâ - Pasepeivi 07:00 - 21:30

Keminmaan ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista ja toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla ikääntynyt itse tai hänen lähiomaisensa.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Majebargâ 09:00 - 11:00
  • Tuorâstâh 09:00 - 11:00

Kittilän ikääntyneiden palveluohjaus

Jos tarvitset neuvontaa ikääntyneiden sosiaalipalveluista, ota yhteys puhelimitse ikääntyneiden palveluohjaukseen. Palveluohjaajat tavoitat arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 11:00

Kittilän kotihoito

Saat yhteyden kotihoidon työntekijöihin puhelimitse.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 11:00

Kolarin ikääntyneiden palvelujen palveluvastaava

Saat yhteyden ikääntyneiden palvelujen palveluvastaavan puhelimitse arkipäivisin.

Kolarin kotihoidon palveluohjaus ja kotisairaanhoitaja

Saat yhteyden kotihoidon palveluvastaavaan ja kotisairaanhoitajaan puhelimitse.

Ota yhteyttä palveluvastaavan, kun koet tarvitsevasi tukea kotona pärjäämiseen. Kotisairaanhoitoon liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä kotisairaanhoitajaan.

Muonion avopalveluiden vastaava/muistikoordinaattori

Avopalveluiden vastaavalta/muistikoordinaattorilta saat neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Saat apua myös muistisairaan ihmisen hoitoon, kuntoutukseen ja kotona asumisen tukemiseen.

Yhteydessä voivat olla ikäihminen itse, omainen, naapuri, tuttava tai sosiaali- ja terveysalalla työskentelevä, joka kohtaa palvelutarpeen arvioinnista hyötyvän ikäihmisen.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 08:00 - 16:00

Palveluohjaaja

Palvelutarpeenarviointi.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 15:00

Pelkosenniemen ikääntyneiden sosiaalipalvelut

Saat yhteyden ikääntyneiden sosiaalipalvelujen työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin. Voit tarvittaessa varata ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 11:00

Pellon kotihoito

Saat yhteyden kotihoidon työntekijöihin puhelimitse.

Ota yhteyttä palveluohjaajaan seuraavissa asioissa: palvelutarpeen arvio, kotihoito, tukipalvelut ja ennaltaehkäisevät kotikäynnit. Hoivapalveluiden esihenkilö toimii kotipalvelun työntekijöiden esihenkilönä.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Pasepeivi 07:00 - 21:00
  • Vuossargâ - Majebargâ 21:00 - 07:00
  • Majebargâ - Koskokko 21:00 - 07:00
  • Koskokko - Tuorâstâh 21:00 - 07:00
  • Tuorâstâh - Vástuppeivi 21:00 - 07:00
  • Vástuppeivi - Lávurdâh 21:00 - 07:00
  • Lávurdâh - Pasepeivi 21:00 - 07:00
  • Pasepeivi - Vuossargâ 21:00 - 07:00

Ranuan ikääntyneiden palveluohjaus ja neuvonta

Neuvonnan numerosta saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista. Jos sinulla herää huoli omasta tai ikääntyvän läheisen hyvinvoinnista ja itsenäisestä kotona selviytymisestä, ota yhteyttä palveluneuvontaan. Ikääntyneiden palveluihin ohjaudut palvelutarpeen arvioinnin kautta.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 15:00

Rovaniemen ateriapalvelu

Ateriapalveluvastaavalle voit ilmoittaa ateriapalvelun aloittamisen, keskeyttämisen ja peruuttamisen sekä ateriatilaukseen liittyvät muutokset. Ateriapalveluvastaavan tavoitat arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 13:00

Rovaniemen ikääntyneiden päivätoiminta

Saat yhteyden ikääntyneiden päivätoiminnan palveluvastaavaan puhelimitse arkipäivisin.

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Saat tietoa ja ohjausta ikääntyneiden palveluista ja niihin hakeutumisesta ottamalla yhteyttä Nestoriin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 14:00

Rovaniemen päiväkeskus Tapionkoti

Saat yhteyden päiväkeskus Tapionkotiin puhelimitse arkipäivisin.

