Tuoreimmat ajankohtaiset H2

Aiheeseen liittyvää

Asset Publisher

  1. Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen
    Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen...

    Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen

    26.3.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen

    26.3.2024

    Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen myötä jokaiselle Pellon kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi.

    Hoidon jatkuvuusmallin myötä tavoitellaan parempaa hoidon jatkuvuutta ja hoitoon pääsyä sekä näiden myötä laadukkaampaa terveydenhuollon palvelua.  Kuntalaiset on jaettu kahteen tiimiin sukunimen alkukirjaimen mukaan 

    • A-L-alkuiset sukunimet: Vaappu-tiimi 
    • M-Ö-alkuiset sukunimet: Väylä-tiimi 

    Jos kotikuntasi on muu kuin Pello, mutta olet valinnut Pellon terveyskeskuksen asiointipaikaksi, kuulut Väylä-tiimiin. 

    Malliin siirtymisen myötä neuvolan puhelinnumero muuttuu ja on sama kuin terveyskeskuksen avovastaanotolla. Fysioterapian ja toimintaterapian, kouluterveydenhoitajan ja vuodeosaston puhelinnumerot pysyvät ennallaan.     

    Puhelinasiointi terveyskeskukseen  

    Jatkossa terveyskeskuksen vastaanotolle ja neuvolaan on yksi puhelinnumero 

    040 713 2771   

    Puhelu ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään, jossa valitset seuraavista:  

    1. Vaappu-tiimi  
    2. Väylä-tiimi  
    3. Neuvola (puhelintunti arkisin klo 8–9, ke klo 9–10)  
    4. Ulkopaikkakuntalaiset ja service in English  
    5. Viranomaislinja (yhteistyökumppanit, esimerkiksi apteekki, ikääntyneiden palveluyksiköt ym.) 

    Vuoronumerolla asiointi terveyskeskuksessa poistuu käytöstä, ja jatkossa on entistä tärkeämpää, että otat yhteyttä ensin soittamalla tai viestillä omaan hoitavaan tiimiisi. 

    Puhelinpalvelu on auki  

    • ma-ti klo 8–15 
    • ke klo 9–15 
    • to-pe klo 8–15 

    Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita hätänumeroon 112. 

    Saat yhteyden hoitohenkilökuntaasi 

    • Soittamalla terveyskeskuksen vastaanoton takaisinsoittojärjestelmään
    • Digitaalisten palveluidemme kautta lapha.fi/digipalvelut
    • Sähköinen ajavanvaraus osoitteessa ajanvaraus.pello.mediatri.fi 
    • Reseptin uusintaa voit pyytää osoitteessa omakanta.fi 

    Valinnanvapaus

    Perusterveydenhuollon asiointipaikan voi valita haluamastaan kunnasta Suomessa. Jos kuntalainen haluaa vaihtaa hoitopaikkaansa, pitää tästä ilmoittaa kirjallisesti sekä nykyiseen että tulevaan hoitopaikkaansa. Ilmoitus pitää tehdä riittävän ajoissa, vähintään kolme viikkoa ennen käyntiä vastaanotolla. 

    Valinta koskee kiireetöntä hoitoa ja se tehdään aina vuodeksi kerrallaan, eikä sitä voi muuttaa kesken vuotta. Valinta ei koske koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, työterveyshuoltoa eikä pitkäaikaista laitoshoitoa, kotisairaanhoitoa tai kotihoitoa. Voit täyttää hoitopaikan valinnasta valmiin lomakkeen: Ilmoitus terveysaseman valinnasta 

    Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen
    26.3.2024
    Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen...

    Pellon terveyskeskuksessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.4. alkaen


    Hoidon jatkuvuusmalli otetaan käyttöön kiireettömissä vastaanottopalveluissa 15.4.2024 alkaen. Muutoksen myötä jokaiselle Pellon kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi.

  2. Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.
    Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä...

    Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.

    8.2.2024

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.

    8.2.2024

    Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä lääkäreiden ja hoitajien vastaanottopalveluissa.