Rovaniemen päiväkeskus Veitikantupa

Saat yhteyden Veitikantuvan työntekijöihin puhelimitse arkipäivisin.

Veitikantupa tarjoaa päivätoimintaa ikääntyneille.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 08:00 - 15:00

Sallan ja Savukosken ikääntyneiden palveluohjaus

Saat yhteyden sosiaaliohjaajaan puhelimitse arkipäivisin.

Sosiaaliohjaaja palvelee sekä Sallan että Savukosken asukkaita.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 11:00

Simon ikääntyneiden päivätoiminta

Saat yhteyden ikääntyneiden päivätoimintaan puhelimitse.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ 07:00 - 10:00
  • Majebargâ - Koskokko 07:00 - 15:00

Simon ikääntyneiden palveluohjaaja (Senioripiste)

Palveluohjaaja opastaa ja tarjoaa tietoa ikääntyneille tarkoitetuista palveluista. Palveluohjaaja vastaa myös omaishoidon tukeen liittyvistä asioista sekä toimii yhdyshenkilönä intervallihoitoon ja palveluasumiseen liittyvissä asioissa. Tavoitat palveluohjaajan puhelimitse arkipäivisin.

Ikäihminen itse tai lähiomainen voi soittaa palveluohjaajalle ja pyytää tekemään palvelutarpeen arvioinnin.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 12:00

Sodankylän ikääntyneiden palveluohjaus

Palveluohjaajilta saat tietoa ikäihmisten palveluista. Tavoitat palveluohjaajat puhelimitse arkipäivisin.

Ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu yli 65-vuotiaille, jotka eivät vielä ole ikääntyneiden palvelujen piirissä.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 11:00

Sodankylän seniorivastaanotot

Voit varata ajan seniorineuvolaan puhelimitse arkipäivisin. Neuvolat on tarkoitettu yli 65-vuotiaille.

Seniorivastaanotolla saat ohjausta omahoitoon. Teemme myös verenpainekontrolleja ja annamme kausi-influenssarokotuksia.

Järjestämme seniorivastaanottoja Vuotsossa ja Vuojärvellä. Vuotsossa vastaanotto on joka kuukauden toisena tiistaina. Vuojärvellä vastaanotto on joka toinen kuukausi, kuukauden kolmantena tiistaina.

Normaalit aukioloajat

  • Koskokko 08:00 - 10:00

Tervolan ikääntyneiden päivätoiminta

Saat yhteyden päivätoimintaan puhelimitse.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 15:00

Tervolan ikääntyneiden palveluohjaajat

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluohjaajiin puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Tuorâstâh 08:00 - 16:00
  • Vástuppeivi 08:00 - 15:00

Tornion ikääntyneiden päivätoiminta

Saat yhteyden ikääntyneiden päivätoimintaan puhelimitse.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 07:30 - 14:30

Tornion ikääntyneiden palveluohjaus

Saat neuvontaa ja ohjausta ikäihmisten palveluista puhelimitse. Yhteyden saat arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 12:00

Utsjoen palveluohjaaja

Palveluohjaajalta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluihin liittyvissä asioissa. Palveluohjaajan tavoitat puhelimitse arkipäivisin.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 15:00

Ylitornion ikääntyneiden päivätoiminta

Saat yhteyden ikääntyneiden päivätoimintaan puhelimitse.

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 08:00 - 14:00
  • Vuossargâ - Vástuppeivi 08:00 - 14:00

Ylitornion ikääntyneiden palveluneuvonta ja palvelutarpeen arviointi

Saat yhteyden ikääntyneiden palveluneuvontaan ja palvelutarpeen arviointiin puhelimitse arkipäivisin.

Aanaar sosiaaltoimâttâh

Sosiaaltoimâttâh lii Aanaar kieldâvirgáduv 1. keerdist.

Čujottâs

Piiskuntie 2 99800 IVALO

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Tuorâstâh 09:00 - 15:00
  • Vástuppeivi 09:00 - 11:00

Enontekiön sosiaalitoimisto

Enontekiön sosiaalipalvelujen toimisto sijaitsee kunnanviraston tiloissa Hetassa. Voit sopia tapaamisen etukäteen soittamalla sosiaalityöntekijöille.