    Muutoksen myötä jokaiselle Enontekiön kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan. 

    Henkeä uhkaavissa tilanteissa, esimerkiksi kova rintakipu, tajuttomuus, halvausoireet, äkillinen kouristelu, hengenahdistus tai itsetuhoisuus, soita hätänumeroon 112. 

    Kiireellisellä, eli päivystyksellisellä hoidolla tarkoitetaan sellaista äkillisen sairastumisen, vamman tai pitkäaikaissairauden vaikeutumisen tai toimintakyvyn alenemisen vuoksi suoritettavaa arviota tai hoitoa, joka täytyy suorittaa saman päivän aikana, eikä sitä voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista. 

    Terveysaseman avovastaanotto p. 040 714 2851 

    Jatkossa Hetan, Karesuvannon ja Kilpisjärven vastaanotoille on yksi puhelinnumero. Puhelu ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään, josta valitset asiaasi koskevan vaihtoehdon: 

    1. Hetta – Hetan alueen hoitotiimi

    1. kiireetön
    2. kiireellinen
    3. terveydenhoitajat
      1. äitiys- ja lastenneuvola
      2. kouluterveydenhoitaja
      3. rokotukset
    4. varatun ajan peruminen 

    2. Käsivarsi - Käsivarren alueen hoitotiimi 

    1. kiireetön 
    2. kiireellinen 
    3. terveydenhoitajat 

    3. Saamenkieliset palvelut, ma-ke, muina aikoina yhteys oman alueen hoitotiimiin 

    4. Ulkopaikkakuntalaiset 

    5. Viranomaislinja (yhteistyökumppanit, esimerkiksi apteekki, ikääntyneiden palveluyksiköt ym.) 

    6. Englanninkielinen palvelu 

    Terveyskeskuksen avovastaanoton puhelinasiointi on avoinna ma-to klo 8–15.45, pe klo 8–13.45. 

    Virka-ajan ulkopuolella kiireellisissä asioissa soita Muonion vuodeosaston päivystävälle sairaanhoitajalle p. 040 714 2845. 

    Saat yhteyden hoitohenkilökuntaasi 

    • soittamalla terveysasemien yhteiseen takaisinsoittojärjestelmään puhelinnumeroon 040 714 2851 tai 
    • digitaalisten palveluidemme kautta lapha.fi > digipalvelut > Ajanvaraus terveyspalveluihin tai 
    • Lapha.fi > digipalvelut > Yhteydenotto terveyskeskukseen tai 
    • Omaolo.fi, jossa voit tehdä oirearvioita ja jättää yhteydenottopyynnön terveysaseman yksikköön 

    Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, äitiys- ja lastenneuvola sekä aikuisneuvola jatkavat toimintaansa kuten ennenkin. 

    Hoidon jatkuvuusmallin myötä tavoitellaan parempaa hoidon jatkuvuutta ja hoitoon pääsyä sekä näiden myötä laadukkaampaa terveydenhuollon palvelua.  

    Enontekiöllä toimii jatkossa kaksi tiimiä 

    Enontekiön väestö on jaettu kahteen tiimiin maantieteellisesti asuinpaikan perusteella. 

    Hetan alueen hoitotiimi: alueeseen kuuluvat Sonkamuotka, Palojoensuu, Muotkajärvi, Ketomella, Yli-Kyrö aina Enontekiön kunnan rajalle saakka, Leppäjärvi, Palojärvi, Galdotieva, Kivilompolo, Nunnanen, Näkkälä, Nartteli, Peltovuoma, Vuontisjärvi 

    Käsivarren alueen hoitotiimi: alueeseen kuuluvat Palojoensuusta pohjoiseen Vähäniva, Kuttanen, Jatuni, Karesuvanto, Markkina, Maunu, Järämä, Luspa, Kelottijärvi, Siikavuopio, Pättikkä, Ropinsalmi, Iitto, Saarikoski, Keinuovuopio, Kilpisjärvi, Raittijärvi yms. 