Čujottâs

Kunnanvirasto, 1. kerros

Ounastie 165 99400 ENONTEKIÖ

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 08:00 - 15:00

Kemin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen toimipiste

Kemin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen toimipiste palvelee arkipäivisin ajanvarauksella.

Asiakas- ja palveluohjauksessa neuvomme ja ohjaamme kemiläisiä ikääntyneitä ja heidän omaisiaan esimerkiksi ikääntyneiden sosiaalipalveluista, yksityisten palveluista sekä kolmannen sektorin toiminnasta.

Čujottâs

Toimipiste sijaitsee katutasossa.

Valtakatu 27-29 94100 KEMI

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 12:00

Eres ohtâvuotâtiäđuh

Šleđgâpostâ

arviointitiimi.kemi@lapha.fi

Muonion asumisyksikkö Ojusniitty

Muonion asumisyksikkö Ojusniitty tarjoaa palveluasumista ikääntyneille. Ojusniityssä on 12 tuetun palveluasumisen asuntoa.

Čujottâs

Ojustie 11 99300 MUONIO

Normaalit aukioloajat

Avoinna ympäri vuorokauden.

Pelkosenniemen palvelukoti Onnela ja kotipalvelu

Palvelukoti Onnela on tehostetun palveluasumisen yksikkö Pelkosenniemellä. Palvelukodissa on kaksi osastoa, Jokitörmä ja Metsäpirtti.

Palvelukodin kiinteistössä toimii myös kotihoidon yksikkö.

Čujottâs

Turjalantie 2 98500 PELKOSENNIEMI

Ranuan sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimiston palvelupisteessä sinua palvelevat toimistosihteerit, sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijät. Saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista sosiaalitoimiston työntekijöiltä.

Čujottâs

Sairaalatie 4 B 97700 RANUA

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 15:00
  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 11:00, 12:00 - 15:00

Rovaniemen neuvontapiste Nestori

Nestori palvelee ikääntyneitä, heidän omaisiaan ja läheisiään. Voit kysyä kotihoidosta, palveluasumisesta, omaishoidon tuesta, ateriapalveluista, kuljetuspalveluista, turvapuhelimista sekä siivous- ja kodinhoitopalveluista.

Čujottâs

Sisäänkäynti Kauppatorin puoleisesta ovesta.

Pohjolankatu 2 A 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 14:00

Eres ohtâvuotâtiäđuh

Šleđgâpostâ

nestori.rovaniemi@lapha.fi

Rovaniemen päiväkeskus Tapionkoti

Päiväkeskus Tapionkoti tarjoaa päivätoimintaa ikääntyneille arkipäivisin.

Čujottâs

Korkalonkatu 10 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 08:00 - 15:00

Rovaniemen päiväkeskus Veitikantupa

Päiväkeskus Veitikantupa tarjoaa päivätoimintaa ikääntyneille arkipäivisin.

Čujottâs

Veitikantupa

Veitikantie 9 96100 ROVANIEMI

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 08:00 - 15:00

Sallan sosiaali- ja terveyskeskus

Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perusterveydenhuollon palvelut.

Čujottâs

Jungintie 3 98900 SALLA

Savukosken sosiaalitoimisto

Sosiaalipalvelujen toimipiste sijaitsee Savukosken kunnanvirastolla. Sosiaalipalvelujen työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja ajanvarauksella myös paikan päällä.

Vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa ota yhteys Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukkaan: Karistamontie 4 Sodankylä, palveluohjaus p. 0400 694 024.

Čujottâs

Savukosken kunnanvirasto.

Kauppakuja 2 A 1 98800 SAVUKOSKI

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 15:00

Utsjoen sosiaalitoimisto

Sosiaalitoimisto sijaitsee Utsjoen terveyskeskuksen yhteydessä. Sosiaalitoimistosta saat ohjausta ja neuvontaa sosiaalityön palveluista.

Čujottâs

Seitatie 1 99980 UTSJOKI

Normaalit aukioloajat

  • Vuossargâ - Vástuppeivi 09:00 - 15:00

Aanaar šleđgâlii nube peeleest ášástâllâm sopâmuš

Tun puávtáh printtiđ já tevdiđ šleđgâlii nube peeleest ášástâllâm sopâmušluámáttuv.