    Valinnanvapaus 

    Perusterveydenhuollon asiointipaikan voi valita haluamastaan kunnasta Suomessa. Jos Enontekiön kuntalainen haluaa valita hoitopaikakseen esimerkiksi Muonion terveyskeskuksen, pitää tästä ilmoittaa kirjallisesti sekä nykyiseen, että tulevaan hoitopaikkaan. Ilmoitus pitää tehdä riittävän ajoissa, vähintään kolme viikkoa ennen käyntiä vastaanotolla.

    Valinta koskee kiireetöntä hoitoa ja se tehdään aina vuodeksi kerrallaan, eikä sitä voi muuttaa kesken vuotta. Valinta ei koske koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, työterveyshuoltoa eikä pitkäaikaista laitoshoitoa, kotisairaanhoitoa tai kotihoitoa. Voit täyttää hoitopaikan valinnasta valmiin lomakkeen: Ilmoitus terveysaseman valinnasta

    ***

    Eanodagas váldo atnui divššu jotkkolašvuođamálle 15.2.

    Eanodaga dearvvasvuođadálut váldet atnui 15.2.2024 rájes divššu jotkkolašvuođamálle doaktáriid ja divššáriid hoahpohis vuostáváldinbálvalusaide.

    Nuppástusas juohke Eanodaga gieldda ássái lea mearriduvvon iežas dikšunjoavku. Dat, guđe dikšunjoavkku áššehas don leat, mearriduvvo iežat ássanbáikki vuođul. 

    Heakkavárálaš diliin, mat leat ovdamearkka dihte garra raddebávččas, dieđuhisvuohta, gáldnanovdasat, fáhkka krámppat, lahppaseapmi dahje iešsoardálasvuohta, riŋge heahtenummirii 112.  

    Hohpolaš dikšu, dahje gohcindikšu dárkkuha dakkár fáhkka buohccáma, váttu dahje guhkesáigge buozalmasa vádduma dahje doaibmanávccaid geahppáneami dihte čađahuvvon guorahallama dahje divššu, man ferte čađahit seamma beaivve áigge, iige sáhte maŋidit ilmmá buozanvuođa vearráneami dahje váttu vádduma haga.

    Dearvvasvuođadálu rabasvuostáváldin tel. 040 714 2851

    Dás duohko Heahtá, Gárasavvona ja Gilbbesjávrri vuostáváldimiidda lea okta telefonnummir. Go riŋget dan nummirii, de manná ruovttoluottariŋgenvuogádahkii ja das válljet iežat áššái guoskevaš molssaeavttu:

    1. Heahttá – Heahtá guovllu dikšunjoavku 

    1. hoahpohis
    2. hohpolaš
    3. dearvvasvuođadivššárat
      1. etniid- ja mánáidrávvehat
      2. skuvladearvvasvuođadivššár 
      3. boahkoheamit
      4. várrejuvvon áiggi šluhtten

    2. Giehtaruohtas – Giehtaruohttasa guovllu dikšunjoavku 

    1. hoahpohis
    2. hohpolaš
    3. dearvvasvuođadivššárat

    3. Sámegielat bálvalusat má-ga, eará áigge oktavuohta iežat guovllu dikšunjovkui 
    4. Earát go eanodatlaččat
    5. Eiseváldelinjá (ovttasbargoguoimmit, ovdamearkka dihte apteaika, vuorasolbmuid bálvalanovttadagat ee.)
    6. Eaŋgalasgielat bálvalus

    Dearvvasvuođaguovddáža rabasvuostáváldima áššiiddikšun telefovnnain lea rabas má-duo dii. 8–15.45, be dii. 8–13.45.

    Virgeáiggi maŋŋel hohpolaš áššiin riŋge Muoná seaŋgaossodaga gohcci buohccedivššárii tel. 040 714 2845.