Aanaar šleđgâlii nube peeleest ášástâllâm sopâmuš

Hakemus ikääntyneiden tukipalveluihin

Voit täyttää PDF-hakemuksen joko sähköisesti tai tulostamalla ja täyttämällä sen käsin.

Hakemus ja mahdolliset liitteet palautetaan postitse, postiosoitteet ovat lomakkeella.

Hakemus ikääntyneiden tukipalveluihin

Tukipalvelujen hinnat vaihtelevat palvelun mukaan. Löydät muut tukipalvelujen hinnat hinnastosta.

H4 lisätietoa

h4 liittyvät palvelut

Liittyvät palvelut

nappi muistihoitaja

h4 liitetiedostot

Liitetiedostot

nappi hakemukset ja ilmoitukset sosiaalipalveluihin

h4-ajankohtaista-palvelussa

Ajankohtaista palveluissa

Asset Publisher

  1. Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella

    11.10.2024

    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

    Etäkotihoito on erityisesti niille asiakkaille suunnattua kotihoitoa, jotka eivät välttämättä tarvitse fyysistä apua jokaisella käynnillä. Etäkotihoidossa kotihoito ottaa asiakkaaseen videopuheluyhteyden tabletin avulla etukäteen sovittuna ajankohtana. 

    Tabletit mahdollistavat turvallisen yhteydenpidon

    Etäkotihoitoa varten kotiin annettava tabletti on helppokäyttöinen, eikä sen käyttö vaadi asiakkaalta teknistä osaamista. Hoitajan ottaessa yhteyttä videopuhelu voidaan tarvittaessa avata automaattisesti.

    Etäkotihoidon käynnillä voidaan esimerkiksi muistuttaa ja valvoa lääkkeenottoa, seurata ravinnonsaantia, muistuttaa suunhoidosta, seurata asiakkaan vointia sekä tukea ja harjoitella liikkumista. Etäkotihoidon käyntien lisäksi tabletit mahdollistavat asiakkaan ja läheisten yhteydenpidon videopuhelun välityksellä.

    Asiakkaan soveltuvuutta etäkotihoitoon tarkastellaan arviointijakson aikana, ja jatkuvaa arviointia tehdään koko asiakkuuden ajan. Tyypillisesti asiakkaalla on osa hoitokäynneistä etänä ja osa fyysisinä käynteinä.

    Etäkotihoitoa jokaisella palvelualueella

    Lounais-Lapissa etäkotihoito on käynnistynyt jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoitoa toteutetaan keskitetysti pääosin Torniosta ja Kemistä. 

    Myös Kaakkois-Lapissa etäkotihoitoa toteutetaan jokaisella paikkakunnalla. Etäkotihoidon soitot toteutetaan keskitetysti Rovaniemeltä myös Ranualle. Posiolla Coronaria hoitaa etäkäynnit kokonaisulkoistuksen mukaisesti. 

    Pohjoisen Lapin palvelualueella etäkotihoidon käynnit aloitettiin tämän vuoden maaliskuussa. Soittoja tehdään keskitetysti Kittilästä ja Kolarista. Pellossa toiminta alkoi kesäkuussa. Muoniossa ja Enontekiöllä toiminnan aloitusta on suunniteltu lokakuulle.

    Itäisen Lapin palvelualueella etäkotihoito toimii Kemijärvellä ja Sallassa. Toiminnan laajentaminen on suunnitteilla vielä syksyn 2024 aikana Savukoskelle, Sodankylään ja Pelkosenniemelle.

    Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kymmenen prosenttia kotihoidon käynneistä onnistuu etänä, ja etäkotihoito toimii koko hyvinvointialueella.

    Lisätietoa etäkotihoidosta antaa kotiin annettavien digitaalisten palvelujen suunnittelija Hanne Lindström, hanne.lindstrom@lapha.fi.

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella
    11.10.2024
    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta...

    Etäkotihoito toimii yhä laajemmin jokaisella palvelualueella


    Toukokuussa 2024 uutisoimme, että etäkotihoito on tärkeä osa Lapin hyvinvointialueen palveluita. Toiminta laajenee entisestään syksyn 2024 aikana.

  2. Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan

    10.10.2024

    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

    RAI-arviointitiedon avulla Lapissa ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. RAI:n avulla toteutamme vaikuttavia palveluita lappilaisille ikääntyneille. Hyvinvoiva lappilainen ikääntynyt on kaiken tekemisemme tarkoitus. 

    Tarvitsetko sinä tai iäkäs läheisesi apua ja tukea hyvän ja turvallisen arjen takaamiseksi? Onko sinulla vielä voimavaroja, joiden ylläpitoon koet tarvitsevasi tukea läheisen tai ammattilaisen toimesta?

    Yhteinen arviointimenetelmä

    Lapin hyvinvointialue käyttää ikääntyneiden palveluiden tarpeiden määrittämisessä yhteistä arviointimenetelmää. Yhteiset toimintatavat ja standardoitujen menetelmien käyttö varmistaa sen, että jokainen lappilainen ikäihminen saa palveluita yhdenvertaisesti.

    RAI-arviointimenetelmä auttaa meitä tunnistamaan arjen voimavarat ja haasteet. RAI-tieto auttaa meitä kuvaamaan tarkasti ja tarkoituksenmukaisesti iäkkään arjessa selviytymisen ja mielekkään arjen ylläpitämiseen edellyttävät toimet. 

    RAI-tieto vahvistaa sinulle kohdennettujen palvelujen tavoitteellisuutta ja näin vahvistaa vaikuttavien palveluiden toteuttamista juuri sinun elämäsi näkökulmasta.

    RAI-arviointijärjestelmän käyttö Lapin hyvinvointialueella

    Lapin hyvinvointialue käyttää asiakas- ja palveluohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa RAI-arviointivälineistöä.

    Mitä RAI-arviointi tarkoittaa?

    RAI-arvioinnissa sinun omahoitajasi tai työntekijä arvioi toimintakykyäsi sekä voimavarojasi. Hän myös pohtii, millaisilla palveluilla voidaan parhaiten tukea juuri sinua. Arvioinnissa käytetään kysymyksiä mutta se on ennen kaikkea yhdessä keskustelua. Voit kertoa omasta elämästäsi ja sinulle tärkeistä asioista.

    Miksi sinulle tehdään RAI-arviointi?

    Vanhuspalvelulaki velvoittaa RAI-arvioinnin käyttöä kaikkialla Suomessa. RAI-arvioinnin avulla pääset kertomaan, miten arkielämäsi sujuu. Voit myös itse tuoda esille, millaista apua ja tukea tarvitset. Omahoitaja tai työntekijä kysyy sinulta hyvin monenlaisia asioita ja näin sinulla on helpompi saada juuri sinulle kohdennettua tukea ja palveluita.

    Ketkä osallistuvat RAI-arviointiin?

    Omahoitajasi tai ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjaaja on vastuussa RAI-arvioinnin tekemisestä. Arviointiin voi tarpeen mukaan osallistua myös muita ammattilaisia, jotka osallistuvat sinun hoitoosi. Muita ammattilaisia voi olla esimerkiksi lääkäri, sosiaalityöntekijä tai fysioterapeutti.

    RAI-arviointiisi voi osallistua myös sinulle tärkeitä ihmisiä, esimerkiksi puolisosi tai lapsesi. Saat itse valita, ketkä läheisistäsi osallistuvat arviointiin.

    Milloin RAI-arviointi tehdään?

    RAI-arviointi tehdään aina hakeutuessa säännöllisen palvelun piiriin, kuten kotihoitoon. Lisäksi säännöllisen palvelun alkaessa, noin kuukauden sisällä palvelun alkamisesta. Tämän jälkeen RAI- arviointi toteutetaan vähintään puolen vuoden välein. Mikäli tilanteesi oleellisesti muuttuu, arviointi tehdään uudestaan.

    Mitä RAI-arvioinnissa tapahtuu?

    RAI-arviointiin kuuluu paljon kysymyksiä. Ne koskevat muun muassa arjen sujumista, lääkehoitoa, muistia sekä ravitsemusta.