    Oaččut oktavuođa iežat dikšunbargiide

    • go riŋget dearvvasvuođadáluid oktasaš ruovttoluottariŋgenvuogádahkii telefonnummirii 040 714 2851 dahje
    • min digitála bálvalusaid bokte lapha.fi > digipalvelut (digibálvalusat) > Ajanvaraus terveyspalveluihin (Áigevárren dearvvasvuođabálvalusaide) dahje
    • Lapha.fi > digipalvelut (digibálvalusat) > Yhteydenotto terveyskeskukseen (Oktavuođaváldin dearvvasvuođaguovddážii) dahje
    • Omaolo.fi, gos sáhtát meroštallat dávdamearkkaid ja guođđit oktavuođaváldinbivdaga dearvvasvuođadálu ovttadahkii

    Skuvla- ja studerendearvvasvuođafuolahus, etniid- ja mánáidrávvehat sihke rávesolbmuidrávvehat jotket doaimmaset dego ovdalge.

    Divššu jotkkolašvuođamálliin viggat dasa, ahte divššus lea buoret jotkkolašvuohta ja dikšui beassá buorebut sihke dáid geažil dearvvasvuođafuolahusa bálvalusas lea alladit dássi.

    Eanodagas doibmet dás duohko guokte joavkku

    Eanodaga olbmot leat juhkkon guovtti jovkui geográfalaččat ássanbáikki vuođul.

    • Heahtá guovllu dikšunjoavku: guovllus leat Soŋgemuotki, Bálojohnjálbmi, Muotkejávri, Ketomella, Yli-Kyrö gitta Eanodaga gieldda ráji rádjái, Leaibejávri, Bálojávri, Gáldodievva, Geađgeluoppal, Njunnás, Neahčil, Nartteli, Bealdovuopmi, Vuottesjávri
    • Giehtaruohttasa guovllu dikšunjoavku: guovllus leat Bálojohnjálmmis davás Vähäniva, Guhttás, Jáhton, Gárasavvon, Boaresmárkan, Mávdna, Järämä, Luspi, Gelotjávri, Čuovžavuohppi, Beattet, Roabičoalbmi, Iitu, Viššát, Geaidnovuohppi, Gilbbesjávri, Ávžžášjávri jna.

    Válljenvejolašvuohta

    Vuođđodearvvasvuođafuolahusa áššiiddikšunbáikin sáhttá válljet dan Suoma gieldda, man ieš háliida. Jos Eanodaga gieldda ássi háliida válljet dikšunbáikin ovdamearkka dihte Muoná dearvvasvuođadálu, galgá das almmuhit čálalaččat sihke dálá ja boahttevaš dikšunbáikái. Almmuhusa galgá dahkat doarvái buori áiggis, unnimustá golbma vahku ovdal go manná vuostáváldimii.

    Válljen guoská hoahpohis divššu ja dat dahkko álo jahkái hávális, iige dan sáhte rievdadit gaskan jagi. Válljen ii guoskka skuvla- ja studerendearvvasvuođafuolahusa, bargodearvvasvuođafuolahusa iige guhkesáigge lágádusdivššu, ruovttubuohccedivššu dahje ruovttudivššu. Sáhtát deavdit dikšunbáikki válljemis gárvves skovi: Ilmoitus terveysaseman valinnasta
     

    Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.
    8.2.2024
    Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä...

    Enontekiöllä otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli 15.2.


    Enontekiön terveysasemilla otetaan 15.2.2024 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä lääkäreiden ja hoitajien vastaanottopalveluissa.

  3. Hoidonjatkuvuusmalli otetaan käyttöön Kittilässä 4.12.
    Kittilän terveyskeskuksessa otetaan 4.12.2023 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä...

    Hoidonjatkuvuusmalli otetaan käyttöön Kittilässä 4.12.

    29.11.2023

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Hoidonjatkuvuusmalli otetaan käyttöön Kittilässä 4.12.

    29.11.2023

    Kittilän terveyskeskuksessa otetaan 4.12.2023 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä vastaanottopalveluissa.

    Muutoksen myötä jokaiselle Kittilän kunnan asukkaalle on määritelty oma hoitotiimi. Se, minkä hoitotiimin asiakas olet, määräytyy asuinpaikkasi mukaan. Jatkossa terveyskeskuksen avovastaanotolle on yksi puhelinnumero, josta voit valita valikosta painamalla numeronäppäintä: 

    1. Kiireellinen hoito eli päivystyksellinen hoito - sinulla on akuutti vaiva tai oire, joka tarvitsee hoitoa tänään, hätätilassa soita 112. 
    2. Kiireetön hoito - puhelu yhdistyy omaan tiimiisi  

    Kittilän tiimien sekä kiireellisen asioinnin asiointinumero 4.12.2023 alkaen arkisin klo 8–15.50 

    p. 040 035 6498 

    Iltaisin klo 15.50 jälkeen ja viikonloppuisin sekä arkipyhinä numero kääntyy akuutti- ja kuntoutusosaston sairaanhoitajalle. 

    Saat yhteyden hoitohenkilökuntaasi 

    • soittamalla asiointi- ja ajanvarausnumeroon tai 
    • digitaalisten palveluidemme kautta lapha.fi > digipalvelut, yhteydenotto terveyskeskukseen tai 
    • omaolo.fi, jossa voit tehdä oirearvioita ja jättää yhteydenottopyynnön terveyskeskukseen 

    Muutos koskee vain terveyskeskuksen avovastaanoton asiointia. Esimerkiksi kouluterveydenhuolto, neuvolat ja kotisairaanhoito jatkavat toimintaansa kuten ennen. 

    Hoidonjatkuvuusmallin myötä pääset asioimaan terveysasemalla tuttujen lääkärien ja hoitajien kanssa. Muutoksella tavoitellaan parempaa hoidon jatkuvuutta ja hoitoon pääsyä sekä näiden myötä laadukkaampaa terveydenhuollon palvelua. Muutoksen myötä hoidon jatkuvuus lisääntyy vuosien kuluessa, ja myös sen hyödyt lisääntyvät vuosi vuodelta. 

    Kittilässä toimii jatkossa kaksi tiimiä Parttio ja Sorrakka – nimet tarkoittavat pieniä porolaumoja 

    • Parttio: Pohjoisen alueen tiimi 
    • Sorrakka: Eteläisen alueen tiimi 

    Kittilän väestö on jaettu kahteen tiimiin maantieteellisesti asukkaiden osoitteen perusteella. Raja kulkee lännestä Muonion rajalta suoraan Aakenustunturin ja lentokentän yli Ounasjoelle, siitä Ounasjokea pitkin Ala-Kuusanjoen haaraan ja siitä kaakkoon Sodankylän rajalle. 

    Hoidonjatkuvuusmalli otetaan käyttöön Kittilässä 4.12.
    29.11.2023
    Kittilän terveyskeskuksessa otetaan 4.12.2023 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä...

    Hoidonjatkuvuusmalli otetaan käyttöön Kittilässä 4.12.


    Kittilän terveyskeskuksessa otetaan 4.12.2023 alkaen käyttöön hoidon jatkuvuusmalli kiireettömissä vastaanottopalveluissa.

  4. Rovaniemen terveysasemat siirtyvät hoidon jatkuvuusmalliin 27.11.2023
    Rovaniemen terveysasemien avovastaanotoilla otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli maanantaina 27.11.

    Rovaniemen terveysasemat siirtyvät hoidon jatkuvuusmalliin 27.11.2023

    22.11.2023

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Rovaniemen terveysasemat siirtyvät hoidon jatkuvuusmalliin 27.11.2023

    22.11.2023

    Rovaniemen terveysasemien avovastaanotoilla otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli maanantaina 27.11.