    Omahoitajasi tai työntekijä saattaa tehdä myös erilaisia testejä. Hän voi testata esimerkiksi näköäsi tai tasapainoasi. Yhdessä hoitajan kanssa mietit, onko sinulla tavoitteita omaan arkeesi liittyen. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi se, että suoriudut itse pukeutumisesta tai otat itse ruokaa lautaselle.

    Mitä RAI-tiedolla tehdään?

    RAI-arvioinnissa kerätään samalla myös asiakastietoa. Sitä käsitellään samalla tavalla kuin muitakin asiakastietoja. Tiedot siirtyvät Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa. Tästä tiedosta ei voi tunnistaa sinua tai ketään muuta henkilöä. Tietoa käytetään hoidon ja palveluiden kehittämiseen sekä sinun hoitosi suunnittelussa, kuten tavoitteiden asettamisessa.

    RAI-arviointiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä omaan hoitavaan yksikköösi.

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan
    10.10.2024
    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla...

    Ikääntyneiden ja palvelujen kohtaaminen oikeissa paikoissa oikeaan aikaan


    Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden RAI-koordinaattorit haluavat nostaa vanhustenviikolla esille, mitä RAI tarkoittaa.

  3. Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.

    24.9.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.

    24.9.2024

    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä keskiviikkona 25.9.2024. RAI-toimintaa toteutetaan koko Lapin hyvinvointialueella laajasti iäkkäiden palveluissa.

    Lapin hyvinvointialue käyttää RAI-järjestelmiä lain ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista mukaisesti.

    Mikä on RAI?

    Lyhenne RAI tulee sanoista Resident Assessment Instrument = asiakkaan arviointiväline. RAI on standardoitu tiedonkeruun ja havainnoinnin välineistö, joka on tarkoitettu asiakkaan palvelutarpeen arviointiin sekä hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman laatimiseen. 

    Välineistöllä arvioidaan ja havaitaan iäkkäiden henkilöiden palveluntarvetta laajasti eri palveluissa ja niihin ohjautumisissa. Se toimii myös keskustelun ja kohtaamisen välineenä.

    Käytössä Lapin alueella vuoden 2024 alusta

    Yhdenmukaisesti RAI-arviointivälineitä on otettu Lapin alueella käyttöön vuoden 2024 alusta, jolloin koko Lapin hyvinvointialueelle saatiin yhteinen ohjelmistotietokanta. Tätä ennen RAI-arviointeja tehtiin myös säännöllisesti kuntien omissa ohjelmistotietokannoissa. 

    - THL:n rooli RAI-toiminnan yhtenäistämisen tukemisessa on ollut korvaamaton. On hienoa päästä jakamaan saavutuksia ja kertomaan RAI-toiminnan kehittämissuunnitelmista. Toivomme saavamme myös heiltä tukea ja vinkkejä jatkoon, toteaa RAI-koordinaattori Ringa Härkönen

    Palveluiden oikea kohdentuminen

    RAI-arviointien tuottaman tiedon avulla iäkkäiden palveluiden piirissä olevien lappilaisten ikäihmisten palvelut kohdentuvat oikein ja ikääntyneen tarpeet ja toimintakyky tunnistetaan yhdenvertaisesti standardoitua arviointivälinettä käyttäen. 

    - Olemmeko onnistuneet hyödyntämään arviointijärjestelmää siten, että ikääntyneet ja palvelut kohtaavat oikeissa paikoissa oikeaan aikaan? Entä, miten tietoa on suunniteltu käytettävän toiminnan kehittämisessä, Härkönen pohdiskelee.

    Vierailun tarkoituksena on päästä näyttämään ja kertomaan, missä Lapissa RAI:n kanssa mennään niin ruohonjuuritasolla kuin johdon työpöydälläkin. THL:n asiantuntijat pääsevät tutustumaan ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikköön sekä tapaavat ikääntyneiden palveluiden johtoa. 

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.
    24.9.2024
    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.

    Ikääntyneiden palvelujen toimijat tapaavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edustajia Rovaniemellä 25.9.


    Agendalla RAI-toiminnan kehittäminen ja käyttökokemukset Lapissa.