    Muutoksen myötä jokaiselle rovaniemeläiselle määritellään oma tiimi ja lääkäri-hoitajatyöpari. Se, minkä tiimin asiakas olet, määräytyy pääsääntöisesti asuinpaikkasi mukaan. Myös aiemmat hoitosuhteet on huomioitu eli tietyllä alueella asuminen ei välttämättä tarkoita tiettyyn tiimiin kuulumista, jos sinulla on aiempi pitkäaikainen hoitosuhde tietyn lääkärin kanssa. 

    Tiimit ovat: 

    • Tiimi 1 Pulkamontie 
    • Tiimi 2 Pulkamontie 
    • Tiimi 3 Rinteenkulma 
    • Tiimi 4 Rinteenkulma 
    • Tiimi 5 Urheilukatu 

    Tiimijaossa on otettu huomioon muun muassa asukkaiden ikäjakauma sekä julkisen liikenteen kulkuyhteydet ja muut maantieteelliset seikat, jotka ohjaavat liikkumista. 

    On mahdollista, että oma terveysasema muuttuu uuteen malliin siirtymisen myötä. Jokaisella on halutessaan valinnanvapauden mukainen oikeus vaihtaa terveysasemaa kerran vuodessa. 

    Asiointikanavat säilyvät samana 

    Terveysasemien puhelinajanvarauksen puhelinnumero ja sähköinen asiointikanava säilyvät samoina kuin ennenkin. Puhelut tulevat ohjautumaan omaan tiimiin potilastietojärjestelmään tallennetun puhelinnumeron perusteella. 

    Puolesta asioinnissa kannattaa ottaa huomioon, että puhelut ohjautuvat sen numeron perusteella, josta soitat. Jos siis asioit jonkun toisen puolesta, soita hänen puhelimestaan terveysasemalle. 

    Muutos koskee vain terveyskeskuksen avovastaanoton asiointia. Esimerkiksi kouluterveydenhuolto, neuvolat ja kotisairaanhoito jatkavat toimintaansa kuten ennen. 

    Hoidon jatkuvuusmallin myötä pääset asioimaan terveysasemalla tuttujen lääkärien ja hoitajien kanssa. Muutoksella tavoitellaan parempaa hoidon jatkuvuutta ja hoitoon pääsyä sekä tämän myötä parempaa palvelua.

    Karttakuva Rovaniemen tiimijaosta.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    Laaja karttakuva Rovaniemen tiimijaosta.

    Rovaniemen terveysasemat siirtyvät hoidon jatkuvuusmalliin 27.11.2023
    22.11.2023
    Rovaniemen terveysasemien avovastaanotoilla otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli maanantaina 27.11.

    Rovaniemen terveysasemat siirtyvät hoidon jatkuvuusmalliin 27.11.2023


    Rovaniemen terveysasemien avovastaanotoilla otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli maanantaina 27.11.

  5. Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen

    25.10.2023

    Luuvâ lase

    Kassâkkuu ovdil sivule

    Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen

    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin

    Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johto vastaamassa Pelkosenniemellä kuntalaisten kysymyksiin

    25.10.2023

    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden tasapainottamistoimet jatkuvat.

    Asukkailta saaduista vastauksista ja käydyistä keskusteluista tunnistettiin, kuinka eri tavalla pienet asiointialueet toimivat verrattuna suuriin yksiköihin ja alueisiin. Toimintatavat ja -logiikat ovat erilaisia, jolloin tavat tuottaa palveluita tulee räätälöidä tarkemmin.

    Mahdollisuus vaikuttaa päätöksentekoon

    Jalkautumisen antoi myös paikallisille asukkaille, sidosryhmille ja henkilöstölle mahdollisuuden vaikuttaa päätöksentekoon. Pienet asiointialueet jäävät helposti suurempien varjoon päätöksenteossa, eikä aina ole edes tietoa siitä, kuinka kaikki palvelut toimivat, joten jalkautumisen ansiosta saatiin paljon käyttökelpoista materiaalia palveluiden räätälöintiä varten.

    Hyvinvointialueella on käytössään paljon numeerista tietoa, mutta jokapäiväinen työ ja palvelut saattavat helposti kadota pelkkien numeroiden alle. Nyt saatiin kerättyä paljon kokemuspohjaista tietoa, jota aiemmin ei ole sellaisenaan ollut käytettävissä. Jalkautuessa saatiin tavoitettua ihmisiä eri tavalla kuin pelkällä internet-kyselyllä. Kohtaamiset olivat asukasraateja ja -tilaisuuksia toteuttaneiden mielestä hyvin antoisia ja avartavia.

    Palveluihin ollaan yleisellä tasolla tyytyväisiä

    Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä heille tarjolla oleviin palveluihin ja niiden toivotaan jatkossakin säilyvän vähintään nykyisellä tasolla. Aina on kuitenkin mahdollisuus parantaa. Yhtenä selkeänä haasteena nähtiin ison organisaation tiedottaminen. Ennen tiedot löytyivät helposti, mutta nyt niitä on ollut haasteellista löytää. Tiedonkulkua tulisi myös parantaa sidosryhmien ja erityisesti kunnan ja hyvinvointialueen välillä. Näin voitaisiin välttää tulevaisuudessa tietojen katoaminen ja osattaisiin puolin ja toisin ohjata asukkaita oikeiden palvelujen piiriin.

    Henkilöstö kehittämisen etulinjassa

    Tilaisuuksien konkreettisena etuna on, että pienempiä epäkohtia ja kehitysideoita voidaan alkaa toteuttaa ja korjata nopeasti. Tämä nousi esille myös samaan aikaan järjestetyissä henkilöstön työpajoissa, joissa henkilöstö sai miettiä osaamisen kehittämistä, johtamista, lähi- ja keskitettyjen palveluiden mahdollisuuksia sekä testata käytännön ratkaisuja case-esimerkin muodossa. Henkilöstölle suurta kiitosta tuleekin siitä, kuinka paljon kehittämistyötä on tehty jo paikallisesti niin ennen kuin jälkeenkin hyvinvointialueelle siirtymistä. Yhdessä työstäessä toiminnan kehittyminen voi jatkua, ja myös esihenkilöt eri tasoilla tietävät, mitä on tapahtumassa.

    Osallisuuden lisäämistä jatketaan

    Savukosken ja Pelkosenniemen tapahtumissa saatiin kokemusta osallisuustyöstä ja jalkautumisesta seuraavia alueita ja teemoja varten. Tavoitteena on saada mahdollisimman hyvin nostettua esille asiointialueiden asukkaiden, sidosryhmien ja henkilöstön kokemuksia, osaamista ja yhteistyötä. Näin pystytään kehittämään kokonaisuudessaan Lapin hyvinvointialueen toimintaa, joka palvelee kaikkia sen asukkaita riippumatta siitä missä päin he asuvat.

    Suuri kiitos kuuluu alueen asukkaille, henkilöstölle ja sidosryhmille, koska he olivat ja ovat edelleen mukana kehittämässä hyvinvointialueen toimintaa. 

    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen
    25.10.2023
    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja...
    Kuvassa Lapin hyvinvointialueen terveys- ja sosiaalipalveluiden johtoa istumassa Pelkosenniemen valtuustosalissa vastaamassa asukkaiden kysymyksiin

    Lapin hyvinvointialue kuuli Savukosken ja Pelkosenniemen asukkaita sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä – samalla testattiin mallia osallisuuden lisäämiseen


    Savukoskella ja Pelkosenniemellä haastateltiin ja kerättiin tietoa paikallisilta 12.-13.10 terveys- ja sosiaalipalveluiden järjestämisestä. Tavoitteena oli kerätä tärkeää tietoa pienten kuntien tilanteesta, jotta pienten asiointialueiden palvelut voitaisiin jatkossa turvata ja järjestää kustannustehokkaasti sekä paikallisia mahdollisimman hyvin palvellen. Kaikkea kerättyä tietoa ja palautetta käytetään hyväksi, kun hyvinvointialueen strategiaan perustuva ohjelmatyö ja talouden...

Kaikki ajankohtaiset - Nappi